Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Als je al in 30 Europese landen geweest bent wordt het steeds lastiger een nieuw land te vinden om op vakantie te gaan. Een van de mogelijke opties was Portugal en daar viel de keuze dit jaar op. Ik houd niet zo van warm weer, dus besloten we eind juli/begin augustus te gaan :Y
In dit topic staat de heenreis beschreven, grofweg de eerste 4 dagen van onze reis.
Spoiler: show
Afbeelding
1. In Rotterdam ontmoet ik mijn reisgenoot die daar uit deze trein stapt. We reizen samen met de Benelux naar Antwerpen, waar we door wat vertraging 2 minuten hebben om de trein naar Lille te halen, wat we zowaar halen.
Afbeelding
Rotterdam Central Station by Zugführer, on Flickr

2. In Lille hebben we ook weer een paar minuten overstaptijd op de TER naar Amiens, onze bestemming voor vandaag. We komen daar rond een uur of 2 aan met deze TER
Afbeelding
Local train in Amiens by Zugführer, on Flickr

3. Amiens is niet zo'n spannende stad. Dat wist ik eigenlijk al, maar werd bij dit bezoek nog maar eens bevestigd. Vanuit ons hotel is dit de skyline, met meteen de opmerkelijkste gebouwen in de stad: links een wolkenkrabber die rond 1950 in het kader van de wederopbouw gebouwd werd en enigszins misplaatst overkomt in deze stad en in het midden de kathedraal die qua formaat ook een beetje misplaatst aanvoelt hier.
Afbeelding
Amiens skyline by Zugführer, on Flickr

4. De volgende dag vervolgen we onze reis, we nemen 's ochtends de intercity van Amiens naar Parijs, hier zijn we net aangekomen op Paris Nord.
Afbeelding
Paris Nord with intercity by Zugführer, on Flickr

5. We hebben een uurtje of 3 om aan de andere kant van de stad te komen, want de aansluitende trein vertrekt op Paris Montparnasse. Dat doe ik in Parijs bij voorkeur altijd te voet, het is best leuk om de stad zo te doorkruisen. Rond het middaguur arriveren we op station Montparnasse, hier van de achterkant gezien.
Afbeelding
Paris Montparnasse station by Zugführer, on Flickr

6. Op het dak van station Montparnasse is een heel park aangelegd, een zee van rust boven de drukte van het er onder gelegen station.
Afbeelding
Park on roof of Paris Montparnasse train station by Zugführer, on Flickr

We waren de hele week al een beetje bang voor deze dag, want hij was aangewezen als stakingsdag. Nu had ik een vermoeden dat dat weinig effect zou hebben op het lange-afstandsverkeer, dus we liepen met goede moed het station binnen. Daar was het opmerkelijk druk, zou het dan toch... Maar nee, er bleek een ander probleem te zijn. Een brand in een transformatorhuisje heeft de boel platgelegd, en het kan best nog even gaan duren. Onze trein staat met +2 uur op de borden, dus we wachten wat in en rond het station. Na 3 uur wachten verdwijnt onze trein helemaal van het bord. Bij de loketten staan onmogelijk lange rijen. Je kunt je kaartjes inwisselen, leuk, maar daar hebben we niet zoveel aan, we willen toch graag verder reizen als het even kan. Uiteindelijk weten we uit een medewerker te krijgen dat de treinen die vandaag nog richting Bordeaux en verder gaan rijden allemaal van het Austerlitz station zullen vertrekken. We nemen dus een metro naar Austerlitz waar het zo mogelijk nog drukker is, het station is totaal niet berekend op veel mensen. Er staat zowaar nog een trein met ons treinnummer aangekondigd en na een half uurtje wachten wordt er zelfs een perronnummer bekend gemaakt. Na nog langer wachten in een mensenmassa waar je spontaan claustrofobie van zou krijgen mogen we dan eindelijk de dubeldeks TGV die langs het perron staat in en zo'n 6 uur na de oorspronkelijke vertrektijd zetten we ons dan langzaam in beweging richting Spaanse grens.

7. Om 0.45 uur arriveren we onze eindbestemming Hendaye, aan de Frans-Spaanse grens. Met 7 uur en 10 minuten vertraging, want de oorspronkelijke aankomsttijd was 17.35 uur. We moeten nog 5 kilometer wandelen naar ons hotel in het Spaanse Irún, dat stond gepland voor de vroege avond maar wordt nu dus een nachtelijk tochtje. Gelukkig heeft het hotel 24/7 receptie, we slapen best goed :')
Afbeelding
Hendaye station by night by Zugführer, on Flickr

8. De volgende dag staat een wandeldag gepland, we willen namelijk per nachttrein naar Portugal en die vertrekt net voor 19.00 uur uit Irún, maar net na 19.00 uur uit Donostia/San Sebastian, zodat we een reisdag uitsparen door daar pas de trein in te stappen :p
Bovendien lijkt het ons leuk om door het Baskenland te wandelen. We beginnen onze wandeling bergopwaarts en komen al snel een pelgrimsroute naar Santiago tegen, die gedurende de komende kilometers helemaal op deze wijze bewegwijzerd is.
Afbeelding
Pilgrim path between Irun and Donostia by Zugführer, on Flickr

9. Na een uurtje of 2 wandelen komen we bij de Pasaia baai aan. Daar hadden we omheen kunnen lopen, maar leuker is het om hier met een bootje overgezet te worden.
Afbeelding
Bay of Pasaia by Zugführer, on Flickr

10. Dit bootje vaart de hele dag op en neer tussen de dorpjes aan beide kanten van het water.
Afbeelding
Boat over Bay of Pasaia with Pasai Donibane by Zugführer, on Flickr

11. Nog een uurtje of 2 en een halve kip verder hebben we Donostia bereikt. Een stad die ook onder de Spaanse naam San Sebastian bekend staat. We beklimmen er onder andere deze heuvel met Baskische vlag.
Afbeelding
Bateria del Mirador, Urgull hill, Donostia by Zugführer, on Flickr

12. Er is mooi uitzicht over de stad en de baai vanaf deze heuvel.
Afbeelding
View over Donostia from Urgull hill by Zugführer, on Flickr

13. Aan de andere kant ligt nog een baai, zoals op deze panoramafoto te zien is.
Afbeelding
View over Donostia from Urgull hill by Zugführer, on Flickr

14. Nog een parkje in Donostia, het valt op dat de Spaanse vlag echt nergens te zien is, maar de Baskische veelvuldig aanwezig is :p
Afbeelding
Gipuzkoa plaza in Donostia by Zugführer, on Flickr

15. Het treinstation van Donostia. Er zijn toegangspoortjes, maar als je even met je interrail wappert wordt het poortje al voor je open gezet. We wachten een uurtje en dan komt de nachttrein aanrijden.
Afbeelding
Train station of Donostia / San Sebastián by Zugführer, on Flickr

16. Hoewel we met een uur vertraging vertrokken arriveren we de volgende ochtend netjes om half 8 op station Lisboa Santa Apolonia.
Afbeelding
Lisboa Santa Apolonia station with night train from Hendaye by Zugführer, on Flickr

17. De stad slaapt nog als we door de straten van Lissabon lopen. We maken kennis met de goedkope (50 à 80 cent) en zeer goede koffie die overal in Portugal verkrijgbaar is en lopen naar het Praça do Comércio, een groot plein aan de Taag. In Lissabon hebben ze naast de bekende kleine trams ook grotere trams waar wel een normale hoeveelheid mensen in past :')
Afbeelding
Tram at Praça do Comércio, Lisboa by Zugführer, on Flickr

18. En Lissabon heeft diverse liften, waarvan dit de meest bekende verticale is.
Afbeelding
Elevador de Santa Justa, Lisboa by Zugführer, on Flickr

19. Een typische tram zoals die in Lissabon rond rijden.
Afbeelding
Tram in Lisboa by Zugführer, on Flickr

20. We passeren ook het Rossio station, een van de kopstations die Lissabon heeft, zie voor een overzichtskaartje de spoiler ;)
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Lisboa Rossio station with train to Sintra by Zugführer, on Flickr

21. Vanaf een van de andere kopstations, Cais do Sodré, nemen we de trein naar Alcântara-Mar in een poging deze typerende brug van dichterbij te bekijken. De brug is in 1966 geopend, sinds 1999 ligt er ook een spoorlijn op, onder het wegdek om precies te zijn. Het is een impossant geheel. Helaas zijn we niet van plan naar het zuiden te reizen, dus hoeven we de brug niet zelf over te steken.
Afbeelding
Ponte 25 de Abril, Lisboa by Zugführer, on Flickr

22. Met de bus vervolgen we onze weg naar station Campolide. Vanaf dat station hebben we mooi uitzicht op deze aquaduct, die deels te bewandelen schijnt te zijn, maar we hebben geen tijd en zin om de ingang te zoeken :p
Afbeelding
Aqueduto das Águas Livres by Zugführer, on Flickr

23. Eigenlijk willen we op station Campolide de trein naar Sintra nemen, maar die vertrekt achter poortjes en deze keer is er geen medewerker in de buurt om ze te openen. De eigenaar van een koffiezaakje op het station probeert iemand te bellen, maar die neemt niet op ("waarschijnlijk is hij aan het lunchen") dus worden we geadviseerd via Sete Rios om te reizen, omdat de trein naar Sete Rios vanaf het perron op deze foto vertrekt, het enige perron van dit station dat niet achter poortjes zit :')
Afbeelding
Lisboa Campolide train station by Zugführer, on Flickr

Uiteindelijk bereiken we via deze kleine omweg Sintra, waar het volgende verslag verder zal gaan *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Aking »

Hmmz... Ik moet toch ook maar eens die kant op geloof ik :Y
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Het is alleen jammer dat er geen spoorlijn om Frankrijk heen loopt, om de een of andere reden gaat er altijd wel wat mis als ik door dat land heen moet :')
En een nadeel aan Spanje en Portugal is dat je bijna alle treinen moet reserveren, het is niet heel duur en gaat heel eenvoudig bij het loket, maar het geeft je net even wat minder vrijheid dan in Duitsland en omstreken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Zugführer schreef:Het is alleen jammer dat er geen spoorlijn om Frankrijk heen loopt, om de een of andere reden gaat er altijd wel wat mis als ik door dat land heen moet :')
Je hebt in ieder geval al minder SNCF als je via Karlsruhe (Met ICE 105) en Genève reist, maar dat is een eind om. Verder een interessant verslagje.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Ferdinand »

Portugal is een erg mooi land. We zijn ook eens met de trein door Portugal gegaan. Toen van Lisbon Oriente naar Albufeira. De treinen zien er oud uit, maar vanbinnen zijn ze wel modern.

Ik kijk uit naar het vervolg!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Suus »

Al veel Portugal-gangers op het forum gezien maar nu eindelijk ook een reisverslag per spoor *O*
ArrivaBas schreef:Je hebt in ieder geval al minder SNCF als je via Karlsruhe (Met ICE 105) en Genève reist, maar dat is een eind om.
Voor het Iberisch schiereiland is dat toch wel een mijl op zeven. En vanaf Genève ben je misschien nog wel langer bezig dan met TGV-vermijdende routes via Parijs. Sommige trajecten direct boeken kan ook goedkoper zijn dan een Interrail.

Overigens vind ik het reizen met de SNCF best aangenaam, je moet alleen bereid zijn je instelling ten opzichte van treinreizen wat aan te passen en je vaardigheden in het plannen van treinen wat bijschaven. En alle treinen die je wil nemen absoluut in de SNCF-app invoeren, want die geeft constant updates.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Mijn reisgenoot had de SNCF app ja, die was net zo accuraat als de schermen op het station inderdaad (je had er dus niets aan, maar deze situatie was natuurlijk wel uitzonderlijk :p). De terugreis door Frankrijk ging ook heel soepel, we zijn toen met 0 minuten vertraging van Bordeaux naar Zwitserland gereisd, zoals ik in het vervolg van dit verslag nog wel zal gaan vertellen :)
Dat was overigens nog steeds via Parijs (Massy) en Strasbourg, dat is veruit het snelst, en op die manier scheelde het in ieder geval de overstap in Parijs.
Qua kosten zijn we in Frankrijk maar 2x 10 euro kwijt geweest aan een reserving voor een binnenlandse TGV. Als je de Thalys neemt is een reservering boven op je interrail bijna net zo duur als op tijd een los kaartje kopen volgens mij (30 euro als ik me niet vergis)
Bedank voor jullie leuke reactie allemaal :D
PHS

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door PHS »

Zugführer schreef:Het is alleen jammer dat er geen spoorlijn om Frankrijk heen loopt, om de een of andere reden gaat er altijd wel wat mis als ik door dat land heen moet :')
Je kunt ook het vliegtuig nemen, dat is sneller, goedkoper en efficiënter, dus in feite het tegenovergestelde van Frankrijk.

Verder een fraai verslag, ik kijk uit naar de volgende delen!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Reizen per vliegtuig is lang niet zo leuk hoor :p
Ik las dit artikel over de nachttrein naar Portugal, zeer herkenbaar allemaal en met een mooie quote over het bonte gezelschap in de trein :)
In de echte nachttrein is een bont gezelschap te vinden van handelsreizigers, passagiers met vliegangst en andere avontuurlijke types die de efficiëntie van het vliegtuig negeren
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door en-es »

Heb in 1983 tijdens interrail met de Sud Express van Irun naar Lissabon gereist. Zonder plaatsreservering maar met een op station Irun afgegeven onduidelijke gele kaart dat als een soort instapkaart diende. Reizigers waren vooral Portugese gastarbeiders en Noord Europese interrailers.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Portugal staat nog steeds hoog in mijn landendieiknogwilbezoekenlijst.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag zo :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door waldo79 »

Honger naar meer :lol:
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door erka »

Ja, leuk verslag! Nieuwsgierig naar deel 2.

Overigens zijn er zo'n 50 Europese landen dus je hebt nog keus uit 20 :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Ardan »

Zugführer schreef:21. Vanaf een van de andere kopstations, Cais do Sodré, nemen we de trein naar Alcântara-Mar in een poging deze typerende brug van dichterbij te bekijken. De brug is in 1966 geopend, sinds 1999 ligt er ook een spoorlijn op, onder het wegdek om precies te zijn. Het is een impossant geheel. Helaas zijn we niet van plan naar het zuiden te reizen, dus hoeven we de brug niet zelf over te steken.
Zonde. Vanaf Campolide kun je met de Fertagus erover. Uitstappen op Pragal, stukje met de tram, en vanaf daar kun je met een boot weer naar Cais do Sodré. Dat is leeuukkkk :Y Met die poortjes trouwens: misschien heb je in het volgende deel ontdekt dat je voor 50 cent Viva Viagem-kaarten kunt kopen. Soort OV-chipkaart, saldo laden en klaar.
Zugführer schreef:22. Met de bus vervolgen we onze weg naar station Campolide. Vanaf dat station hebben we mooi uitzicht op deze aquaduct, die deels te bewandelen schijnt te zijn, maar we hebben geen tijd en zin om de ingang te zoeken :p
De ingang zit inderdaad verstopt in een woonwijk. En je kunt er helemaal overheen wandelen, maar je kunt aan de overkant niet er af, je moet terug naar het begin.

Mooi verslag verder, toffe wandeling ook in Baskenland! *O*
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

We hebben alleen maar met interrail gereisd, ook in Portugal. Een van de medewerkers vond het wel vreemd dat we geen "green card" hadden gekregen, maar kon ons er ook niet aan helpen blijkbaar.
Ardan schreef:Zonde
Sowieso kan ik best nog een keer terug naar Portugal, we zijn eigenlijk maar heel even in Lissabon geweest en ook in Sintra was nog veel meer te zien dan wij in de 3 dagen die we er waren hebben gezien, zoals uit het vervolg ook wel zal gaan blijken ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Zugführer schreef: 8. De volgende dag staat een wandeldag gepland, we willen namelijk per nachttrein naar Portugal en die vertrekt net voor 19.00 uur uit Irún, maar net na 19.00 uur uit Donostia/San Sebastian, zodat we een reisdag uitsparen door daar pas de trein in te stappen :p
Wat bedoel je precies met deze opmerking?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zugführer on tour #12: Door Frankrijk en het Baskenland naar Portugal [23 foto's]

Bericht door Aking »

Interrail heeft de "7pm regel", hetgeen inhoudt dat je "gratis" reist tussen 19:00 en middernacht, omdat je op je flexi pass pas de volgende dag in hoeft te vullen :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten