Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door Daniel »

Arriva richt blik op Brabant en Friesland
Geplaatst op: maandag 24 augustus 2009 om 21:43
Laatst bijgewerkt: maandag 24 augustus 2009 om 21:43

Arriva overlegt momenteel met Connexxion en Veolia over de overname van busgebieden in Brabant en Friesland. Advocate Petra Heemskerk van Qbuzz zei dat afgelopen vrijdag in de Haagse rechtszaal. Volgens de raadsvrouwe willen de drie buitenlandse busbedrijven onderling de Nederlandse markt verdelen en het Nederlandse Qbuzz zo uitsluiten.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door JWM »

En dit is een issue bij een rechtzaak over de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe? Overigens, is dit om marktaandeel afstoten van Veolia/Connexxion om de fusie rond te krijgen?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door Raymond »

Zullen Veolia/Connexxion echt niet erg vinden om die twee concessies kwijt te raken: Veolia draait verlies op de concessie Brabant en Friesland zal vergeleken met de andere plekken waar Connexxion rijdt ook niet al te interessant zijn..

Ik vraag me wel af of alles wel zo juridisisch is toegestaan. De concessieverlener heeft immers een contract met Veolia/Connexxion afgesloten en niet met Arriva als dat plotseling de concessie zou overnemen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door playertwo »

En Arriva draait dan ineens wel quitte of gaat winst maken op die busconcessies? Dat maak je mij niet wijs.

Arriva rijdt al het stadsvervoer in Den Bosch. Dat ze daar überhaupt nog mogen rijden nadat ze die afgekeurde wrakken van de RET de baan op durfden te sturen mogen ze al blij mee zijn. Ik kan me nog zeer goed een controle herinneren inzake de veiligheid van de bussen, of laat ik beter zeggen het gevaar van die bussen! Nu rijden er weliswaar nieuwe bussen, maar die zijn grotendeels gefinancierd door de provincie, en in huisstijl van de provincie Brabant. Laat zo'n rampbedrijf lekker wegblijven uit Brabant met zijn zooi, en teruggaan naar Engeland.

Dan Connexxion, het bedrijf dat niet kon rekenen, en daardoor dus veel te laag inschreef bij de eerste ronde voor de aanbesteding. Toen werd het dus een tijd puinhoop, en werden concessies onderhands verlengd aan de BBA (Veolia) en Hermes (Connexxion).

Had die oude bedrijven lekker in handen gelaten van de overheid (de aandelen van NS zijn dat ook, en NS gedraagt zich ook steeds meer als een commercieel bedrijf), waardoor dat geen enkel probleem oplevert. Die aanbesteding heeft wat mij betreft in Brabant alleen maar een hele hoop gezeik opgeleverd in de afgelopen jaren. Nu is de rust enigszins teruggekeerd, maar door dit soort geintjes kan dat zeer snel afgelopen zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door Karl »

Gelukkig heeft de provincie Noord-Brabant wel alles goed gedaan inzake die aanbestedingen. Beetje makkelijk om de vervoerders of 'het systeem' alle schuld toe te schuiven.

Misschien wil is Arriva dan onderaannemer van CXX en/of Veolia, ik weet niet of die midden in een concessietermijn ingezet mogen worden. Of er wordt een boete betaald, contractbreuk... Gezien het marktaandeel van Arriva mogen ze volgens mij al blij zijn met concessies die quitte draaien.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door JWM »

Karl schreef:Gezien het marktaandeel van Arriva mogen ze volgens mij al blij zijn met concessies die quitte draaien.
Wat is het verband tussen marktaandeel en het quitte draaien van concessies?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door Geert »

playertwo schreef:En Arriva draait dan ineens wel quitte of gaat winst maken op die busconcessies? Dat maak je mij niet wijs.

Arriva rijdt al het stadsvervoer in Den Bosch. Dat ze daar überhaupt nog mogen rijden nadat ze die afgekeurde wrakken van de RET de baan op durfden te sturen mogen ze al blij mee zijn. Ik kan me nog zeer goed een controle herinneren inzake de veiligheid van de bussen, of laat ik beter zeggen het gevaar van die bussen! Nu rijden er weliswaar nieuwe bussen, maar die zijn grotendeels gefinancierd door de provincie, en in huisstijl van de provincie Brabant. Laat zo'n rampbedrijf lekker wegblijven uit Brabant met zijn zooi, en teruggaan naar Engeland.
Is Arriva destijds niet inderhaast opgetrommeld en konden ze alleen nog de 'afgeschreven' bussen van RET kopen in een dergelijke korte tijd?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door JeePee »

Klopt, Connexxion had de aanbesteding gewonnen. Later bleek dat ze een rekenfout gemaakt hadden en hebben ze de concessie ingeleverd. Arriva -die 2e geworden was en Veolia in West-Brabant- hebben toen de concessie gekregen. Dit gebeurde ongeveer 1,5 maand voor ingangsdatum. Veolia kon rijden met het materieel dat er al was, Arriva moest toen inderdaad snel materieel regelen. Nieuw materieel in 1,5 maand verkrijgen is onmogelijk, vandaar dus de RET-mottenballenvloot die opgetrommeld is. Arriva valt hier dus niet zoveel te verwijten...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door playertwo »

Jullie hebben blijkbaar nooit in die wrakken vervoerd mogen worden, dat is wat duidelijk is. Ik helaas wel enkele keren. Die meuk hadden ze toch wel eerst in die anderhalve maand langs de technische dienst moesten sturen. Dat is gewoonweg verzuimd. Dat Connexxion niet kan rekenen en zich daarop terugtrok en dat de aanbesteding een grote bende was moge duidelijk zijn, maar dat rechtsvaardigd nog steeds niet de inzet van de eerder genoemde bussen. De BBA had immers wel voldoende (reserve)materieel wat WEL goed onderhouden was. Niet voor niets hebben er stadsbussen in Tilburg de leeftijd van meer dan 20 jaar mogen bereiken.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door JeePee »

Als Arriva niet met die ragbakken was gekomen, hadden er simpelweg gewoon geen / nagenoeg geen bussen gereden. Tja wat heb je liever...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva richt blik op Brabant en Friesland

Bericht door deadlock »

playertwo schreef:Jullie hebben blijkbaar nooit in die wrakken vervoerd mogen worden, dat is wat duidelijk is. Ik helaas wel enkele keren. Die meuk hadden ze toch wel eerst in die anderhalve maand langs de technische dienst moesten sturen. Dat is gewoonweg verzuimd. Dat Connexxion niet kan rekenen en zich daarop terugtrok en dat de aanbesteding een grote bende was moge duidelijk zijn, maar dat rechtsvaardigd nog steeds niet de inzet van de eerder genoemde bussen. De BBA had immers wel voldoende (reserve)materieel wat WEL goed onderhouden was. Niet voor niets hebben er stadsbussen in Tilburg de leeftijd van meer dan 20 jaar mogen bereiken.
Het is toch helder uitgelegd? Arriva had zelf ook wel anders gewild maar ze hadden geen keuze.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten