'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
De s500 kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNBWubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Er bestaat in Utrecht een overduidelijke knoop tussen de twee IC-takken in de NoordOost: Amerfoort - Rotterdam biedt aansluiting naar Den Haag, Amersfoort - Den Haag naar Rotterdam en omgekeerd. Met het nieuwe patroon rond Gouda bleef die overstap naar Den Haag en v.v. bij mijn weten bestaan, maar werd de overstaptijd alleen korter. (De overstap naar Rotterdam is altijd al als minder kritisch beoordeeld aangezien die ook in Gouda mogelijk is, daarom is die naar Den Haag ook degene die cross-platform in Utrecht is)dennistd schreef:@Daniel: Knoop in Utrecht? Volgens mij is daar niet echt een duidelijke knoop. Zeker met het veranderende patroon op Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam zou het wel eens prima kunnen passen straks.
Voor de rest zit de NoordOost inderdaad niet echt in een knoop in Utrecht: de meeste zinvolle aansluitingen bedragen precies een kwartier. Alleen richting Den Bosch zijn er door ETMET enkele keren per uur kortere overstaptijden mogelijk geworden.
De [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] heeft "nu" een andere tijdligging dan voorheen. Hij is op een zeker moment in Amersfoort 2 minuten naar achteren geschoven wat bij mijn weten te maken had met de inpassing in Zwolle zolang Herfte nog niet uitgebreid is. (Waren dat niet de maatregelen waardoor de trein van de Veluwelijn naar Leeuwarden en v.v. minder extreem lang hoeft stil te staan?). Utrecht - Amersfoort is als indirect gevolg daarvan van een kwartiersinterval langzaam opgeschoven naar een 10/20 interval.Suus schreef:De [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] kan niet nog korter in Zwolle stilstaan dan nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Staat volgens mij in de planning voor komend jaar.Daniel schreef:Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNBWubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Zomer 2019 is het meest planning, dus dienstregeling 2020.Daniel schreef:Naarden-Bussum klaar duurt nog wel even lijkt me? Zover ik weet zijn ze daar nog nieteens aan begonnen aan DSSNBWubbo schreef:De knoop in Amersfoort komt terug zodra de verbouwing van Naarden-Bussum klaar is. Die kering in Utrecht kan wel naar 5 minuten (daarin is de NoordOost jarenlang gekeerd), maar de aansluiting naar Den Haag haal je dan zeker niet meer, gezien de wijzigingen die daar komen als gevolg van Lansingerland-Zoetermeer.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Ik heb wel eens geprobeerd om een situatie uit te denken dat er tussen Zwolle en Amersfoort 4 intercity's per uur zouden rijden met afwisselend een stop te Nijkerk en Hardewijk. Het enige probleem is dat dit in Zwolle moeilijk passend te krijgen is. Overigens zou ik een paar minuten extra reistijd wel accepteren, voor doorgaande reizigers is een frequentieverhoging ook prettig.ArrivaBas schreef:Met een beetje gerommel aan de stilstanden in knoop Zwolle is het vast en zeker mogelijk. Zwolle - Herfte moet in deze situatie wel uitgebreid zijn wegens opvolgtijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Hoe had je de sprinter er dan tussen gepast, aangezien de sprinter 20 minuten langzamer is (35 vs 55) dan de IC tussen Amersfoort en Zwolle
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Met wat schuifwerk zou het moeten lukken om de 11600/11700 i.p.v. naar Schothorst door te trekken naar Harderwijk en verder als stoptrein naar Zwolle. Als de 5600 dan ingekort wordt tot Harderwijk en versneld door met sneller optrekkend materieel te gaan rijden (SLT/FLIRT/SNG) zou die er mogelijk net tussen moeten passen. De enige infrastructurele aanpassing die hiervoor nodig is, is een keerspoor of een extra perronspoor op station Harderwijk voor de kerende 5600.
Het enige wat dan niet doorgaand past is een goederenpad, maar die gaan volgens mij nu ook al aan de kant bij Putten, Nunspeet of 't Harde.
Het enige wat dan niet doorgaand past is een goederenpad, maar die gaan volgens mij nu ook al aan de kant bij Putten, Nunspeet of 't Harde.
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Sneller optrekken materieel dan drie bakken DD-AR met loc ga je niet vinden, hoe geweldig SLT, Flirt en SNG ook mogen zijn...
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
De halteertijden kunnen wel korter.
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Sorry maar ik ben echt klaar met de 5600 serie. Deze week heb ik zowel heen van Groningen naar Utrecht als terug er last van gehad. “We rijden achter een vertraagde sprinter”. Heen 20 minuten vertraging en veel andere treinen als gevolg van die sprinter in de vertraging. Hij bleek al met 15 minuten vertraging uit Zwolle vertrokken te zijn. Dat is vragen om problemen. En op de terugweg de aansluiting in Zwolle gemist wederom door vertraging van de 5600. We reden achter de sprinter, vervolgens werd bij Hattem de intercity uit Lelystad richting Groningen voorgelaten die vervolgens niet even wacht in Zwolle. Probleem is simpelweg dat de 5600 te veel stops heeft en daardoor in theorie net tussen de intercity’s door kan rijden. In praktijk is deze opzet niet robuust. Helaas is in de nieuwe dienstregeling wederom geen verbetering. Hopelijk gaat er in 2020 een keer wat veranderen. Naar mijn idee moet er de 5600 gewoon niet stoppen tussen Amersfoort en Utrecht en een aparte sprinter komen Harderwijk - Utrecht die wel die stops meepakt. Of iets anders, maar dit gaat gewoon niet langer.
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
:') Hoe vervelend het ook is om je aansluiting te moeten missen, kan natuurlijk niet de hele wereld veranderen omdat Visgraat in de trein zit. Dat zul je vast begrijpen. Het is momenteel, en zeker op de Veluwe, spekglad op het spoor. Daar valt simpelweg weinig tegen te doen dan wat er al gebeurt (de inzet van Sandite). Dat is dus niet alleen op de Veluwe, waar jij toevallig last van hebt gehad, maar ook elders. Even doorbijten, komt vanzelf weer goed, schatje. :pos:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
De enige verandering die er aan zit te komen is dat DDAR uit de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gaat en vervangen wordt door SNG. Dat is in theorie iets sneller waardoor er meer ruimte in de dienstregeling ontstaat.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Volgens het AD gaan er vanaf december 2019 hoogstwaarschijnlijk in de spits 4 sprinters rijden tussen Harderwijk en Amersfoort en 6 intercity's tussen Amersfoort en Utrecht.
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
SNG lijkt me meer vatbaar voor herfstblaadjes dan DDAR dus ik weet niet of dat nu persé een verbetering is.Wubbo schreef:De enige verandering die er aan zit te komen is dat DDAR uit de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] gaat en vervangen wordt door SNG. Dat is in theorie iets sneller waardoor er meer ruimte in de dienstregeling ontstaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
6 intercities, waar moeten die dan allemaal naar toe gaan? Je heb momenteel 2 naar Den Haag en 2 naar Rotterdam. Wordt de Intercity naar Leiden ook doorgetrokken? En wat gebeurt er dan met de intercityknoop?SuperGhost schreef:Volgens het AD gaan er vanaf december 2019 hoogstwaarschijnlijk in de spits 4 sprinters rijden tussen Harderwijk en Amersfoort en 6 intercity's tussen Amersfoort en Utrecht.
https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoort ... ~ab5558ad/
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Aangezien de intercity's naar Rotterdam en Den Haag in Utrecht verder uit elkaar worden getrokken, zou het me niets verbazen dat je een kwartiersdienst Amersfoort-Den Haag krijgt waar de IC Zwolle-Rotterdam tussenin komt te rijden.
Aangezien Apeldoorn en Deventer klagen over te weinig rechtstreekse treinen naar Utrecht, zou het me niets verbazen als de intercity Amsterdam Centraal-Amersfoort(-Deventer) dan ingekort gaat worden tot Amersfoort (wellicht afgebogen naar Schothorst i.v.m. de cross-platform overstap) m.u.v. de Berlijn-trein en dat die spitstreinen van/naar Deventer dan naar Den Haag Centraal gaan rijden.
Aangezien Apeldoorn en Deventer klagen over te weinig rechtstreekse treinen naar Utrecht, zou het me niets verbazen als de intercity Amsterdam Centraal-Amersfoort(-Deventer) dan ingekort gaat worden tot Amersfoort (wellicht afgebogen naar Schothorst i.v.m. de cross-platform overstap) m.u.v. de Berlijn-trein en dat die spitstreinen van/naar Deventer dan naar Den Haag Centraal gaan rijden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Een kwartierdienst lijkt mij nou niet direct voor de hand liggen bij 6 Intercity's per uur.
Ze rijden nu in 12/18 verdeling, twee minuten schuiven, extra trein er tussen en je hebt ETMET tussen Gouda en Amersfoort.
De extra spitstrein naar Harderwijk zal een doortrekking van een andere trein moeten zijn, dan is de vraag nog even of ze een sprinter of een IC door willen laten rijden.
Ze rijden nu in 12/18 verdeling, twee minuten schuiven, extra trein er tussen en je hebt ETMET tussen Gouda en Amersfoort.
De extra spitstrein naar Harderwijk zal een doortrekking van een andere trein moeten zijn, dan is de vraag nog even of ze een sprinter of een IC door willen laten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Liever zie ik dat de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] tussen Utrecht en Amersfoort Vathorst gaat rijden als sneltrein die alleen in Amersfoort stopt. Tussen Utrecht en Amersfoort komt een aparte sprinter te rijden die in de spits doorrijdt naar Harderwijk en ‘s avonds en in het weekend 1x/uur rijdt. Zo hebben de dorpen op de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht, wat ze zo graag willen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Interessante oplossing. Ik hoop dat het past qua treinpaden? Alleen vraag ik me af of de inkrimping op Amersfoort-Utrecht 's avonds en in het weekend wel nodig is. Dan laat ik liever een los sgm-drietje rijden tenzij het een enorme materieelvraag oplevert.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: 'Harderwijk heeft recht op intercitystop'
Geldt ook voor de steden op de Veluwe denk ik zo :)Nitein-Repart schreef: Zo hebben de dorpen op de Veluwe een snellere verbinding met Utrecht, wat ze zo graag willen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten