Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Daniel »

Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over
Geplaatst op: donderdag 24 september 2009 om 15:50
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 september 2009 om 15:50

Als er in de herfst veel treinen te laat zijn, wil NS de treinen vanaf Amsterdam Muiderpoort richting Breukelen en Gouda schrappen. Met de maatregel hoopt NS op een betere punctualiteit. Door de maatregel zouden zo'n 2500 reizigers gedupeerd worden. 9.000 andere reizigers zouden daar juist voordeel bij moeten hebben.
NS wil alleen de treinen bij Amsterdam Muiderpoort schrappen als de betreffende stoptrein in een week vaker dan 30% te laat is, en landelijk meer dan 20% van de treinen te laat zouden zijn. Consumentenorganisaties reageren negatief op de voorstellen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door aswnl »

Zolang diezelfde treinserie op de 3 stations van Purmerend doorkachelt zie ik niet in waarom hij wel op dat aggenebbesstation van Muiderpoort moet stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Suus »

Omdat het niet dezelfde treinserie is :wink:

Tussen Rotterdam en Amsterdam is het de s4000, en een stoptrein. Tussen Amsterdam en Enkhuizen is het de s4500, en een intercity. Overigens een koppeling die vervalt in december.

Probleem van het overslaan van deze stop is dat de directe verbinding van alle stations ten zuiden ervan vervalt. De verbinding naar Amsterdam Centraal blijft wel gewoon in stand doordat op het andere perron de s4700 en s5800 nog gewoon stoppen, totale vertraging is dan ongeveer 2 minuten ongeveer. De verbinding naar Amstel (15, 37, 40) en Duivendrecht (41) blijft wel bestaan met een buslijn, die naar Bijlmer ArenA en zuidelijker vervalt dan wel. Vind het een slecht idee als ik eerlijk ben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Vinny »

Muiderpoort staat op zich in een dichtbevolkte woonwijk dat geen eigen metrostation heeft. Je zou wat mij betreft beter station Duivendrecht kunnen overslaan, immers je kunt makkelijk vanuit Amstel met de metro naar Duivendrecht reizen of (vanuit zuidelijke richting) vanuit Bijlmer verder met de metro.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Geert »

En dat mag allemaal met je treinkaartje? :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Wubbo »

Duivendrecht wordt niet overgeslagen vanwege de overstapfunctie (met name in de richting Weesp).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Vinny »

Vreemd dat is bij het schrappen van de IC bediening nooit een issue geweest, en nu ineens wel? :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door WSM »

Staat er eigenlijk een boete (of een andere sanctie) op het moedwillig niet voldoen aan de vervoersconcessie?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Vreemd dat is bij het schrappen van de IC bediening nooit een issue geweest, en nu ineens wel? :o
De belangrijkste overstapfunctie was Schiphol <-> Utrecht, en dat is nu opgevangen met de Utrechtboog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Wubbo »

Het geheel verdwijnen van een overstap (immers, vanaf Bijlmer stopt bij het overslaan door de s4000 alleen de s17400 er nog (in de spits), vanaf Amstel stopt er dan niks meer) is dan ook van een andere orde als het verminderen van de frequentie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door JWM »

WSM schreef:Staat er eigenlijk een boete (of een andere sanctie) op het moedwillig niet voldoen aan de vervoersconcessie?
Waarschijnlijk wel, al vraag ik me af of zoiets uberhaupt in de vervoersconcessie staat. Heeft de NS officieel toestemming voor de (vergelijkbare) situatie Maarn / Veenendaal de Klomp?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Wubbo »

Het zou nog best kunnen dat NS voldoet aan de minimale vervoerseis (het station wordt nog 4x per uur in 2 richtingen bediend) maar daar weet ik het fijne niet van.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door JWM »

Het maakt voor "de minimale vervoerseis" dus niet uit welke relaties aangeboden worden als er maar in iedergeval een trein stopt :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Geert »

JWM schreef:
WSM schreef:Staat er eigenlijk een boete (of een andere sanctie) op het moedwillig niet voldoen aan de vervoersconcessie?
Waarschijnlijk wel, al vraag ik me af of zoiets uberhaupt in de vervoersconcessie staat. Heeft de NS officieel toestemming voor de (vergelijkbare) situatie Maarn / Veenendaal de Klomp?
Toestemming voor die situatie is er in de vorm van een goedkeuring van het LOCOV voor de dienstregeling van de afgelopen jaren. Die goedkeuring heeft NS nu niet, integendeel, LOCOV heeft een aantal bezwaren geuit (PDF) over het voorbijrijden van Muiderpoort.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Caspar »

Is dit uit angst om een eventuele tariefverhoging niet door te kunnen drukken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
Vinny schreef:Vreemd dat is bij het schrappen van de IC bediening nooit een issue geweest, en nu ineens wel? :o
De belangrijkste overstapfunctie was Schiphol <-> Utrecht, en dat is nu opgevangen met de Utrechtboog.
Ja dat weet ik zelf ook wel, maar je kon dus ook overstappen in de richting Diemen-Zuid, Weesp en die mogelijkheid is dus ook geschrapt voor IC treinen. En van stoptrein op stoptrein overstappen (zoals nu nog wel kan) is gewoon minder logisch. Kom op: Wie gaat er nou van Weesp naar Breukelen... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) Wie gaat er nou van Weesp naar Breukelen... :?
Niet zozeer Weesp-Breukelen (vv), maar wel Rotterdam Alexander, Gouda richting Almere en dergelijke. Dat heb ik een aantal weken gedaan en ik merkte dat ik niet de enige was op die relatie. Almere is vanuit iets anders dan Amsterdam slecht te bereiken, de beste verbinding is dan toch met stoptreinen over Breukelen, Duivendrecht en Weesp.
Het is een spectrum.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door MdJ »

UIT Rotterdam stopt de s4000 wel, RICHTING Rotterdam willen ze hem laten overslaan. Dus Asdm->Ac/Bkl/Wd/Gd/Rtd mag fijn een half uur wachten, tenzij de volgende ook Asdm gaat overslaan.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Geert »

MdJ schreef:UIT Rotterdam stopt de s4000 wel, RICHTING Rotterdam willen ze hem laten overslaan. Dus Asdm->Ac/Bkl/Wd/Gd/Rtd mag fijn een half uur wachten, tenzij de volgende ook Asdm gaat overslaan.
Alle treinen gaan Asdm overslaan, zo is het plan. Wachten op de volgende heeft dus weinig nut. En op het moment dat deze maatregel ingevoerd gaat worden, blijft-ie van kracht tot de nieuwe dienstregeling.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Chauf21 »

Dat 'ie Muiderpoort richting Rotterdam gaat overslaan vind ik des te opmerkelijker: het ding zit meestal met +2/+3 achter de intercity richting Utrecht (eveneens +2) en heeft na Duivendrecht z'n eigen spoor waar 'ie niks in de weg zit. Tegen de tijd dat 'ie in Gouda is, is 'ie weer tijd.
UIT Rotterdam kan ik wel beter begrijpen dat 'ie Muiderpoort overslaat, dan veroorzaakt de stoptrein vertraging voor de intercity erachter en komt de rest van de dienst in de knoei.
Dus ik vraag me dan of waar het vertragingspunt dat gemeten wordt, gaat liggen en of men andere factoren (in de weg zittende intercities) niet te makkelijk wegwuift?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door playertwo »

Wat een onzinnig iets om dat Asdm over te slaan. Zoals anderen ook al aangaven is dit station niet echt goed bereikbaar per metro. Dus als je dan stops gaan overslaan ten faveure van een IC, sla dan Holendrecht of Dvd over, welke prima per metro bereikbaar zijn. Een nog betere oplossing zou zijn om de s4000 per aankomend wijzigingsblad al niet meer aan de s4500 te koppelen in Asd, maar te laten keren op zichzelf, of door te laten gaan in de s1500. De s4000 zou je dan bij vertraging op Asb kunnen vasthouden, om daar te worden ingehaald door een IC, en op zichzelf kunnen laten keren op Asd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Geert »

Past het knippen van s4000 en s4500 wel op station Amsterdam Centraal? Die koppeling zoals die nu bestaat is namelijk gemaakt vanwege een gebrek aan capaciteit van Amsterdam Centraal voor zover ik weet; er is geen ruimte om een kwartier lang te keren met een s4000.

Ik vind dit echt een staaltje paniekvoetbal van NS, en ik betwijfel ook ten zeerste of het uiteindelijke doel (opkrikken van de punctualiteitscijfers) wel bereikt wordt op deze manier. :roll:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door playertwo »

Vanaf drgl 2010 gaat die knip er sowieso uit, en wordt de s4000 weer gekoppeld aan de sprinter naar Uitgeest. De s4500 wordt dan gekoppeld aan de s1500, dus waarom dat niet enkele maanden eerder gedaan kan worden om dit soort panniekacties te voorkomen is mij een raadsel. De s4400 en s9600 konden ook in een wijzigingsblad gekoppeld worden te Ht, en daarbij konden de s5200 en s9600 ook een kwartier verschoven worden.
Mij maak je overigens niet wijs dat je met het groot aantal sporen op Amsterdam, dat ook nog eens over deelsecties beschikt niet ergens een trein een kwartier kan laten keren, zeker als dat gebeurt op waar nog een middenspoor beschikbaar is, moet dat geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door Suus »

Amsterdam zit echt vol hoor. In de avondspits zijn er geen vrije sporen, en dat lijkt mij toch wel maatgevend voor de hele dag.

Spoor 1/2/4a -> Haarlem
Spoor 4b/5 -> Utrecht
Spoor 7/8 -> IC Alkmaar/Enkhuizen
Spoor 10b -> Almere O./Amersfoort V.
Spoor 11a -> Uitgeest, 11b -> Lelystad
Spoor 13-> Internationaal
Spoor 14a -> Schiphol, 14b -> Amersfoort
Spoor 15 -> Schiphol / Fyra

Precies in de tijd tussen twee s4000 naar Rotterdam keert de s17400 , op spoor 8 staan in de spits treinen naar Enkhuizen lang stil, spoor 10a wordt ook gebruikt voor Enkhuizen, en de treinen voor 10b komen dan binnen via 9a, en de IC naar Alkmaar is nog niet weg en de volgende komt al weer binnenrijden. Daar rijden ook nog goederentreinen tussendoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinen slaan in herfst Amsterdam Muiderpoort mogelijk over

Bericht door playertwo »

De treinen van-naar Haarlem kan je toch ook op 2a(w) krijgen? Dat deel is 355m lang wat genoeg is, zodat je 2b vrijspeelt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten