“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door webguy »

Blijft moeilijk he, operational excellence _O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door trolly »

Met operational sufficiency zouden al best een hoop mensen geholpen zijn, zo te zien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Had niemand dit aan zien komen? In die trein moest je voor de IC Brussel ook al staan in de gangpaden. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door trolly »

Je weet het antwoord op die vraag volgens mij wel: "Nee, dit kon niemand voorzien".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

Aking schreef:Dat was in ieder geval in '92-'93 nog het geval ja:

https://i.imgur.com/aU2Kkwg.jpg
https://i.imgur.com/JW043J5.jpg
https://i.imgur.com/hFLwNv3.jpg
Heilige guacamolesaus! :shock:

Dat is geen uur, dat is anderhalf uur! Onvoorstelbaar dat verschil. Precies zoals ik al dacht, zo'n trein is makkelijk haalbaar doordeweeks als reisoptie voor forensen. En in de late avond zie je het schokkende relaas van de Belgische bezuinigingsdrift terug.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 10 apr 2018, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding uit quote gehaald
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door reisthijs »

De Belgen hebben niet bedacht dat de Benelux maar 16x per dag hoeft te rijden. Dit lijkt me eerder een stukje Nederlandse bezuinigingsdrift.
trolly schreef:Je weet het antwoord op die vraag volgens mij wel: "Nee, dit kon niemand voorzien".
Ook als het antwoord wel "Ja" zou zijn, maakt dat nog geen verschil. De Benelux moest koste wat kost nu over de HSL gaan rijden.

NS heeft overigens wel voorzien dat de treinen drukker zouden worden. Daarom worden de treinen binnenkort verlengd, met maar liefst één rijtuig. Dat is in de spits een druppel op een gloeiende plaat zo te zien.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Chrysa schreef:Had niemand dit aan zien komen? In die trein moest je voor de IC Brussel ook al staan in de gangpaden. :')
"De druktesensoren die als proef in het spoor ingebouwd waren gaven lieten deze trend niet zien, derhalve konden wij dit niet voorzien"
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

Als dit nou gereden zou hebben bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

Rotterdam C 6:10
Breda  6:34/6:42
Antwerpen C 7:15
Brussel Z   8:15

Brussel Z   21:45
Antwerpen C 22:45
Breda 23:18/23:26
Rotterdam C 23:50
Ik denk dat dit helemaal geen onschappelijke tijden zouden zijn. Gewoon doodzonde is het zelfs dat deze slagen niet bestaan. Ik weet niet hoe laat de Belgen de HSL op slot gooien maar het zou debiel zijn als deze er niet in zouden passen. Geld? Die eerste trein is goud waard. Zou op maandag de drukste trein kunnen zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door dennistd »

De eerste trein 's ochtends vertrekt om 5.55u vanaf Noorderkempen, de laatste 's avonds om 23.01u. Dat laatste hoeft dus geen probleem te zijn.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Mr-W »

SLToilet schreef:Als dit nou gereden zou hebben bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

Rotterdam C 6:10
Breda  6:34/6:42
Antwerpen C 7:15
Brussel Z   8:15

Brussel Z   21:45
Antwerpen C 22:45
Breda 23:18/23:26
Rotterdam C 23:50
Ik denk dat dit helemaal geen onschappelijke tijden zouden zijn. Gewoon doodzonde is het zelfs dat deze slagen niet bestaan. Ik weet niet hoe laat de Belgen de HSL op slot gooien maar het zou debiel zijn als deze er niet in zouden passen. Geld? Die eerste trein is goud waard. Zou op maandag de drukste trein kunnen zijn.
Ik zou ze zelf van/naar Den Haag laten rijden.
reisthijs schreef:De Belgen hebben niet bedacht dat de Benelux maar 16x per dag hoeft te rijden. Dit lijkt me eerder een stukje Nederlandse bezuinigingsdrift.
.
De lokale politiek in de belgische kempen wil ook een latere rit naar Noorderkempen. De NMBS zelf wil zo min mogelijk eigen treinen rijden naar Brecht.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door ICE105 »

SLToilet schreef:Als dit nou gereden zou hebben bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

Rotterdam C 6:10
Breda  6:34/6:42
Antwerpen C 7:15
Brussel Z   8:15

Brussel Z   21:45
Antwerpen C 22:45
Breda 23:18/23:26
Rotterdam C 23:50
Ik denk dat dit helemaal geen onschappelijke tijden zouden zijn. Gewoon doodzonde is het zelfs dat deze slagen niet bestaan. Ik weet niet hoe laat de Belgen de HSL op slot gooien maar het zou debiel zijn als deze er niet in zouden passen. Geld? Die eerste trein is goud waard. Zou op maandag de drukste trein kunnen zijn.
Door de torenhoge infraheffingen kan je geen enkele trein kostendekkend in Belgie laten rijden, zie https://www.treinreiziger.nl/ns-betaalt ... eluxtrein/ Maar als we als Nederlandse belastingbetaler de portemonnee trekken kan NS die extra trein wel regelen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

Dat lijkt mij een drama op R'dam CS.. als je zo naar je werk/school moet gaan..

(..) NS wil geen voorspelling doen welke impact dat zal hebben op de financiële cijfers. In elk geval zullen de Belgische spoorwegen vanaf dat moment meer gaan bijdragen aan de eventuele verliezen: tot 5,5 miljoen per jaar. Het rijden over de hogesnelheidslijn is een stuk duurder. “En daar staat tussen Rotterdam en Antwerpen nauwelijks reistijdwinst tegenover,” zegt Hildebrand van Kuijeren. Dat is anders voor reizigers uit Amsterdam en Schiphol: die krijgen vanaf december een snellere reistijd naar België.

Voor de NMBS heeft de route via de HSL nog een voordeel. De Belgische spoorwegen laten nu nog bijna uurlijks een trein pendelen tussen Noorderkempen en Antwerpen. De nieuwe Beneluxtrein zal die functie grotendeels overnemen. Alleen in de vroege en late uren, als de Beneluxtrein niet rijdt, zal er straks nog een pendeltrein nodig zijn. Het ligt voor de hand dat de bezettingsgraad van de nieuwe Beneluxtrein zal stijgen (..)

Bron: https://www.treinreiziger.nl/ns-betaalt ... eluxtrein/.
Voor NS wordt het 'verlies' misschien wel minder door de grotere NMBS bijdrage aan de HSL?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door groningen »

De eerste verbinding van Breda naar Antwerpen is via Roosendaal, maar de eerste aankomst is met de Thalys via Rotterdam Centraal. De laatste rechtstreekse trein naar Roosendaal is om 21.21 en Breda 21.45. Ja; de trein is een goed alternatief voor de auto. Naar Essen (onder Roosendaal) rijdt er nog een trein om 0.21. Voor het laatste stukje toch maar de fiets gebruiken dan. In de ochtend vertrekt er al om 5.04 een trein naar Antwerpen Centraal.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Ik snap echt niks van die prijzen... Breda -> Antwerpen kost me 5.50 (2de klas) of 7.50 (1ste klas), maar naar Noorderkempen kost me 5.00 (2de klas) of 8.00 (1ste klas). Beide met 100% korting in NL.

Waarom betaal ik in de 1ste klas 50 cent extra als ik eerder uitstap? :')
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Nitein-Repart »

groningen schreef:De eerste verbinding van Breda naar Antwerpen is via Roosendaal, maar de eerste aankomst is met de Thalys via Rotterdam Centraal. De laatste rechtstreekse trein naar Roosendaal is om 21.21 en Breda 21.45. Ja; de trein is een goed alternatief voor de auto. Naar Essen (onder Roosendaal) rijdt er nog een trein om 0.21. Voor het laatste stukje toch maar de fiets gebruiken dan. In de ochtend vertrekt er al om 5.04 een trein naar Antwerpen Centraal.
Elders is het niet veel beter. Dit zijn de laatste mogelijkheden vanuit het buitenland naar Nederland

Osnabrück 21:14
Münster 23:08
Dortmund 20:52
Düsseldorf 22:26 naar Arnhem 21:49 naar Venlo
Liège 22:40

Dus bij de helft van de grensoverschrijdende treindiensten eindigt de treindienst voor 22:00. Dus vanuit Antwerpen de laatste reismogelijkheden net na negen uur is niet vreemd, maar een latere trein is wel wenselijk, maar dat geldt wellicht ook voor enkele Duitse steden net over de grens.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door dennistd »

Op vrijdag en zaterdag (juist twee dagen waarop je wel een late verbinding wil hebben) kun je om 24.08u nog van Münster naar Enschede.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door groningen »

OK, dan zeg ik dit. Op zaterdag had ik vaak de allerlaatste trein van Enschede (rondom 23.30) naar Muenster in Westfalen. Verder naar Essen en het echte feest van de SWT kon beginnen. Met stoptreintjes kun je om 15.12 in Zwitserland (Basel) zijn voor 44 euro of 19 uur in Oostenrijk (Salzburg). Maar dat is een ander verhaal.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Nitein-Repart »

dennistd schreef:Op vrijdag en zaterdag (juist twee dagen waarop je wel een late verbinding wil hebben) kun je om 24.08u nog van Münster naar Enschede.
Dan is de RB64 een mooie uitzondering op de regel dat internationaal vervoer vaak net na 21 uur stopt en de Beneluxtrein en L-trein Antwerpen-Breda zijn er helaas geen uitzondering op.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

Terwijl:

- er rond Antwerpen en in Brabant meer mensen wonen dan in Twente en het noorden van NRW.
- het dichterbij enkele nog veel grotere steden ligt.
- de mensen aan de andere kant hiero godmiljaar nog aan toe zowat dezelfde taal spreken! Nee sterker nog, we waren eeuwenlang één en dezelfde Brabant, alleen maar opgesplitst omdat een paar gierigaards uit het Noorden en een stel chorizovreters uit het Zuiden mot met mekaar hadden!

En toch is de grens zó groot dat we elkaars regio's na 21:30 amper meer inkunnen en in ons eigen gebiedje na 0:00 nog thuis kunnen komen, althans, aan deze kant. Het is als een soort avondklok die dienstregeling :X
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Zullen we er eerst maar eens voor zorgen dat de dienstregeling betrouwbaar wordt, voordat er nog meer treinen gaan rijden?

Gisteren is de 9256 nog gestrand bij Hazeldonk grens, pas na 2,5 uur werden de reizigers er via de nooduitgang uitgehaald in Antwerpen-Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door en-es »

Da's pech. Ik wilde Breda-Antwerpen uitproberen op zaterdag 21 april maar er zijn werkzaamheden en de Benelux Express rijdt in dat weekend alleen tussen Roosendaal en Brussel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Suus schreef:Gisteren is de 9256 nog gestrand bij Hazeldonk grens, pas na 2,5 uur werden de reizigers er via de nooduitgang uitgehaald in Antwerpen-Centraal.
Intercity Brussel staat ruim twee uur stil door softwareprobleem

Een softwareprobleem zorgde er dinsdagavond voor dat de Intercity Brussel tweeënhalf uur stil stond met driehonderd passagiers aan boord. Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde datagegevens verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel.

Het voertuig was onderweg naar Antwerpen toen het dinsdag om half 8 ‘s avonds tot stilstand kwam bij de Belgisch-Nederlandse grens. Het defect was niet direct op te lossen en daarom werd er vanaf Antwerpen een locomotief naar de stilstaande trein gestuurd om deze naar station Antwerpen Centraal te slepen.

De passagiers hebben tweeënhalf uur vastgezeten in de trein. Ze mochten de trein niet verlaten en er was geen eten en drinken aan boord. Uiteindelijk konden de passagiers even voor 22.00 uur de trein via de nooduitgang verlaten. Ze kregen wafels en water aangeboden op Antwerpen Centraal. De trein kon de reis richting Brussel niet vervolgen.

Aldus Spoorpro
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door webguy »

Hey, dat lijkt op een andere trein die we kennen... (A) Give me an F, *O* give me a Y, *O* give me a R, *O* give me an A _O_ *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

For You Rail Autists? :mrgreen: *O*
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door hidihi »

Als ik dus goed begrijp heeft de NS besloten om de beneluxlijn over de HSL te laten rijden omdat Belgie dan extra meebetaald. Ik vindt het huidige product niets beter dan wat het was. Hoewel Breda aandoen een verbetering voor de stad zelf is. Wordt de verbinding tussen Belgie en andere Nederlandse plaatsen er niet beter op. Ik heb ook nooit begrepen waarom de centrale stations aangedaan moeten worden. Als je een nieuw station Breda west zouden maken(waar je kunt overstappen op de trein naar Roosendaal/Zwolle dan zou je heel veel reistijd besparen tussen Antwerpen en Rotterdam. Ook zou stoppen op Lage Zwaluwe een goede optie zijn. Want dan kan Dordrecht zijn snelle verbinding naar Belgie houden(met een extra overstap). Als het investeren in extra stations te veel kost dan hadden ze beter een intercity Roosendaal Antwerpen kunnen maken met een klein Belgisch stoptreintje. Het zorgt niet voor meer reizigers, maar doordat je met kleiner materiaal rijd is de bezettingsgraad hoger en door lagere infraheffingen kun je zo'n trein misschien nog winstgevend krijgen.

Ik moet nu maar afwachten of de NS finacieel beter uit gaat komen met de Beneluxtrein formule die ze nu toepassen. Belgie gaat nu veel meer verliezen op zich nemen, maar de infra heffing gaat veel hoger worden omdat deze trein over de HSL rijd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten