Helemaal met je eens, Suus. Links en rechts wat dropveters, griotjes en jujubes zou een hele verbetering zijn voor die gribusSuus schreef:Ik denk dat Trolly het meer heeft over de ingrediënten van drop en ander snoepgoed.
Overigens is Utrecht Centraal niet gebouwd van snoepgoed, maar van oerlelijk beton. Zeker op de laaggenummerde perrons zijn hier uitstekende voorbeelden van terug te vinden. Je krijgt bijna het idee dat de verbouwing nog niet af is.
Verbouwing station Utrecht Centraal
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Busbaan Smakkelaarsveld: open op woendag 4 april http://cu2030.nl/archive/2018-03-30/bus ... -4-april-1
De laatste dagen is het opeens snel gegaan met deze baan.
Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant. Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X
Zo'n beetje het hele traject van lijn 28 (voorheen lijn 11) naar de Uithof is trouwens al voorzorgshalve van een betonnen ondergrond voorzien, behalve... het allerdrukste stukje: Vredenburg en hier op het Smakkelaarsveld._O-
De laatste dagen is het opeens snel gegaan met deze baan.
Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant. Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X
Zo'n beetje het hele traject van lijn 28 (voorheen lijn 11) naar de Uithof is trouwens al voorzorgshalve van een betonnen ondergrond voorzien, behalve... het allerdrukste stukje: Vredenburg en hier op het Smakkelaarsveld._O-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Wat is er bizar aan die plek dan? Het was pas bizar geweest als er een busbaan uit de Leidseveertunnel én vanaf de centrumzijde parallel aan elkaar gelegen hadden tot het Vredenburg. Daarnaast is een geregelde kruising daar wel zinvol, vergeet immers niet dat er oorspronkelijk een gebouw over de busbaan heen zou komen bij de uitrit van de tunnel, waardoor je een bus komend vanaf de centrumzijde pas op het laatste moment zou zien en het verkeerslicht recht voor je veel eerder.OVinspecteur schreef:Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant.
Het verbaast me eerder dat de kruising met de trambaan waar je de tunnel uit komt geen verkeerslichten heeft.
Die haaientanden gelden alleen als de verkeerslichten niet werken, de rest van de tijd regelt de VRI de voorrang en die zal dat niet persé in dezelfde volgorde doen. Met de mogelijke toekomstige binnenstadstram is zeker rekening gehouden, je kunt op de foto's zien dat de aftakking er al in ligt (al lagen er volgens mij daar nog geen wissels en gaat het slechts om de sleuven in de betonbaan om rails in te kunnen leggen). De boog zelf ziet er sowieso wel tramvoorbereid uit.Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zo raar is dat niet: in deze situatie moeten bussen vanaf de Jaarbeurszijde misschien heel even wachten totdat een bus vanaf de Jaarbeurszijde gepasseerd is. Als de situatie andersom is, is er een grote kans dat een bus vanaf de Centrumzijde bijzonder lang moet wachten totdat een hele stroom bussen vanaf de Jaarbeurszijde voorbij is gekomen.OVinspecteur schreef:Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X
En daarnaast geldt wat Daniel al zei: de haaientanden hebben alleen een functie alleen als de VRI's niet werken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zeg kinders, wat heeft een stukkie beton op het smakkelaarsveld met de verbouwing van station Utrecht centraal te maken? (A)
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Waar ik op doel is die oversteek voor langzaam verkeer. Ik had gehoopt dat ze daar even niks hadden neergelegd in afwachting van definitieve plannen voor de rest van het Smakkelaarsveld (met een brug bovenlangs o.i.d.). De busroute vanaf Lange Viestraat/St. Jacobsstraat is echt heel langzaam geworden met al die stoplichten, zeker als de tram er straks bijkomt. Mensen in de bus ergeren zich kapot als ze een trein willen halen. Vanuit een heel groot stuk stad ten oosten van het station is het met de fiets sneller dan met de bus. En dat terwijl er juist reistijdverkortingen in het vooruitzicht waren gesteld.Daniel schreef:Wat is er bizar aan die plek dan? Het was pas bizar geweest als er een busbaan uit de Leidseveertunnel én vanaf de centrumzijde parallel aan elkaar gelegen hadden tot het Vredenburg. Daarnaast is een geregelde kruising daar wel zinvol, vergeet immers niet dat er oorspronkelijk een gebouw over de busbaan heen zou komen bij de uitrit van de tunnel, waardoor je een bus komend vanaf de centrumzijde pas op het laatste moment zou zien en het verkeerslicht recht voor je veel eerder.OVinspecteur schreef:Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant.
Het verbaast me eerder dat de kruising met de trambaan waar je de tunnel uit komt geen verkeerslichten heeft.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Die voetgangersoversteek (want dat is het, vanmiddag ook nog even met eigen ogen ter plaatse bekeken) dient natuurlijk als directe looproute van de kantoren aan het Smakkelaarsveld naar het Stationsplein. Juist de combinatie met de samenkomst van de twee busbanen maakt dat 'ie zo min mogelijk de doorstroming beïnvloed.
Je hebt het trouwens over "al die stoplichten", maar er staan er op de route van Vredenburg naar CS Centrumzijde exact evenveel als 8 jaar geleden op de route naar het oude stadsbusstation.
Overigens, de reistijdverkortingen zijn er wel degelijk: vanaf de westkant van het spoor ben je aanzienlijk sneller op het station dan met de oude slingerroute (met name voor de lijnen uit Nieuwegein). Scheelde mij destijds na de omklap naar het definitieve CS Jaarbeurszijde zeker 10 minuten, precies genoeg om voortaan een trein eerder te halen. Het voornaamste tijdverlies zit 'm op de stadslijnen waarschijnlijk, de streeklijnen moesten vroeger immers een heel eind langs het stadsbusstation rijden.
Je hebt het trouwens over "al die stoplichten", maar er staan er op de route van Vredenburg naar CS Centrumzijde exact evenveel als 8 jaar geleden op de route naar het oude stadsbusstation.
Overigens, de reistijdverkortingen zijn er wel degelijk: vanaf de westkant van het spoor ben je aanzienlijk sneller op het station dan met de oude slingerroute (met name voor de lijnen uit Nieuwegein). Scheelde mij destijds na de omklap naar het definitieve CS Jaarbeurszijde zeker 10 minuten, precies genoeg om voortaan een trein eerder te halen. Het voornaamste tijdverlies zit 'm op de stadslijnen waarschijnlijk, de streeklijnen moesten vroeger immers een heel eind langs het stadsbusstation rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Vroegah had je, gelijk naast spoor 1 een looppad, volgens mij zit ie zelfs nog (afgesloten) over de bus/tramtunnel heen. Dat is een prima looproute toch? (A)Daniel schreef:Die voetgangersoversteek (want dat is het, vanmiddag ook nog even met eigen ogen ter plaatse bekeken) dient natuurlijk als directe looproute van de kantoren aan het Smakkelaarsveld naar het Stationsplein.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Hij is niet afgesloten, ben er vanmiddag nog overheen gelopen. Maar in die hoek ging toch nog gebouwd worden? Dan is de vraag of die looproute nog kan blijven bestaan, hij is nu al enigszins verstopt omdat 'ie in een tijdelijke fietsenstalling uitkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Langs de Daalsesingel - Catharijnesingel kun je ook nog oversteken volgens mij. Samen met de loopbrug zou dat voldoende moeten zijn tot we weten wat er verder met het Smakkelaarsveld gaat gebeuren.
De westkant heeft inderdaad baat gehad bij de omklap. De bus is daar nu zelfs sneller dan de tram. Maar de Van Zijstweg gaan ze weer omvormen tot een 30 km/u zone.:?
Aan de oostkant zijn de reistijden denk ik toch omhoog gegaan, hoewel de openbare ruimte er een stukje fraaier bijligt natuurlijk. De St Jacobsstraat is nu wel rapper te doorkruisen, al is dat volgens mij zo ongeveer het enige wat er op de route OVervecht - Centraal is aangepast. Op de gemeentesite kan ik niks meer terugvinden over dat project, maar de bedoeling was een substantiële reductie van de reistijd. Vanaf de Bijenkorf doe je er een eeuwigheid over om bij het busstation te komen. Daarom is het jammer dat deze onnodige extra hindernis wordt opgeworpen.
De westkant heeft inderdaad baat gehad bij de omklap. De bus is daar nu zelfs sneller dan de tram. Maar de Van Zijstweg gaan ze weer omvormen tot een 30 km/u zone.:?
Aan de oostkant zijn de reistijden denk ik toch omhoog gegaan, hoewel de openbare ruimte er een stukje fraaier bijligt natuurlijk. De St Jacobsstraat is nu wel rapper te doorkruisen, al is dat volgens mij zo ongeveer het enige wat er op de route OVervecht - Centraal is aangepast. Op de gemeentesite kan ik niks meer terugvinden over dat project, maar de bedoeling was een substantiële reductie van de reistijd. Vanaf de Bijenkorf doe je er een eeuwigheid over om bij het busstation te komen. Daarom is het jammer dat deze onnodige extra hindernis wordt opgeworpen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Mwoh, ik vond 't op zich wel meevallen hoe lang dat ommetje om het station duurt. Heb 't toch al diverse keren gemaakt. Het nadeel van CS Jaarbeurszijde is toch vooral dat het juist te voet vooral via omwegen te bereiken is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Aking schreef:Vroegah had je, gelijk naast spoor 1 een looppad, volgens mij zit ie zelfs nog (afgesloten) over de bus/tramtunnel heen. Dat is een prima looproute toch? (A)
Dat pad is sinds kort geleden weer open, dat was lang niet het geval. Er staat nu zelfs een 'omleiding' voor voetgangers daarlangs aangegeven omdat de oversteek over de nieuwe busbaan uiteraard dicht is nu er asfalt/beton/etc. gelegd wordt.Daniel schreef:Hij is niet afgesloten, ben er vanmiddag nog overheen gelopen.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Omgevings hinderAking schreef:Zeg kinders, wat heeft een stukkie beton op het smakkelaarsveld met de verbouwing van station Utrecht centraal te maken? (A)
Wel interessant hoor. :pos:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
NS adopteert achtergebleven hoogwerker Utrecht CS: 'verdraaid handig'
NS adopteert de achtergebleven hoogwerker op Utrecht Centraal. Na in de stationshal te hebben gestaan, bleek de blauwe hoogwerker ‘verdraaid handig’. Bijna anderhalf jaar stond de hoogwerker verloren in de stationshal. Nu heeft NS het ‘blauwe monster’, zoals hij inmiddels wordt genoemd, geadopteerd. Hij blijkt ‘verdraaid handig’ te zijn om een lamp te vervangen of kerstversiering op te hangen.
Hoewel de hoogwerker nooit terug is gegaan naar waar hij vandaan komt, staat hij nu ook niet meer prominent in de stationshal. „Vlak bij de uitgang van de stationshal, aan de kant van het Jaarbeursplein, is een loods. Dat is nu het vaste plekje van de hoogwerker. De loods moest hiervoor wel een nieuwe deur krijgen”, aldus Koster.
Lees verder
NS adopteert de achtergebleven hoogwerker op Utrecht Centraal. Na in de stationshal te hebben gestaan, bleek de blauwe hoogwerker ‘verdraaid handig’. Bijna anderhalf jaar stond de hoogwerker verloren in de stationshal. Nu heeft NS het ‘blauwe monster’, zoals hij inmiddels wordt genoemd, geadopteerd. Hij blijkt ‘verdraaid handig’ te zijn om een lamp te vervangen of kerstversiering op te hangen.
Hoewel de hoogwerker nooit terug is gegaan naar waar hij vandaan komt, staat hij nu ook niet meer prominent in de stationshal. „Vlak bij de uitgang van de stationshal, aan de kant van het Jaarbeursplein, is een loods. Dat is nu het vaste plekje van de hoogwerker. De loods moest hiervoor wel een nieuwe deur krijgen”, aldus Koster.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Geinig.. dat het verdraaid handig is, zo'n ding voor de verlichting e.d., was toch wel bekend? Men gebruikte zo'n ding toch ook al in voorgaande jaren daarvoor
Hopelijk heeft men ook nagedacht over eventuele actie bij reparatie als dat ding ooit stuk mag gaan?
Hopelijk heeft men ook nagedacht over eventuele actie bij reparatie als dat ding ooit stuk mag gaan?
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zo'n ding kan prima in de spot gerepareerd worden lijkt me, het lijkt me sterk dat al die verhuurdingen indien kapot steeds naar de boels/bo-rent of welke verhuurtent dan ook worden teruggebracht?
Overigens mooi om te zien dat dit ding gebruikt wordt om de rail van het glazenwassersbakje te stofzuigen :') dat kan blijkbaar niet vanuit het glazenwasserbakje zelf :X
Overigens mooi om te zien dat dit ding gebruikt wordt om de rail van het glazenwassersbakje te stofzuigen :') dat kan blijkbaar niet vanuit het glazenwasserbakje zelf :X
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik begrijp van het OVPro artikel intussen ook dat deze hoogwerker nét wat hoger kan..
Maar goed, daar zal men wel over nagedacht hebben, door ervaringen met dat andere, wat kleinere, exemplaar.. :D
Natuurlijk kan er onderhoud / keuring op locatie plaatsvinden.. maar stél dat er een band kapot gaat.. heb je wel wat gereedschap nodig.. Potkrikje gaat dan niet werken.OVPro schreef:Maar ondertussen heeft NS gemerkt dat deze grote hoogwerker ‘verdraaid handig’ is. Dit model reikt namelijk net wat hoger dan het kleinere model en is beter geschikt voor het zware werk. Daarom heeft NS besloten om de achtergelaten hoogwerker te adopteren.(..)
Maar goed, daar zal men wel over nagedacht hebben, door ervaringen met dat andere, wat kleinere, exemplaar.. :D
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zojuist sinds lange tijd weer de middentunnel gebruikt. Kennelijk wordt daar ook verbouwd gezien de onttakeling van allerlei plafonddelen. Wat is er precies de bedoeling met die tunnel.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Jawel hoor. Die lekke band hoeft maar één centimeter boven de vloer te worden getild, stapeltje hout onder de as, wiel los, naar de werkplaats, bandje plakken/vervangen, wiel terug, klaar. Hoewel ik al een tijdje niet in Utrecht geweest ben, kan ik me overigens niet herinneren dat daar zulke grote punaises liggen, en de slijtage zal ook wel meevallen...Durashift schreef:Natuurlijk kan er onderhoud / keuring op locatie plaatsvinden.. maar stél dat er een band kapot gaat.. heb je wel wat gereedschap nodig.. Potkrikje gaat dan niet werken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik moet zeggen dat ik nu snel het station Utrecht Centraal kan verlaten. Vroeger ging het op de taxistandplaats schuin naar beneden. Toen met de roltrap naar beneden bij de kaartjesuitgifte naar de bushalte's. Later (gedwongen door alle afsluitingen) aan de Jaarbeurszijde onder het spoor door en uitkomend in het centrum. Nu kan ik snel het station verlaten en met de lift kom ik ongeveer bij de Mediamarkt uit. Ik weet alleen niet of ik mag fietsen van de schuifdeuren tot aan de lift. Of dat nog steeds voetgangersgebied is.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Wat verduidelijking zou handig zijn (er zijn meerdere liften rond Utrecht Centraal), maar als je het plein bij de centrumzijde-ingang bedoelt (bij de ingang van Hoog Catherijne bij de Vapiano's): dat plein is voetgangersgebied. Fietsers worden naar de parkeergarages geleid onder het station, en fietsers die met de trein willen moeten met de fiets aan de hand vanaf de roltrappen of lift waarmee men op het stationshal-niveau komt tot de trein.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Meestal is het tussen 20.30 en 22 uur niet zo druk op Utrecht Centraal.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Het is Vapiano, niet Vapiano’s.Z2N schreef:(bij de ingang van Hoog Catherijne bij de Vapiano's)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Dat is mooi, maar ook dan is een voetgangersgebied, een voetgangersgebied.groningen schreef:Meestal is het tussen 20.30 en 22 uur niet zo druk op Utrecht Centraal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten