Waren de extra treinen tussen Utrecht en Breukelen juist niet weer teruggebracht tot spitstreinen, of is dat alleen tussen Utrecht en Veenendaal?starx schreef:Mij vielen nog wat andere zaken op:
- De sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam laten stevige plussen zien. Dit komt ongetwijfeld doordat de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] overdag het hele traject rijdt. Zuilen zelfs 45%. Ook tussen Schiphol en Leiden is dit te zien. Dat wijst erop dat het loont om spitstreinen ook in het dal te laten rijden.
- Tussen Almelo en Enschede (waar de sprinter juist niet meer in het dal ging rijden) is het effect andersom: stevige minnen.
Die spitssprinter bedient dan ook niet zo heel veel (Oss West, Rosmalen en 's-Hertogenbosch Oost), waarvan 2 van die stationsomgevingen dus al op het stadsnet van 's-Hertogenbosch zijn aangesloten. Daarnaast rijdt hij het ook alleen in de spitsrichting en voegt hij geen extra verbinding naar Tilburg op en geen snellere verbinding naar Eindhoven (de spitssprinter is weliswaar rechtstreeks, maar met de reguliere sprinter van 13 minuten later ben je 1 minuut eerder in Eindhoven). Alleen reizigers ri. 's-Hertogenbosch en Utrecht hebben er dus een extra verbinding op, de andere belangrijke bestemmingen (Eindhoven, Tilburg en Nijmegen) blijven maar 2x p/u bereikbaar en alleen met de reguliere sprinter.starx schreef:En zoals al gezegd: tussen Oss en 's Hertogenbosch hebben de extra spitstreinen een matig effect op het aantal reizigers. Het lijkt er dus op dat spitssprinters redelijk inefficiënt zijn (al zijn de spitsreizigers er door de extra zitplekken waarschijnlijk wel blij mee).
Ik denk ook dat die sprinter al effectiever wordt zodra:
1) Hij in beide richtingen gaat rijden (waarbij hij in Oss overstap biedt op de IC)
2) Als er in tussentijd extra infra aangelegd wordt, zodat het een spitsverlenging van de sprinter Zutphen-Wijchen kan worden (meest ideale indien de inhaling op station Oss plaats vind, zodat er een overstap van/naar de IC ontstaat. Daar is echter wel een grote verbouwing van Oss voor nodig).
3) Als er gekeken wordt hij deze ook een overstap kan geven ri. Tilburg en Eindhoven en ook naar die bestemmingen een extra verbinding kan vormen.
Ik denk niet dat Dieren veel reizigers vanuit Rheden en Brummen weg trekt. Vanuit Brummen is er geen andere verbinding naar Dieren dan met de sprinter en als je eerst met de fiets naar Dieren wilt, is de sprinter in Brummen pakken al sneller (verschil IC-sprinter is 6-7 minuten).starx schreef:- Het aantal in-/uitstappers van Dieren valt mij voor een IC-station heel erg tegen. En door de IC-status trekt die vrijwel zeker reizigers weg bij Rheden en Brummen. Hoogeveen is bijvoorbeeld een stuk drukker en ook daar stopt terecht geen IC. Ook is vorig jaar de verbinding Dieren-Nijmegen vorig jaar flink versneld en dat leverde een groei van slechts 2% op. Zou NS niet eens moeten overwegen om de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hier niet meer te laten stoppen?
Vanuit Rheden al helemaal niet, want wie rijdt er eerst naar Dieren om naar Arnhem te gaan? Hier pakken de buslijnen juist reizigers van de trein af, omdat die bussen je al bij verschillende bestemmingen in Arnhem brengen.
Die IC-stop in Dieren is (behalve vanuit de historie gegroeid) vooral om de sprinter te ontlasten, want die sprinter heeft een lengtebeperking i.v.m. de perronlengte in Zutphen. Al helpt het dan natuurlijk niet dat de bus van/naar Apeldoorn juist op de sprinter aansluit. Ik denk dat hier er juist veel te winnen is (voor de trein gezien) door de parallele buslijnen te schrappen. De buslijn uit Apeldoorn tot Dieren rijden en niet meer door naar Arnhem en de buslijn uit Doetinchem niet meer vlak voor het station laten afbuigen naar Arnhem, maar juist naar station Dieren en dan daar op de trein overstap bieden (die twee buslijnen zouden dan wel aan elkaar gekoppeld tot een lijn Apeldoorn-Doetinchem uiteraard).
Wellicht zou je dan ook de sprinter Dordrecht-Arnhem C kunnen verlengen tot Dieren (of zelfs Zutphen) zodat er dan een kwartiersdienst ontstaat, al heb je dan wel infra-uitbreiding op station Arnhem Centraal nodig (de IC moet daar immers dan de sprinter inhalen)