Project Koersrol

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Project Koersrol
Deel 1: de aanvang

Inleiding:

Onlangs heb ik een koersrol van een Plan U treinstel op de kop kunnen tikken. Ik wil deze niet zomaar aan de muur hangen, maar er iets moois van gaan maken. Op die manier hoop ik dat deze meer tot zijn recht komt en minder een stofvanger op mijn kamer zal worden.
Omdat dit forumonderdeel ook een beetje het 'hobbyhoekje' van deze site is, is het misschien leuk om hier de vorderingen te plaatsen. Zo kunnen jullie meekijken naar de opbouw en het eindresultaat. Ik heb niet altijd evenveel tijd om eraan te werken, dus verwacht niet te snel ontwikkelingen.

De koersrol nader bekeken:

Voorkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Aan de achterkant van de rol is te zien dat het eigenlijk een heel eenvoudig frame is, waaraan de rol bevestigd is. Deze wordt aan de achterkant beschenen met een TL-buis. Door de frame met de schroefgaten, hoop ik dat het niet te moeilijk is om er een houten bekisting omheen te maken.

Zijkant/opschrift:
Afbeelding

Op de zijkant is te zien dat deze koersrol uit plan U 137 komt. Om precies te zijn, de ABk en de linkerkant van de trein. Ik vernam van Trein-O-Fiel dat enkele plan U's rond 2000 gereviseerd zijn om nog enkele trajecten tijdelijk te kunnen bedienen. Deze stellen zijn toen omgenummerd. Via Somda is te vinden dat de 137 de 191 is geworden. Ook hebben deze stellen toen nieuwe koersrollen gekregen, met enkel de bestemmingen erop waar de treinen nog ingezet zouden gaan worden. Hierover later meer.

Mechaniek:
Afbeelding

Ik dacht dat plan U ook automatische koersrollen had, net zoals plan T/V. Dit blijkt echter niet zo te zijn. De koersrollen zijn handbediend uitgevoerd. De zwengel drijft de trandwielen aan, die de horizontale draaiing omzet naar een verticale draaiing. Vervolgens drijven tandwielen de wormwielen van de houders aan, waarmee de koersrol vastgeklemd zit in het frame.

De verlichting:
Afbeelding

De koersrol heeft ook verlichting. Naast de houder voor de TL-buis aan de rechterkant zit een starter. De bedrading loopt via de bovenkant van het frame naar de zijkant met de beschrijving en eindigt hier in kabelschoentjes. Vreemd genoeg zit er geen voorschakelapparaat aan de koersrol. Dit betekent dat deze dus waarschijnlijk ergens centraal zat in de trein, omdat ook de overige verlichting in de trein TL-buizen zijn. Kan iemand dat bevestigen/mij vertellen waar het voorschakelapparaat zich bevond?

De TL-buis:
Afbeelding

Dan nog even naar de specificaties van de TL-buis kijken. Vreemd dat er geen voltage op vermeld staat. Ik vermoed echter dat dit gewoon 230 volt is. Ook dit had ik graag even bevestigd.

De eindbestemmingen aanwezig op de rol, in volgorde zoals ze op de rol voorkomen:

Code: Selecteer alles

-leeg-
Extra trein
Tilburg West
Deurne
Venlo
Eindhoven
Heeze
Weert
Kampen
Zwolle
Groningen
Apeldoorn
Zutphen
Oldenzaal
Hengelo
Enschede
Arnhem
Tiel
-leeg-
Erg vreemd vind ik Heeze op deze rol. Dat is immers een klein stoptreinstationnetje tussen Eindhoven en Weert, waarvan ik me niet voor kan stellen dat dat ooit een eindbestemming is geweest.

Het idee:

Van deze koersrol wil ik graag een mooie bak maken, die ik op mijn kamer aan de muur kan hangen. Uiteraard moet ook de verlichting werken. Ik wil dus van hout (MDF, 12mm dik) een houten 'kast' om de koersrol gaan bouwen. Aan de voorzijde komt een ovaal gat, net zoals de trein dit kent. Dit gat wordt voorzien van plexiglas.
De achterkant blijft open, zodat ik makkelijk bij de rol en de TL-buis kan, mocht dat nodig zijn. Daarnaast komt het geheel vlak tegen de muur te hangen. Hiervoor moet de zwengel verwijderd worden. Dit kan makkelijk, omdat deze met een imbusschroefje vastzit. Ben ik dus uitgekeken op een bestemming en wil ik een andere, kan ik dus de bak van de muur halen, de zwengel monteren en naar een andere locatie draaien.
Ten slotte wordt het geheel geel geverfd, het liefst een kleur die zo dicht mogelijk bij de kleur geel van de treinstellen ligt (weet iemand welke kleur dat is?)
Om e.e.a. te visualiseren heb ik in Paint even snel een schetsje gemaakt:

Afbeelding

Het stappenplan:

Hoewel ik natuurlijk nog niet alles meteen kan overzien, toch alvast een stappenplan van zaken die ondernomen moeten worden:

1) Het frame grondig schoonmaken.
2) TL-buis testen.
3) De maten opmeten, hout halen, zagen en monteren. Ook het plexiglas (vervelend spul!) op maat maken.
4) Het geheel verven en aan de muur hangen.

Tot zover dit eerste gedeelte van dit project. Zodra ik verder ga, maak ik regelmatig foto's en zal ik hier de voortgang tonen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Daniel »

Dubbele P schreef:Erg vreemd vind ik Heeze op deze rol. Dat is immers een klein stoptreinstationnetje tussen Eindhoven en Weert, waarvan ik me niet voor kan stellen dat dat ooit een eindbestemming is geweest.
En toch is het een eindbestemming geweest... de huidige stoptrein Eindhoven - Weert was een van de treinen die ergens rond 2002/2003 vanwege het materieeltekort met Plan U gereden werd. Dat Plan U haalde echter de rijtijden van Plan V niet, waardoor deze stoptrein (die bij binnenkomst in Weert vlak voor de IC zit) tijdelijk tot Heeze was ingekort.
Even verderop, bij Oud-Heeze, werd vervolgens gekeerd om de terugreis aan te kunnen vangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door aswnl »

Dubbele P schreef:Erg vreemd vind ik Heeze op deze rol. Dat is immers een klein stoptreinstationnetje tussen Eindhoven en Weert, waarvan ik me niet voor kan stellen dat dat ooit een eindbestemming is geweest.
Dat kan heel goed.

Zo heeft Maarssen jarenlang op de koersrollen van alle treinstellen plan V gestaan.
Omdat er 1 keer in de week om 21.19 een extra koopavondtrein uit Utrecht vertrok, met als eindbestemming Maarssen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Geert »

Leuk project! :D Wie wil er nou geen eigen koersrol? ;)
Dubbele P schreef:Dan nog even naar de specificaties van de TL-buis kijken. Vreemd dat er geen voltage op vermeld staat. Ik vermoed echter dat dit gewoon 230 volt is. Ook dit had ik graag even bevestigd.
De TL-buis op de foto is een gewone TL-buis zoals ze ook in de winkel verkrijgbaar zijn (20W/kleur 29) en met een voorschakelapparaat (verkrijgbaar bij de betere doe-het-zelf-zaak) moet de TL aan de praat zijn te krijgen. ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Koersrol

Bericht door Wubbo »

Dat 1x per uur tot Heeze rijden was ook al voordat het plan U daar ging rijden.

Overigens mis ik op de rol typische Plan U-bestemmingen als Winterswijk en Roermond. Daaruit leid ik af dat dit een koersrol van na de revisie is. Anders hadden er wel Maaslijn-bestemmingen op gestaan volgens mij, daar heeft het plan U zijn meeste kilometers wel versleten.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Deel 2: testen verlichting en schoonmaak

Vandaag weer eens verder gegaan aan mijn project. Heerlijk zomerweer, dus ideaal om buiten te klussen. Allereerst ben ik naar de hobbyshop (heet ook zo) bij ons in het dorp geweest voor een voorschakelapparaat van 20 Watt. Ze hadden er nog eentje liggen. Kostte normaal €7,05, maar ik mocht hem voor €5,- meenemen

Thuis (provisorisch) aangesloten aan de koersrol om te testen:

Afbeelding
Meteen de eerste keer raak!

Natuurlijk benieuwd hoe het er aan de voorkant met een bestemming uitziet (al is extra trein natuurlijk geen bestemming )

Afbeelding

Vervolgens het geheel grondig schoongemaakt met een sopje. Er kwam heel wat vuil vanaf. Vanwege de elektrische aansluitingen en de rol die er niet uitkan, kon ik niet overal goed bijkomen. Zo goed en zo kwaad als het kan toch het vuil verwijderd, met het volgende resultaat:

Afbeelding
Vergelijk maar eens met een foto van de aanvang!

De volgende stap is het opmeten van de behuizing, hout halen en de behuizing in elkaar zetten. Nu ruim een week vakantie, dus dat moet goedkomen!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door STF »

Ziet er goed uit.

Waarom zit er eigenlijk een rapid-start, TL buis in??? Dat licht brand toch de hele dag, dus die ene keer starten per dag hoeft heus niet snel te zijn.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Erg leuk :D Ben heel benieuwd wat het wordt!

Zelf heb ik hier ook een koersrol liggen die ik een tijd geleden gekregen heb van een kennis. De koersol is afkomstig uit een oude streekbus uit de kop van Overijssel, gezien de bestemmingen:
Afbeelding

De volgende bestemmingen zitten in de rol:

Code: Selecteer alles

-leeg-
Noord-Westhoek
Groepsvervoer
Reiswagen
Hasselt
Blokzijl
Vollenhove
-leeg-
Kraggenburg
Marknesse
Giethoorn
Buiten Dienst
Lichtmis
Dedemsvaart
-leeg-
Zwartsluis
Steenwijk-Meppel
Steenwijk
Kuinre
Ossenzijl
Oldemarkt
-leeg-
Emmeloord
Zwartsluis-Meppel
Meppel
Steenwijk-Zwartsluis
Zwartsluis
Zwolle via Genne
-leeg-
Genemuiden-Kampen
Genemuiden
Kampen
Genemuiden-Zwolle
Zwolle
Buiten Dienst
-leeg-
Emmeloord
Emmeloord via Kraggenburg
Zwolle-Steenwijk
Zwolle via Kraggenburg
Zwartsluis
Zwolle via Holtenbroek
Zwartsluis via Holtenbroek
Oosterwolde
Sneek
Wolvega
Heerenveen
Havelte
-leeg-
Opvallend is dat plaatsen als Emmeloord en Zwartsluis meerde malen in de rol zitten. Daarnaast is het stuk Oldenbroek-Halvelte er kennelijk later aangemaakt, het stuk is van een heel ander materiaal dan de rest:
Afbeelding

De rol is aan de boven- en onderkant bevestigd aan twee stalen buizen, die als uiteinde een bevestigingspunt voor in een frame hebben:
Afbeelding

Hier past ook de zwengel in om het geheel te draaien, deze ligt nog ergens in de schuur en moet ik nog tevoorschijn halen ;)

Ook ik zit het het plan er een houten kast omheen te bouwen. De uitleg van Dubbele P helpt al behoorlijk. Het nadeel is dat ik geen frame heb, en geen licht.

Een paas vragen dus, misschien dat Dubbele P er antwoord op heeft:
Hoe zouden de bevestigingspunten het beste ingepast kunnen worden. Is er goed een ijzeren frame te maken, waarbij de punten goed rond kunnen draaien?
Ik zit te denken om tussen het hout en het plexiglas een soort rubberen pand te maken. Is dat makkelijk toepasbaar?

In ieder geval leuk dat er op deze manier min of meer ervaringen gedeeld kunnen worden :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Interessant, daar is zeker iets van te maken!

Moet die zwengel rechtstreeks in de zijkant van die rol? En zitten aan alle kanten zo'n vierkant gaatje? Als dat zo is, is het vrij eenvoudig mogelijk om er een houten kast omheen te maken :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Ik zal morgen de zwengel eens opsnorren ;) Mij is opgevallen dat de punten rechts geen vierkant gaatje, maar een ronde uitstulping hebben, waarschijnlijk kan de zwengel in de vierkante gaatjes bevestigd worden, en kan de rol draaien doordat de andere kant rond is :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Project Koersrol

Bericht door Vinny »

. De koersol is afkomstig uit een oude streekbus uit de kop van Overijssel, gezien de bestemmingen:
Dit zijn de ena beste koersrollen. Daarna kwam de versie met wit-op-blauw, in hetzelfde lettertype waar ook de bewegwijzering mee wordt uitgevoerd. Deze waren perfect leesbaar. Daarna is er de klad in gekomen. De digitale schermpjes zijn te klein en te korrelig om goed op afstand te kunnen lezen!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Geert »

Mark schreef:Ook ik zit het het plan er een houten kast omheen te bouwen. De uitleg van Dubbele P helpt al behoorlijk. Het nadeel is dat ik geen frame heb, en geen licht.

Een paas vragen dus, misschien dat Dubbele P er antwoord op heeft:
Hoe zouden de bevestigingspunten het beste ingepast kunnen worden. Is er goed een ijzeren frame te maken, waarbij de punten goed rond kunnen draaien?
Ik zit te denken om tussen het hout en het plexiglas een soort rubberen pand te maken. Is dat makkelijk toepasbaar?
Heb je misschien nog wat meer foto's? Misschien denkt het wat makkelijker mee :)

Wel leuk overigens die koersrolprojecten! :D
*stiekem beetje jaloers is* ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Daniel »

Hmm, dit topic doet me nu ineens bedenken dat ik ook nog eens wat met m'n lijnnummerrol moet doen. Alleen heb ik slechts de rol (afkomstig uit een oude Dordtse stadsbus) zonder iets van het oorspronkelijke mechanisme eraan vast. Hij bestaat uit meerdere aan elkaar geplakte stukken, met 1 t/m 10 op zwarte achtergrond en de rest tot 20 op een blauwe achtergrond:

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Die laatste met enkel die nummers is makkelijk zelf iets van te maken:

Afbeelding
(Even snel een schetsje, dus niet helemaal recht enzo)

Als je twee stukjes PVC-buis neemt met daarop passende dopjes, maak je hierop de rol vast. In de dopjes boor je gaatjes, zodat je er een stuk schroefdraad doorheen kunt steken dat er aan beide kanten uitkomt. Nu eenvoudig een houten frame van 4 plankjes eromheen, waarin je gaatjes boort voor de rollen. De schroefdraad laat je langer uitsteken en daar maak je een zwengel aan. Eventueel kan er nog een TL-buis achter voor verlichting.
Niet getekend, is de voorkant met een kijkvenster erin, zodat je steeds maar 1 nummer ziet.
Dat is wat mij inviel en wat ik ervan zou maken. :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Vinny schreef:
. De koersol is afkomstig uit een oude streekbus uit de kop van Overijssel, gezien de bestemmingen:
Dit zijn de ena beste koersrollen. Daarna kwam de versie met wit-op-blauw, in hetzelfde lettertype waar ook de bewegwijzering mee wordt uitgevoerd. Deze waren perfect leesbaar. Daarna is er de klad in gekomen. De digitale schermpjes zijn te klein en te korrelig om goed op afstand te kunnen lezen!
Er is een nadeel: het zwart geeft nogal af, zodat je enorm vieze handen krijgt van het ding ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Maargoed, kwartiertje en twee gitzwarte handen later :)

Afbeelding
Ik heb de zwengel opgespoord. Deze bleek te bestaan uit twee framestukken die aan de zijkanten in de rol passen. Op deze manier kan de rol met de zwengel gedraaid worden.

Afbeelding
De ronde punten passen goed in elkaar zodat het geheel kan draaien.

Afbeelding
Het rechter deel van het frame, waarin de rol draait.

Afbeelding
De andere kant, met de zwengel. Met tandwieltjes wordt de beweging omgezet.

Het blijkt een stuk eenvoudiger dan ik gedacht had, aangezien het hele frame er is :) Zaak is nu de juiste afmetingen voor het hout te hebben, zodat de frames strak zitten en de rol er niet zomaar uit kan vallen. Dat zal komende week komen :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Precies, ik wist niet dat je die zijkanten ook nog had. :) Daarmee wordt het inderdaad een heel stuk eenvoudiger. Een paar stukken hout en je kast is klaar. Al zou ik wel overwegen om er een TL-buis achter te bouwen, dat ziet, zeker 's avonds op je kamer, erg mooi uit.

Overigens erg interessant om die zwengel en die tandwielen te zien. Vergelijk die maar eens met die van mijn treinkoersrol en je ziet dat die exact hetzelfde zijn! Blijkbaar komen die dus van dezelfde koersrolfabriek :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Er komt inderdaad een tl-buis achter. Moet wel een grote zijn, de rol is exclusief zijkanten 125 cm breed. Ik denk ook dat fel wit licht het beste is :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Project Koersrol

Bericht door Cookie »

Ik heb trouwens nog een oude CTA-rol van Assen liggen, maar daar zit helemaal geen zwengel o.i.d. bij: het is gewoon 1 lange rol. Misschien dat ik daar binnenkort ook eens iets voor ga maken... :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Volgens mij is een dergelijk zwengel-systeem best te maken, verlichting en je hebt je eigen CTA :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Geert »

Mark schreef:Er komt inderdaad een tl-buis achter. Moet wel een grote zijn, de rol is exclusief zijkanten 125 cm breed. Ik denk ook dat fel wit licht het beste is :)
36W/33 TL dus :P

Wel gaaf allemaal hoor 8-)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door STF »

Ik heb destijds zelf een bestemmingsfilmrol gemaakt, van de GVB trams. Wel in het klein hoor, niet het echte formaat. Moet er opeens weer aan denken, nu jullie allemaal met koersrollen bezig zijn ;)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Deel 3: het maken van de behuizing

Na een tijd stilte wordt het tijd om dit topic weer eens uit de kast te trekken. Ik ben namelijk weer eens verdergegaan met mijn project koersrol.

Zoals in de voorgaande berichten te lezen was, had ik de rol reeds schoongemaakt en de verlichting getest. Ik heb de verlichting verder aangesloten door gaten in het frame te boren en het voorschakelapparaat op de kop onder de bovenrand te hangen.

Afbeelding
Zoals we hier zien, heb ik de bedrading aangesloten (het geheel ook gelijk geaard) en de kabels vastgezet. Bij een elektronicazaak heb ik een computerstekkerbus gekocht, die ik in de zijkant van de kast vastschroef. Hierdoor kan de kast later eenvoudig met een computerkabel van stroom worden voorzien.

Dan werd het ook tijd voor een behuizing. Ik ben gestart met het frame rondom. Zo heb ik eerst de maten opgemeten en bij de hobbyshop in het dorp hout gehaald. Dit gaf het volgende resultaat:

Afbeelding
Ik ben begonnen met de onderkant en de twee zijkanten vast te schroeven aan het frame. Nadat ik de elektrische aansluitingen nogmaals gecontroleerd had, kon ook de bovenkant erop:

Afbeelding
En dit is het resultaat tot nu toe.

Ik heb echter ook meteen hout gehaald voor de voor- en achterkant van de bak. Bij toeval vond ik in de garage nog een glasplaatje (met ovale hoeken) van een of ander plankje/schapje dat ooit ergens opgehangen heeft. Dit bleek precies groot genoeg te zijn, waardoor dit uiteindelijk het 'kijkvenster' zal worden. Dit moet dus nu nog in de voorkant gezet worden. Als dit gebeurd is, worden de schroefgaten nog opgevuld met kneedbaar hout en dan kan het geheel in een geel kleurtje geverfd worden. Ik hou jullie op de hoogte! :D
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Project Koersrol

Bericht door playertwo »

Ziet er erg goed uit!
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Zeker mooi :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten