Het grote tramtopic
Re: Het grote tramtopic
Dat komt ook omdat in januari de heraanleg van de Herentalsebaan start, waardoor ook volgend jaar lijn 24 moeilijk tot niet kan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic
Om deze foto-loze pagina op te fleuren:
Een tram naast het station in Tours. De stroomafnemer is net naar beneden geklapt, vanaf hier wordt door het centrum gereden door middel van een stroomrail. Tours staat vaak op de lijstjes met mooiste stations in Frankrijk. Ik ben het er roerend mee eens, het indrukwekkende gebouw van de voormalige Paris-Orleans (PO) zit vol details en is prachtig gerenoveerd.
En hier rijdt een tram van mij weg in de Rue Nationale. De straatnaam herinnert nog aan de tijd dat dit de doorgaande weg was tussen Parijs en Spanje.
Een tram naast het station in Tours. De stroomafnemer is net naar beneden geklapt, vanaf hier wordt door het centrum gereden door middel van een stroomrail. Tours staat vaak op de lijstjes met mooiste stations in Frankrijk. Ik ben het er roerend mee eens, het indrukwekkende gebouw van de voormalige Paris-Orleans (PO) zit vol details en is prachtig gerenoveerd.
En hier rijdt een tram van mij weg in de Rue Nationale. De straatnaam herinnert nog aan de tijd dat dit de doorgaande weg was tussen Parijs en Spanje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic
Heet zoiets op een tram niet gewoon achterlichten?
Re: Het grote tramtopic
Die zijn precies even groot als de frontseinen, hoor. Of koplampen, ja.Ardan schreef:Over sluitseinen gesproken :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Het grote tramtopic
Prachtig toch *O*Ardan schreef:Over sluitseinen gesproken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic
Die sluitseinen (en ook die frontseinen) hebben wel iets ja :pos: .
Wat mijn betreft mogen deze ook wel in ons land komen.
Wat mijn betreft mogen deze ook wel in ons land komen.
Re: Het grote tramtopic
In Antwerpen rijdt sinds gisteren op lijn 3 een setje van twee gekoppelde HermeLijnen.
De totale lengte hiervan is ruim 60 meter.
Verder maakte vanmiddag een RandstadRail RegioCitadis proefritten in Delft ten behoeve van de toekomstige verlenging van tramlijn 19 vanaf Delft Nieuwe Plantage naar station Delft:
De totale lengte hiervan is ruim 60 meter.
Verder maakte vanmiddag een RandstadRail RegioCitadis proefritten in Delft ten behoeve van de toekomstige verlenging van tramlijn 19 vanaf Delft Nieuwe Plantage naar station Delft:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic
Het schijn van niet .
Re: Het grote tramtopic
Nee, dat wordt 2020. De Sebastiaansbrug die het probleem vormt (scheuren in de constructie) is nog steeds niet vervangen, maar dat schijnt nu volgend jaar te gaan starten en twee jaar te gaan duren.
Zou tijd worden, want in 2008 werden de defecten al gevonden en het ziet er nu met een bouwhekje waar alle bussen zo omheen rijden heel pauper uit.
Zou tijd worden, want in 2008 werden de defecten al gevonden en het ziet er nu met een bouwhekje waar alle bussen zo omheen rijden heel pauper uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic
Dat dát nog even ging duren wist ik (in 2015 stond de planning nog op dit jaar, volgens een bouwbord dat ik toen zag). Maar dat de 19 nou nog steeds niet doorreed naar het station, dát verbaasde me. Wat was nou de oorzaak?
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic
De tramsporen nabij de molen zijn recent nog verlegd, dus ik denk dat men daarop wilde wachten. Vervolgens moest getest worden of de RegioCitadissen niet te zwaar zijn voor het nieuwe traject.
Verder was er nog gesteggel over wie de verlenging van de tramlijn moest betalen: HTM dreigde de frequentie te verlagen, waarna de MRDH toch maar met een extra budget over de brug kwam.
Dit is overigens de nieuwe situatie nabij de molen (foto eveneens van vandaag):
IMG_20171107_160622 by Melvin Koote, on Flickr
Verder was er nog gesteggel over wie de verlenging van de tramlijn moest betalen: HTM dreigde de frequentie te verlagen, waarna de MRDH toch maar met een extra budget over de brug kwam.
Dit is overigens de nieuwe situatie nabij de molen (foto eveneens van vandaag):
IMG_20171107_160622 by Melvin Koote, on Flickr
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic
Onder al het sneeuwgeweld in west-europa van vandaag, heeft Luxemburg deze zondag zijn tram terug gekregen. De tram, er is maar één lijn, verbindt momenteel het Luxexpo-expositieterrein (en zijn P&R) met de rand van het oude centrum, waar de CFL eveneens vandaag een Funiculaire naar de oude stad in dienst genomen heeft. Een verlenging naar het station, via het centrum, volgt in 2018, verdere verlengingen zijn ook in bouw. Bijzonder is dat de tramlijn gedeeltelijk zonder bovenleiding is uitgevoerd, de voertuigen van CAF zijn voorzien van accu's voor het centrumtraject.
Re: Het grote tramtopic
Mooie trams. :pos:
Zou de omroep in die trams drietalig (of wellicht zelfs viertalig) zijn?
Zou de omroep in die trams drietalig (of wellicht zelfs viertalig) zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic
Tweetalig, Luxemburgs en Frans.
Re: Het grote tramtopic
Geen Duits?
Ik dacht dat Duits, Frans en Luxemburgs de officiële voertalen in Luxemburg waren?
Ik dacht dat Duits, Frans en Luxemburgs de officiële voertalen in Luxemburg waren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic
De Luxemburgse taalwet schrijft voor dat het Luxemburgs de nationale taal is, het Frans de taal der wet is, en dat in overheidsgebouwen Luxemburgs, Frans en Duits gebruikt kan worden. Het OV in Luxemburg gebruikt Frans en soms Luxemburgs bij communicatie richting de klant, bij klantcontact wordt ook Duits en Engels gebruikt indien nodig. :)
Re: Het grote tramtopic
Mooie, strak / clean design, van de trams inderdaad.
Zo kan een CAF er dus ook (al) uitzien. :pos:
Dan zijn de exemplaren die nu voor NL gebouwd worden toch een tikje traditioneler, naar mijn mening.
Zo kan een CAF er dus ook (al) uitzien. :pos:
Dan zijn de exemplaren die nu voor NL gebouwd worden toch een tikje traditioneler, naar mijn mening.
Re: Het grote tramtopic
In de trein Luxemburg-Trier e.v. zijn de omroepen in het Duits. Het CFL-personeel spreekt praktisch altijd Duits, maar bij het busvervoer is Frans meestal de voertaal.Z2N schreef:De Luxemburgse taalwet schrijft voor dat het Luxemburgs de nationale taal is, het Frans de taal der wet is, en dat in overheidsgebouwen Luxemburgs, Frans en Duits gebruikt kan worden. Het OV in Luxemburg gebruikt Frans en soms Luxemburgs bij communicatie richting de klant, bij klantcontact wordt ook Duits en Engels gebruikt indien nodig. :)
Re: Het grote tramtopic
Vind de Amsterdamse Urbos er erg cool uitzien en niet per se hiervoor onderdoen. De Utrechtse variant oogt wat dat betreft wel echt een generatie ouder qua design.Durashift schreef:Dan zijn de exemplaren die nu voor NL gebouwd worden toch een tikje traditioneler, naar mijn mening.
Re: Het grote tramtopic
Mwah.. voor mij hangt dat wel samen met hoe men de neuspartij vorm gaat geven.
De mock-up is wat dat betreft niet hoopgevend, overgang tussen ruit en neus is niet in één lijn maar met een verdikking (soort 'motorkap')
Als het de voorkant wordt in GVB kleuren wordt, is dat al strakker qua neuspartij, naar mijn mening.
De mock-up is wat dat betreft niet hoopgevend, overgang tussen ruit en neus is niet in één lijn maar met een verdikking (soort 'motorkap')
Als het de voorkant wordt in GVB kleuren wordt, is dat al strakker qua neuspartij, naar mijn mening.
- Spoiler: show
Re: Het grote tramtopic
Een deel van de wagens krijgt de GVB kleurstelling, de rest gaat in R-NET uitvoering rijden. Beide varianten gaan dus rijden.
Re: Het grote tramtopic
ik vind het mooie trams hoor, ik denk dat deze varianten ook langer mooi blijven dan de futuristische Luxemburge variant, omdat deze veel meer uitgesproken zijn, en dus vatbaarder voor veranderingen in smaak.
waarom hebben ze de cafjes op de Uithoflijn eigenlijk zo'n oud uiterlijk gegeven? is daar een goede reden voor, kost een front zoals de Amsterdamse of de Luxenburgse meer oid?
waarom hebben ze de cafjes op de Uithoflijn eigenlijk zo'n oud uiterlijk gegeven? is daar een goede reden voor, kost een front zoals de Amsterdamse of de Luxenburgse meer oid?
Bij twijfel altijd klagen
Re: Het grote tramtopic
Voor de Utrechtse exemplaren geldt eigenlijk nog meer dat niet een modegrill wordt gevolgd, maar dat ze een ontwerp hebben dat over 30 jaar nog steeds in trek is.
Goed, het is aan de saaie kant, maar zeker niet lelijk.
Goed, het is aan de saaie kant, maar zeker niet lelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten