Tram Maastricht - Hasselt
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ik durf de stelling niet aan dat de tram definitief op dood spoor is. Hier gaan we vast nog wel meer over horen.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Definitief is wel errug definitief inderdaad. En er zal in ieder geval nog een hele hoop geluld worden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Hoeveel miljoen belastinggeld is er nu reeds verbrast aan dit kansloze project?
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
De tram zou pas in 2023 gaan rijden, dus ze hebben nog even om het project weer op de rails te krijgen. Maar soepel gaat het allemaal niet daar in België. Het is toch wel opmerkelijk dat een oorspronkelijk Belgisch plan in Nederland inmiddels rond is met toestemming en geld terwijl het in België weinig opschiet.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Mooie soap inderdaad.
Nu ja, als e.e.a toch op de lange baan geschoven wordt.. is er aan NL zijde misschien wel voldoende tijd om een geschikte trambrug te maken, zodat eindpunt alsnog Maastricht station kan zijn?
Nu ja, als e.e.a toch op de lange baan geschoven wordt.. is er aan NL zijde misschien wel voldoende tijd om een geschikte trambrug te maken, zodat eindpunt alsnog Maastricht station kan zijn?
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het opgeknapte deel tussen Maastricht en Lanaken is ook al weer 2 jaar buiten dienst. Daarnaast is het deel tussen Lanaken en Beverst al sinds 1992 niet meer in gebruik. Behoudens wat mogelijk maken voor railfietsen op een klein deel, is daar niets meer aan gedaan qua onderhoud.dylanwild94 schreef:Gewoon spoorlijn 20 opknappen en weer in gebruikt nemen. *trein*
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Het deel tussen Maastricht en Lanaken is volledig intact en kan 'gewoon' weer in gebruik genomen worden. Het overige deel is grotendeels overwoekerd en er zal veel werk verzet moeten worden om dat stuk spoor weer vrij te krijgen. Een deel, tussen de spoorbrug bij Gellik en Munsterbilzen is inderdaad vrijgemaakt van bomen tussen het spoor en wordt gebruikt voor railfietsen.
De grens tussen Nederland en België ziet er momenteel zo uit: (Foto gisteren genomen)
De grens tussen Nederland en België ziet er momenteel zo uit: (Foto gisteren genomen)
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Volgens https://www.1limburg.nl/prorail-blijft- ... nderhouden wordt het stuk tussen Maastricht en de Nederlandse Grens nog steeds onderhouden, dus daar zouden zonder al te veel moeite weer treinen moeten kunnen rijden.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Tuurlijk kan je ijzer gaan verplaatsen, met treinen, light-rail of trammetjes. Maar er moet wel een vervoersbehoefte zijn om dit nog enigszins economisch te doen.
Ik kom niet uit op meer dan 5 busritten per uur vanaf Maastricht richting Hasselt en kan mij niet voorstellen dat hierdoor de grenzen van de capaciteit bereikt zijn.
De MBKA uitkomst was slechts 0,4 met eindpunt op vervoerknooppunt station Maastricht. Met de inkorting tot het centrum zal dit nog lager worden. Als het prestigeproject toch wordt doorgedrukt is het pure verspilling van belastinggeld.
Met eenvoudige snelbussen kan nagenoeg dezelfde reistijd worden gerealiseerd worden tegen een fractie van de kosten. Die bussen kunnen ook nog eens elders ingezet worden als men er over een paar jaar achter gekomen is dat ook in de snelbussen niemand zit.
Ik kom niet uit op meer dan 5 busritten per uur vanaf Maastricht richting Hasselt en kan mij niet voorstellen dat hierdoor de grenzen van de capaciteit bereikt zijn.
De MBKA uitkomst was slechts 0,4 met eindpunt op vervoerknooppunt station Maastricht. Met de inkorting tot het centrum zal dit nog lager worden. Als het prestigeproject toch wordt doorgedrukt is het pure verspilling van belastinggeld.
Met eenvoudige snelbussen kan nagenoeg dezelfde reistijd worden gerealiseerd worden tegen een fractie van de kosten. Die bussen kunnen ook nog eens elders ingezet worden als men er over een paar jaar achter gekomen is dat ook in de snelbussen niemand zit.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Maastricht-Lanaken gaat binnenkort (of is al) buiten exploitatie, de brug over de Maas gaat niet meer dicht.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Er is al sinds maart een infrabeperking daar (TIB). Prognose herstel staat op 31-12-2019, maar dat zal wel een placeholder zijn.MdJ schreef:Maastricht-Lanaken gaat binnenkort (of is al) buiten exploitatie, de brug over de Maas gaat niet meer dicht.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Welke ongelovige zwartkijker heeft er nou zitten frutten aan de topictitel?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Der immer pessimistische Zugführer natuurlijk, had je kunnen weten _O-
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Een pessimist is gewoon een goed geïnformeerde optimist. ~ Theo Maassen
🍉
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er of toch niet?
En het deel dat beheert wordt door Infrabel, voor die paar kilometers, wordt al niet meer onderhouden sinds de laatste sluiting van het baanvak.Wijkhoven schreef:Er is al sinds maart een infrabeperking daar (TIB). Prognose herstel staat op 31-12-2019, maar dat zal wel een placeholder zijn.MdJ schreef:Maastricht-Lanaken gaat binnenkort (of is al) buiten exploitatie, de brug over de Maas gaat niet meer dicht.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er | wel | niet | misschien | (doorhalen wat niet van toepassing is)
De grensovergang is ook zo mooi te zien :-)
Re: Tram Maastricht - Hasselt
De gevaarlijkste zwartkijkers zijn diegenen die eerst gouden bergen beloven, daar dan geld aan verspillen, en uiteindelijk concluderen dat de ambitie - ondanks het verspilde geld - toch niet haalbaar blijkt te zijn.Hainje schreef:Een pessimist is gewoon een goed geïnformeerde optimist. ~ Theo Maassen
Zie niet alleen deze tram Maastricht - Hasselt, maar bijv. ook station Zwolle Stadshagen en destijds de Rijngouwelijn.
Dan heb ik toch liever realisten, die vooraf kunnen aangeven wat toch gewoon onhaalbaar is, en daar dan ook geen proceskosten meer aan verspillen.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Mooi item voor Van onze centen _O- . Zie die Kees Tol al helemaal uit Volendam die kant op komen
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er | wel | niet | misschien | (doorhalen wat niet van toepassing is)
Het gras is dus toch echt groener bij de (zuider)buren _O-huibf schreef:
De grensovergang is ook zo mooi te zien :-)
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Oh die aflevering is er al hoor... https://www.sbs6.nl/programmas/van-onze ... 0-miljoen/playertwo schreef:Mooi item voor Van onze centen _O- . Zie die Kees Tol al helemaal uit Volendam die kant op komen
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Kunnen die dan bij de Provincie gaan werken...Roeland schreef:Dan heb ik toch liever realisten, die vooraf kunnen aangeven wat toch gewoon onhaalbaar is, en daar dan ook geen proceskosten meer aan verspillen.
Want wat er toch aan flauwekul wordt verzonnen...
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Alhoewel hier vanuit Nederland ook geld aan toegezegd is, is het toch echt vooral België dat hier geld over de balk aan het smijten is, met hun wafelijzerpolitiek 2.0 voor de Vlaamse provincies.
Nederlands Limburg wacht het een beetje af, vindt het echt niet zo erg als het niet gebeurt en gaat ook niet heel veel moeite doen om het wel te regelen (zie het gebeuren rond het station vs Mosae Forum). Zeker gezien de hoeveelheid irrealistische of vergezochte plannen die al wel uit de koker van de provincie zijn gekomen (Zuid-Limburg afgelegen? Nee joh, er liggen een heleboel steden op 150 km! en het subsidiëren van allerlei studies aan de Universiteit om door te gaan met 3 studenten) vind ik dat ze zich nog verbazingwekkend koest houden.
Nederlands Limburg wacht het een beetje af, vindt het echt niet zo erg als het niet gebeurt en gaat ook niet heel veel moeite doen om het wel te regelen (zie het gebeuren rond het station vs Mosae Forum). Zeker gezien de hoeveelheid irrealistische of vergezochte plannen die al wel uit de koker van de provincie zijn gekomen (Zuid-Limburg afgelegen? Nee joh, er liggen een heleboel steden op 150 km! en het subsidiëren van allerlei studies aan de Universiteit om door te gaan met 3 studenten) vind ik dat ze zich nog verbazingwekkend koest houden.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Of natuurlijk de LIMAX/Drielandentrein, terwijl er al een prima busverbinding Maastricht-Aachen is naast de treinverbindingen Maastricht-Liège en Heerlen-Aachen met overstap in Herzogenrath.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Heerlen - Aken met overstap in Herzogenrath is een waardeloze verbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Maastricht - Hasselt
Want?
Meestal heb ik een cross-platformoverstap van 1-3 minuten in Herzogenrath, dat vind ik op zich nog best acceptabel :Y
(los natuurlijk van het feit dat het allemaal lintsletmeuk is in die hoek -o- )
Meestal heb ik een cross-platformoverstap van 1-3 minuten in Herzogenrath, dat vind ik op zich nog best acceptabel :Y
(los natuurlijk van het feit dat het allemaal lintsletmeuk is in die hoek -o- )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten