Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Nitein-Repart schreef:Als de Klassiekers maar tijdelijk zijn op Maastricht-Liège, totdat de vernieuwde MS80 is toegelaten voor Maastricht. De MS80 is zoveel beter dan de Klassiekers.
Die klassiekjes zijn er beter aan toe dan de tien nog resterende ongemoderniseerde Break.
Maar het schijnt dat tegenwoordig personeel uit Hasselt de dienst naar Maastricht rijdt, Hasselt heeft geen kennis van de klassiekjes en Luik heeft men liever niet op de dienst naar Maastricht wegens taalproblemen (minstens drie keer is een machinist door ILT van de trein geplukt in Maastricht).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart schreef:Als de Klassiekers maar tijdelijk zijn op Maastricht-Liège, totdat de vernieuwde MS80 is toegelaten voor Maastricht. De MS80 is zoveel beter dan de Klassiekers.
Die klassiekjes zijn er beter aan toe dan de tien nog resterende ongemoderniseerde Break.
Maar het schijnt dat tegenwoordig personeel uit Hasselt de dienst naar Maastricht rijdt, Hasselt heeft geen kennis van de klassiekjes en Luik heeft men liever niet op de dienst naar Maastricht wegens taalproblemen (minstens drie keer is een machinist door ILT van de trein geplukt in Maastricht).
Tussen Wallonië en Nederland is altijd een taalbarrière. Er zijn weinig mensen die vloeiend Nederlands en Frans kunnen spreken, en dat zijn meestal Vlamingen. Daarnaast is er een technische barrière: infrastructuur en materieel in Nederland en België verschillen nog al in eisen en wensen en wat op de achtergrond ook meespeelt is een cultuurverschil. Belgen hebben een totaal andere probleemoplossingsmentaliteit dan Nederlanders. Dat wreekt zich op de HSL, en dat wreekt zich bij de "oude" spoorweg-grensovergangen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mr-W schreef:Ja, dus?
Dat vormt geen reden om dat systeem bij nieuw materieel niet te eisen. Het ouder materieel zal bij de NMBS langzaam uitstromen, terwijl nieuw materieel nog een jaar of dertig zal rondrijden.
ECTS wordt de komende vijf jaar nog niet in gebruik genomen tussen Maastricht en Luik maar er moet wel stante pede een trein zijn die dat systeem heeft, wat niet eens fatsoenlijk valt te testen op de Belgische sporen. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De enige manier om de vervoerders te dwingen etcs in te bouwen is dit als een verplicht nummertje bij de toelating te beschouwen. Prima want je wil geen gekke claims van vervoerders die ineens hun materieel moeten ombouwen voor veel geld. Tegelijkertijd kan er natuurlijk best een tijdelijke ontheffing verleend worden als het om een beperkt grensoverschrijdend traject gaat.
Kwestie van een goed op papier zetten lijkt me, vastleggen dat het materieel niet-ETCS-geschikt is en dat kosten voor de vervoerder zijn als de infra dat wel afdwingt.
Kan me voorstellen dat ze ook in België van die ontheffingen voor nieuw materieel afwillen. Net zoals de ILT in Nederland ook de nodige eisen stelt en geen ontheffingen gaat uitdelen.
Maar legt ILT ook eisen op voor beveiligingssystemen op baanvakken waar het materieel niet komt? Volgens mij niet, dan zou er namelijk heel veel materieel nu geschikt moeten zijn voor ATB-NG.
Wubbo schreef:Maar legt ILT ook eisen op voor beveiligingssystemen op baanvakken waar het materieel niet komt? Volgens mij niet, dan zou er namelijk heel veel materieel nu geschikt moeten zijn voor ATB-NG.
ATB-NG niet, maar ETCS eisen omdat de infra hier op wordt aangepast is wel realistisch als het materieel nog vele jaren op het baanvak wordt ingezet. De ombouw van Luik zal gebeuren en dan moet je sowieso.
Ik geloof niet dat boos worden op "België" een erg adequate emotie is. Voor de zuiderburen is een verbinding met Nederland niet prioritair. Door mensen tegen de haren in te strijken gaan ze niet ineens wel meewerken. Feit is dat de Belgische spoorwegen gedomineerd worden door "types" (ik zal de term maar niet noemen) die elke verbetering, efficiëncyslag of modernisering tegen houdt. Dat is vooral jammer want daardoor krijgen de Belgische treinreizigers niet de verbetering die gewenst is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ben er achter gekomen dat in de Belgische wetgeving de verplichting voor ETCS is opgenomen voor nieuw materieel. Dat al sinds 2014, dus men had dit kunnen voorzien bij de bestelling van het materieel voor inzet naar België.
Volgens de gedeputeerde gaat de trein 'vlak na de jaarwisseling' naar Aachen rijden. Ondertussen ook vragen over het Belgisch materieel, deze soap is nog lang niet ten einde
Ajaxcied schreef:Klopt de volledige dienst wordt tegenwoordig verzorgt door depot hasselt, die hebben geen klassiekjes.
Vandaag een rit Maastricht-Liege gemaakt,volgens de railplanner zou er MS80 rijden,er reed echter alleen klassieke stellen,ook op de terugrit.
Personeel leek idd vlaams,dus waarschijnlijk Hasselt.Zou Hasselt dan een aantal klassieke stellen uit Luik gekregen hebben?
Je merkt ook gelijk de verminderde capaciteit met een MS80,trein zat behoorlijk vol
Ja, depot Hasselt heeft herfst vorig jaar instructie gekregen op het klassiek motorstel en een paar stellen toegewezen gekregen.
De laatste Breaks die nog niet gemoderniseerd zijn kunnen daarmee ook het programma in, dat misschien dit jaar dan wel eens afgerond kan worden: eind december moesten er nog 7 stellen naar binnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef:De laatste Breaks die nog niet gemoderniseerd zijn kunnen daarmee ook het programma in, dat misschien dit jaar dan wel eens afgerond kan worden: eind december moesten er nog 7 stellen naar binnen.
Wow. Als dat lukt hebben ze er gewoon 'maar' 10 jaar over gedaan om de hele serie te moderniseren!