Vertragingen metro New York
Vertragingen metro New York
De New York times heeft een uitgebreid stuk geschreven inclusief wat mooie infographics over hoe het komt dat de metro van New York zo veel vertragingen heeft. Het aantal reizigers is niet het probleem (dat is stabiel) maar wel een aanpassing van de seinen (en het slecht uitvoeren daarvan) en strengere veiligheidseisen rondom werkzaamheden. Best een informatief stuk, wat waarschijnlijk ook voor andere netwerken van toepassing is.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vertragingen metro New York
Speelt ditzelfde sinds Singelgracht niet bij NS ook? Verschil is dat het in dit geval slecht is uitgevoerd.
Re: Vertragingen metro New York
Nee, er is sinds Singelgracht niets in de seinen aangepast. Wel in de tijd die gepland wordt tussen twee treinen, maar daarmee zou je juist meer vertragingen moeten kunnen opvangen. De punctualiteit in Nederland is ook wel wat hoger dan in New York, gelukkig ;-).
Re: Vertragingen metro New York
Zoals mij al bekend was: geld. Een groot deel van het netwerk is verouderd, een hoop herrie is niet het ergste maar dat vanwege de slechte staat van het spoor vaak wordt afgeremd is wél problematisch. Waarom dat in New York meer problematisch is dan elders?
Omdat in tegenstelling tot de rechttoe-rechtaan-netwerken in de meeste wereldsteden het New Yorkse metronet helemaal met elkaar verweven is (nee, Amsterdam is er compleet niks bij), waarbij ook nog eens stop- en sneldiensten bestaan en de verschillende diensten elkaar vaak overlappen. In die zin heeft het erg veel parallellen met ons spoorwegennet, met het grootste verschil dat op een traject met twee sporen nagenoeg altijd alle metro's stoppen, maar zelfs dan...
Met geavanceerde technologie en uitstekend onderhoud kun je dit soepel laten draaien, maar als het Cuomo (de gouverneur van de staat die het geld liever spaart voor peperdure projecten) niet is, dan is het wel DeBlasio (de burgemeester) die de hand op de knip houdt. Nu worden wel her en der lijnen aangepakt zoals de L-lijn (net ten zuiden van Midtown) maar dat gebeurt met een Duits tempo. En het wemelt van de corruptie.
Uiteindelijk zullen de partijen toch het belang moeten gaan inzien van investeringen, omdat alleen dankzij zo'n groot en complex netwerk New York een wereldstad kan zijn. Maar dat zal ook gepaard moeten gaan met bouwfraudebestrijding.
Omdat in tegenstelling tot de rechttoe-rechtaan-netwerken in de meeste wereldsteden het New Yorkse metronet helemaal met elkaar verweven is (nee, Amsterdam is er compleet niks bij), waarbij ook nog eens stop- en sneldiensten bestaan en de verschillende diensten elkaar vaak overlappen. In die zin heeft het erg veel parallellen met ons spoorwegennet, met het grootste verschil dat op een traject met twee sporen nagenoeg altijd alle metro's stoppen, maar zelfs dan...
Met geavanceerde technologie en uitstekend onderhoud kun je dit soepel laten draaien, maar als het Cuomo (de gouverneur van de staat die het geld liever spaart voor peperdure projecten) niet is, dan is het wel DeBlasio (de burgemeester) die de hand op de knip houdt. Nu worden wel her en der lijnen aangepakt zoals de L-lijn (net ten zuiden van Midtown) maar dat gebeurt met een Duits tempo. En het wemelt van de corruptie.
Uiteindelijk zullen de partijen toch het belang moeten gaan inzien van investeringen, omdat alleen dankzij zo'n groot en complex netwerk New York een wereldstad kan zijn. Maar dat zal ook gepaard moeten gaan met bouwfraudebestrijding.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Vertragingen metro New York
Corruptie is een probleem dat iets breder speelt in de VS dan in de OV-wereld. Qua reizigersaantallen meet het voorstadnetwerk van New York wel wat met het NS netwerk in Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vertragingen metro New York
Ja, dat is het netwerk van Metro-North, Long Island Rail Road en New Jersey Transit. Dat netwerk rijdt ook met frequente treinen de hele dag door (een zeldzaamheid in Amerika), en is zeer gecentraliseerd (focus op Grand Central en Penn Station). De belangrijkste lijnen zijn qua treinverkeer net zo belast als de Randstad (rondom)) of de Brusselse Noord-Zuidverbinding (bij de stations). Ook daar zijn vertragingen aan de orde van de dag, meer dan in Nederland. Ook hier zie je de gevolgen van het gebrek aan investeringen in vooral de infrastructuur (de treinen vond ik zelf best netjes).
Overigens geldt voor zowel de metro als het voorstadsnet dat ze moderne stukjes lijn hebben. Tja, wat nieuw is is mooi, maar onderhoud is goud.
Overigens geldt voor zowel de metro als het voorstadsnet dat ze moderne stukjes lijn hebben. Tja, wat nieuw is is mooi, maar onderhoud is goud.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Vertragingen metro New York
Metro-North, Long Island Rail Road en New Jersey Transit rijden niet 24 uur per dag.
Re: Vertragingen metro New York
Dat bedoelt hij denk ik niet. Het gaat vooral om weinig onderscheid tussen spits en dal.
Re: Vertragingen metro New York
Ja, inderdaad het verschil tussen spits en dal. Nogal wat steden hebben helemaal niks meer gedurende de kantooruren. Het is typisch trouwens voor Noord-Amerika dat het verschil zó sterk is soms. Toronto heeft het ook met een behoorlijk netwerk, maar in de daluren of in het weekend blijven er twee lijnen over waarvan er maar eentje echt groot is.
Rond New York heb je gewoon de hele dag treinen zoals wij dat kennen, met hoogstens een paar zijlijntjes met minder treinen, maar ook een paar nachttreinen. Daar maakte een bekende van mij gretig gebruik van, van/naar New Haven.
Dat laatste betekent trouwens ook dat er weinig tijd is voor onderhoud zonder sporen of complete lijnen af te sluiten. Die tijd is er op de metro helemaal niet eigenlijk, daar doen ze dan ook vaak aan weekendafsluitingen (zelf heb ik dat meegemaakt bij de 8th Avenue Line door Midtown).
Rond New York heb je gewoon de hele dag treinen zoals wij dat kennen, met hoogstens een paar zijlijntjes met minder treinen, maar ook een paar nachttreinen. Daar maakte een bekende van mij gretig gebruik van, van/naar New Haven.
Dat laatste betekent trouwens ook dat er weinig tijd is voor onderhoud zonder sporen of complete lijnen af te sluiten. Die tijd is er op de metro helemaal niet eigenlijk, daar doen ze dan ook vaak aan weekendafsluitingen (zelf heb ik dat meegemaakt bij de 8th Avenue Line door Midtown).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Vertragingen metro New York
Het probleem van Metro North, New Jersey Transit en SEPTA (Philadelphia) is dat er ook treinen van Amtrak er tussendoor rijden. Die tunnels links en rechts van Pennsylvania Station zijn overbelast en door orkaan Sandy beschadigd. Als ik de dienstregeling bekijk, dan rijden ze van 125 kilometer vanaf Poughkeepsie en New Haven vanaf 4 tot 0 uur naar New York met vrijwel nonstop vanaf Croton-Harmon en Stamford tot NY Grand Central Terminal. Vanaf NY kun je van 5.30 tot 2 uur de volgende dag terug naar Poughkeepsie en New Haven.
Een artikel van de Wall Street Journal (nu weet ik niet of het achter een betaalmuur zit) zegt dat renovatie van subway en bus 15 jaar duurt en het prijskaartje is 43 miljard $. De kop alleen al geeft mij genoeg informatie.
Bron: https://www.wsj.com/articles/new-yorks- ... 1527106797
Deze is vrij beschikbaar: https://reason.com/blog/2018/05/23/new- ... 19-billion
Een artikel van de Wall Street Journal (nu weet ik niet of het achter een betaalmuur zit) zegt dat renovatie van subway en bus 15 jaar duurt en het prijskaartje is 43 miljard $. De kop alleen al geeft mij genoeg informatie.
Bron: https://www.wsj.com/articles/new-yorks- ... 1527106797
Deze is vrij beschikbaar: https://reason.com/blog/2018/05/23/new- ... 19-billion
Re: Vertragingen metro New York
Het is sowieso opmerkelijk dat veel bruggen en tunnels in New York verouderd zijn, terwijl renovatie een zaak is van onnodig veel tijd en geld uitgeven. Ik denk dat een adequater projectmanagement al erg kan helpen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vertragingen metro New York
Een ander probleem in New York is een enorm sterke vakbond rond de bouw van ondergrondse tunnels etc. Allerlei maatregelen (2e man, etc) die die projecten onnodig duur maken. Voor de laatste uitbreiding van het metrosysteem in New York stonden er geloof ik 1500 man teveel per dag op de loonlijst, niemand wist wie het waren of wat ze deden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vertragingen metro New York
Dat was toch meer een soort van fraude door de bouwbedrijven? Volgens mij staat er nog ergens een artikel over gelinkt op het forum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vertragingen metro New York
De combinatie van de twee. Er moet al veel personeel ingezet worden, daar bovenop was er ook nog fraude.
Re: Vertragingen metro New York
Vakbonden afschaffen zou ook al enorm helpen inderdaad. Er wordt dan minder gestaakt, minder overbodig personeel tegen een te hoog salaris in dienst gehouden er worden minder onzinnige feestdagen gekoesterd, de pensioensgerechtde leeftijd wordt in overeenstemming met wat economisch verantwoord is en de loyaliteit van de werknemers zou ook toenemen. Iets in me zegt dat dat een utopie iswebguy schreef:Een ander probleem in New York is een enorm sterke vakbond rond de bouw van ondergrondse tunnels etc. Allerlei maatregelen (2e man, etc) die die projecten onnodig duur maken. Voor de laatste uitbreiding van het metrosysteem in New York stonden er geloof ik 1500 man teveel per dag op de loonlijst, niemand wist wie het waren of wat ze deden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vertragingen metro New York
Daarom heb ik er een smiley achter gezet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten