Reizigersaantallen per station
Re: Reizigersaantallen per station
Yup, als D66 het correctief referendum erdoor heeft weten te krijgen...
:D
:D
Re: Reizigersaantallen per station
SLToilet schreef: Nieuwe stations in de regio Utrecht zien sterke groei, het zijn ook behoorlijk drukke stations, vooral ook de voorstedelijke stations (Brabant lees je mee?). Zelfs Bunnik telt er meer dan 2000, en ook Maarn en Den Dolder doen het voor hun doen goed. Zelfs Hollandsche Rading zit al op 900. Misschien dat de vele grotere (en veel grotere) plaatsen langs het spoor in Brabant zonder station ook wel de 1000 kunnen aantikken? (oh wacht, ik weet het wel zeker :X )
Brabant hoeft echt niet mee te lezen, voorstadsstation 's Hertogenbosch-Oost heeft een daling van 17% en Strijp-S is gegroeid door evenementen en de verbouwing van Eindhoven.
Brabants Dagblad
Door juridische trucs komt er geen referendum over het referendum.Hainje schreef:Daar zou toch nog een referendum over worden gehouden?
Re: Reizigersaantallen per station
Ja,was ik even vergeten,vond het al zo weinig.regenmaker schreef:Apeldoorn heeft ook een gedeelte Arriva, die hierin niet is verwerkt. ;)RobertT schreef:Als ik zo snel kijk dan ja.Hoofddorp is groter als bijvoorbeeld Apeldoorn en R'dam Alexander
Re: Reizigersaantallen per station
Ik vind het moeilijk een inschatting te maken van de aantallen als er meerdere vervoerders in het spel zijn. Je mist in Apeldoorn dan inderdaad de reizigers van Apeldoorn naar Zutphen, maar worden overstappers vanuit bijvoorbeeld Utrecht via Apeldoorn naar Zutphen dan wel weer meegenomen omdat ze bij de NS in- en uitchecken te Apeldoorn? Dan middelt het zich al weer een klein beetje uit.
Re: Reizigersaantallen per station
Pagina terug, derde bericht van onder.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Reizigersaantallen per station
Hmm, niet goed gelezen. In ieder geval kun je nog niet heel veel met de reizigersaantallen van die stations.
Re: Reizigersaantallen per station
Volgend jaar mag je weer stemmen voor de provinciale staten. ;)OVinspecteur schreef:Goh... en ik maar denken dat NL een democratie is. -o-jelmerrr schreef:Provincies hebben het volk niet nodig om te bepalen of een aanbesteding succesvol is geweest.OVinspecteur schreef:Hoe is het mogelijk dat de andere vervoerders geen cijfers hoeven af te staan? Zou deze transparantie niet gewoon in de wet moeten staan? Anders kun je toch niet beoordelen of een aanbesteding succesvol is geweest of niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Reizigersaantallen per station
De provinciale cijfers kun je soms terugvinden in hun PVPP's. Het is jammer dat ze transpantie over de vervoersprestatie niet afdwingen in concessie bepalingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Rotterdam Alexander is wel IC station.RobertT schreef:Als ik zo snel kijk dan ja.Hoofddorp is groter als bijvoorbeeld Apeldoorn en R'dam AlexanderVIRM schreef:Overigens, is Hoofddorp nu het drukste station zonder IC-status?
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Reizigersaantallen per station
Apeldoorn ook. RobertT wil denkelijk aangeven dat het niet-IC station Hoofddorp meer reizigers trekt dan de IC stations Apeldoorn en Rotterdam Alexander.
Re: Reizigersaantallen per station
Wat belangrijk is (m.b.t. Hoofddorp), is de gemiddelde reisafstand.
De meeste Apeldoorners zullen een lange afstand reizen (naar Amersfoort, Utrecht of verder). Station Alexander wordt veel gebruikt voor reizen van/naar Utrecht (dus ook lange-afstand).
De meeste Hoofddorpers reizen waarschijnlijk naar Amsterdam, dat veel dichterbij is. Net als bij Houten, dat ook sterk op het nabijgelegen Utrecht is gericht.
De meeste Apeldoorners zullen een lange afstand reizen (naar Amersfoort, Utrecht of verder). Station Alexander wordt veel gebruikt voor reizen van/naar Utrecht (dus ook lange-afstand).
De meeste Hoofddorpers reizen waarschijnlijk naar Amsterdam, dat veel dichterbij is. Net als bij Houten, dat ook sterk op het nabijgelegen Utrecht is gericht.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Reizigersaantallen per station
Hoezo is Apeldoorn-Amersfoort (24 minuten) een lange reis, maar is Hoofddorp-Amsterdam Centraal (23 minuten) dat niet? :?
Re: Reizigersaantallen per station
Omdat de meeste Apeldoorners verder dan Amersfoort, en de meeste Hoofddorpers niet verder dan Amsterdam reizen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Het ging hier over de afstand, niet de reistijd.SuperGhost schreef:Hoezo is Apeldoorn-Amersfoort (24 minuten) een lange reis, maar is Hoofddorp-Amsterdam Centraal (23 minuten) dat niet? :?
Op lange afstanden is een IC zinvol om de reistijd binnen de perken te houden.
Op korte afstanden is dat veel minder nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Reizigersaantallen per station
Klopt,dat was de insteek :)diederickx schreef:Apeldoorn ook. RobertT wil denkelijk aangeven dat het niet-IC station Hoofddorp meer reizigers trekt dan de IC stations Apeldoorn en Rotterdam Alexander.
Re: Reizigersaantallen per station
Eens. Ook als je kijkt hoe dichtbij Hoofddorp is van Amsterdam Centraal en de snelheid van de trein, zie ik het verschil (al is Rotterdam-Breda nog sneller met de 1100 op een soortgelijke reistijd).reisthijs schreef:Het ging hier over de afstand, niet de reistijd.SuperGhost schreef:Hoezo is Apeldoorn-Amersfoort (24 minuten) een lange reis, maar is Hoofddorp-Amsterdam Centraal (23 minuten) dat niet? :?
Op lange afstanden is een IC zinvol om de reistijd binnen de perken te houden.
Op korte afstanden is dat veel minder nodig.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Reizigersaantallen per station
Er hebben bijna een jaar lang na 20:00 uur geen treinen maar bussen gereden... Dat verklaart hier ook al een hoop.Z2N schreef:Dat de Blauwnetstations een daling laten zien is niet gek, de aantallen zijn obv kalenderjaar en de concessie ging midden december in. Statistisch gezien zouden dan ook alle stations langs de lijn enkele procenten daling moeten laten zien, dat dat niet het geval is toont dat ook onder NS het aantal reizigers steeg.SLToilet schreef: Overijssel:
- Bijna het complete Blauwnet lijkt eerder rood - iets wat vaker te zien is in het laatste jaar dat de NS rijdt.
- De 8,3% afname in Kampen valt me nog alles mee gezien de maandenlange stremming die er was (kan me overigens wel voorstellen dat de meting in het najaar was toen de werkzaamheden waren afgerond maar dat daardoor een groepje reizigers alsnog anders bleef reizen).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Reizigersaantallen per station
Als we het over blauwnetstations hebben, vind ik het wel opvallend dat Almelo dan wel een stijging kent van het aantal reizigers. Waar Hengelo en Enschede allebei 5% verloren, steeg Almelo juist met 1%.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Reizigersaantallen per station
Reed die vervangende busdienst niet tot Almelo? Dat verklaart immers al wat, want dan moest je in Almelo uitstappen in plaats van in de trein blijven zitten.
Daarnaast is de sprinter Apeldoorn-Enschede buiten de spits toen ook slechts tot Almelo gaan rijden, waardoor reizigers naar de stoptreinstations in de laatste weken over moesten stappen op de Blauwnettrein, wat dus ook geregistreerd wordt als als in/uitstappen in Almelo.
Daarnaast is de sprinter Apeldoorn-Enschede buiten de spits toen ook slechts tot Almelo gaan rijden, waardoor reizigers naar de stoptreinstations in de laatste weken over moesten stappen op de Blauwnettrein, wat dus ook geregistreerd wordt als als in/uitstappen in Almelo.
Re: Reizigersaantallen per station
Blauwnetwerk begon pas december
2017 met rijden op Zwolle-Enschede.
Busdienst was 2016 (er heeft een jaar lang met dieseltreinen onder de bovenkant leiding gereden)
2017 met rijden op Zwolle-Enschede.
Busdienst was 2016 (er heeft een jaar lang met dieseltreinen onder de bovenkant leiding gereden)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Reizigersaantallen per station
Daarom had ik eigenlijk verwacht dat vorig jaar de daling stokte tussen Almelo en Zwolle.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Reizigersaantallen per station
Mij vielen nog wat andere zaken op:
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen. En zoals al gezegd: tussen Oss en 's Hertogenbosch hebben de extra spitstreinen een matig effect op het aantal reizigers. Het lijkt er dus op dat spitssprinters redelijk inefficiënt zijn (al zijn de spitsreizigers er door de extra zitplekken waarschijnlijk wel blij mee).
- Het aantal in-/uitstappers van Dieren valt mij voor een IC-station heel erg tegen. En door de IC-status trekt die vrijwel zeker reizigers weg bij Rheden en Brummen. Hoogeveen is bijvoorbeeld een stuk drukker en ook daar stopt terecht geen IC. Ook is vorig jaar de verbinding Dieren-Nijmegen vorig jaar flink versneld en dat leverde een groei van slechts 2% op. Zou NS niet eens moeten overwegen om de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hier niet meer te laten stoppen?
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen. En zoals al gezegd: tussen Oss en 's Hertogenbosch hebben de extra spitstreinen een matig effect op het aantal reizigers. Het lijkt er dus op dat spitssprinters redelijk inefficiënt zijn (al zijn de spitsreizigers er door de extra zitplekken waarschijnlijk wel blij mee).
- Het aantal in-/uitstappers van Dieren valt mij voor een IC-station heel erg tegen. En door de IC-status trekt die vrijwel zeker reizigers weg bij Rheden en Brummen. Hoogeveen is bijvoorbeeld een stuk drukker en ook daar stopt terecht geen IC. Ook is vorig jaar de verbinding Dieren-Nijmegen vorig jaar flink versneld en dat leverde een groei van slechts 2% op. Zou NS niet eens moeten overwegen om de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hier niet meer te laten stoppen?
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Reizigersaantallen per station
Dieren als IC-stop overslaan kan als tussen Arnhem en Nijmegen de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] geschrapt wordt zodat de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] het pad van de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] overneemt. De [serie=Stoptrein|2018|Arnhem - Tiel31100[/serie] kan dan een kwartier omklappen om zo in de Betuwe betere aansluitingen te krijgen. Anders heb je niet veel aan het schrappen van Dieren als IC-stop.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Reizigersaantallen per station
Maar hoe doe je het dan met die sprinter tussen Zutphen en Arnhem? Want dat was in die discussie elke keer het struikelblok.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten