Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Nadeel van de verbinding Grave-Wijchen is dat er weinig reizigers gebruik van zullen maken
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Veel streek- of stadslijnen rijden in de avonduren of in het weekend ook niet.lijntaxi schreef:Nadeel van de buurtbus is, dat ie in de avonduren niet rijdt.BrengMe schreef:Hoe zou jij zo'n lijn dan in de markt zetten?
Lijnen tussen dorpen zullen nooit volle standaardbussen trekken, maar, zoals ik al zei, een buurtbus heeft zeker potentie.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Er is de afgelopen jaren dan ook veel in de avonden en weekenden wegbezuinigd,en voor de komende dienst gaat men maar door.
Voorbeeld,lijn 131 rijdt nu door de week vanaf Tilburg nog tot 2115 uur naar Gilze en Rijen,in de nieuwe dienst wil men de laatste rit al om 1845 rijden.
Weliswaar rijdt dan lijn 130 nog vanaf station Gilze Rijen naar Gilze,maar het is toch een kwaliteitsvermindering(=geen rechtstreekse verbinding)
Zo wordt langzaam het Busvervoer een doordeweekse kantoor/schooltijden vervoermiddel
Voorbeeld,lijn 131 rijdt nu door de week vanaf Tilburg nog tot 2115 uur naar Gilze en Rijen,in de nieuwe dienst wil men de laatste rit al om 1845 rijden.
Weliswaar rijdt dan lijn 130 nog vanaf station Gilze Rijen naar Gilze,maar het is toch een kwaliteitsvermindering(=geen rechtstreekse verbinding)
Zo wordt langzaam het Busvervoer een doordeweekse kantoor/schooltijden vervoermiddel
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Het wordt hoog tijd dat het autobezit wordt beperkt. Dan zit er tenminste weer volk in de latere bussen.
Helaas is de harde waarheid, dat het ov voornamelijk wordt gebruikt door scholieren, studenten en forensen.
Helaas is de harde waarheid, dat het ov voornamelijk wordt gebruikt door scholieren, studenten en forensen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Autobezit beperken helpt niet persé, er zijn ook genoeg forensen die het reizen binnen de stad op de fiets doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Precies. De fiets wordt gebruikt op afstanden tot zo'n 7,5 kilometer en dan zijn ze akelig concurrerend qua reistijd ten opzichte van bus of tram.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
En dan is er nog de elektrische fiets waar mensen gerust 20 à 30 km mee willen fietsen.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
De ebike is inderdaad een ideaal vervoersmiddel voor die afstanden.
Persoonlijk zou ik de high speed bike in de bebouwde kom weer op het fietspad willen (Max 25 km/h) om zo sneller door de stad te verplaatsen.
Persoonlijk zou ik de high speed bike in de bebouwde kom weer op het fietspad willen (Max 25 km/h) om zo sneller door de stad te verplaatsen.
De auto wordt in Nederland al zwaar belast ten opzichte van de omringende landen, daarnaast zijn er ook relatief veel autovrije stukken in binnensteden.huibe schreef:Het wordt hoog tijd dat het autobezit wordt beperkt. Dan zit er tenminste weer volk in de latere bussen.
In het busvervoer is het nog erger en is de groep forensen vrijwel nihil op diverse lijnen in Brabant. De bus heeft toch een beetje een pauperimago.huibe schreef: Helaas is de harde waarheid, dat het ov voornamelijk wordt gebruikt door scholieren, studenten en forensen.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
De standaard ebike gaat al maximaal 25 km/h en mag overal gewoon op het fietspad.
De speed pedelec die harder kan valt onder de brom/snorfietsregeling. Dan moet je een helm op en een verzekering of kentekenplaat hebben (weet niet precies welke). Die mogen binnen de bebouwde kom inderdaad (meestal) niet op een fietspad, maar dat lijkt me ook niet prettig ivm het snelheidsverschil.
De speed pedelec die harder kan valt onder de brom/snorfietsregeling. Dan moet je een helm op en een verzekering of kentekenplaat hebben (weet niet precies welke). Die mogen binnen de bebouwde kom inderdaad (meestal) niet op een fietspad, maar dat lijkt me ook niet prettig ivm het snelheidsverschil.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Daar had je google niet voor nodig, een of andere gek heeft dat ook allemaal op de wiki ingevoerdYanaike schreef:Na wat googlen, kan ik dat bevestigen! Er heeft inderdaad een buslijn gereden tussen WIjchen en Grave. In eerste instantie als normale streekbuslijn (88, 86, 94), daarna als belbus/lijntaxi (94, 594), en tenslotte alleen nog maar als spitslijn (94), voordat de buslijn geheel werd opgeheven.
Komen ze nu mee -o- Dit zou mij in het verleden zo veel ellende hebben bespaart ... Vreemd dat ze gelijkertijd overigens ook de 96 weghalen uit Zeeland, dan gaat het wel hard achteruit.regenmaker schreef:Lijn 99 gaat niet meer door Zeeland, maar langs de provincialeweg.
Ze weten ook niet wat ze met die lijn willen :') Eerst opheffen zonder alternatief, na veel protest een buurtbus, die wordt later weer een streekbus en nu weer terug naar buurtbus.regenmaker schreef:Lijn 161 wordt lijn 261.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Zou het kunnen dat dat toevallig door een of ander vogeltje is gebeurd? :Dfogeltje schreef:Daar had je google niet voor nodig, een of andere gek heeft dat ook allemaal op de wiki ingevoerd
En als je het verhaal precies wilt weten: ik heb gegoogeld op 'Bus Grave Wijchen OV wiki'. Dus ik heb gebruik gemaakt van google, maar wel met het idee dat ik de informatie op onze wiki zou vinden
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Dat was geen vogels, maar een chagrijnige kat.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Die belemmert het juist. Die ligt meestal op de schoendozen met busboekjes te snurken als ik eens door de doos wil graven.Hainje schreef:Dat was geen vogels, maar een chagrijnige kat.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Vergelijk de dienstregeling eens met het aanbod van een winkel. In een winkel heb je ook snellopers en langzaamlopers. Toch doet men de langzaamlopers niet weg. Die langzaamlopers maken juist het aanbod van de winkel juist interessant voor een potentiële consument. Zo is het ook met aanbod van bussen op een bepaalde tijd en op een op bepaald traject. Mensen maken van te voren de afweging wel of niet gaan. Indien gaan, wel of niet met de bus gaan.RobertT schreef:Er is de afgelopen jaren dan ook veel in de avonden en weekenden wegbezuinigd,en voor de komende dienst gaat men maar door.
Voorbeeld,lijn 131 rijdt nu door de week vanaf Tilburg nog tot 2115 uur naar Gilze en Rijen,in de nieuwe dienst wil men de laatste rit al om 1845 rijden.
Weliswaar rijdt dan lijn 130 nog vanaf station Gilze Rijen naar Gilze,maar het is toch een kwaliteitsvermindering(=geen rechtstreekse verbinding)
Zo wordt langzaam het Busvervoer een doordeweekse kantoor/schooltijden vervoermiddel
Het probleem van de avonduren is de lage bezetting in verhouding tot de grootte van de bus. Blijkbaar is het zeer lastig of kost het te vervoerders te veel geld om de grootte van het vervoersmiddel aan te passen aan de vervoersvraag.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Alternatief zou dan kleinere bussen in de avonduren zijn,alleen is dat ontzettend duur om deze alleen in de avonduren in te zetten,men zou ze dan ook overdag moeten inzetten.
Het werkt natuurlijk ook andersom,door in de avonduren niet te rijden gaan potentiele reizigers ook overdag een alternatief zoeken en ben je die vaak al kwijt.Het probleem in mijn ogen is dat bij al de aanbestedingen alleen nog maar aan geld wordt gedacht en niet zozeer wat het beste voor de reiziger is.
Ooit had je in Breda,Tilburg en Den Bosch de zekerheid dat rond 24.00 uur alle stadsbussen nog een laatste rit maakten,nu eindigen vele lijnen al eerder.
Het werkt natuurlijk ook andersom,door in de avonduren niet te rijden gaan potentiele reizigers ook overdag een alternatief zoeken en ben je die vaak al kwijt.Het probleem in mijn ogen is dat bij al de aanbestedingen alleen nog maar aan geld wordt gedacht en niet zozeer wat het beste voor de reiziger is.
Ooit had je in Breda,Tilburg en Den Bosch de zekerheid dat rond 24.00 uur alle stadsbussen nog een laatste rit maakten,nu eindigen vele lijnen al eerder.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
De laatste ritten op de stadsdienst vertrekken in Breda nog steeds rond middernacht (en zaterdag 30 minuten later)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
's Avonds rijden de buurtbussen niet, kun je dat materieel dan niet gebruiken?RobertT schreef:Alternatief zou dan kleinere bussen in de avonduren zijn,alleen is dat ontzettend duur om deze alleen in de avonduren in te zetten,men zou ze dan ook overdag moeten inzetten.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Moet je die wel elke avond ophalen en wegbrengen in de dorpjes.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Sinds de herinrichting van de Jan Heijnstraat in Tilburg is tegenover de huidige halte van lijn 7 een soort van perron gemaakt,het lijkt er dus op dat deze halte vanaf december in 2 richtingen is te gebruiken(nu nog in 1 richting)
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Of gebruik maken van app-roepbare busjes, die zelf kunnen rijden. Een belangrijke vraag is: Hoe beveilig je zulke busjes tegen oneigenlijk gebruik door mensen, die grappig menen te moeten zijn?Chrysa schreef:Moet je die wel elke avond ophalen en wegbrengen in de dorpjes.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
Weet iemand of de concept dienstregeling 2019 al ter inzage ligt bij het Provinciehuis in Den Bosch of elders is te vinden?
Ik ben wel benieuwd wat er exact verandert is??
Ik ben wel benieuwd wat er exact verandert is??
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
https://www.bd.nl/tilburg/klacht-oudere ... ~a61bbf05/
Lijn 1 in Tilburg gaat in de nieuwe dienstregeling via de Wandelboslaan, de Postelse Hoeflaan en de Rueckertbaan rijden, in plaats van de Reitse Hoevenstraat. Daarmee wordt afgeweken van het eerdere plan om lijn 1 geheel via de Ringbaan West te laten rijden.
Saillant is dat in de nieuwe dienstregeling de spitsfrequentie terug gaat naar 4x per uur (is nu 6x per uur), omdat lijnen 300 en 301 ook al via de Ringbaan West rijden, en straks ook de 327 en 328. Het zal straks nog meer proppen worden in de bussen naar de Rooi Pannen.
Lijn 1 in Tilburg gaat in de nieuwe dienstregeling via de Wandelboslaan, de Postelse Hoeflaan en de Rueckertbaan rijden, in plaats van de Reitse Hoevenstraat. Daarmee wordt afgeweken van het eerdere plan om lijn 1 geheel via de Ringbaan West te laten rijden.
Saillant is dat in de nieuwe dienstregeling de spitsfrequentie terug gaat naar 4x per uur (is nu 6x per uur), omdat lijnen 300 en 301 ook al via de Ringbaan West rijden, en straks ook de 327 en 328. Het zal straks nog meer proppen worden in de bussen naar de Rooi Pannen.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
De oude lijn (4)2 eigenlijk. Soort van. Wel een betere oplossing.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019
U vraagt lief, wij draaien - indien mogelijk. Arriva is zo lief geweest om de dienstregeling van Brabant (en Limburg, maar da's off-topic) al te uploaden in Koppelvlak, en met wat Excelkunstjes is daar een enigszins leesbare dienstregeling van te maken.lijntaxi schreef:Weet iemand of de concept dienstregeling 2019 al ter inzage ligt bij het Provinciehuis in Den Bosch of elders is te vinden?
Ik ben wel benieuwd wat er exact verandert is??
Zie: https://1drv.ms/x/s!AusEowYdJCoxxCmehZTKaRG4aNGS
Mijn bestand bevat zowel de volledige dienstregeling van Oost- als van West-Brabant en telt zodoende 945.112 rijen - hij is waarschijnlijk ook te groot om online te lezen, dus download hem even. Ik kan je aanraden om gericht te zoeken met de knoppen bovenin - filteren op lijn, en eventueel op halte (tip, vink bij halte# alleen 1 aan om alle ritten onder elkaar te zien). Let niet al te veel op de verschillende dagen in de laatste kolom, Arriva gebruikt 9 verschillende codes waarvan er twee niet geïdentificeerd worden in het pakket aan bestanden. De verschillen tussen mavr / mavrvak / mavrzomer in dit bestand hoeven absoluut niet te kloppen en zijn grotendeels een gok van mijn kant
Veel zoekplezier!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten