NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

Dat zou betekenen dat Qbuzz niet mee mag dingen naar multimodale concessies, lijkt me niet erg aantrekkelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Suus »

Nee, zo werkt de Europese OV-markt al jaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Michael »

Maar om treinen te mogen rijden moet je als bedrijf een speciale licentie of zoiets hebben toch? Of heb ik het helemaal verkeerd? Zo ja, dan kan Qbuzz volgens mij niet op multimodale concessies inschrijven omdat ze die licentie niet hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Suus »

Licenties zijn te halen, en praktisch alle OV-bedrijven in Europa zijn overheidsbedrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Michael »

Maar hoe gaat het in zijn werk om zo'n licentie te halen? Heeft iemand daar meer info over of weet waar ik dat kan vinden?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door starx »

Mooi dat dit nu eindelijk geregeld is. Het duurde ook wel erg lang. Nu kan Qbuzz eindelijk weer volwaardig meedingen naar concessies. En bovendien betekent het dat er 4 grote OV-bedrijven (los van NS) overblijven en niet 3, wat gebeurd zou zijn bij een fusie met Syntus.
Z2N schreef:Dus, Qbuzz gaat van een staatsbedrijf naar een staatsbedrijf. Ligt het aan mij of is dat een beetje bizar? :X
Hoezo is het bizar. De Nederlandse staat heeft de politieke keuze gemaakt om de vervoersactiviteiten van NS in Nederland te beperken tot het HRN. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het is gewoon democratisch gegaan.
Dat de Italiaanse overheid heeft bepaalt dat hun spoorwegbedrijf wel mag meedoen op de Nederlandse busmarkt (net zoals Frankrijk en Duitsland) is hun goed recht. Of het verstandig is met een staatsschuld van ver boven de 100% bbp valt overigens te betwijfelen.
dennistd schreef:Dat ligt niet aan jou.... Ik mag trouwens wel hopen dat NS in het koopcontract vastgelegd heeft dat FS of zijn dochterbedrijven geen spoorse activiteiten in Nederland mogen ondernemen.
En waarom zou NS dat in hemelsnaam doen? Ik zou het nogal paranoïde vinden, in het hypothetische geval dat NS toch weer mee gaat dingen naar regionale concessies. En volgens mij levert Qbuzz bij de verkoop minder geld op als je zo'n beperking meegeeft. En los daarvan: volgens mij is het ook concurrentievervalsing als bedrijven met elkaar gaan afspreken op welke concessies ze wel en niet meedingen en dat gaat de ACM dus niet goed vinden. Dus nee, ik hoop noch verwacht dat ze dat zullen doen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Statler Rail »

Feitelijk zijn de OV-bedrijven in Nederland nu bijna allemaal in meer of mindere mate staatsbedrijven:

NS -> Nederlandse staat
Arriva -> Deutsche Bahn -> Duitse staat
Syntus -> Keolis -> SNCF (70%) -> Franse staat
Connexxion -> TransDev -> Caisse des Dépôts et Consignations (rechtstreeks 50% en indirect via Veolia Environnement) -> Franse staat
Qbuzz -> Busitallia -> FS -> Italiaanse staat

De vers geprinte euro's weten hun weg naar de Nederlandse OV-markt te vinden... :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Daniel »

In elk geval een goeie zaak dat, zoals het persbericht beschrijft, men aandacht heeft gehad voor het behoud van de identiteit en het businessmodel van Qbuzz wat nu behouden kan blijven. Immers is dat juist de kracht van Qbuzz als bedrijf waarmee ze zich kunnen onderscheiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Meltrain »

In het bericht van NS staat dat Busitalia ook 18 trams heeft.
Weet iemand misschien in welke stad?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

In Padua.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door flipje »

Meltrain schreef:In het bericht van NS staat dat Busitalia ook 18 trams heeft.
Weet iemand misschien in welke stad?
Padova in de buurt van Venetië check
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Meltrain »

Dat zijn geen trams. :P
(Maar bedankt voor het antwoord. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door PHS »

Daniel schreef:In elk geval een goeie zaak dat, zoals het persbericht beschrijft, men aandacht heeft gehad voor het behoud van de identiteit en het businessmodel van Qbuzz wat nu behouden kan blijven. Immers is dat juist de kracht van Qbuzz als bedrijf waarmee ze zich kunnen onderscheiden.
Het is afwachten wat die woorden waard zullen zijn, want Busitalia is duidelijk uit op expansie. Het is een nog redelijk jong bedrijf, dat in 2011 is ontstaan uit een reorganisatie van het voormalige SITA. In Italië is het bedrijf de afgelopen jaren hard gegroeid door de overname van meerdere lokale busvervoerders. Het bedrijf heeft zo een groot aantal concessies bedongen, met name in het noorden van het land. Nu wil Busitalia ook buiten Italië actief worden. Zo te horen heeft men grootse plannen en Qbuzz lijkt daar een eerste stap in te zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door CamilleKreemers »

ik hoop dat ze altijd rendabel zullen inschrijven en de kwaliteiten van Qbuzz overeind zullen houden. Ik vind het bedrijf redelijk goed werken in GD en hoor ook positieve signalen uit Utrecht.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Statler Rail »

Ik ben benieuwd of Qbuzz door de verkoop nu gevrijwaard blijft van de gevolgen van de fraude in Limburg. Er loopt immers een strafrechtelijk onderzoek naar NS, Qbuzz en een aantal sleutelpersonen. Een bedrijf dat veroordeeld is voor aanbestedingsfraude mag voorlopig niet meer meedoen met aanbestedingen. Ik dacht dat dát ook een belangrijke reden was waarom NS van Qbuzz af moest. Een integratie van Qbuzz in een ander bedrijf (bv integratie met Syntus/Keolis) had dit opgelost omdat het frauderende Qbuzz daarna niet meer bestaat.

Nu alleen de aandeelhouder wisselt (NS verkoopt alle aandelen Qbuzz aan Busitalia), kan het een groot probleem voor Busitalia zijn wanneer Qbuzz veroordeeld wordt. Weten de Italianen wel wat ze gekocht hebben?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door starx »

Ik weet er niet precies het fijne van, maar ik verwacht niet dat Qbuzz daar nog gevolgen van zal ondervinden:
- Qbuzz was niet als zodanig in de race voor de concessie, maar ze deden de bieding voor Abellio, waarvan ze een dochterbedrijf zijn.
- Qbuzz is niet strafrechtelijk veroordeeld voor de fraude in Limburg. Ze hebben een schikking getroffen om hier onderuit te komen. Daarmee zijn ze in juridische volgens mij van het gelazer af.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door CamilleKreemers »

Qbuzz heeft een forse schikking als bedrijf geboden, net als de NS begreep ik. Nu worden alleen de personen op individuele basis nog vervolgd, maar die zijn voor zover ik weet al allemaal uit het bedrijf.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door DrechtBlub »

Statler Rail schreef:Feitelijk zijn de OV-bedrijven in Nederland nu bijna allemaal in meer of mindere mate staatsbedrijven:

NS -> Nederlandse staat
Arriva -> Deutsche Bahn -> Duitse staat
Syntus -> Keolis -> SNCF (70%) -> Franse staat
Connexxion -> TransDev -> Caisse des Dépôts et Consignations (rechtstreeks 50% en indirect via Veolia Environnement) -> Franse staat
Qbuzz -> Busitallia -> FS -> Italiaanse staat

De vers geprinte euro's weten hun weg naar de Nederlandse OV-markt te vinden... :wink:
EBS? Dat zijn hoedanook al geen euro's :P

Ik ben benieuwd wat Qbuzz gaat doen; en of ze nog snel genoeg gaan zijn om mee te bieden in DAV bijvoorbeeld.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Daniel »

ACM: Busitalia mag Qbuzz overnemen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van Qbuzz door het Italiaanse bedrijf Busitalia. Volgens de marktautoriteit blijft er na de overname voldoende concurrentie over. Busitalia onderdeel van de Italiaanse nationale spoorvervoerder Ferrovie dello Stato Italiane dat in handen is van de Italiaanse overheid.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Daniel »

Busitalia betaalt 30 miljoen voor Qbuzz
Busitalia heeft NS-dochter Qbuzz voor dertig miljoen euro gekocht. Met de overname wordt het Italiaanse OV-bedrijf volledig eigenaar van de Nederlandse busvervoerder. Dat is donderdag bekendgemaakt tijdens een receptie bij de Italiaanse ambassade in Den Haag.
Busitalia zegt de huidige bedrijfsfilosofie van Qbuzz te steunen en daarom blijft de identiteit van de vervoerder en het bedrijfsmodel behouden. Volgens de Italiaanse onderneming zullen ook de belangen van het huidige personeel behartigd blijven en reizigers zullen in eerste instantie niets merken van de overname. Wel wil het Italiaanse moederbedrijf groeien door concessies te winnen in Nederland. Niet alleen voor busvervoer, maar ook voor het spoorvervoer. Italiaanse topman Stefano Rossi wil de omzet van de voormalige NS-dochter verdubbelen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

Ow, we krijgen dus ook Qtrainzz. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Daniel »

Ach, de trams in Utrecht rijden ook gewoon met Qbuzz erop hoor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

Ben wel benieuwd waar Qbuzz op gaat meebieden en nog meer naar wat ze binnen gaan halen. Of gaat het EBS achteraan?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Aking »

Was die tent niet meer waard? -o-
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

Vind het nog wel een redelijk bedrag voor Qbuzz, Groningen-Drenthe loopt binnenkort af (binnenkort aanbesteding). Utrecht is nog wat langer tot 2023, maar dan willen Arriva, Connexxion en Keolis denk ik ook dolgraag Utrecht Stad hebben. Ook wel grappig om Qbuzz te zien op een Italiaanse site: http://www.fsitaliane.it/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten