Hulp gezocht met sterren.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Bryan
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 12:30

Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Bryan »

Hallo,

Aangezien ik een weekkaart wil gaan kopen heb ik te maken met ster zones. ik snap niet hoe dat in werking gaat,
Ik moet van Amersfoort naar Wijk bij duurstede.

Mijn vraag is dus hoeveel zone kaart ik moet kopen? Zou iemand mij kunnen helpen.
Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
Bryan.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Chauf21 »

Hoi Bryan,

In jouw geval heb je inderdaad te maken met een abonnement met (ster)zones. Reis je van Amersfoort naar Wijk bij Duurstede kom je door verschillende zones. Bij een abonnement kan je dan een centrale zone kiezen en het aantal sterren dat je erbij koopt bepaalt dan hoever je vanaf die centrumzone kan reizen. Hoe meer sterren, hoe verder je kan reizen, maar ook hoe duurder het abonnement is.

Van Amersfoort naar Wijk bij Duurstede dien je een abonnemt met vier sterren te kopen (https://intranet.connexxion.nl/data/gel ... 5051_4.png). Je kan dan in een vrij groot gebied reizen. Viersterrenabonnementen bestaan er echter alleen voor kortinggerechtigden (4-11, 65+ jaar; ik weet niet of je daar toe behoort?). Een andere oplossing zou zijn om een driesterrenabonnement aan te schaffen (dat kan wel met voltarief) en bij de chauffeur één extra zone te laten stempelen. Het driesterrenabonnement is immers niet op de gehele reis geldig, met het bijstempelen is dat opgelost. In een aantal gevallen is dat dan ook goedkoper.

In het gelinkte voorbeeld heb ik de centrumzone 5041 (tussen Austerlitz en Woudenberg) gekozen, maar wanneer je ook naar bv. Utrecht wilt kunnen reizen, is centrumzone 5031 of 5020 voordeliger; je kan dan met hetzelfde abonnement ook daarheen reizen.

Een viersterrenabonnement (reductie) kost €26,25.
Een driesterrenabonnement (vol) kost € 29,95 + één of twee strippenkaarten (à €7,30)
Een driesterrenabonnement (reductie) kost € 19,80 + één of twee strippenkaarten (à €4,80)

Vraag bij het aanschaffen van de kaart overigens ook om advies bij de verko(o)p(st)er, vaak zijn lokaal bekenden beter in staat om een geschikte centrumzone aan te wijzen of om vervoerbewijzen te combineren.

Zie voor meer informatie ook:
* Uitgebreide reis-/prijsinformatie 9292ov.nl
* Informatie geldigheidsgebied abonnementen

Mocht je nog met vragen zitten, stel ze gerust, we beantwoorden ze graag :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Vinny »

Bestaat er geen N-ster abonnement meer? :shock: :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Tochjo »

Alleen weekabonnementen vol-tarief zijn er tot en met 3 sterren. Andere abonnementen, zoals weekabonnementen reductie-tarief, maandnetabonnementen vol-tarief, maandnetabonnementen reductie-tarief enzovoorts zijn er tot en met 6 sterren en in een N(et)-variant. Bron
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door 88122903 »

Het is niet het gemakelijkste systeem die ster abonomenten, maar er zijn twee verschillen tussen het abonoment en de strippenkaart.

1. je betaald gewoon per zone en niet zoals bij de strippenkaart dat ze per rit een extra strip stempelen, dit betekend een ster per zone
2. (ZEER VERWARREND) Je krijgt tijdens je reis een zone gratis

Als je bijvoorbeeld een 2 sterren abonoment neemt en je doet de zone van Amersfoort er op dan mag je in Amersfoort en twee aan een gesloten zones reizen, je betaald dus voor de zone Amersfoort(1e ster) de zone daarnaast (2e ster) en de zone daarnaast is dan gratis.

In jouw geval maak ik het verhaal nog maar wat moeilijker.
Als je de 56 neemt moet je een 6 steren abonoment Amersfoort nemen omdat wijk bij duurstede zes zones verder is.
Maar als de 82 neemt en je stapt in doorn over op de bus hoef je minstens twee sterren minder te betalen.
Als een abonoment voor de zone Maarn neemt wordt er zo geteld

Amersfoort (1ster)
Leusden(1ster)
Woudenberg(1 ster)
Maarn (1 ster)
Doorn(gratis)

Als je over stapt op de 56 in Doorn gaat men weer kijken

Maarn(Gratis)
Doorn (1 ster)
Langbroek (1ster)
Wijk bij Duurstede (1ster)
En een ster nog ongebruikt

Dus overstappen loont de moeite.
Wat chaufeur 21 zegt dat het bij stempelen goedkoper is ben ik helemaal mee eens, maar ik heb een mede passagier die het een maand geprobeert heeft om bij te stempelen bij de chaufeur, de chaufeurs kennen de regeling niet goed dus de ene keer moest hij een strip bij stempelen en de andere keer drie.

Dus het klopt het is een niet gemakkelijke zaak die je nog grondig moet uitknoppelen!
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Tochjo »

Als ik jouw bericht lees, 88122903, dan krijg ik eigenlijk het idee dat je het zelf niet helemaal begrepen hebt. Als je een abonnement hebt met (zeg) 2 sterren, dan wil dat niet zeggen dat je vanaf de centrumzone in een rechte lijn in drie zones mag reizen. Het wil zeggen dat je mag reizen in je centrumzone en in alle zones die direct tegen de centrumzone aanliggen. Begin je je reis in een zone links van de centrumzone en reis je via de centrumzone naar een zone die er rechts tegenaan ligt, dan klopt het dat je door drie zones heen mag reizen. Maar je mag niet in je centrumzone beginnen, dan een zone naar rechts opschuiven en dan nog een zone verder naar rechts. De naam 'sterabonnement' komt juist van de vorm van het gebied waarin je mag reizen: vanaf de centrumzone een aantal zones in alle richtingen daaromheen (als een soort ster dus).
88122903 schreef:1. je betaald gewoon per zone en niet zoals bij de strippenkaart dat ze per rit een extra strip stempelen, dit betekend een ster per zone
Een ster staat niet voor een zone. Als je een driesterrenabonnement hebt, dan mag je in veel meer dan drie zones reizen: kijk bijvoorbeeld naar dit kaartje. Als Arnhem (4000) je centrumzone is, dan mag je reizen in Arnhem en in alle zones die direct tegen zone 4000 aanliggen, en alle zones die daar weer direct tegenaan liggen. De drie betekent dus: reizen in de centrumzone en twee aaneengrenzende zone in alle richtingen. Je zou bijvoorbeeld van Wolfheze (4021) via Oosterbeek (4010), Arnhem (4000) en Huissen (4111) naar Bemmel 4121) kunnen reizen. Je komt door vijf zones, maar hebt genoeg aan een driesterrenabonnenment.
88122903 schreef:2. (ZEER VERWARREND) Je krijgt tijdens je reis een zone gratis
Nee, je moet gewoon betalen voor alle zones, zoals ik hierboven heb uitgelegd. Met een extra ster komen er alleen een boel extra zones bij ;)
88122903 schreef:Als je bijvoorbeeld een 2 sterren abonoment neemt en je doet de zone van Amersfoort er op dan mag je in Amersfoort en twee aan een gesloten zones reizen, je betaald dus voor de zone Amersfoort(1e ster) de zone daarnaast (2e ster) en de zone daarnaast is dan gratis.
Zoals ik hierboven zei: je mag dus niet van Amersfoort (5042) via zone 5043 naar Austerlitz (5031), hoewel dat wel twee aaneengesloten zones vanaf Amersfoort zijn. Wél mag je van zone 5952 via Amersfoort (5042) naar Hoevelaken (5053). Want: zone 5031 ligt niet direct tegen Amersfoort (5042) aan, maar zowel zone 5952 als 5043 wel (zie dit kaartje).
88122903 schreef:Als je de 56 neemt moet je een 6 steren abonoment Amersfoort nemen omdat wijk bij duurstede zes zones verder is.
Nee: neem een centrumzone halverwege het traject, bijvoorbeeld 5031. Dan kun je een 4 sterrenabonnement nemen. Op dit kaartje kun je zien waar je dan mag reizen, en dat is dus inclusief Amersfoort, Wijk bij Duurstede en alle zones waar lijn 56 onderweg doorkomt. Dus: je mag met een viersterrenabonnement rustig met lijn 56 van Amersfoort naar Wijk bij Duurstede.
88122903 schreef:Maar als de 82 neemt en je stapt in doorn over op de bus hoef je minstens twee sterren minder te betalen [...] Dus overstappen loont de moeite.
Zoals ik heb voorgerekend maakt overstappen niets uit voor waar je kunt reizen :)
88122903 schreef:Wbij te stempelen bij de chaufeur, de chaufeurs kennen de regeling niet goed dus de ene keer moest hij een strip bij stempelen en de andere keer drie.
Voor het bijstempelen geldt: aantal zones buiten je abonnement plus de basisstrip. Wil je dus één zone verder dan je abonnement toestaat, dan betaal je twee strippen.
het is een niet gemakkelijke zaak
Helemaal mee eens :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Tochjo op za 01 aug 2009, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Vinny »

Voor het bijstempelen geldt: aantal zones buiten je abonnement plus de basisstrip. Wil je dus één zone verder dan je abonnement toestaat, dan betaal je twee strippen.
Dat is dus het bizarre van de basisstrip. Eigenlijk is een abonnement veel voordeliger dan een strippenkaart: daarvoor moet je steeds een basisstrip afstempelen, terwijl je bij een abonnement in feite zones "cadeau" krijgt (een viersteraboonnement geeft reisrecht op zes zones in één lijn).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door 88122903 »

In de eerste Alinea begrijp ik Tochjo, ik heb daar in feite het zelfde uitgelegd maar op een andere manier.
Maar in de uitleg waarom de reis drie sterren is heb ik geen snars van begrepen.
Als ik zijn verhaal leest krijg ik het gevoel dat vele van ons veel te veel betaald hebben voor onze ster abonomenten.
Bij stempelen is inderdaad geen goed idee je ziet dat ook naast de chaufeurs ook de bezoekers hier het niet eens is.

Wanneer ik met mijn abonoment bij wil stempelen betaal ik bij :

Chaufeur 21: 1 strip
Techjo: 2 strippen

Ik heb chaufeurs meegemaakt die argumenteerde dat de strippenkaart en ster abonoment verschillende vervoers bewijzen waren en aangezien dat zo was moest je er drie strippen betalen omdat je abonoment bij zone E ophield en dat je reis op de strippenkaart bij zone E begingt en bij zone F laat eindiggen zodat je drie strippen moest betalen.

Dus Bryan onze ster abonomenten zijn net zo moeilijk te doorgronden als echte sterren
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Suus »

Je moet altijd de basisstrip stempelen, ook als je bijstempelt bij een abonnement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Chauf21 »

88122903 schreef:Bij stempelen is inderdaad geen goed idee je ziet dat ook naast de chaufeurs ook de bezoekers hier het niet eens is.

Wanneer ik met mijn abonoment bij wil stempelen betaal ik bij :

Chaufeur 21: 1 strip
Techjo: 2 strippen
Nee, ik heb geschreven dat er één zone moet worden bijgestempeld. Dat komt inderdaad neer op twee strippen want de basisstrip moet altijd gestempeld worden.
88122903 schreef:In de eerste Alinea begrijp ik Tochjo, ik heb daar in feite het zelfde uitgelegd maar op een andere manier.
Maar in de uitleg waarom de reis drie sterren is heb ik geen snars van begrepen.
Het verschil zit 'm vooral in wat je als centrumzone voor het bepalen van het aantal sterren neemt. Neem je het beginpunt van je reis (Amersfoort) zal je inderdaad véél meer sterren nodig hebben om in Wijk bij Duurstede te komen. Het is echter niet verplicht om het beginpunt van je reis als centrumzone te kiezen. Met enig uitzoekwerk kom je er al snel achter dat het vrijwel altijd voordeliger is om een andere (veelal tusseninliggende) zone als centrumzone te nemen.

Het verhaal van Tochjo is volledig juist, jouw eerdere uitleg bevat een aantal onjuistheden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Ennes »

Afbeelding
U reist van A naar B door vijf zones. Alle vijf zones grenzen aan zone 7406. U kunt het nummer van deze zone als centrumzone door de verkoper op uw abonnement laten afdrukken. Doordat er sprake is van een centrumzone plus één volgende aangrenzende zone heeft u dus een abonnement met de sterwaarde 2 voor uw reis nodig.

Eerder kon u lezen dat u vanuit de centrumzone in alle richtingen kunt reizen. Uw abonnement is dus geldig voor een gebied dat groter is dan het gebied waardoor u in eerste instantie wilt reizen. U mag namelijk ook in de zones 7407 en 7408 reizen.
Dat zone 7407 grenst aan zone 7406 is wellicht niet direkt zichtbaar. Echter, in de rode cirkel raken deze twee zones elkaar op een hoekpunt. Dus ook als zones elkaar slechts minimaal raken dan zijn ze aaneengrenzend!


Afbeelding
U reist van A naar B en vervolgens door naar D door tien zones. Zoals eerder geschreven bepaalt de zone die het verst van de centrumzone verwijderd is de sterwaarde. Vanuit de centrumzone geteld is dit de derde aaneengrenzende zone met het nummer 7416. U heeft voor uw reis dus een abonnement met de sterwaarde 4 nodig: de centrumzone plus drie volgende aaneengrenzende zones.

Ook nu is uw abonnement geldig voor een gebied dat groter is dan het gebied waardoor u in eerste instantie wilt reizen. Vanuit de centrumzone kunt u in alle richtingen, in drie volgende aaneengrenzende zones reizen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht met sterren.

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef: Viersterrenabonnementen bestaan er echter alleen voor kortinggerechtigden (4-11, 65+ jaar; ik weet niet of je daar toe behoort?).
Correctie: bij abonnementen geldt het kortingtarief voor 4 t/m 18 en 65+. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten