De spoorlijn bedient plaatsen zoals Bloemendaal, Santpoort, Driehuis, Beverwijk en Heemskerk. Maar als ik kijk naar een kaart van de omgeving, valt het me op dat de spoorlijn de grootste plaatsen links laat liggen: o.a. grote delen van Haarlem Noord, Velserbroek, IJmuiden en een groot deel van Heemskerk (rondom het centrum). Om deze reden zijn er aanvullende buslijnen nodig. Buslijnen zoals lijn 3, 73, 74 en R-net 382 en 385 bedienen de 'missing links' die niet door de spoorlijn worden voorzien. Wat mij vooral opvalt zijn de frequenties van deze buslijnen: de meesten rijden minstens 4x/uur en lijn 3, 73 en 385 samen rijden tot wel 22x/uur in de spits tussen het station van Haarlem - Haarlem Noord (en verder). Zie ook de lijnenkaart: https://www.connexxion.nl/data/upload/1 ... web(1).pdf
Het lijkt erop alsof de regio de spoorlijn steeds meer laat verwaarlozen en juist bewust voor de bus kiest. Waar de busfrequentie steeds hoger wordt, neemt het treinaanbod juist steeds verder af. Station Driehuis had een interessant knooppunt kunnen zijn met overstapmogelijkheden tussen bus en trein, maar de dichtstbijzijnde bushalte ligt 200 meter verderop en is niet eens naar het station genoemd. En met de nieuwe HOV-baan tussen Haarlem en IJmuiden komt lijn 385 niet eens meer in de buurt van station Driehuis.
Ik heb dit topic geopend om jullie ideeën over dit gebied te horen en om te kunnen brainstormen over het OV in regio Haarlem/IJmond. Kunnen we samen tot interessante inzichten komen? Zijn er manieren waarop we de spoorlijn een nieuw leven in zouden kunnen blazen? Kunnen we bus en trein beter op elkaar afstemmen? En hoe dan? Of is het beter om nog meer te richten op de bus en de spoorlijn nog verder af te stoten wat betreft reizigersvervoer?
Kortom: Hoe zou jij het OV verbeteren in de regio Haarlem/IJmond en op de spoorlijn (Amsterdam -) Haarlem - Uitgeest (- Alkmaar - Hoorn)? Geld speelt geen rol, maar blijf wel realistisch en kritisch!
Om de discussie op gang te brengen een paar ideetjes:
- Het vervangen van de stations Santpoort-Noord en Driehuis door één nieuw station op de plek waar lijn 385 nu de spoorlijn kruist.
- Het schrappen van buslijnen door de Velsertunnel. Reizigers tussen IJmuiden/Haarlem en Beverwijk/Heemskerk gaan gebruik maken van de spoorlijn. Buslijnen gaan beter aansluiten op de spoorlijn. Er kan ook eventueel een nieuw (ondergronds) overstap station komen bij Velsen Zuid.
- Een vrije busbaan over de Rijksstraatweg in Haarlem. Lijn 3, 73 en 385 rijden nu nog grotendeels gemixt met het overige verkeer.
- Lijn 385 laten rijden via de N208 om zo een nog snellere verbinding te maken tussen Haarlem en IJmuiden.
- 4 sprinters per uur i.p.v. 2 sprinters en 2 spitssneltreinen.
- Het magische woord 'lightrail' toepassen op de spoorlijn _O_ : bepaalde delen van de spoorlijn 'vertrammen' en op die manier aanpassingen maken in de route.