Kabinetsplannen OV Rutte-III

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Klaasje »

Een paar quotes uit het regeerakkoord:
Met stedelijke regio’s maken we afspraken over cofinanciering van de verdere uitbreiding van het
openbaar vervoer, bijvoorbeeld via lightrailverbindingen.

We passen wet- en regelgeving aan zodat openbaar vervoer- en taxibedrijven flexibel en vraaggericht
vervoer (‘mobility as a service’) kunnen aanbieden. Provincies en vervoerregio’s die met nieuwe vormen
van doelgroepenvervoer, openbaar vervoer en deelsystemen willen experimenteren, krijgen daarvoor de
ruimte.

Richting 2025, wanneer de concessie van de Nederlandse Spoorwegen voor het hoofdrailnet afloopt,
wordt de optie voor meer marktopening opengehouden. De eerste stap hierin is een evaluatie van de
huidige prestaties in 2019. In deze tussentijdse evaluatie van de concessie van NS bekijken we ook
verschillende opties voor het eigendom en de exploitatie van stations na 2025.

Als de NS de prestatie-indicatoren voor de HSL-Zuid voor de derde keer op rij niet haalt, zal het vervoer op
de HSL-Zuid opnieuw worden aanbesteed.

In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject
Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We
bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.

De extra middelen voor het openbaar vervoer worden ingezet voor cofinanciering van OV in stedelijke
regio’s, tijdige aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op
3kV bovenleidingspanning.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door SLToilet »

MarkNL schreef:Verder nog wat punten uit het Regeerakkoord:
  • '
  • In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren.
En verder...
De extra middelen voor het openbaar vervoer worden ingezet voor cofinanciering van OV in stedelijke regio’s, tijdige aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en voorfinanciering van de overschakeling op 3kV bovenleidingspanning.
Kijk eens aan, de lijn Hamont-Weert! Die mag, nee moet zeker eens een keer aan de beurt komen! :Y

En gelukkig worden ERTMS en 3kV vooralsnog ontdooid.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door MarkNL »

Het gaat wel interessant worden hoe men zowel de beveiliging als bovenleiding gaat regelen op de lijn Hamont-Weert. Idealiter zou je 3 kV en TBL1+ doortrekken naar Weert, zodat Belgische treinen zonder problemen in Weert kunnen komen. De lijn takt echter voor de brug over de Zuid-Willemsvaart in op het hoofdspoor. Men zou dus een extra viaduct over het kanaal moeten bouwen, ben benieuwd of daar genoeg budget voor vrij te maken valt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Z2N »

Treinen die op 3kV rijden kunnen zonder moeite op 1,5 kV rijden, alleen dan met half vermogen. Het is dus alleen een kwestie van TBL1+ installeren op het stukje in Weert, wat niet teveel moeite zou moeten zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Gekko123 »

Ouder materieel kan dat wel zonder problemen, maar de Desiro's van de NMBS (en daar hebben ze er ruim 200 van) doen het echt niet onder de Nederlandse bovenleidingsspanning. Die krijgt dan te weinig stroom om alle interne computersystemen van stroom te voorzien en schakelt vervolgens zichzelf uit (onderspanningsbeveiliging).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door isadora »

We ontsporen.............
Terug naar Rutte, hoppa.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Durashift »

Wat is nu het voordeel om van ProRail een ZBO te maken?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Mr-W »

Z2N schreef:Treinen die op 3kV rijden kunnen zonder moeite op 1,5 kV rijden, alleen dan met half vermogen. Het is dus alleen een kwestie van TBL1+ installeren op het stukje in Weert, wat niet teveel moeite zou moeten zijn.
Ze zitten waarschijnlijk niet op verouderd materieel te wachten met minder comfort dan MW41. M7 dubbeldekkers zijn voor de verbinding naar de kempen te groot.
starx schreef:Dordrecht - Breda los aanbesteden lijkt me inderdaad geen goed idee. Maar misschien wordt bedoeld dat alleen de sneltrein wordt aanbesteed. Kan ik me wel voorstellen, want NS vraagt er de hoofdprijs voor.
Bravo-Rail 8-) Ik zie het wel zitten als Dordrecht-Breda samen met de merwedelingelijn wordt aanbesteed.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door VIRM »

Durashift schreef:Wat is nu het voordeel om van ProRail een ZBO te maken?
Dat het ministerie er meer grip op heeft.

Wel opvallend in het regeerakkoord dat er langzaam aan de poten van NS wordt gezaagd: de stationsexploitatie moet wellicht anders, de three-strikes van de HSL-Zuid en meer marktwerking als het HRN in 2025 weer wordt aanbesteed. Maar NS mag wel meedingen naar regionale concessies, dus wellicht zien we dan weer meer Abellio?

En het Rijk gaat dus ook kijken naar spoor- en metroverbindingen om Schiphol beter te ontsluiten. Hopelijk kan een goed onderzoek naar de OWL dan een beetje snel verlopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Wubbo »

Ik zie echt geen voordeel in Dordrecht - Breda in combinatie met Dordrecht - Geldermalsen. Je kan ze in Dordrecht niet fatsoenlijk aan elkaar knopen omdat je dan alles in de weg staat, de reizigersstroom Dordrecht Stadspolders - Dordrecht Zuid lijkt me te verwaarlozen en een echt schaalvoordeel in de hoeveelheid materieel haal je niet omdat je Dordrecht - Breda (rijtijd 25 minuten) met 2 of maximaal 3 treinstellen moet rijden, dat schiet niet echt op. Bovendien verlies je de mogelijkheid om ooit nog eens te koppelen aan de sprinter richting Rotterdam, waar de mensen wel heen willen (sterker: je verbreekt de doorgaande verbinding tussen Dordrecht en Tilburg). En dan is er nog de vraag of dit in Breda wel gaat passen, want dat krijgt dan 3 kerende treinseries (Benelux en de geknipte Sprinter Dordrecht - Tilburg).

Ik zie dan echt meer heil in de andere trajecten waar je qua reizigersstromen en infrastructuur veel logischer lijnen hebt.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door wouter15 »

Ik kwam dit artikel nog tegen: http://www.treinreiziger.nl/regeerakkoo ... rt-belgie/. Weet niet of er nog dingen in staan die hier niet besproken zijn.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door SLToilet »

@Wubbo, Ja dat is dus het hele probleem van het opknippen in concessies: logische koppelingen die we pas achteraf inzien worden te laat ontdekt en daardoor moeten reizigers én extra overstappen (met kans op mislukking) en moet je opnieuw inchecken. Dat ongemak is al te zien bij Ede-Wageningen waar twee diensten niet gekoppeld kunnen worden, mede door het opknippen in concessies
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Klaasje »

Ik vind Zwolle-Groningen/Leeuwarden wel grappig. Station Groningen wordt nu zo verbouwd dat een doorgaande dienst Assen-Sauwerd/Zuidhorn verhinderd wordt. Terwijl juist daar leuke efficiënte doorkoppelingen te maken zijn met batterijtreinen en een kwartierdienst.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Durashift »

VIRM schreef:
Durashift schreef:Wat is nu het voordeel om van ProRail een ZBO te maken?
Dat het ministerie er meer grip op heeft.

(..)
Hmm, in mijn beleving zijn juist de ontwikkeling van ZBO's gericht om (voormalige) -kern-taken van ministeries op 'afstand' te plaatsen.

Dus, minder grip dan meer grip, denk ik dan.
Ik lees bij ProRail al de woorden 'zorgvuldig, transitie, enige tijd in beslag nemen'. :roll:

Tja, dat wordt dus weer een aantal jaren 'naar binnen kijken (organisatie) i.p.v. buiten op dat spoor actief zijn. (gechargeerd natuurlijk).
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Statler Rail »

Klaasje schreef:Ik vind Zwolle-Groningen/Leeuwarden wel grappig. Station Groningen wordt nu zo verbouwd dat een doorgaande dienst Assen-Sauwerd/Zuidhorn verhinderd wordt. Terwijl juist daar leuke efficiënte doorkoppelingen te maken zijn met batterijtreinen en een kwartierdienst.
Ik denk dat men niet zozeer aan doorkoppelingen met decentrale spoorlijnen denkt, want dat is fysiek, technisch en juridisch niet praktisch. Het zal er in het geval van Zl-Gn/Lw en Es-Apd er eerder om gaan dat de bestaande Sprinter-treindiensten van NS openbaar aanbesteed worden.

Je krijgt dan in het Noorden een pakket met drie treinseries dat in één keer wordt aanbesteed:
  • SPR 8100 Zwolle - Groningen (2x/uur)
    SPR 6200 Groningen - Assen (minimaal 2x/uur in spits, eventueel vaker)
    SPR 9000 Zwolle - Leeuwarden (2x/uur)
De NS rijdt daarnaast 2x/uur de Intercity´s Zwolle - Groningen en Zwolle - Leeuwarden. Voor het pakket van bovengenoemde Sprinters zijn op het oog drie gegadigden: NS en Arriva natuurlijk, maar ook voor Keolis zou dit aansluiten (op haar lijnen Zl-Kpn en Zl-Es).

Dezelfde drie partijen zouden in de serie SPR 7000 Enschede - Apeldoorn (2x uur) geinteresseerd kunnen zijn.

Breda - Dordrecht is inderdaad een vreemde eend in de bijt, maar ook daar heb je zowel Arriva als NS als mogelijke kandidaten. <dream mode>Nu nog de Halvezolenlijn opnieuw aanleggen. 8-) *O* </dream mode>
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door AppleMoose »

Statler Rail schreef: Het zal er in het geval van Zl-Gn/Lw en Es-Apd er eerder om gaan dat de bestaande Sprinter-treindiensten van NS openbaar aanbesteed worden.
Er daar ligt nu juist het probleem met het aanbesteden... Je legt je voor een x aantal jaar vast aan een dienst waarvan men nu vindt dat het NU handig is, maar wie zegt dat dit over 5, 10, 20 jaar nog steeds de ideale verbinding is?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Hainje »

Maar als je het niet uitprobeert dan zul je ook nooit weten of het werkt. Een korte concessie van 5 jaar (met evt wat ouder materieel) zou dan ideaal zijn.
🍉
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Statler Rail »

De infrastructuur wordt tegenwoordig op grote schaal "ontvlecht" en "robuust gemaakt", waardoor de flexibiliteit sowieso zeer beperkt wordt. Voorbeeld, Groningen bestaat in de toekomst feitelijk uit 2 stations die fysiek van elkaar gescheiden zijn. De enige verbinding tussen de NS-sporen en Arriva-sporen is waarschijnlijk via de goederenspoorlijn Onnen-Groningen Losplaats. Doorrijden vanuit Assen over een regionale spoorlijn wordt daardoor erg lastig. Met getrokken treinen rijden (voor bv speciale ritten) wordt ook vrijwel onmogelijk.

Idem Leeuwarden. Er is straks nog maar één doorgaand spoor, wat in combinatie met het enkelspoor Lw-Hdg betekent dat je treinen uit Groningen niet zo makkelijk nog kan doorkoppelen aan iets anders. En dan Zwolle-Herfte: de spoorlijn Zwolle-Emmen is straks nog maar met één wissel bij Zwolle met de rest van het spoorwegnet verbonden.

Veranderingen in treinseries zullen in de toekomst vooral gekoppeld zijn aan infrastructuurwijzigingen, die over het algemeen vele jaren doorlooptijd kosten. Ik verwacht derhalve gewoon concessies met een looptijd van 15 jaar. En mocht je toch tussentijds iets willen veranderen, dan kan dat ook. Je zal dan echter eventueel benadeelde partijen moeten compenseren.

Niet in het regeerakkkoord, maar wel afgelopen week in een rapport van de SER Noord-Nederland, was dat de rijtijd tussen het Noorden en de Randstad met een half uur verminderd zou moeten worden. Dat impliceert eigenlijk dat je de Flevo-, Hanzelijn en Zwolle-Groningen naar 200 km/uur moet brengen. Dat wordt nog een puzzel met de stoptreinen die door de halteafstand niet veel versneld kunnen worden. Dat betekent ook dat je wellicht stoptreinen tussen Groningen en Zwolle moet laten inhalen door intercity´s. In zuidelijke richting kan dat nu nog in Hoogeveen, maar in noordelijke richting vereist dat sowieso aanpassingen in Beilen (extra perron langs bestaand wachtspoor) of Assen (wisselverbinding naar spoor 2) .
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:
Klaasje schreef:Ik vind Zwolle-Groningen/Leeuwarden wel grappig. Station Groningen wordt nu zo verbouwd dat een doorgaande dienst Assen-Sauwerd/Zuidhorn verhinderd wordt. Terwijl juist daar leuke efficiënte doorkoppelingen te maken zijn met batterijtreinen en een kwartierdienst.
Ik denk dat men niet zozeer aan doorkoppelingen met decentrale spoorlijnen denkt, want dat is fysiek, technisch en juridisch niet praktisch.
Dan moet je mij toch even uitleggen waarom dat zo onhandig is. Zeker als men toch al nadenkt over waterstof- en batterijtreinen die gedeeltelijk onder de draad rijden. Je kan zo een goed geïntegreerd netwerk maken. Dat lijkt mij toch belangrijker dan eventuele juridische onvolkomenheden, voor zover die er überhaupt al zijn. De treinen die straks niet doorrijden naar Veendam of Winschoten gaan al doorrijden naar Europapark terwijl de sprinters dat ook al doen. Je kan dus makkelijk materieel uitsparen waardoor je voor de zelfde exploitatiekosten meer treinen kan rijden of je kan bezuinigen om een buslijn vaker te laten rijden. Reizigers en de regionale overheid in polonaise de tent door, zou je zeggen.
Statler Rail schreef:De infrastructuur wordt tegenwoordig op grote schaal "ontvlecht" en "robuust gemaakt", waardoor de flexibiliteit sowieso zeer beperkt wordt. Voorbeeld, Groningen bestaat in de toekomst feitelijk uit 2 stations die fysiek van elkaar gescheiden zijn. De enige verbinding tussen de NS-sporen en Arriva-sporen is waarschijnlijk via de goederenspoorlijn Onnen-Groningen Losplaats. Doorrijden vanuit Assen over een regionale spoorlijn wordt daardoor erg lastig. Met getrokken treinen rijden (voor bv speciale ritten) wordt ook vrijwel onmogelijk.
Op zich klopt het ontvlechtingsverhaal wel. Ware het niet dat men dat al vele jaren als doel beschouwd als het om infrastructuur gaat. Voor de opening van de Hanzelijn was de infrastructuur van Zwolle bijvoorbeeld toegerust voor een maximale ontvlechting van de treindiensten. Door een ander spoorgebruik en het bijknutselen van perronsporen omdat het project wat een definitieve oplossing moest vormen niet doorging is dat tijdelijk anders. Het weinig wissels hebben is ook geen doel op zich maar iets wat ook voortkomt uit de wens om harder te rijden en niets aan te leggen wat men niet denkt nodig te hebben. Inmiddels is men er bij een paar projecten al achter dat men toch iets meer nodig heeft dan gedacht en daarnaast blijft station Groningen 40-km/h-gebied. Het onmogelijk maken van het doorkoppelen van treindiensten had dus niet gehoeven. En men had het waarschijnlijk ook niet gedaan als al duidelijk was geweest dat de sprinterdiensten gedecentraliseerd zouden worden.
Veranderingen in treinseries zullen in de toekomst vooral gekoppeld zijn aan infrastructuurwijzigingen, die over het algemeen vele jaren doorlooptijd kosten. Ik verwacht derhalve gewoon concessies met een looptijd van 15 jaar. En mocht je toch tussentijds iets willen veranderen, dan kan dat ook. Je zal dan echter eventueel benadeelde partijen moeten compenseren.
Leuke stellingname maar waarom? Leg uit, want het komt vooral over als een vage slag in de lucht. Menig infrastructuurproject is veel te laat om wensen te kunnen volgen. Dat lijkt mij eerder meer reden om mogelijkheden open te houden dan andersom. Juist omdat je vervoerdiensten wilt kunnen aanpassen op de vervoersvraag. Daar zit een groter onvoorspelbaar element in dan wat je zou kunnen met een bepaalde infrastructuur.
Niet in het regeerakkkoord, maar wel afgelopen week in een rapport van de SER Noord-Nederland, was dat de rijtijd tussen het Noorden en de Randstad met een half uur verminderd zou moeten worden. Dat impliceert eigenlijk dat je de Flevo-, Hanzelijn en Zwolle-Groningen naar 200 km/uur moet brengen. Dat wordt nog een puzzel met de stoptreinen die door de halteafstand niet veel versneld kunnen worden. Dat betekent ook dat je wellicht stoptreinen tussen Groningen en Zwolle moet laten inhalen door intercity´s. In zuidelijke richting kan dat nu nog in Hoogeveen, maar in noordelijke richting vereist dat sowieso aanpassingen in Beilen (extra perron langs bestaand wachtspoor) of Assen (wisselverbinding naar spoor 2) .
Reken maar dat je dan überhaupt moet nadenken wat je wil want dan blijft er geen meter spoor tussen Zwolle en Groningen onaangeroerd. Minimaal moet de bovenleiding en treinbeveiliging anders en perrons en overwegen langs sporen waar harder dan 160 km/h gereden wordt is een totale no-go. Zolang daar geen miljard euro voor beschikbaar is gebeurt het niet. Overigens heb je het dan al heel knap gedaan als je 15 minuten winst kan incasseren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Vinny »

Ik denk dat er wel een duidelijker verhaal moet worden uitgewerkt wat het kabinet nu precies wil. Zoals het in het regeerakkoord beschreven staat is het wel heel erg hap-snap. Als de gezamenlijke treinvervoerders een reizigersgroei van rond de 20% gaan realiseren in de komende 10 jaar dan moeten wel alle hens aan dek, want dan barst de huidige infrastructuur wel degelijk uit zijn voegen. Je moet dan echt andere dingen gaan bedenken dan hier en daar een wisseltje saneren, want daar redt je het dan niet meer mee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door OVinspecteur »

Decentralisatie Dordrecht -Breda: ook de sprinter Dordrecht - Roosendaal hoort dan in dat pakket lijkt mij. Tot aan Lage Zwaluwe is er samenloop en de stations Zevenbergen en Oudenbosch zouden wellicht een stuk beter kunnen presteren als er een goede afstemming komt met het busverkeer in West-Brabant.

Wat betreft de capaciteitsproblemen met kerende treinen: als alle doorgaande lange-afstandstreinen zo nodig 5x per uur over de HSL moeten, dan zul je ook de consequenties daarvan voor lief moeten nemen m.b.t. tot het verbeteren van de infracapaciteit voor de treinen Dordrecht - Breda. De huidige aansluitingen in Breda zijn echt super beroerd (oftewel afwezig) en in Dordrecht mag sowieso wel wat gebeuren aan die gevaarlijk smalle perrons. Hopelijk heeft Rutte III daar ook wat geld voor gereserveerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Suus »

Er is niets mis met de perrons in Dordrecht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Daniel »

Nouja, ze zijn smaller dan sommige perrons in Utrecht die nodig verbreed moesten worden en nu buiten de kap steken.
Maar gevaarlijk? Voor de reizigersstromen in Dordrecht niet in ieder geval. Er zijn hooguit te weinig perronsporen om de huidige geknipte dienst reizigersvriendelijk aan te bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zie helemaal geen voordelen van decentraliseren van de sprinter Roosendaal-Dordrecht, evenals het decentraliseren van Dordrecht-Breda. Trajecten zijn dusdanig kort, waardoor je een relatief hoge reserve achter de hand moet houden of dat bij defecten treinritten uitvallen. Tevens rijden er nu comfortabele Flirts in West-Brabant. Ik zie liever dat de doorgaande verbinding Den Haag - Roosendaal herstelt wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door OVinspecteur »

Erno-BE schreef:Ik zie helemaal geen voordelen van decentraliseren van de sprinter Roosendaal-Dordrecht, evenals het decentraliseren van Dordrecht-Breda. Trajecten zijn dusdanig kort, waardoor je een relatief hoge reserve achter de hand moet houden of dat bij defecten treinritten uitvallen. Tevens rijden er nu comfortabele Flirts in West-Brabant. Ik zie liever dat de doorgaande verbinding Den Haag - Roosendaal herstelt wordt.

Koppeling Roosendaal - Den Haag heeft als nadeel dat je tussen Roosendaal en Dordrecht met veel leeg materieel rijdt gezien het verschil in passagiersaantallen t.o.v. Dordrecht - Den Haag. Bovendien zullen de meeste doorgaande passagiers toch overstappen op de IC in Dordrecht als er goede aansluitingen zijn, want die is dan sneller.
Bij decentralisatie kunnen er meer haltes gebouwd worden, aansluitingen op de bus verbeterd worden en abonnementen trein + bus aangeboden worden. Blijkbaar kan dat allemaal niet met de NS geregeld worden in de landelijke concessie.
Met bijv. 2x per uur stoptrein Dordrecht - Roosendaal en 4x per uur Dordrecht - Breda (stoptrein en sneltrein) zal het wagenpark niet onderdoen voor dat van de MerwedeLingelijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten