Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Utrecht wil een nieuw intercitystation en een nieuwe tramlijn of snelbusbaan. De stad en provincie hebben de Rijksoverheid daarvoor om miljarden euro's gevraagd. Dat bevestigt de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk na berichtgeving in de Volkskrant.
De investering is nodig omdat Utrecht de snelst groeiende regio is van Nederland. In de provincie komen er de komende twaalf jaar zo'n 140.000 woningen bij. "Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners", zegt gedeputeerde Straat (VVD) tegen de krant. "Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem."
Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2233863-utrecht- ... ation.html
Utrecht wil een nieuw intercitystation en een nieuwe tramlijn of snelbusbaan. De stad en provincie hebben de Rijksoverheid daarvoor om miljarden euro's gevraagd. Dat bevestigt de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk na berichtgeving in de Volkskrant.
De investering is nodig omdat Utrecht de snelst groeiende regio is van Nederland. In de provincie komen er de komende twaalf jaar zo'n 140.000 woningen bij. "Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners", zegt gedeputeerde Straat (VVD) tegen de krant. "Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem."
Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2233863-utrecht- ... ation.html
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 28 mei 2018, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: samengevoegd met post van wouter15
Reden: samengevoegd met post van wouter15
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Zozo, Utrecht Lunetten dus intercity-station. Tenminste als alles doorgaat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Ja, én een tramlijn rond de de stad.. (dus dat booridee vanaf CS wordt 'm niet.. )
Wel goed om te lezen, in het programmaplan, dat financiën.. qua tegen- of meevallers, bij de uitvoerende partijen ligt na een realisatiebesluit.. :)
Wel goed om te lezen, in het programmaplan, dat financiën.. qua tegen- of meevallers, bij de uitvoerende partijen ligt na een realisatiebesluit.. :)
Zal er geleerd zijn van de Uithoflijn?Programmaplan U NED schreef:Samengestelde programmabudgetten: Het programma krijgt vooralsnog geen eigenstandige verantwoordelijkheid over een gezamenlijk programmabudget om zelf in maatregelen te investeren. Investeringen in projecten, acties en/of maatregelen binnen het programma worden vanuit afzonderlijke bijdragen van organisaties gedaan. Dit vergroot de kansen voor het mee koppelen van investeringen van meerdere partners.
Financiële mee- en/of tegenvallers in de voorbereiding van projecten/maatregelen (bij verkenningen en planuitwerkingen) worden geagendeerd binnen het programma. Na een realisatiebesluit zijn mee/tegenvallers voor risico van de uitvoerende partijen. Periodiek wordt herijkt of aanvullende afspraken over financiële mee- en/of tegenvallers nodig zijn (..)
Bron: https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListE ... f0c4049389.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Als je een goede en snelle verbinding van Lunetten naar de Uithof realiseert, lijkt mij IC-station Lunetten geen slecht idee. Dan worden De Uithof - Arnhem / ’s-Hertogenbosch ineens aantrekkelijke verbindingen voor forenzen. En dat geldt ook voor sprinterreizigers uit de richtingen Veenendaal en Geldermalsen, maar ook de andere kant richting Maarssen en Woerden.
In een ringlijn voor de tram zie ik niet zoveel. Vanuit Leidsche Rijn en Zuilen ben je dan sneller op De Uithof met de sprinter naar Lunetten. Kanaleneiland en Nieuwegein hebben straks al een verbinding met de Uithof. Dan liever een tramverbinding naar Zeist en Amersfoort, waarbij je vanuit Utrecht Centraal naar Zeist en vanuit Lunetten naar Amersfoort rijdt. Dan kan je alleen nog twisten over de noordkant van Utrecht, maar de relatie Overvecht - De Uithof is nu eenmaal niet de sterkste.
In een ringlijn voor de tram zie ik niet zoveel. Vanuit Leidsche Rijn en Zuilen ben je dan sneller op De Uithof met de sprinter naar Lunetten. Kanaleneiland en Nieuwegein hebben straks al een verbinding met de Uithof. Dan liever een tramverbinding naar Zeist en Amersfoort, waarbij je vanuit Utrecht Centraal naar Zeist en vanuit Lunetten naar Amersfoort rijdt. Dan kan je alleen nog twisten over de noordkant van Utrecht, maar de relatie Overvecht - De Uithof is nu eenmaal niet de sterkste.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Hoe wil jij vanaf Lunetten ICs naar Arnhem en Veenendaal aanbieden? Sowieso is de verbinding naar Lunetten juist sterk in frequentie verminderd onlangs en zijn de aansluitingen naar Vaartsche Rijn verplaatst waar ze frequenter geboden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Maar Lunetten zal zich dan het meest richten op reizigers die in Utrecht moeten zijn. De mensen die moeten overstappen gaan alsnog naar Utrecht Centraal. Sloterdijk is bijvoorbeeld wel een groot voorstadstation met overstapmogelijkheden.
Ik denk dat het dus de drukte op Utrecht Centraal niet erg zal verminderen. Utrecht zou Vaartsche Rijn moeten uitbreiden aangezien je daar meer richtingen hebt en de uithoflijn hebt.
Ik denk dat het dus de drukte op Utrecht Centraal niet erg zal verminderen. Utrecht zou Vaartsche Rijn moeten uitbreiden aangezien je daar meer richtingen hebt en de uithoflijn hebt.
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Ik denk dat men er goed aan doet om de verbindingen OM Utrecht heen eerst te verbeteren. Dan ben je de reizigers die niet in Utrecht moete zijn deels kwijt.
Ik denk aan dubbelspoor op het gehele traject Zwolle - Deventer + Nijmegen Oss.
Hierdoor kan deze trein versnelt worden en kunnen reizigers tussen Zwolle / Deventer en Zuid Nederland via Arnhem / Nijmegen reizen.
Kippenlijn dubbel spoor voor een trein Amsterdam of Schiphol - naar Arnhem / Nijmegen via Hilversum (kan zelfs de IC naar Schothorst zijn die dan naar Arnhem kan.
En zo zijn er misschien nog wel meer / andere opties.
In elk geval als je deze reizigers niet meer via Utrecht hebt dan komt daar ruimte vrij en kan misschien zelfs de frequentie buiten de randstad ook omhoog > win-win.
Ik denk aan dubbelspoor op het gehele traject Zwolle - Deventer + Nijmegen Oss.
Hierdoor kan deze trein versnelt worden en kunnen reizigers tussen Zwolle / Deventer en Zuid Nederland via Arnhem / Nijmegen reizen.
Kippenlijn dubbel spoor voor een trein Amsterdam of Schiphol - naar Arnhem / Nijmegen via Hilversum (kan zelfs de IC naar Schothorst zijn die dan naar Arnhem kan.
En zo zijn er misschien nog wel meer / andere opties.
In elk geval als je deze reizigers niet meer via Utrecht hebt dan komt daar ruimte vrij en kan misschien zelfs de frequentie buiten de randstad ook omhoog > win-win.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Doen die reizigers dat niet grotendeels al? Het aandeel reizigers tussen Zwolle en Breda zal niet enorm zijn lijkt meZonnig schreef:Ik denk aan dubbelspoor op het gehele traject Zwolle - Deventer + Nijmegen Oss.
Hierdoor kan deze trein versnelt worden en kunnen reizigers tussen Zwolle / Deventer en Zuid Nederland via Arnhem / Nijmegen reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Door extra perrons aan te leggen? :6Daniel schreef:Hoe wil jij vanaf Lunetten ICs naar Arnhem en Veenendaal aanbieden? Sowieso is de verbinding naar Lunetten juist sterk in frequentie verminderd onlangs en zijn de aansluitingen naar Vaartsche Rijn verplaatst waar ze frequenter geboden worden.
Bij het uiteinde van het perron liggen beide lijnen amper 150 meter uit elkaar, oftewel korter dan van spoor 21 naar spoor 1 op Utrecht Centraal. Dus entree verplaatsen naar de andere kant, perrons aanleggen langs alle 8 de sporen (enkele sporen zullen aangepast moeten worden hiervoor) en een tramhalte aanleggen pal naast het station (Uithoflijn ligt op dat punt al naast de spoorlijn). Dus zo'n gekke locatie is het niet, het is alleen redelijk niemandsland nu in de driehoek tussen beide spoorlijnen en de snelweg, maar daar kan verandering in komen dan.
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Station Utrecht Tussen de rails?
Maar los van het feit dat ze de boel daar dus net flink overhoop hebben gegooid past het opzich prima daar inderdaad. Die bewoners tussen de rails uitkopen en hoppetaa! :Y
Maar los van het feit dat ze de boel daar dus net flink overhoop hebben gegooid past het opzich prima daar inderdaad. Die bewoners tussen de rails uitkopen en hoppetaa! :Y
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Ik zeg Utrecht Blauwkapel met een flyover bij Utrecht CS over die zandvlakte waar je motorrijles neemt en iedereen die richting Den Haag en Enschede stapt daar maar over (en dus niet meer via CS). Of moet ik dan in een ander topic gaan dromen? Ik denk dat een tweede IC station alleen werkt als je andere stops weghaalt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Rechtstreekse treinen tussen Gouda en Amersfoort is vrij zinloos: hoewel er doorgaande treinen rijden stapt 50-75% van de reizigers in Utrecht Centraal uit of in. Het aandeel doorgaande reizigers is hier zeer beperkt ten opzichte van het aantal reizigers met Utrecht als bestemming (of overstappunt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Ze hadden de maliebaan. Een spoorlijntje die oost Utrecht aandeed. Een spoorlijn vol met mogelijkheden. Ze hadden een ringlijn door Utrecht kunnen maken. Station maliebaan had een overstap station kunnen zijn vanaf Amersfoort,Hilversum en Houten voor de Uithof. Ze hoefden alleen werkzaamheden uit te voeren om de baanvaksnelheid te verhogen.
Als je 250.000 inwoners wilt huisvesten dan heb je geen nieuw intercity station nodig. Je moet langs het bestaande spoor of aan een nieuwe spoorlijn nieuwe woonwijken opbouwen met frequente sprinter verbindingen. Zo kun je grote groepen mensen vervoeren. De spil in het geheel is helaas toch een centraal overstappunt waar mensen op andere sprinter verbindingen naar Utrecht en overige treinen door het hele land kan overstappen. ik heb in een andere topic eens aangegeven dat het centrale station beter 1,5 km westelijker geplaatst kan worden. Als de passagiersstroom inderdaad echt veel groter gaat worden is het in mijn ogen toch de beste oplossing.
Als je 250.000 inwoners wilt huisvesten dan heb je geen nieuw intercity station nodig. Je moet langs het bestaande spoor of aan een nieuwe spoorlijn nieuwe woonwijken opbouwen met frequente sprinter verbindingen. Zo kun je grote groepen mensen vervoeren. De spil in het geheel is helaas toch een centraal overstappunt waar mensen op andere sprinter verbindingen naar Utrecht en overige treinen door het hele land kan overstappen. ik heb in een andere topic eens aangegeven dat het centrale station beter 1,5 km westelijker geplaatst kan worden. Als de passagiersstroom inderdaad echt veel groter gaat worden is het in mijn ogen toch de beste oplossing.
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Maar waar moeten de gevonden voorwerpen van Ome Mikos en kornuiten dan heen? :owebguy schreef:bij Utrecht CS over die zandvlakte waar je motorrijles neemt
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Een cirkellijn zoals in Moskou, met twee cirkels. Of Utrecht niet meer per trein aandoen, gewoon allerlei fly-overs en dive-unders bouwen om maar niet langs Utrecht Centraal te komen, dat lijkt me een nog véél beter idee, dat eerder uitgevoerd zal worden. Waren de miljarden in Utrecht onderhand al eens op? Ik moet nog een nieuwe schutting in mijn achtertuin hebben.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Als je Utrecht Centraal wil ontlasten moet vooral de sprintertreindienst flink verbeterd worden(minstens 6x/uur) en moet de Intercity niet meer stoppen in Driebergen-Zeist, Woerden en Amersfoort. Reizigers zijn dan al veel minder geneigd om naar Utrecht Centraal te reizen maar de lokale stations te gaan gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Het NS centraal bureau gevonden voorwerpen waar je toch niet langs kan dus het kan net zo goed een loods in de Eemshaven zijn.Aking schreef:Maar waar moeten de gevonden voorwerpen van Ome Mikos en kornuiten dan heen? :o
Maar gewoon zo:
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Breda, want blijkbaar is dat een zwart gat waar al mijn verloren voorwerpen terecht komen :XAking schreef:Maar waar moeten de gevonden voorwerpen van Ome Mikos en kornuiten dan heen? :owebguy schreef:bij Utrecht CS over die zandvlakte waar je motorrijles neemt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Mijn outkiering is, zelfs incluis vakantiegeld, een paar dagen terug nog gewoon keurig gestort, dus voorlopig gaat het nog goed hier :YMikos schreef:Waren de miljarden in Utrecht onderhand al eens op?
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
:')[...] metropoolregio Utrecht
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Is het lijntje Woerden-Breukelen ook niet destijds aangelegd om Utrecht te ontlasten? Kun je eenzelfde constructie ook niet ergens anders rondom Utrecht doe n?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Dat is alleen zinnig als je van Rotterdam/Gouda naar Amsterdam wil. Nou schijnt daar een HSL te liggen die het soms ook doet: Suus kom er eens in...
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Kijk nu eens bij de vertrektijden van Rotterdam ja. Alle treinen die over de HSL gaan hebben wel wat.
Re: Utrecht vraagt miljarden voor tweede intercitystation
Laten ze ook eens zorgen dat er minder treinen Utrecht als eindpunt hebben, dat scheelt ook overstappers.
Vroeger kon de vanuit Arnhem zonder overstap naar Den Haag.
Nu eindigt de trein uit Rotterdam / Den Haag deels in Utrecht ....
En etmt en kwartiers diensten zijn ook niet goed voor de doorstroming op Utc.
Zulle we Utc alleen nog maar door stoptreinen laten bedienen. De IC's stoppen op Overvect / Luntetten (nieuw) / Zuilen / Vleuten en NIET meer op CS. Vervolgens rijd er een METRO (circellijn of dmv een 8-je) langs al deze 4 de stations (en in geval van een 8 ook via CS).
In elk geval kan een IC Amsterdam Arnhem via Hilversum / Barneveld voor een verlichting zorgen.
En wie kan een IC Amsterdam - Eindhoven via de HSL met 250 km/h ook wel sneller zijn.
Dit scheelt ook wel wat reizigers.
Vroeger kon de vanuit Arnhem zonder overstap naar Den Haag.
Nu eindigt de trein uit Rotterdam / Den Haag deels in Utrecht ....
En etmt en kwartiers diensten zijn ook niet goed voor de doorstroming op Utc.
Zulle we Utc alleen nog maar door stoptreinen laten bedienen. De IC's stoppen op Overvect / Luntetten (nieuw) / Zuilen / Vleuten en NIET meer op CS. Vervolgens rijd er een METRO (circellijn of dmv een 8-je) langs al deze 4 de stations (en in geval van een 8 ook via CS).
In elk geval kan een IC Amsterdam Arnhem via Hilversum / Barneveld voor een verlichting zorgen.
En wie kan een IC Amsterdam - Eindhoven via de HSL met 250 km/h ook wel sneller zijn.
Dit scheelt ook wel wat reizigers.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten