Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Huh? Dat is toch al zeker 2 jaar zo en geen enkele conducteur die om een ID vroeg of zei dat ze de kaart in konden trekken. Mjah, ding is toch verlopen over 2 maanden dus zal er wel eentje aanvragen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Het is wat er zou gebeuren als Mikos je komt controleren. Maar de meeste van zijn collega's kijkt daar helemaal niet naar joh. Als je maar ingecheckt bent, vinden ze het goed.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

En dan moord en brand schreeuwen als de kaart wel wordt ingetrokken, die grappen die ken ik. :')
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Het probleem is dat er op dit punt geen eenduidig beleid gehanteerd wordt. Een gedeelte doet A en een gedeelte doet B, hoe moet je dan als gemiddelde reiziger weten waar je aan toe bent? Verander het gewoon in een waarschuwing dat binnen een week de kaart vervangen moet zijn, en als uit controle blijkt dat er na die week toch mee gereisd wordt alsnog een boete geven + intrekken. Dat lijkt me iets waarmee elke conducteur kan leven, nu zullen veel hem niet intrekken omdat ze een relatief onschuldige reiziger daarmee zwaar treffen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Maar volgens mij is de regel heel eenduidig:
AVR NS schreef:2.2. Wanneer is uw Vervoerbewijs geldig?
Een Vervoerbewijs is alleen geldig als het aan alle van de volgende eisen voldoet:
(...)
5) het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar, is niet bewerkt, gewijzigd, verminkt, of
zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is, en wijkt niet af van de vorm waarin het
door NS of een daartoe bevoegde derde partij is verstrekt.

(...)
Zwart/wit gezien is de regel heel simpel. Jij bent als reiziger verantwoordelijk dat het vervoerbewijs aan de genoemde voorwaarden voldoet. Maar ook wanneer je de AVR-NS niet helemaal hebt nageplozen lijkt het mij niet heel moeilijk om te bedenken dat als de kaart beschadigd is geraakt en datgene wat van belang is (in dit geval de foto en de gegevens van een persoonlijke OV-Chipkaart) onduidelijk of zelfs helemaal onleesbaar is geworden, je een nieuwe kaart aan moet vragen.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Maar hoezo dan? Mijn foto is slecht zichtbaar, maar mijn gegevens zijn nog perfect te lezen en kan dan ook bewijzen dat het mijn kaart is aan de hand van mijn ID-kaart.

Overigens werkt de kaart nog wel. :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Uiteraard werkt de kaart nog, die dingen gaan niet zo snel stuk. Tenzij je de kaart altijd in je kontzak hebt zitten, dan mogen ze graag breken.

Identificeren bij controle omdat de kaart niet aan de voorwaarden voldoet is een tijdelijke oplossing, alhoewel niet nodig (zie de link die ik eerder plaatste), maar ook dan voldoet de kaart in principe niet. En dus loop je kans dat de kaart wordt ingetrokken.

En natuurlijk gaat het ook dan om feiten en omstandigheden. Maar wees het gezeur voor, bestel lekker een nieuwe kaart, ben je er in één klap van af. :pos:
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Mwah, dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren, ding verloopt toch binnenkort.
Maar als ik het zo lees: "zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is", zou dat toch betekenen dat ie nog geldig is? Mijn kaart is niet beschadigd genoeg dat je er fraude mee kan plegen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Nee, er staat:
- het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar,
- is niet bewerkt, gewijzigd, verminkt, of
- zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is,
en wijkt niet af van de vorm waarin het door NS of een daartoe bevoegde derde partij is verstrekt.

De kaart is verminkt, want de foto is niet meer compleet. :wink:
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Dan lees jij het anders dan ik.

Ik zou denken: Het Vervoerbewijs is niet (bewerkt / gewijzigd / verminkt / of
zodanig beschadigd) dat frauduleus gebruik mogelijk is.

Laat mijn taalkennis me hier in de steek of is het onduidelijk opgeschreven?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Je taalkennis laat je in de steek. Het woordje -en- is belangrijk. Het is niet beschadig dat frauduleus handelen mogelijk is EN het is niet verminkt etc.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door slingermonyet »

bestaat er ook een lijnbus die langer als 2 uur duurt? paar jaar terug zat ik in de lijn haarlem-rotterdam en deed er 2 uur over.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Wageningen1998 »

Ja, lijn 90 Utrecht-Rotterdam Zuidplein. Twee uur en een kwartier.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Meltrain »

Haarlem - Rotterdam? :?
Je hebt wel lijn 90 (Rotterdam - Utrecht) met een reistijd van 2:15 uur en tot en met eind 2012 had je lijn 90 (Den Haag - Haarlem), maar een rechtstreekse bus Rotterdam - Haarlem ken ik niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door slingermonyet »

oeps foutje. het was wat jij zei de 90 haarlem - den haag. daar zat ik in. een leuk lijn langs het strand van Noordwijk
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 27 jul 2017, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Een vriend vroeg me wat het nut van die extra staven tussen de spoorstaven is:
Afbeelding

Zelf dacht ik dat het hielp tegen ontsporen, maar graag hoor ik of dat waar is (en indien niet, wat de functie dan wel is).
(De foto is gemaakt in Breda.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Die anti-ontspoor rails is niet om te voorkomen dat een trein ontspoort, maar zorgt ervoor dat als een trein ontspoort de schade beperkt wordt. Bij bruggen voorkomt het dat de trein van de brug afstort, maar in Amersfoort op station 1 voorkomt het bijvoorbeeld dat een ontspoorde trein de steunpilaren van het naastgelegen gebouw kapot maakt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Maar hoe werkt dat dan? Wordt de trein dan een bepaalde richting opgeduwd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Zodra een of meerdere wielen naast het spoor terecht komen, blijft de trein in de richting gaan waarin de ontspoorrail gaat, omdat ofwel links ofwel rechts tegen de ontspoorrail komt, terwijl de andere kant de vrije ruimte opzoekt. De simpele rail zorgt er zo dus voor dat niet de vrije ruimte gevonden wordt en de trein volledig alle kanten op zou kunnen gaan.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dennistd »

Wageningen1998 schreef:Ja, lijn 90 Utrecht-Rotterdam Zuidplein. Twee uur en een kwartier.
Lijn 80 Hardenberg Centrum - Holten Scholengemeenschap doet er ook 2:15 over.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Vraag: hoe kan het dat in dit topic ineens de titel 'alledaagse gebeurtenissen in Provincie Utrecht' komt te staan?

:wink:

Mikos schreef:Nee, er staat:
- het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar,
-(..)
Mwah, ik kan mij de verwarring van Chrysa wel voorstellen.

Bovenstaande regel is, vind ik, ook niet duidelijk. Doordat het woord 'elektronisch' tussen haakjes staat, lees ik het dat bedoelt wordt dat de kaart elektronisch uitleesbaar is. Met andere woorden: dat de chip niet beschadigt is.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... bruik_van/

Bedoelt wordt, kennelijk, zowel de fysieke afleesbaarheid van de kaart als ook de elektronische uitlezing.

:?:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Durashift schreef:Vraag: hoe kan het dat in dit topic ineens de titel 'alledaagse gebeurtenissen in Provincie Utrecht' komt te staan?
Die berichten zijn verplaatst. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door regenmaker »

dennistd schreef: Lijn 80 Hardenberg Centrum - Holten Scholengemeenschap doet er ook 2:15 over.
Ja dat is ook een leuke. Die heb ik weleens helemaal gedaan. Wel een lange zit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

En we hebben 105 Arnhem-Barneveld-(Harderwijk) nog. Die is in Barneveld gekoppeld aan 205 waardoor de verbinding Arnhem-Harderwijk eigenlijk ook gewoon 1 bus is. Geen twee uur, maar ook 1 uur en 50 minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

En dan heb je nog wat officieel de langste stadslijn van Nederland schijnt te zijn: HTMbuzz lijn 23 doet in totaal 1 uur en 25 minuten over z'n hele route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten