Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Meltrain schreef:Maar ik snap nu nog steeds niet wat er qua seinen dan niet kan. De treindienstleider kan toch zien welke blokken bezet zijn en aan de hand daarvan de seinen bedienen?
In aanvulling op eerdere reacties; In Cursus Spoor 3 heb ik vorig jaar een en ander over het seinwezen in Nederland uitgezet. Onder het hoofdstuk Blokstelsel staan 3 zelf in elkaar geflanste tekeningen over het blokstelsel, waaronder deze:
Afbeelding
Wezep ligt in dit voorbeeld tussen een willekeurige combinatie van een groen en een geel sein (P-seinen). Daartussen valt er niets te keren, omdat de treindienstleider (zoals gesteld door anderen) daar geen invloed of zicht op heeft. In het geval van Wezep zou een trein door moeten rijden naar de brug over de IJssel (Hattemerbroek Aansluiting), omdat daar pas het eerstvolgende bediende sein staat. Vele malen gemakkelijker is het dus om een trein te laten keren in 't Harde (daar zijn wel bediende seinen) en een enkele bus langs Wezep te sturen (verkeerssituatie, met kerende en wachtende bussen in het toch al krappe Wezep is geen succes), die er hooguit een minuut wacht en dan weer door kan.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik snap de logica niet helemaal van de dagkaarten voor het busvervoer in Oost-Nederland. Bij een normale dagkaart mag je reizen in Flevoland, Gelderland en Overijssel en niet met de trein. Bij een meermanskaart mag je in dezelfde provincies reizen, maar daarnaast mag je ook met de trein reizen tussen Zutphen en Vorden en tussen Doetinchem en Varsseveld. Waarom bij het ene ticket wel en bij de ander niet, terwijl het om hetzelfde gebied gaat?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

De Meermanskaart is geldig in Gelderland, Flevoland en Overijssel, maar niet in Almere. U kunt er dus mee reizen in alle bussen van Breng, Arriva, Twents, Syntus. Niet in de trein of regiotaxi.
http://meermanskaart.nl/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik denk dat Syntus het dan nog niet heeft aangepast in de app. Bedankt voor de hulp!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Dat verbaast me niet zo heel erg: die app is sowieso niet erg up-to-date... Zo kun je er ook nog kaartjes in kopen voor de oude ritprijzen (veelvouden van €1,50 ipv €2). Ik zou hem gewoon bij de chauffeur kopen, die app vertrouw ik niet zo heel erg. Vrijwel niemand gebruikt dat ding ook nog, in Twente althans.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Maar als je je kaartje in de app koopt issie dus goedkoper *O*
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Waar koop ik de Meermanskaart?

Gewoon lekker makkelijk bij de buschauffeur
Ik betwijfel of Syntus zelf wel weet dat ze een app met tickets hebben...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

marvinkok schreef:Overigens hebben ze dat tijdens de ombouw van Enschede wel gedaan bij Drienerlo om daar te kunnen keren. Dat duurde dan ook 6 weken...
Kostte wel een weekend inbouwen en uitbouwen (begin en einde)
Bij twijfel: gebruik beton.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ferdinand schreef:
Waar koop ik de Meermanskaart?

Gewoon lekker makkelijk bij de buschauffeur
Ik betwijfel of Syntus zelf wel weet dat ze een app met tickets hebben...
In mei wisten ze het nog... Toen stonden er nog Bevrijdingsdag tickets in en in april nog Koningsdag tickets.

Maar inderdaad zag je eerder nog vaak dat mensen hun abonnement in de app hadden maar door de afschaffing van de sterabonnementen en trajectkaarten zie je dat nu ook nog nauwelijks voorkomen. Net zoals de Syntus Punten welke je kan sparen in de trein tussen Zutphen en Oldenzaal. Dat zou moeten werken met iBeacons die je telefoon detecteren en in de app vervolgens de punten moeten bijschrijven. Dit heeft bij veel mensen ook niet of slecht gewerkt. In een maand tijd had ik 5 reizen gemaakt op momenten dat je 100 punten zou krijgen voor je reis. Maar slechts bij één reis zijn de punten ook echt bijgeschreven.

@Dennis ik krijg (als je de 65+ kaartjes bedoeld) geen kaartjes van €1,50 maar €2,- te zien in de app.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ik doel op normale ritkaartjes. Die zitten goed verstopt en kun je alleen kopen na het plannen van je reis, als daar tenminste geen overstap in zit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Het heeft voor- en nadelen. Nieuwe baanvakken worden vaak aangelegd met overal bediende seinen, dat zie je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht. Nadeel is dat je een P-sein als machinist op zicht mag passeren zonder dat je daarvoor een aanwijzing van de treindienstleider nodig hebt (die kent dat sein immers niet en kan dus niet precies zien wat ervoor zit). Bij bediende seinen moet je een aanwijzing hebben, en als je dan meerdere seinen in de storing hebt moet dat voor elk sein opnieuw.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Korte vragen

Bericht door T-hijs »

Heeft iemand enig idee waarom vandaag zo veel Eurobahn-ritten vanuit Hengelo zijn uitgevallen? Nog steeds stroomproblemen? Ben me even aan het oriënteren hoeveel eerder ik morgen naar Hengelo wil reizen om op tijd in Osnabrück te zijn...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:
Meltrain schreef:Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Het heeft voor- en nadelen. Nieuwe baanvakken worden vaak aangelegd met overal bediende seinen, dat zie je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht. Nadeel is dat je een P-sein als machinist op zicht mag passeren zonder dat je daarvoor een aanwijzing van de treindienstleider nodig hebt (die kent dat sein immers niet en kan dus niet precies zien wat ervoor zit). Bij bediende seinen moet je een aanwijzing hebben, en als je dan meerdere seinen in de storing hebt moet dat voor elk sein opnieuw.
Maar dan is het toch juist wel mogelijk om te keren in Wezep, mits je een aanwijzing van de treindienstleider krijgt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Nee want wezep heeft geen bediende seinen. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ook zonder bediende seinen kun je (technisch) op een halte keren. Daarna krijg je echter alleen maar rode seinen te zien want de treindienstleider kan geen rijweg voor jouw trein instellen, er is immers geen bediend sein. Dat schiet niet echt op, dan is fietsen sneller.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

En naast alleen de rode seinen, worden ook de overwegen nier geactiveerd die je dan gezellig stuk voor stuk aan mag rijden...
Grt. Stefan
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bollenstad schreef:Heeft iemand enig idee waarom vandaag zo veel Eurobahn-ritten vanuit Hengelo zijn uitgevallen? Nog steeds stroomproblemen? Ben me even aan het oriënteren hoeveel eerder ik morgen naar Hengelo wil reizen om op tijd in Osnabrück te zijn...
Ik heb begrepen dat het weer goed mis is. Hopelijk heb je de aansluiting gehaald!
TreinTim
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 12:42

Re: Korte vragen

Bericht door TreinTim »

Weet iemand of de 4409 van het UOV een ex-Connenxion bus is?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Spoiler: show
Afbeelding
Gezien de datum eerste toelating en datum tenaamstelling ligt dat wel voor de hand.
🍉
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

TreinTim schreef:Weet iemand of de 4409 van het UOV een ex-Connenxion bus is?
alle Amba's van Qbuzz (U-ov) zijn ex connexxion. Plus de gele citaro's van de 4500 serie.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nu vandaag al bekend is dat morgen de hele dag geen intercity’s rondom Hilversum kunnen rijden, kan de bijsturing dan nu nog regelen dat morgen 2x/uur Den Haag - Enschede wordt gereden als klantvriendelijke maatregel, of zijn er belemmeringen die dat tegenhouden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Waarom zou iedereen moeten overstappen in Amersfoort dan? Als je verder leest in de versperringsmaatregel dan zie je namelijk dat de [serie=Intercity|2018|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] en [serie=Intercity|2018|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] gewoon rijden, maar in Naarden-Bussum stoppen in plaats van in Hilversum.
De [serie=Internationale trein|2018|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] rijdt ook en stopt niet in Hilversum, maar heeft geen extra stop in Naarden-Bussum.
Laatst gewijzigd door Daniel op za 14 jul 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: maatregel is aangepast, 1500 rijdt nu wel
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er is geen versperringsmaatregel, er is een bericht dat er geen Intercity’s rijden van/naar Hilversum en dat je kan omreizen via Utrecht. Succes ermee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Op NS.nl staat inderdaad een wel erg karig bericht, gelukkig heeft het bericht op Rijden de Treinen een iets uitgebreidere toelichting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen

Bericht door SuperGhost »

Hoe komt het dat de intercity's er niet kunnen stoppen, maar alle sprinters wel gewoon?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten