Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
MRDH en de gemeente Den Haag hebben een verkenning (pdf) opgesteld voor de toekomst van het OV in de Haagse regio.
Belangrijkste punten:
* Verlengen van de tramtunnel en het samenlooptraject van de tramlijnen naar Leyenburg
* Aanleg van een tramtunnel tussen de Binckhorst en Madurodam
* Vervanging van de NS-Sprinters tussen Den Haag Centraal en Lansingerland-Zoetermeer door trams
* Versterken van de Oude Lijn door gerichte bebouwing rondom het traject
Hiermee zou een aantal problemen opgelost moeten worden:
* Doordat de gemiddelde snelheid van de trams omhoog gaat worden de exploitatiekosten lager
* De problemen op het samenlooptraject van Randstadrail worden opgelost doordat een deel van de trams via de Binckhorst gaat
* Betere bereikbaarheid van belangrijke (werkgelegenheids)bestemmingen in de Haagse regio
* Verminderen van het aantal autokilometers in de stad
* Oplossen van verwachte capaciteitsknelpunten in zowel de trams als de bussen
Belangrijkste punten:
* Verlengen van de tramtunnel en het samenlooptraject van de tramlijnen naar Leyenburg
* Aanleg van een tramtunnel tussen de Binckhorst en Madurodam
* Vervanging van de NS-Sprinters tussen Den Haag Centraal en Lansingerland-Zoetermeer door trams
* Versterken van de Oude Lijn door gerichte bebouwing rondom het traject
Hiermee zou een aantal problemen opgelost moeten worden:
* Doordat de gemiddelde snelheid van de trams omhoog gaat worden de exploitatiekosten lager
* De problemen op het samenlooptraject van Randstadrail worden opgelost doordat een deel van de trams via de Binckhorst gaat
* Betere bereikbaarheid van belangrijke (werkgelegenheids)bestemmingen in de Haagse regio
* Verminderen van het aantal autokilometers in de stad
* Oplossen van verwachte capaciteitsknelpunten in zowel de trams als de bussen
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Een vluchtige scan geeft mij het idee dat ze niet verder hebben gekeken dan de directe regio van Den Haag. Vooral het stoppen van de trams bij Lansingerland-Zoetermeer vind ik niet bepaalt praktisch. Er zijn behoorlijk wat reizigers die vanuit Voorburg, Ypenburg en Zoetermeer de sprinter pakken naar Gouda (en verder). Die rijden niet voor niets 4x/uur...
Verder zijn extra ritten op dit traject niet bepaald makkelijk in te leggen. Tenzij je echt miljoenen gaat investeren in extra sporen...
Verder zijn extra ritten op dit traject niet bepaald makkelijk in te leggen. Tenzij je echt miljoenen gaat investeren in extra sporen...
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Kern van het rapport is dat er drie dragende corridors aangeduid worden:
- De Leyenburg-corridor, Zoetermeer-Leidschenveen-Den Haag Centraal-Grote Markt-Leyenburg
- De Koningscorridor Scheveningen-Madurodam-Den Haag Centraal-Binckhorst-Zoetermeer/Erasmuslijn/Delft
- De Oude Lijn Leiden - Den Haag - Delft - Schiedam
Wat ik vooral interessant vind, is dat de spoorlijnen Den Haag - Zoetermeer en de Oude Lijn een prominente rol als stadsgewestelijke OV-corridor toebedeeld krijgen, terwijl op dit moment de regio daar niet over gaat. Het zijn immers NS-treinen op het kernnet, die ook niet in het regionale OV-tarief vallen. Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.
- De Leyenburg-corridor, Zoetermeer-Leidschenveen-Den Haag Centraal-Grote Markt-Leyenburg
- De Koningscorridor Scheveningen-Madurodam-Den Haag Centraal-Binckhorst-Zoetermeer/Erasmuslijn/Delft
- De Oude Lijn Leiden - Den Haag - Delft - Schiedam
Wat ik vooral interessant vind, is dat de spoorlijnen Den Haag - Zoetermeer en de Oude Lijn een prominente rol als stadsgewestelijke OV-corridor toebedeeld krijgen, terwijl op dit moment de regio daar niet over gaat. Het zijn immers NS-treinen op het kernnet, die ook niet in het regionale OV-tarief vallen. Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Wat verwacht je dan bij een verkenning van het openbaar vervoer in de regio Den Haag? Ik heb sowieso niet het idee dat dit soort verkenningen echt veel waarde hebben, het is toch vooral lijntjes tekenen.Gekko123 schreef:Een vluchtige scan geeft mij het idee dat ze niet verder hebben gekeken dan de directe regio van Den Haag.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe men dit ziet ja. Komen er twee aparte sporen voor deze lightrail? Blijven er ook nog gewone NS stoptreinen rijden naar Gouda? Of gaan er alleen nog NS intercity's rijden die dan in Zoetermeer Lansingerland gaan stoppen zodat je hier kunt overstappen? Ik zou dan eerder die lijn tot Gouda Goverwelle laten rijden, doorgaande ritten vervallen dan wel, die moeten dan in Gouda doorgekoppeld worden aan de spitssprinter naar Rotterdam.Gekko123 schreef:Een vluchtige scan geeft mij het idee dat ze niet verder hebben gekeken dan de directe regio van Den Haag. Vooral het stoppen van de trams bij Lansingerland-Zoetermeer vind ik niet bepaalt praktisch.
Ik zie ook bij Ypenburg een verbindingsboog naar metrolijn E ingetekend, met een tramdienst Scheveningen - Centraal - Binckhorst - Nootdorp - Pijnacker. Men is toch niet van plan om vanuit Den Haag een tram door te trekken naar Pijnacker, gelijktijdig met dat Rotterdam bezig is om een spitsmetro van Spijkenisse naar Pijnacker Zuid in te plannen? Dan krijg je hier straks 3 lijnen waarvan er 2 keren? Beetje betere afstamming kan geen kwaad hier. Note bene dezelfde metropoolregio.
Kan het niet een constructie worden waarbij de metropoolregio bijdraagt in de kosten, maar het wel hoofdnet blijft? Zoals Almelo - Enschede jarenlang met een zak geld van de provincie 4 sprinters per uur had.Statler Rail schreef:Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Ik lees het eerder dat de Erasmuslijn in z'n geheel via Nootdorp en de Binckhorst gaat rijden, want men schrijft dat met die Koningscorridor "het capaciteitsprobleem op het samenloopdeel wordt opgelost". De vraag is dan of er überhaupt geen Erasmuslijn-metro's via Leidschendam blijven rijden, of toch nog een gedeelte. Je moet tenslotte ook iets met dat Erasmuslijn-perron op Den Haag Centraal? Misschien dat die spitsmetro's toch naar Den Haag gaan doorrijden via de oude route?Bemined schreef:Ik zie ook bij Ypenburg een verbindingsboog naar metrolijn E ingetekend, met een tramdienst Scheveningen - Centraal - Binckhorst - Nootdorp - Pijnacker. Men is toch niet van plan om vanuit Den Haag een tram door te trekken naar Pijnacker, gelijktijdig met dat Rotterdam bezig is om een spitsmetro van Spijkenisse naar Pijnacker Zuid in te plannen? Dan krijg je hier straks 3 lijnen waarvan er 2 keren? Beetje betere afstamming kan geen kwaad hier. Note bene dezelfde metropoolregio.
Wel grappig dat met deze constructie de Erasmuslijn alsnog naar Scheveningen verlengd lijkt te worden.
Ik verwacht dat het meer de Limburgse variant wordt: NS rijdt de intercity's, MRDH is verantwoordelijk voor de Sprinters die dan tot de RandstadRail gaan behoren en via de Binckhorst gaan rijden.Bemined schreef:Kan het niet een constructie worden waarbij de metropoolregio bijdraagt in de kosten, maar het wel hoofdnet blijft? Zoals Almelo - Enschede jarenlang met een zak geld van de provincie 4 sprinters per uur had.Statler Rail schreef:Het lijkt er op dat MRDH de verantwoordelijkheid voor de Sprinters op deze spoorlijnen zou willen overnemen van het Rijk en integreren in het stedelijke OV.
Ik neem aan dat dit wel de nodige extra infrastructuur bij Zoetermeer met zich mee brengt, sowieso om de RandstadRail na Lansingerland te keren, maar misschien wel helemaal een viersporig traject Voorburg-Zoetermeer Lansingerland, met NS en de RandstadRail op eigen sporen. Dan is het de vraag of de NS-Sprinter naar Gouda ook nog blijft, of dat de Intercity in Zoetermeer gaat stoppen en je daar op de nieuwe RandstadRail moet overstappen.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Trams? Dan moeten alle perrons ook worden verlaagd lijkt me. Willen ze zeker een Rijngouwelijn idee gaan toepassen.
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Het rapport nog eens beter doorgelezen: het gaat inderdaad om eigen RandstadRail-sporen vanaf de Binckhorst naar Zoetermeer NAAST de huidige treinsporen. Door deze nieuwe infrastructuur kunnen Sprinters komen te vervallen, waardoor er meer ruimte is voor intercity's, zo is te lezen in het rapport.
Het mag wat kosten: de RandstadRail-sporen van de Binckhorst naar Zoetermeer Lansingerland zijn begroot op 370 miljoen euro, de tramtunnel van de Binckhorst via Den Haag Centraal naar Madurodam kost zelfs 1,4 miljard euro. De bestaande tramtunnel richting Leyenburg verlengen kost nog eens 0,5 miljard euro. Maar dan heeft Den Haag wel een soort pré-metro.
Het mag wat kosten: de RandstadRail-sporen van de Binckhorst naar Zoetermeer Lansingerland zijn begroot op 370 miljoen euro, de tramtunnel van de Binckhorst via Den Haag Centraal naar Madurodam kost zelfs 1,4 miljard euro. De bestaande tramtunnel richting Leyenburg verlengen kost nog eens 0,5 miljard euro. Maar dan heeft Den Haag wel een soort pré-metro.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Op de een na laatste pagina staat een uitwerkingsvoorbeeld, daarin staat lijn E nog via de huidige route ingetekend met een extra toegevoegde lijn die van Nootdorp afbuigt naar Ypenburg. Zou ook best wel kapitaalsvernietiging zijn om het gloednieuwe viaduct bij Den Haag Centraal niet meer te gebruiken. Maar zoals de naam al zegt, het is een uitwerkingsvoorbeeld, of het exact zo wordt is afwachten. Het is jammer dat je met hoge en lage vloeren zit (en treinlengte, ik weet niet of de HTM een trein van 90 meter door de straten wil daar waar de vrije trambaan stopt) anders had je de spitsritten uit Rotterdam mooi door kunnen laten trekken.Statler Rail schreef:Ik lees het eerder dat de Erasmuslijn in z'n geheel via Nootdorp en de Binckhorst gaat rijden, want men schrijft dat met die Koningscorridor "het capaciteitsprobleem op het samenloopdeel wordt opgelost". De vraag is dan of er überhaupt geen Erasmuslijn-metro's via Leidschendam blijven rijden, of toch nog een gedeelte. Je moet tenslotte ook iets met dat Erasmuslijn-perron op Den Haag Centraal? Misschien dat die spitsmetro's toch naar Den Haag gaan doorrijden via de oude route?
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
HTM-baas: Ik kan niet zomaar extra trams op de rails toveren
Ook Jaap Bierman (47) kan een euro maar één keer uitgeven. De oud-Hollandse wijsheid geldt zeker voor de directeur van de HTM, met landelijke, regionale en lokale ov-budgetten die al jaren niet overhouden. En dus is het voortdurend passen en meten voor de voormalig Shell-manager. Steeds moet Bierman bijschaven en aan knoppen draaien om iedereen in Den Haag zo goed mogelijk van A naar B te brengen: extra trams hier, een kortere buslijn daar.
Lees verder: https://www.ad.nl/den-haag/htm-baas-ik- ... ~aa917f7c/
Ook Jaap Bierman (47) kan een euro maar één keer uitgeven. De oud-Hollandse wijsheid geldt zeker voor de directeur van de HTM, met landelijke, regionale en lokale ov-budgetten die al jaren niet overhouden. En dus is het voortdurend passen en meten voor de voormalig Shell-manager. Steeds moet Bierman bijschaven en aan knoppen draaien om iedereen in Den Haag zo goed mogelijk van A naar B te brengen: extra trams hier, een kortere buslijn daar.
Lees verder: https://www.ad.nl/den-haag/htm-baas-ik- ... ~aa917f7c/
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 26 apr 2018, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
De reden dat ik het complete artikel plaatste is dat het een premium artikel betreft. Dan hebben veel mensen dus niks aan een link....
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Die journalisten krijgen denk ik ook graag betaald voor hun werk.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Dat is een discussie die je kan gaan houden. De papieren krant wordt ook gewoon (al dan niet digitaal) gedeeld door meerdere mensen zonder dat al die mensen apart betaald hebben. Daar is nog nooit ellende van gekomen.
Ik laat die discussie verder maar voor wat het is.
Ik was echter niet op de hoogte dat er dergelijk strenge copyrights op het artikel rusten. Als daar echt problemen van kunnen komen is het uiteraard terecht dat mijn bijdrage aangepast wordt. Ik gaf alleen wel even aan waarom ik de keuze maakte de hele tekst te posten ipv alleen een link.
Ik laat die discussie verder maar voor wat het is.
Ik was echter niet op de hoogte dat er dergelijk strenge copyrights op het artikel rusten. Als daar echt problemen van kunnen komen is het uiteraard terecht dat mijn bijdrage aangepast wordt. Ik gaf alleen wel even aan waarom ik de keuze maakte de hele tekst te posten ipv alleen een link.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Gewoon in icognitovenster openenDaan76 schreef:De reden dat ik het complete artikel plaatste is dat het een premium artikel betreft. Dan hebben veel mensen dus niks aan een link....
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Is het dan niet meer gebonden aan maximaal 3 (of 7) premium artikelen per maand? Goh, dat zijn de tips! :pos:
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Er zijn meerdere zaken bekend van internetforums die aangeklaagd zijn voor copyrightschendingen. Dat risico lopen wij liever niet, vandaar dat we vrij scherp op dit soort dingen zijn.
Maar laten we het hier weer over de Haagse regio hebben.
Maar laten we het hier weer over de Haagse regio hebben.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Vooral het kaartje op pagina 49 vind ik interessant. Daar staat een voorbeeld/uitwerking van hoe het totaalnetwerk er uit kan komen te zien.Wubbo schreef:MRDH en de gemeente Den Haag hebben een verkenning (pdf) opgesteld voor de toekomst van het OV in de Haagse regio.
Wat mij verder opvalt is dat er geen logisch overstappunt is tussen de 'Koningscorridor' en de Oude Lijn. Waarom is er niet voor gekozen om de Koningscorridor via Den Haag HS te laten lopen?
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Waarom zou er een overstappunt moeten zijn dan? Met corridors is dat toch niet nodig?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Schaalsprong openbaar vervoer Den Haag en regio
Hoeveel mensen die overstap gaan missen hangt af van hoe men de rest van het lijnennet inricht. Overstappers op de trein zullen in de meeste gevallen ook op Den Haag Centraal kunnen overstappen, alleen de intercity's naar Dordrecht heb je op Centraal niet, maar richting Rotterdam en Leiden heb je op Centraal een even goede overstappen dan op HS. Wat betreft tramlijnen zie ik dat men de lijnen 15, 16 en 17 allen via zowel HS als Centraal hebben ingetekend, en alleen de lijnen 8, 11 en 12 uitsluitend via HS lopen en dus geen overstap bieden op de Binckhorstcorridor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten