Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door SuperGhost »

Maar als het de hele dienstregeling 2019 duurt, is het dan niet gewoon vanaf december wél een wijziging?

Bij lijn 205 (Barneveld-Harderwijk) wordt de langdurige werkzaamheden bij station Barneveld Noord wél als een wijziging gezien (de omgeleide route staat op die pagina als normale route nu) i.p.v. een langdurige omleiding. Hanteren we dan niet een dubbele standaard, als de ene lijn wel als wijziging gezien wordt en de andere niet?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Raymond »

Zoals al was voorspeld, Bravo Flex komt nu echt in het nieuws..
Grote scepsis over flexplan Hermes

EINDHOVEN - Eindhoven zit niet te wachten op een plan met flexibele buslijnen. De Eindhovense gemeenteraad reageert zeer sceptisch op het voornemen van busvervoerder Hermes en de provincie.
Lees verder
Provincie wil draagvlak voor flexbussen in Eindhoven

EINDHOVEN - Busvervoerder Hermes en het provinciebestuur gaan hun plan met de flexbussen in Eindhoven beter uitleggen, na het uiterst kritische onthaal eerder deze week door de Eindhovense gemeenteraad.
Lees verder
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Financieel onverantwoord.
Laatst gewijzigd door huibf op di 16 okt 2018, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Daniel »

Sowieso vindt ik het wel echt een Connexxion (en dochters) dingetje dat ze heel makkelijk zijn in het opheffen van matig lopende lijnen danwel het verflexen van hele lijnen. De vraag waarom een lijn slecht loopt slaan ze doorgaans over, terwijl dat lang niet altijd aan een gebrek aan potentiële reizigers hoeft te liggen. Maarja, als de verbinding niet aantrekkelijk is doordat het een trage slingerlijn is om een bejaardentehuis te bedienen waar ze hard roepen dat er een bus moet stoppen terwijl er geenenkele bewoner in die bus stapt (dat zie ik zo vaak gebeuren) dan zal 'ie natuurlijk nooit druk worden

Zo'n flexsysteem zou juist ideaal zijn om kleinere kernen 's avonds en in het weekend bereikbaar te houden. Maar daar zetten ze het niet voor in, terwijl het vervangen van complete lijnen hooguit leidt tot een dure oplossing omdat er veel flexritten gereden moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:Sowieso vindt ik het wel echt een Connexxion (en dochters) dingetje dat ze heel makkelijk zijn in het opheffen van matig lopende lijnen danwel het verflexen van hele lijnen. De vraag waarom een lijn slecht loopt slaan ze doorgaans over, terwijl dat lang niet altijd aan een gebrek aan potentiële reizigers hoeft te liggen. Maarja, als de verbinding niet aantrekkelijk is doordat het een trage slingerlijn is om een bejaardentehuis te bedienen waar ze hard roepen dat er een bus moet stoppen terwijl er geenenkele bewoner in die bus stapt (dat zie ik zo vaak gebeuren) dan zal 'ie natuurlijk nooit druk worden.
Maar dat is toch precies wat Hermes in de regio van Eindhoven doet? Zij zien ook wel dat een trage slingerlijn niet aantrekkelijk is. En dan is het vooral een kwestie van het verstreken van de rechtlopende en goedlopende HOV-assen. De flexbus is vooral een oplossing om het gat dat ontstaat invulling te geven. De flexbus heeft het voordeel dat dat ene bejaardentehuis gewoon bediend blijft (voordeel van de slingerbus), maar tegelijkertijd ook het voordeel dat de halte niet bediend hoeft te worden als er geen vraag is en de flexbus zo sneller kan zijn (voordeel van HOV).
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Dat is juist de crux.
Is er namelijk wel vraag en er zijn geen lege bussen.
En als ze leeg zijn komt dat dan door de verkeerde beslissing/visie van 2 jaar geleden?
Laatst gewijzigd door huibf op di 16 okt 2018, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Daniel »

Precies wat ik bedoel ja. Als ik 't goed lees dan wil men nu het dure flexsysteem betalen door minder lopende lijnen op te heffen. En dan wel lijnen die nu nog rijden en niet de lijnen die al verstrakt zijn tot HOV.
Yanaike schreef:De flexbus heeft het voordeel dat dat ene bejaardentehuis gewoon bediend blijft (voordeel van de slingerbus)
Maar als dat bejaardentehuis al geen reizigersvraag genereert met een reguliere lijn, waarom zou die er dan wel zijn met de flexbus. Dan is zoiets met een flexlijn organiseren gewoon een prijzige oplossing terwijl het versnellen van de lijn zelf mogelijk al extra reizigers had opgeleverd om 'm rendabeler te maken en bruikbaarder voor de potentiële reizigers die er wel zijn.
Maar daarvoor moet je met creatieve oplossingen komen en ik zie in de praktijk dat andere vervoerders daar veel beter in zijn dan Connexxion. Zie bijvoorbeeld de nieuwe DAV-concessie waar ook flexvervoer komt, maar het juist precies het avond/weekendgat opvangt terwijl er doordeweeks overdag wordt geïnvesteerd in aantakken op snelle HOV verbindingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Yanaike »

De financiering van de flexlijnen moet natuurlijk ergens vandaan komen. Het lijkt mij niet zo heel veel nut hebben om flexbus én normale bus parallel aan elkaar te laten rijden.
Daniel schreef:Maar als dat bejaardentehuis al geen reizigersvraag genereert met een reguliere lijn, waarom zou die er dan wel zijn met de flexbus.
Omdat er met de flexbus meer mogelijkheden zijn? Met de flexbus zou je bijv. van bejaardentehuis naar een winkelcentrum in de naastgelegen wijk kunnen rijden. Terwijl dat nu alleen kan door via het centrum te rijden?
Daniel schreef:terwijl het versnellen van de lijn zelf mogelijk al extra reizigers had opgeleverd om 'm rendabeler te maken en bruikbaarder voor de potentiële reizigers die er wel zijn.
Maar dat is toch precies wat Hermes doet? Alleen dan vanaf de andere kant. In plaats van de bestaande niet-HOV-buslijnen steeds meer te strekken over de HOV-assen, kiest Hermes ervoor om de bestaande HOV-lijnen steeds verder te versterken, ten koste van de zwakkere niet-HOV-lijnen. Maar het effect is precies hetzelfde.

En hoe zou je de lijnen in Eindhoven dan willen strekken? De meeste stadsbuslijnen in Zuid-Eindhoven rijden al redelijk gestrekte routes.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door PHS »

Ik vraag mij af wat nou eigenlijk de bedoeling is van BravoFlex in Eindhoven. Er is een goed en dicht netwerk van stadsbussen met een flink aantal kilometers vrije busbanen. De bussen zijn eerder te druk dan te rustig. Ik zie hier de toegevoegde waarde BravoFlex eigenlijk niet, zelfs niet in de avonden en weekenden. De situatie is dan ook totaal onvergelijkbaar met Helmond, waar er weinig vraag was naar stadsvervoer omdat de meeste reizigers naar Eindhoven willen en dan met de trein gaan of de auto nemen. Zou Connexxion echt goedlopende stadsbuslijnen in Eindhoven willen gaan schrappen? Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen. Ik heb de indruk dat BravoFlex Eindhoven dan ook niet zozeer voor Eindhoven bedoeld is, maar voor de randgemeenten eromheen. Het is bekend dat Connexxion met een aantal 'stads'lijnen in zijn maag zit, voornamelijk de 7, 9, 14, 15, 16, 18 en 20. Dit zijn de eerdergenoemde 'slingerlijnen' die omwegen maken om reizigers te trekken, maar daar onvoldoende in slagen. Wat Daniël zegt, er zou meer gekeken moeten worden naar de reden waarom deze lijnen niet functioneren in plaats van ze domweg op te heffen. Wel is het zo dat er een duidelijke verschuiving plaatsvindt naar HOV-lijnen (overigens zit er in Eindhoven wel een stagnatie in de aanleg van nieuwe busbanen, er komt afgezien van een tunnel onder de Ring voorlopig niets meer bij). Sommige lijnen worden daardoor 'gekannibaliseerd' door de HOV. Ik blijf er echter bij dat in de spits en het dal doordeweeks er nog steeds zo veel mogelijk reguliere verbindingen aangeboden moeten worden. Voor de forens en scholier lijkt BravoFlex mij geen serieuze optie. Op sommige plaatsen kunnen lijnen wel gestrekt worden, want niet alle lusjes zijn even slim. Neem bijvoorbeeld lijn 18 in Veldhoven, die is maar iets trager dan lijn 318 en zou sneller kunnen worden als er meteen via de Heerseweg wordt gereden. En dan zou bijvoorbeeld lijn 319 extra snelle ritten via de A67 kunnen gaan rijden. Buiten de spits en het dal doordeweeks zou je wel kunnen kijken naar flexibel vraaggericht vervoer. Het gaat dan immers vooral om recreatief vervoer, dat bovendien een sterk wisselende vraag kent. Op stapavonden kan er bijvoorbeeld wel voldoende vraag zijn naar een 12-meterbus, maar op andere avonden juist weer niet.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Het gaat ook om de genoemde stadslijnen 7,9, 12,14,15,16,17,20.
Maar een aantal lijnen daarvan lopen niet eens slecht.

Bravoflex kost onder de streep evenveel als het huidige budget. De eerste fase komt bovenop het aanbod en wordt betaald uit DRU die over was. De 2de fase kost wel DRU die betaald wordt uit het huidige aanbod.
Alleen trekt het mogelijk minder reizigers zijn de opbrengsten lager. Kostendekkend technisch is Bravoflex dus niet beter. Althans dat is vrij schimmig.
Men wil juist minder lege bussen. Lees: hogere kostendekkingsgraad. Bravoflex draagt daar dus niet aan bij.

Het lijkt erop de de oude stadslijnen in Helmond beter preseteren dan Bravoflex. Zowel in reizigers als in kostendekkingsgraad. En is het oude dus minder verliesgevend.
Laatst gewijzigd door huibf op di 16 okt 2018, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Voor de liefhebbers.
De helft van de ritten van scholierenlijn 611 starten en eindigen na de herfstvakantie vanaf Budel.
Er is een 2de stop in Heeze bij Molen/Leenderweg.

Lijn 21 gaat daar ook stoppen.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Een rare gewaarwording om te moeten ervaren, dat een aantal haltes niet bij name worden omgeroepen op het traject:
Eindhoven - Gemert.
Het gaat om de haltes:
Lieshout, N615 - Deense Hoek en
Beek en Donk, Muzenlaan
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door WALUIGI96 »

Op lijn 150 worden Steenoven en Automotive Campus ook niet omgeroepen, slechts 'Volgende halte' wordt omgeroepen.
En als ze dan toch een keer opnieuw haltes gaan inspreken, mogen ze van mij ook Vloetweg/Loonseweg opnieuw doen in de richting van Boxmeer. Hierin zijn ze vergeten Oploo als dorp om te roepen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

lijntaxi schreef:Een rare gewaarwording om te moeten ervaren, dat een aantal haltes niet bij name worden omgeroepen op het traject:
Eindhoven - Gemert.
Het gaat om de haltes:
Lieshout, N615 - Deense Hoek en
Beek en Donk, Muzenlaan
Die halten zijn net in gebruik.
Ik weet niet wat een procedure is maar ik kan me voorstellen dat ze dat jaarlijks nieuwe haltenamen inspreken.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Het gaat ook om de genoemde stadslijnen 7,9, 12,14,15,16,17,20.
Maar een aantal lijnen daarvan lopen niet eens slecht.
Binnenkort zal er wel meer duidelijkheid over volgen, welke lijnen en de tijdstippen, grofweg de stadslijnen die weleens uursbediening hebben zullen onder de loep genomen worden, dus bovenstaande en lijn 3 & 8.
huibf schreef:Alleen trekt het mogelijk minder reizigers zijn de opbrengsten lager. Kostendekkend technisch is Bravoflex dus niet beter. Althans dat is vrij schimmig.
In Gelderland is de kostendekkeningsgraad 25% en in Amstel Meerlanden is die 10% basisbereikbaarheid.be volgens dit document.
WALUIGI96 schreef:Op lijn 150 worden Steenoven en Automotive Campus ook niet omgeroepen, slechts 'Volgende halte' wordt omgeroepen.
En als ze dan toch een keer opnieuw haltes gaan inspreken, mogen ze van mij ook Vloetweg/Loonseweg opnieuw doen in de richting van Boxmeer. Hierin zijn ze vergeten Oploo als dorp om te roepen.
In het kleine busje op zondag wordt zelfs geen enkele halte omgeroepen.
PHS schreef:Neem bijvoorbeeld lijn 18 in Veldhoven, die is maar iets trager dan lijn 318 en zou sneller kunnen worden als er meteen via de Heerseweg wordt gereden.
Lijn 18 zonder lus valt inderdaad te overwegen, als die sneller wordt dan 318 kan dat de nodige zitplaatsen opleveren verderop het traject in Valkenswaard.
PHS schreef:En dan zou bijvoorbeeld lijn 319 extra snelle ritten via de A67 kunnen gaan rijden.
Pas als de afrit ter hoogte van Koningshof wordt aangelegd is dat een optie voor enkele ritten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Voor de eerste keer is er een evaluatierapport naar buiten gekomen over BravoFlex Helmond.

https://www.deweblogvanhelmond.nl/langl ... ent-230705

In dit artikel staat ook een link naar het rapport.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten