Reizigersaantallen per station

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Hainje »

Daar zou toch nog een referendum over worden gehouden?
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Durashift »

Yup, als D66 het correctief referendum erdoor heeft weten te krijgen...


:shock: :D :roll:
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Mr-W »

SLToilet schreef: Nieuwe stations in de regio Utrecht zien sterke groei, het zijn ook behoorlijk drukke stations, vooral ook de voorstedelijke stations (Brabant lees je mee?). Zelfs Bunnik telt er meer dan 2000, en ook Maarn en Den Dolder doen het voor hun doen goed. Zelfs Hollandsche Rading zit al op 900. Misschien dat de vele grotere (en veel grotere) plaatsen langs het spoor in Brabant zonder station ook wel de 1000 kunnen aantikken? (oh wacht, ik weet het wel zeker :X )


Brabant hoeft echt niet mee te lezen, voorstadsstation 's Hertogenbosch-Oost heeft een daling van 17% en Strijp-S is gegroeid door evenementen en de verbouwing van Eindhoven.

Brabants Dagblad
Hainje schreef:Daar zou toch nog een referendum over worden gehouden?
Door juridische trucs komt er geen referendum over het referendum.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RobertT »

regenmaker schreef:
RobertT schreef:Als ik zo snel kijk dan ja.Hoofddorp is groter als bijvoorbeeld Apeldoorn en R'dam Alexander
Apeldoorn heeft ook een gedeelte Arriva, die hierin niet is verwerkt. ;)
Ja,was ik even vergeten,vond het al zo weinig. :oops:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Frank »

Ik vind het moeilijk een inschatting te maken van de aantallen als er meerdere vervoerders in het spel zijn. Je mist in Apeldoorn dan inderdaad de reizigers van Apeldoorn naar Zutphen, maar worden overstappers vanuit bijvoorbeeld Utrecht via Apeldoorn naar Zutphen dan wel weer meegenomen omdat ze bij de NS in- en uitchecken te Apeldoorn? Dan middelt het zich al weer een klein beetje uit.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Mikos »

Pagina terug, derde bericht van onder.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Frank »

Hmm, niet goed gelezen. In ieder geval kun je nog niet heel veel met de reizigersaantallen van die stations.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door VIRM »

OVinspecteur schreef:
jelmerrr schreef:
OVinspecteur schreef:Hoe is het mogelijk dat de andere vervoerders geen cijfers hoeven af te staan? Zou deze transparantie niet gewoon in de wet moeten staan? Anders kun je toch niet beoordelen of een aanbesteding succesvol is geweest of niet.
Provincies hebben het volk niet nodig om te bepalen of een aanbesteding succesvol is geweest.
Goh... en ik maar denken dat NL een democratie is. -o-
Volgend jaar mag je weer stemmen voor de provinciale staten. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny »

De provinciale cijfers kun je soms terugvinden in hun PVPP's. Het is jammer dat ze transpantie over de vervoersprestatie niet afdwingen in concessie bepalingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Daantje »

RobertT schreef:
VIRM schreef:Overigens, is Hoofddorp nu het drukste station zonder IC-status?
Als ik zo snel kijk dan ja.Hoofddorp is groter als bijvoorbeeld Apeldoorn en R'dam Alexander
Rotterdam Alexander is wel IC station.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door diederickx »

Apeldoorn ook. RobertT wil denkelijk aangeven dat het niet-IC station Hoofddorp meer reizigers trekt dan de IC stations Apeldoorn en Rotterdam Alexander.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Roeland »

Wat belangrijk is (m.b.t. Hoofddorp), is de gemiddelde reisafstand.
De meeste Apeldoorners zullen een lange afstand reizen (naar Amersfoort, Utrecht of verder). Station Alexander wordt veel gebruikt voor reizen van/naar Utrecht (dus ook lange-afstand).
De meeste Hoofddorpers reizen waarschijnlijk naar Amsterdam, dat veel dichterbij is. Net als bij Houten, dat ook sterk op het nabijgelegen Utrecht is gericht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SuperGhost »

Hoezo is Apeldoorn-Amersfoort (24 minuten) een lange reis, maar is Hoofddorp-Amsterdam Centraal (23 minuten) dat niet? :?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Z2N »

Omdat de meeste Apeldoorners verder dan Amersfoort, en de meeste Hoofddorpers niet verder dan Amsterdam reizen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door reisthijs »

SuperGhost schreef:Hoezo is Apeldoorn-Amersfoort (24 minuten) een lange reis, maar is Hoofddorp-Amsterdam Centraal (23 minuten) dat niet? :?
Het ging hier over de afstand, niet de reistijd.

Op lange afstanden is een IC zinvol om de reistijd binnen de perken te houden.
Op korte afstanden is dat veel minder nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RobertT »

diederickx schreef:Apeldoorn ook. RobertT wil denkelijk aangeven dat het niet-IC station Hoofddorp meer reizigers trekt dan de IC stations Apeldoorn en Rotterdam Alexander.
Klopt,dat was de insteek :)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SLToilet »

reisthijs schreef:
SuperGhost schreef:Hoezo is Apeldoorn-Amersfoort (24 minuten) een lange reis, maar is Hoofddorp-Amsterdam Centraal (23 minuten) dat niet? :?
Het ging hier over de afstand, niet de reistijd.

Op lange afstanden is een IC zinvol om de reistijd binnen de perken te houden.
Op korte afstanden is dat veel minder nodig.
Eens. Ook als je kijkt hoe dichtbij Hoofddorp is van Amsterdam Centraal en de snelheid van de trein, zie ik het verschil (al is Rotterdam-Breda nog sneller met de 1100 op een soortgelijke reistijd).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef:
SLToilet schreef: Overijssel:
- Bijna het complete Blauwnet lijkt eerder rood - iets wat vaker te zien is in het laatste jaar dat de NS rijdt.
- De 8,3% afname in Kampen valt me nog alles mee gezien de maandenlange stremming die er was (kan me overigens wel voorstellen dat de meting in het najaar was toen de werkzaamheden waren afgerond maar dat daardoor een groepje reizigers alsnog anders bleef reizen).
Dat de Blauwnetstations een daling laten zien is niet gek, de aantallen zijn obv kalenderjaar en de concessie ging midden december in. Statistisch gezien zouden dan ook alle stations langs de lijn enkele procenten daling moeten laten zien, dat dat niet het geval is toont dat ook onder NS het aantal reizigers steeg.
Er hebben bijna een jaar lang na 20:00 uur geen treinen maar bussen gereden... Dat verklaart hier ook al een hoop.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door The best »

Als we het over blauwnetstations hebben, vind ik het wel opvallend dat Almelo dan wel een stijging kent van het aantal reizigers. Waar Hengelo en Enschede allebei 5% verloren, steeg Almelo juist met 1%.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SuperGhost »

Reed die vervangende busdienst niet tot Almelo? Dat verklaart immers al wat, want dan moest je in Almelo uitstappen in plaats van in de trein blijven zitten.

Daarnaast is de sprinter Apeldoorn-Enschede buiten de spits toen ook slechts tot Almelo gaan rijden, waardoor reizigers naar de stoptreinstations in de laatste weken over moesten stappen op de Blauwnettrein, wat dus ook geregistreerd wordt als als in/uitstappen in Almelo.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door MdJ »

Blauwnetwerk begon pas december
2017 met rijden op Zwolle-Enschede.

Busdienst was 2016 (er heeft een jaar lang met dieseltreinen onder de bovenkant leiding gereden)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door SLToilet »

Daarom had ik eigenlijk verwacht dat vorig jaar de daling stokte tussen Almelo en Zwolle.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door starx »

Mij vielen nog wat andere zaken op:
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen. En zoals al gezegd: tussen Oss en 's Hertogenbosch hebben de extra spitstreinen een matig effect op het aantal reizigers. Het lijkt er dus op dat spitssprinters redelijk inefficiënt zijn (al zijn de spitsreizigers er door de extra zitplekken waarschijnlijk wel blij mee).

- Het aantal in-/uitstappers van Dieren valt mij voor een IC-station heel erg tegen. En door de IC-status trekt die vrijwel zeker reizigers weg bij Rheden en Brummen. Hoogeveen is bijvoorbeeld een stuk drukker en ook daar stopt terecht geen IC. Ook is vorig jaar de verbinding Dieren-Nijmegen vorig jaar flink versneld en dat leverde een groei van slechts 2% op. Zou NS niet eens moeten overwegen om de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hier niet meer te laten stoppen?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Nitein-Repart »

Dieren als IC-stop overslaan kan als tussen Arnhem en Nijmegen de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] geschrapt wordt zodat de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] het pad van de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] overneemt. De [serie=Stoptrein|2018|Arnhem - Tiel31100[/serie] kan dan een kwartier omklappen om zo in de Betuwe betere aansluitingen te krijgen. Anders heb je niet veel aan het schrappen van Dieren als IC-stop.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Hainje »

Maar hoe doe je het dan met die sprinter tussen Zutphen en Arnhem? Want dat was in die discussie elke keer het struikelblok.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten