Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Wubbo »

Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

BRUSSEL - Zelfmoord op het spoor komt in Nederland vaker voor dan in andere landen van de Europese Unie. In 2006 en 2007 kozen jaarlijks ruim 190 mensen voor de dood door zich voor een trein te werpen. Afgezet tegen het aantal verreden kilometers staat Nederland daarmee op de eerste plaats in de EU.

Dit blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van de European Railway Agency (ERA).

Lees verder...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Vinny »

Doordat de treinintensiteit hoog is, betekent dat dat een "springer" ooit lang hoeft te wachten en dat zorgt er voor dat het vaker gebeurt dan in het buitenland denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Bastiaan »

Bijna iedere kilometer spoor is voorzien van een hek, een sloot en/of een geluidscherm, en toch is het aantal zelfmoordpoging in ons land het grootst. Dit in tegenstelling tot het buitenland, waar openbaar toegankelijke landweggetjes gewoon op vijf meter afstand van het spoor liggen, zonder afscheiding in welke vorm dan ook. Oftewel, ik zou zeggen dat al die hekken en afscheidingen langs het Nederlandse spoor geen enkel nut hebben. We hebben bovendien nog altijd de overwegen en de perrons nog. Er moeten toch andere oplossingen zijn, zou je zeggen.

Toen ik in Duitsland op een verlaten weggetje langs het spoor naar de treinen stond te kijken (mijn camera had ik weggestopt) stond er binnen enkele minuten een wit-groen busje van de Polizei naast me. Geen enkele problemen gehad nadat ik aangaf dat ik er foto's kwam maken, maar het geeft wel aan hoe alert men daar is als er zomaar iemand iets anders langs het spoor aan het doen is dan het gebruikelijke (en treinen fotograferen is blijkbaar ook nog gebruikelijk, totdat je je camera weg stopt). Ik heb het idee dat de Nederlandse politie doorgaands pas in actie komt als iemand daadwerkelijk al over het spoor loopt. Als je op een station of in de buurt van het spoor vreemde dingen doet kijkt er niemand op of om. Wel is er een periode geweest dat spotters zomaar van de stations werden geplukt omdat het "niet mag". Dat is nu gelukkig wel voorbij.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Wubbo »

Bastiaan schreef:Bijna iedere kilometer spoor is voorzien van een hek, een sloot en/of een geluidscherm, en toch is het aantal zelfmoordpoging in ons land het grootst. Dit in tegenstelling tot het buitenland, waar openbaar toegankelijke landweggetjes gewoon op vijf meter afstand van het spoor liggen, zonder afscheiding in welke vorm dan ook. Oftewel, ik zou zeggen dat al die hekken en afscheidingen langs het Nederlandse spoor geen enkel nut hebben.
Die conclusie kun je niet trekken. Wellicht zou het aantal zelfmoorden (en -pogingen) in Nederland nog hoger zijn geweest als die hekken er niet hadden gestaan, en bovendien helpen die hekken ook tegen 'normale' ongelukken op het spoor, met mensen of dieren. De vergelijking met het buitenland is lastig, omdat andere landen een andere sociale problematiek kennen dan Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door AppleMoose »

Bastiaan schreef:Bijna iedere kilometer spoor is voorzien van een hek, een sloot en/of een geluidscherm, en toch is het aantal zelfmoordpoging in ons land het grootst. Dit in tegenstelling tot het buitenland, waar openbaar toegankelijke landweggetjes gewoon op vijf meter afstand van het spoor liggen, zonder afscheiding in welke vorm dan ook. Oftewel, ik zou zeggen dat al die hekken en afscheidingen langs het Nederlandse spoor geen enkel nut hebben. We hebben bovendien nog altijd de overwegen en de perrons nog. Er moeten toch andere oplossingen zijn, zou je zeggen.
Deze cijfers gaan over 2006, in de afgelopen 2 jaar zijn er enorm veel hekwerken bijgeplaatst. Over 2008 zijn er nog geen cijfers van bekend, wellicht vallen die lager uit.

Zoals Vinny al opmerkt is de treinintensiteit erg hoog waardoor er automatisch ook meer "impulszelfdodingen" plaatsvinden.
Mensen zitten zwaar in de sh*t en komen "toevallig" langs een spoorwegovergang en zien dat "opeens" als DE "oplossing". Doordat je nooit lang hoeft te wachten op een trein, wordt dat vaak ook de "oplossing". In het buitenland moet je vaak langer wachten op een trein en heb je meer tijd om na te denken over je daad waardoor sommigen er van af zien of een andere "snellere" "oplossing" bedenken.

Het is interessant om te onderzoeken wat de overeenkomsten en verschillen zijn bij de sociale problematiek van Nederland en andere landen. Ook zou daarin meegenomen moeten worden of er verschillen zijn tussen de toegankelijkheid van hulpverleningsinstanties (Niet alleen het doorverwijzen, maar ook de financiële kant).

Verder heb ik het idee dat Nederland erg individualistisch is ingesteld en steeds minder op familie en/of buren let, terwijl in landen zoals Frankrijk of Zweden het sociale leven een grote rol speelt. (feesten, samen dingen ondernemen etc.). Mensen letten daardoor meer opelkaar en signaleren wellicht eerder dat het met iemand niet goed gaat en kunnen tijdig ingrijpen.
Doordat mensen elkaar daardor meer kennen, zijn zaken ook "makkelijker" en eerder bespreekbaar. (Dit is een veronderstelling, ik zeg niet DAT het zo is)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door JWM »

Ronzol schreef:Het is interessant om te onderzoeken wat de overeenkomsten en verschillen zijn bij de sociale problematiek van Nederland en andere landen.

Dit persbericht gaat puur en alleen over zelfmoord op het spoor en zegt in feite niets over verschillen in de sociale problematiek van Nederland in vergelijking met andere landen. Hoe hoog staat Nederland in de algehele zelfmoord ranking?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Geert »

Uit Suicide mortality in the European Union (Birth et al., 2003) (PDF) kun je voor verschillende Europese landen zien hoeveel zelfmoorden er per 100.000 inwoners zijn. In Nederland is dat 8,1 per 100.000 inwoners, Finland is de absolute uitschieter met 21,6 zelfmoorden per 100.000 inwoners. Het gemiddelde van de genoemde landen is 10,8 zelfmoorden per 100.000 inwoners, dus in Nederland is het aantal zelfmoorden ondergemiddeld. Cijfers zijn uit 1997/1998.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:
Ronzol schreef:Het is interessant om te onderzoeken wat de overeenkomsten en verschillen zijn bij de sociale problematiek van Nederland en andere landen.

Dit persbericht gaat puur en alleen over zelfmoord op het spoor en zegt in feite niets over verschillen in de sociale problematiek van Nederland in vergelijking met andere landen. Hoe hoog staat Nederland in de algehele zelfmoord ranking?
Dat klopt, daarom zeg ik dat het interessant is om dat te onderzoeken en mee te wegen in dit onderzoek. Daarmee kan je wellicht ook de cijfers verklaren. het is simpelweg nu beetje cijfers opsommen en daar een ranking van maken, maar het zegt niks over waarom het in Nederland zo hoog is, en in andere landen niet. Dat had ik graag wel gezien :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door JWM »

In Nederland worden bepaalde "probemen" wel makkelijker maatschappelijk geaccepteerd dan in andere landen. Ongewenst zwanger of homoseksualieit bijvoorbeeld kan in andere landen al snel een reden tot zelfmoord zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Vinny »

Volgens mij is in Finland homoseksualiteit en ongewenste zwangerschap niet veel minder geaccepteerd dan in Nederland...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door JWM »

Dat is ook weer zo. In een land als Polen ligt dat toch echt wel iets anders.

Andere ideeën waarom in Finland zoveel mensen zichzelf van kant maken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Suus »

Ik weet dat Finnen heel gesloten mensen zijn die vooral in gezinsverband wonen en leven, en weinig tot niet met familie buiten het gezin, waardoor mensen zonder vriend/vriendin het heel lastig kunnen hebben. Ander ding van Finland is dat ze er heel weinig aan sport doen en er bijzonder veel mensen overgewicht en diabetes hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Karl »

In grote delen van Finland zie je de helft van het jaar de zon niet, daar zou ik ook depressief van worden. Je moet ook kijken naar de alternatieven van de trein, in Oostenrijk spring je in een ravijn, dat gaat in Nederland nogal lastig.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Ruben »

De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Blauwe lamp moet zelfmoorden voorkomen

Bericht door Wubbo »

Blauwe lamp moet zelfmoorden voorkomen
Geplaatst op: donderdag 17 september 2009 om 12:16
Laatst bijgewerkt: donderdag 17 september 2009 om 12:17

TOKIO - De Japanse spoormaatschappij JR East denkt iets nieuws gevonden te hebben in de strijd tegen zelfmoorden. Op alle stations die de treinen van het bedrijf aandoen, worden blauwe lampen opgehangen. Dat moet suïcidale mensen op andere gedachten brengen.

''Blauw maakt naar het schijnt de geest van mensen rustiger'', aldus een woordvoerder van JR East donderdag. Met de lampen hoopt het bedrijf ook zwerfafval en graffiti tegen te gaan.
Lees verder
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door JWM »

En draagt een blauwe verlichting ook bij aan overzichtelijkheid of de sociale veiligheid?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Geert »

Is dat net zo'n (UV-)lamp als je wel eens in openbare toiletten ziet hangen, of zou het een normale kleur blauw zijn?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Fles »

Geert schreef:Is dat net zo'n (UV-)lamp als je wel eens in openbare toiletten ziet hangen, of zou het een normale kleur blauw zijn?
Ja dat vraag ik me dus ook af. Of IEMAND daar blij van gaat worden :?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Is dat net zo'n (UV-)lamp als je wel eens in openbare toiletten ziet hangen, of zou het een normale kleur blauw zijn?
Gewoon blauwe lampen. Die UV-blauwe lampen bij pinautomaten en in openbare toiletten hangen er zodat spuitende junks hun aderen niet kunnen vinden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door STF »

Zal ik dan maar snel blauwe lampen in de lantaarnpalen op het terrein draaien, zodat kampeerders niet in de rivier springen omdat ze hun vakantie niet meer zitten? :lol:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door tsov »

Is het zo vreselijk bij jullie? :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Zelfmoord op spoor vaakst in Nederland

Bericht door Justin »

Haha nou in dat gevoel voel ik me net een vlieg of mug die zich daartoe aangetrokken voelt =\.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Zelfdodingen kostten NMBS in 2008 meer dan 300.000 euro

Bericht door Geert »

België: Zelfdodingen kostten NMBS in 2008 meer dan 300.000 euro
Geplaatst op: woensdag 23 september 2009 om 21:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 september 2009 om 21:23

De NMBS liep in 2008 329.010,93 euro schade op ten gevolge van zelfdodingen en pogingen tot zelfdoding op het Belgische spoorwegennet. Uit cijfers van de NMBS-groep blijkt dat er zich vorig jaar 91 personen van het leven beroofden op het spoor. Er werden 70 pogingen ondernomen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V) op een schriftelijke vraag van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang).

Om de kosten te recupereren, richt de NMBS zich vooreerst tot de familiale verzekeraar. Indien die onbestaande is, tot de notaris die de nalatenschap regelt. 'De NMBS heeft besloten de schade niet van de familieleden terug te vorderen indien de nalatenschap deze kosten niet draagt', aldus Vanackere. De NMBS kreeg in het verleden veel kritiek omdat ze dat laatste wel deed. Voor de kosten van 2008 kon tot nog toe al 90.995,78 euro worden teruggevorderd.
Lees verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten