‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door samsam538 »

Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een ‘spooroorlog’ tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht naar Luik (België). Arriva wil die ‘drielandentrein’ per december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/sp ... k-a2754571
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Dennenboom »

Belgie is dan ook echt een voorbeeldland wat betreft spoorveiligheid. :(
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Is de IC Brussel nu wel een beetje betrouwbaar dan? Ik hoor er weinig over. Roosendaal-Antwerpen is nu ook al voor een lange tijd opgeknipt in Essen. Maastricht-Liège met MS80 was altijd een prima verbinding. Zeker toen de wietpas geïntroduceerd werd in Maastricht is de sociale veiligheid op Maastricht-Liège flink toegenomen. Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen. Ik zie liever dat de NMBS met MS80 blijft op Maastricht-Liège (zolang Arriva geen halfuursdienst naar Liège wil rijden zie ik geen voordelen van Arriva naar Liège) en laat Arriva eerst maar Maastricht-Aachen op poten krijgen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Yanaike »

Nitein-Repart schreef:Ik zie liever dat de NMBS met MS80 blijft op Maastricht-Liège (zolang Arriva geen halfuursdienst naar Liège wil rijden zie ik geen voordelen van Arriva naar Liège) en laat Arriva eerst maar Maastricht-Aachen op poten krijgen.
Geen voordelen? Wat dacht je van de rechstreekse verbinding Heerlen-Liège?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef:Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen.
Dat lijkt me al genoeg reden om de lijn door Arriva uit te laten voeren. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Dennenboom »

Yanaike schreef:
Nitein-Repart schreef:Ik zie liever dat de NMBS met MS80 blijft op Maastricht-Liège (zolang Arriva geen halfuursdienst naar Liège wil rijden zie ik geen voordelen van Arriva naar Liège) en laat Arriva eerst maar Maastricht-Aachen op poten krijgen.
Geen voordelen? Wat dacht je van de rechstreekse verbinding Heerlen-Liège?
Ook Eijsden zou twee keer per uur een trein krijgen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Fijn voor Eijsden, maar voor de meeste reizigers heeft die tweede trein pas echt voordelen als hij doorrijdt naar Liège, die tweede trein hoeft uiteraard niet te stoppen in Visé en Bressoux
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Dennenboom »

Door capaciteitsproblemen bij de zuiderburen schijnt de tweede trein nog wel België te kunnen halen, maar niet station Visé.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Het schijnt niet mogelijk te zijn om een trein uit Nederland langs het perron in Visé te laten keren. Dat lijkt meer een sein-technisch probleem dan een capaciteitsprobleem.

Dat betekent ook dat een knip van de treindienst aldaar niet mogelijk is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Mr-W »

Dennenboom schreef:Door capaciteitsproblemen bij de zuiderburen schijnt de tweede trein nog wel België te kunnen halen, maar niet station Visé.
Visé zal er zijn directe verbindingen met Brussel niet voor op willen geven om die 2e trein naar Nederland mogelijk te maken.
Dennenboom schreef:Belgie is dan ook echt een voorbeeldland wat betreft spoorveiligheid. :(
Men eist van nieuw materieel gewoon het European Train Control System, daar loopt Infrabel op voor vergeleken ons.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Beetje jammer dat dat systeem tussen Maastricht en Luik niet in gebruik is en het overgrote deel van de Belgische treinen dat ook nog niet hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Mr-W »

Ja, dus?
Dat vormt geen reden om dat systeem bij nieuw materieel niet te eisen. Het ouder materieel zal bij de NMBS langzaam uitstromen, terwijl nieuw materieel nog een jaar of dertig zal rondrijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Mr-W schreef:
Dennenboom schreef:Door capaciteitsproblemen bij de zuiderburen schijnt de tweede trein nog wel België te kunnen halen, maar niet station Visé.
Visé zal er zijn directe verbindingen met Brussel niet voor op willen geven om die 2e trein naar Nederland mogelijk te maken.
Dennenboom schreef:Belgie is dan ook echt een voorbeeldland wat betreft spoorveiligheid. :(
Men eist van nieuw materieel gewoon het European Train Control System, daar loopt Infrabel op voor vergeleken ons.
Buiten een enkele spitstrein rijden er geen directe treinen meer tussen Brussel en Visé, de voormalige IC Brussel-Visé is verlegd naar Verviers (en Welkenreadt, aangezien je in Visé niet lekker kan keren en er in Welkenraedt een werkplaats is)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:
Nitein-Repart schreef:Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen.
Dat lijkt me al genoeg reden om de lijn door Arriva uit te laten voeren. :wink:
Op de NMBS valt genoeg aan te merken, maar Arriva is echt niet de beste spoorvervoerder van Europa. De LiMAX vind ik aan de Duitse zijde een minder product dan de Euregiobahn van voor 2016, toen je vanuit Heerlen nog rechtstreeks naar Stolberg, Düren en in de zomer zelfs naar Heimbach kon sporen. Nu rommelt het zelfs aan de Belgische zijde waar voor 2007 en tussen 2012 en 2019 een prima trein reed (toegegeven, de Klassieke motorstellen zijn niet echt van deze tijd en de sociale veiligheid was tot aan de introductie van de Wietpas in Maastricht ondermaats, maar het reed wel).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Het is al jaren bekend dat die drielandentrein zou komen en dat Arriva in Belgie gaat rijden. Wat ik mij afvraag: is er in die voorgaande jaren overleg geweest tussen NMBS en Arriva? Ik mag toch aannemen dat als je ergens een concessie start dat je bijv. onderzoekt aan wat voor eisen de treinen moeten voldoen? Heeft NMBS jaren geleden al gezegd dat ze het niks vonden en dat ze absoluut niet zullen meewerken?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: Op de NMBS valt genoeg aan te merken, maar Arriva is echt niet de beste spoorvervoerder van Europa. <knip> Nu rommelt het zelfs aan de Belgische zijde waar voor 2007 en tussen 2012 en 2019 een prima trein reed (toegegeven, de Klassieke motorstellen zijn niet echt van deze tijd en de sociale veiligheid was tot aan de introductie van de Wietpas in Maastricht ondermaats, maar het reed wel).
Maar de treindienst die Arriva wil aanbieden is toch niet anders dan wat de NMBS nu aanbiedt (afgezien van de inkorting tot Liège in plaats van Hasselt)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

en-es schreef:Het is al jaren bekend dat die drielandentrein zou komen en dat Arriva in Belgie gaat rijden. Wat ik mij afvraag: is er in die voorgaande jaren overleg geweest tussen NMBS en Arriva? Ik mag toch aannemen dat als je ergens een concessie start dat je bijv. onderzoekt aan wat voor eisen de treinen moeten voldoen? Heeft NMBS jaren geleden al gezegd dat ze het niks vonden en dat ze absoluut niet zullen meewerken?
Arriva heeft geen concessie gestart, ze hebben deze lijn gekregen als gevolg van het winnen van de limburgse concessie.

Nmbs is opzich geen voorstander maar wilt wel praten sinds een paar maanden, samenwerking met arriva zorgt voor meer werk!

De echte dwarsligger is de divv oftewel de belgische ilt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Ja okee, maar als vanaf het begin al duidelijk is dat Belgie een moeilijk verhaal wordt dan hadden ze bij Arriva al aan de bel moeten trekken? Of dat nou aan de NMBS, divv of ilt ligt. Wat ik niet zo goed begrijp is dat al die problemen kort voor het opstarten van de dienst ontstaan. Om die reden weet ik ook niet of ik de schuld bij Belgie of Arriva moet leggen.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Selivio »

Je moet je bedenken dat de problemen in theorie al maanden bestaan, maar dat de partijen nog met elkaar in gesprek zijn/waren en hoopten die voor december op te lossen. Blijkbaar zijn ze nu tot de conclusie gekomen dat dat niet meer op tijd gaat gebeuren en dus brengen ze t naar buiten. Niet alles wordt direct in de media gemeld, zeker niet met internationale politiek...
Grt. Stefan
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

en-es schreef:Ja okee, maar als vanaf het begin al duidelijk is dat Belgie een moeilijk verhaal wordt dan hadden ze bij Arriva al aan de bel moeten trekken? Of dat nou aan de NMBS, divv of ilt ligt. Wat ik niet zo goed begrijp is dat al die problemen kort voor het opstarten van de dienst ontstaan. Om die reden weet ik ook niet of ik de schuld bij Belgie of Arriva moet leggen.
Juist daarom wil arriva samenwerken met nmbs, een paar maanden geleden zijn arriva en nmbs tot een akkoord gekomen(geen partnerschap maar inhuur) wat de weg heeft vrij gemaakt om met elkaar te gaan praten en proberen een contract te sluiten.


Volgens de nrc is de divv pas vorige maand met de eis van etcs gekomen.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

Selivio schreef:Je moet je bedenken dat de problemen in theorie al maanden bestaan, maar dat de partijen nog met elkaar in gesprek zijn/waren en hoopten die voor december op te lossen. Blijkbaar zijn ze nu tot de conclusie gekomen dat dat niet meer op tijd gaat gebeuren en dus brengen ze t naar buiten. Niet alles wordt direct in de media gemeld, zeker niet met internationale politiek...
Voor december is nooit de bedoeling geweest, er is afgelopen zomer een akkoord bereikt tussen arriva en nmbs om met elkaar te gaan praten, van een deal is absoluut nog geen sprake.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef: Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen.
Wellicht is het nog een optie om weer met Klassiekjes te gaan rijden? En dan Herstal-Verviers met gemoderniseerde Breaks. :mrgreen:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Als de Klassiekers maar tijdelijk zijn op Maastricht-Liège, totdat de vernieuwde MS80 is toegelaten voor Maastricht. De MS80 is zoveel beter dan de Klassiekers.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Ajaxcied schreef: Voor december is nooit de bedoeling geweest, er is afgelopen zomer een akkoord bereikt tussen arriva en nmbs om met elkaar te gaan praten, van een deal is absoluut nog geen sprake.
Volgens mij is al in 2016 aangekondigd dat die trein zou rijden per december 2018. Dus het lijkt er op dat Arriva iets belooft heeft dat ze niet konden nakomen omdat ze er veel te laat mee aan de slag zijn gegaan.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

Nee arriva heeft altijd gezegd dat belgie afhankelijk was van afspraken met de nmbs, drie maand geleden ofzo hebben ze in de adviesaanvraag al aangegeven dat ze maastricht-aachen per december gaan rijden(mits infra klaar is, dat is het) en belgie op zijn vroegst medio 2019.


Arriva heeft bij het inschrijven op de concessie al contact gehad met de nmbs, tot afgelopen zomer was het antwoord: nee.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 13 nov 2018, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten