Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door dennistd »

Ik zou dan toch die 30 miljoen aan gemiste inkomsten zien krijgen van de automobilisten. Misschien een soort tolheffing om de stad in te mogen? En anders kunnen ze parkeren op één of andere P+R. Dan kom je pas echt van de files af, dit gaat weinig helpen denk ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Z2N schreef:In Utrecht lukt dat anders best aardig. (A) .
In Utrecht is het OV niet gratis :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Z2N »

Nee, maar de grootste groep fietsgebruikers staat daar gelijk aan de groep met voor de gebruiker gratis OV: studenten. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Daar zou graag statistisch bewijs van willen hebben, want dat lijkt mij onjuist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Z2N »

Verkeerstromen en studenten
Tot slot zijn de tellingen gesorteerd op student of niet-student. Bij het tellen bleek dat het aandeel studenten bij de Maartensbrug gemiddeld 43% van de fietsers was. Bij de Viebrug is dit percentage 29%. Uit de observaties, weergegeven in bijlage IV, blijkt dat dit percentage vooral verschilt omdat er bij de Viebrug veel woon-werkverkeer is waar volwassenen oververtegenwoordigd zijn. Deze verhouding is ongeveer hetzelfde per dag: bij beide casestudylocaties is er geen groot verschil zichtbaar tussen dinsdagen, donderdagen en zaterdagen. Het verschil tussen studenten en niet-studenten is groter wanneer er gekeken wordt naar dagdelen. ’s Ochtends zijn studenten relatief minder aanwezig ten opzichte van andere dagdelen (29%), in de middag en de namiddag betreffen die aandelen respectievelijk 43% en 42% en ’s avonds zijn ze relatief het meest vertegenwoordigd (49% van de fietsers). Bij de Viebrug was tijdens de observaties in de ochtenden 21% student, in de middagen 33% student en in de namiddagen en avonden 36% student. Een verklaring hiervoor kan zijn dat studenten uitslapen in de ochtend, maar dit is speculatie. Bij de observaties bleek echter wel dat ’s avonds veel studenten naar het uitgaansleven fietsten. De hoge percentages studenten in de avonden kunnen hierdoor komen aangezien zij de horeca oververtegenwoordigden in de avond en nacht.
Naar: W. Pison (2017, 13 juli) Fietsbeleving van studenten in de binnenstad van Utrecht: de Maartensbrug en de Viebrug. Masterthesis Urban Geography Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht.

Maar een keertje naar Utrecht gaan en goed op de fietsers letten zou ook voldoende bewijs moeten zijn. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door trolly »

Die Pison mag wel iets aan z'n stijl doen, zeg. Maar ik begrijp dat er veel buitenlanders naar Luxemburg-stad fietsen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Daar zou graag statistisch bewijs van willen hebben, want dat lijkt mij onjuist.
Het is omgekeerd-relatief redeneren: Studenten hebben over het algemeen geen auto of rijbewijs en zullen als sociale groep dominant zijn in de andere modaliteiten: fiets en bus dus. Ze zullen vaker de fiets pakken als het goed weer is en goedkoper en vaker de bus nemen als het regent of als de bus duurder wordt. Het zal voor Luxemburg op zich niet veel anders zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

In Nederland zijn landelijk gezien jongeren tussen de 12 en 18 de belangrijkste groep fietsers. Geen bevolkingsgroep legt dagelijks zulke grote afstanden per fiets af als deze groep (gemiddeld 6,36 km), en geen andere bevolkingsgroep besteed dagelijks zoveel tijd aan fietsen (gemiddeld 29,22 minuten). Zodra mensen achttien worden, halveren deze cijfers (3,39 km en 14,22 minuten). Het is daarom best bijzonder dat in Utrecht studenten deze groep hebben ingehaald in de statistieken.

Luxemburg-Stad heeft bijzonder matige fietsinfrastructuur, zelfs Brussel en Parijs zijn daarin echt beter. Helaas wordt het geld om dat te verbeteren liever over de balk gegooid om gratis OV te verstrekken :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Nitein-Repart »

Luxemburg-Stad is ook redelijk heuvelachtig. Iets wat het fietsplezier ook niet bevorderd, in vergelijking met vlakke steden als Amsterdam, Kopenhagen, Berlijn en München.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Op de hoogvlaktes is Luxemburg-Stad relatief vlak. Kirchberg loopt inderdaad wel wat schuin op, maar dat is ook geen extreem stijgingspercentage. En voor de afdaling naar het rivierdal zijn er op verschillende plekken liften gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Vinny »

Suus schreef:In Nederland zijn landelijk gezien jongeren tussen de 12 en 18 de belangrijkste groep fietsers. Geen bevolkingsgroep legt dagelijks zulke grote afstanden per fiets af als deze groep (gemiddeld 6,36 km), en geen andere bevolkingsgroep besteed dagelijks zoveel tijd aan fietsen (gemiddeld 29,22 minuten). Zodra mensen achttien worden, halveren deze cijfers (3,39 km en 14,22 minuten). Het is daarom best bijzonder dat in Utrecht studenten deze groep hebben ingehaald in de statistieken.

Luxemburg-Stad heeft bijzonder matige fietsinfrastructuur, zelfs Brussel en Parijs zijn daarin echt beter. Helaas wordt het geld om dat te verbeteren liever over de balk gegooid om gratis OV te verstrekken :(
Ik denk dat dat simpelweg komt omdat in Utrecht relatief veel studenten wonen en weinig jongeren in de schoolgaande leeftijd: de ouders zijn verhuisd naar satellietsteden als Nieuwegein en Leidsche Rijn en de jongeren kunnen daar naar school en hoeven het centrum van Utrecht niet in.

Voor Luxemburg-stad geldt dat ze ook wat aan de fietsinfrastructuur kunnen doen, maar er zijn best veel hoogteverschillen en voor veel forensen die aankomen op het station geldt dat de belangrijkste werklocaties ook niet echt op loopafstand liggen, dus een goede busverbinding naar bijvoorbeeld de Europese Wijk kan best wel zinvol zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door erjeebee »

Z2N schreef:De opbrengsten van OV in Luxemburg zijn ongeveer 30 miljoen per jaar, dus er hoeft niet veel gecompenseerd te worden.
Als je het over het financiele aspect van het plan wilt hebben: dat zit denk ik niet in de gemiste inkomsten, maar in de additionele kosten.
Wil je de verkeersopstoppingen tot het verleden laten behoren, zul je toch minstens 30000 forenzen (15% van 200000) het OV in moeten krijgen.
Laten we er even van uitgaan dat die allemaal op ruime afstand van Luxemburg stad parkeren en dan een trein pakken.
Ik weet niet precies hoeveel mensen er in een gemiddelde Luxemburgse trein passen... is 600 een beetje realistisch?
In dat geval heb je 50 treinen extra nodig Luxemburg in in de ochtendspits en 50 Luxemburg uit in de middagspits = 100 per dag.
x 5 x 46 = 11500 extra treintjes per jaar... met bemanning..
Moeten vermoedelijk treinen voor worden gekocht, die ook weer onderhouden moeten worden.
En kan de infra die extra treinen wel aan???
En die 30000 extra OV reizigers moeten in Luxemburg Stad ook weer van station naar kantoor.. extra trams, bussen + personeel + onderhoud etc..
En voordat ze op de trein stappen moeten ze ergens parkeren....

Quanta costa allemaal????
Als ze gewoon het openbaar vervoer gratis maken en geen investeringen doen in P&R terreinen en additioneel aanbod wordt het 1 grote puinhoop.

Ik moet nog zien wat er gebeurt als dat eens echt serieus wordt doorgerekend.
Tot die tijd beschouw ik het als een leuk proefballonetje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Een Luxemburgse trein met 600 reizigers erin komt meestal neer op propvol.

Wat statistiekjes:
Treinstel serie 2000 heeft 84 zitplaatsen
Treinstel serie 2200 heeft 339 zitplaatsen
Treinstel serie 2300 heeft 284 zitplaatsen
Een trek-duw-stam dubbeldeksrijtuigen heeft 462 zitplaatsen

De CFL gebruikt een behoorlijk deel van hun treinen ook voor de verbindingen naar het buitenland, waar ze contractuele verplichtingen hebben. Zo rijdt een deel van de 2200 mee in de dienst naar Metz en Nancy in Frankrijk, deels ter compensatie van de activiteiten van SNCF in Luxemburg. De 2300 rijdt naar Trier en Koblenz in Duitsland en vanaf eind volgend jaar ook de nieuwe treindienst op de westoever van de Moezel in Trier, daarvoor zijn contracten met de deelstaat Rheinland-Pfalz afgesloten. De NMBS verzorgde altijd een deel van de stoptreindienst tussen Arlon en Luxemburg, maar dat gaat sinds de herelektrificatie niet meer zolang de Desiro niet in Luxemburg is toegelaten, waardoor de dubbeldeksrijtuigen nu de volledige dienst verzorgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Willem »

Veel pendelaars naar de stad wonen vanwege de hoge huizenprijzen buiten het land. Dus om files te beperken moet het gratis vervoer worden uitgebreid naar wat in Luxemburg de "grande region" heet; dit is de regio in de buurlanden rondom het land.
Dat gaat uiteraard niet gebeuren.

Snelle verbindingen naar Kirchberg zijn om files te reduceren essentieel. Vandaar ook de funiculair. Door dat ding is de reistijd vanuit het noorden naar de Kirchberg met een half uur versneld.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Durashift »

Lijkt mij ook dat de prijs van het (huidige) OV het niet zijn kan.. als ik lees dat er voor 2 euro het gehele land doorkruist kan worden.

Duss, om het nu gratis te maken in de verwachting dat forenzen dan gaan overstappen?
Lijkt mij niet de juiste beslissing..

Wat dan wel?
Tja, iets doen aan de woonkosten in de stad zelf?
maar ja, mensen verhuizen niet zo snel..
Werk / kantoren verplaatsen naar buiten de stad?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

De Luxemburgse spoorwegmaatschappij CFL gaat 34 treinen bestellen bij Alstom. Daarmee kunnen onder meer de oude treinstellen van de serie 2000 uit dienst. De treinen worden ook geschikt voor inzet in België en Frankrijk. Op de impressie lijkt het op een Coradia Stream zoals NS en Trenitalia hebben besteld, maar het zou hier om een aangepaste variant met extra hoge zitplaatscapaciteit gaan.

Bron: https://railcolornews.com/2018/12/18/lu ... s-for-cfl/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

In mei 2020 gaat men op nagenoeg elke Luxemburgse buslijn ook zondags rijden, de gehele dag in een 60 à 120 minuten frequentie.
Op zich klinkt dat natuurlijk erg positief maar gelijktijdig sneuvelen er wel erg veel lijnen/routes, zo gaat Reisdorf van 4 naar 2 lijnen, waarbij deze overgebleven lijnen ook nog in frequentie omlaag gaan...
Werkelijk alle streeklijnen krijgen een nieuw lijnnummer waar volgens mij in de beginperiode iedereen totaal van in de war raakt want men gebruikt veel huidige nummers direct opnieuw, zo rijdt lijn 111 momenteel van Luxemburg naar Echternach en vanaf mei 2020 gaat lijn 111 van Luxemburg naar Mersch (totaal een andere richting uit).
Op diverse plekken in het land gaat men meerdere lijnen combineren tot eentje, met enorm gekronkel tot gevolg.
Wat ik wel heel uniek vind is dat ze voortaan het dorpje Dirbach in gaan rijden met de bus, momenteel moet je nog vanuit het dal naar boven lopen en langs de hoofdweg instappen, niet ideaal natuurlijk maar de weg naar het dorp is gewoon niet geschikt voor een bus, zie Google Streetview: https://www.google.lu/maps/@49.9197055, ... 6656?hl=nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Er rijdt toch al 2x/dag een bus het dorp in en 2x/dag een bus het dorp uit (lijn 609). Dan zou dat in de toekomst toch ook moeten kunnen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dat is als het goed is een taxibusje, voor de scholieren.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door ODRAIL »

Even een vraag: Is het busvervoer in Luxemburg opnieuw aanbesteed?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Aking »

Google het en je weet het :wink: :pos: .
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Er zijn wel plannen voor om in de nabije toekomst echt openbaar te gaan aanbesteden maar momenteel werkt men op de methode zoals het ook in Amsterdam gaat, met telkens onderhands aanbesteden zolang je als vervoersbedrijf maar goed je best doet.
Hier vlak over de grens, in Duitsland bij Bitburg, neemt per midden december een Luxemburgs vervoersbedrijf het Duitse busverkeer over omdat ze daar inmiddels wel al met openbaar aanbesteden zijn begonnen. Reizigers zullen wel even raar staan te kijken op de eerste dag, ineens allemaal (nagenoeg) nieuwe bussen i.p.v. 3e handjes van 30 jaar oud.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Er stond deze week een artikeltje in de krant dat ze in Luxemburg vanaf ongeveer 2022 gaan beginnen met aanbesteden, op Europees niveau. Sinds de laatste tijd zijn de ruim dertig Luxemburgse vervoersbedrijven zich allemaal aan het bundelen om tegen die tijd serieus te kunnen deelnemen aan zo'n aanbesteding, ze zullen dan met ongeveer zes zijn. Volgens mij wil de Luxemburgse regering dat gedoe met aanbesteden helemaal niet maar ze zullen het van hoger hand (de EU) wel niet langer tegen kunnen houden.

Hier net over de grens in Duitsland heeft het aanbesteden allemaal niet zo geweldig uitgepakt, bij het ene bedrijf rijden ze al een paar maanden met een nooddienstregeling omdat ze niet genoeg chauffeurs hebben en bij het andere bedrijf vallen Luxemburgse chauffeurs omwille van diezelfde reden in. Tja er wil daar gewoon niemand buschauffeur worden omdat je een paar kilometer verder, hier in Luxemburg, ongeveer het dubbele per maand kunt verdienen... Ze proberen nu zoveel mogelijk Poolse buschauffeurs naar Duitsland te lokken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Bij Duitse aanbestedingen worden de buschauffeurs na een aanbesteding meestal wel overgenomen, maar wordt er geen rekening gehouden met het arbeidsverleden en alle overgenomen buschauffeurs teruggezet naar het startsalaris voor de functie. Als je dan al 15 dienstjaren hebt en wat treedjes bent opgeklommen in salaris denk je dan wel twee keer na over het voortzetten van je carrière als buschauffeur. Het gevolg is dat het streekvervoer in Duitsland tegenwoordig regelmatig geteisterd wordt door stakingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

:shock:
vreemd dat dat niet in de CAO is opgenomen. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten