D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door regenmaker »

trolly schreef:In eerste instantie gaat het over maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn 27 starts en landingen per dag. Best vervelend, maar niet te vergelijken met de overlast waar elke willekeurige randstedeling dagelijks aan bloot staat — simpelweg omdat de aanvliegroutes van Schiphol ook op een beperkte hoogte liggen.
Als je rondom Schiphol woont weet je dat je te maken krijgt met overlast van vliegtuigen, dat is al jaren zo. Als je op de Veluwe/Overijssel woont dan woon je daar voor de rust en heb je geen behoefte aan laag overvliegende vliegtuigen. Een veel groter gebied krijgt met overlast te maken door de lage vlieghoogte.

Het argument dat de overlast op dit moment ergens groter is en dus mag het ook op een andere plek als de overlast maar minder is, vind ik zeer zwak.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Dat mensen in Noord-Holland al lang weten van de overlast van Schiphol, en in Overijssel en op de Veluwe niet, is niet helemaal juist. Veel inwoners van Noord-Holland zijn pas vanaf 2003 (opening Polderbaan) met het geluid van Schiphol geconfronteerd. Die woonden ook voor hun rust in Alkmaar e.o. en in West-Friesland, waar sindsdien laag overheen gevlogen wordt.

Mensen in Oost-Nederland kunnen al decennia op de hoogte zijn van de komst van een luchthaven in Flevoland. Eerst was de Markerwaard in beeld voor een Tweede Nationale Luchthaven. Het werd steeds duidelijker dat de Markerwaard er niet zou komen. In 1993 heeft Schiphol daarom de aandelen van Lelystad Airport gekocht. Toen werd al gesproken over uitbreiding van dit vliegveld. In 1995 is besloten tot de Polderbaan, maar ook daarna is nog steeds verder gesproken over uitbreiding van Lelystad Airport.
Nadat in 2003 het kabinet besloot dat de Markerwaard er nooit meer zou komen, is in 2004 direct een Planologische Kernbeslissing luchthaventerreinen Maastricht en Lelystad Airport genomen. Daarin is besloten dat er vluchten van Schiphol naar Lelystad verplaatst zouden kunnen worden. De mensen in Oost-Nederland weten dit dus al net zo lang als in Noord-Holland(-Noord).

De gemeenten op de Noord-Veluwe steunen de luchthaven ook al lang, zelfs nog in de huidige discussie:
https://www.destentor.nl/harderwijk/vel ... ~ab5fb0a4/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door regenmaker »

Het verschil zit hem juist in de vlieghoogte. Als men gewoon snel zou stijgen zou de overlast beperkt blijven, maar nu krijgen ook gemeenten als Ede en Rijssen-Holten met de laag overvliegende vliegtuigen te maken.

Je zit nu wel specifiek over Noord-Holland Noord te praten, maar ik heb het daarover helemaal niet in mijn reactie. Trolley had het over de Randstad en daar valt West-Friesland/Alkmaar niet onder.

Over de gemeenten in het noorden van de Veluwe, daarover gaan ook geen vliegtuigen vliegen... Die hebben dus makkelijk praten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door waldo79 »

@Abus: Typisch, die dubbele houding :)
@trolly: Eindhoven wordt ook uitsluitend met bussen bediend en voor zover ik weet is dat de 2e luchthaven van Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door waldo79 »

regenmaker schreef:Het verschil zit hem juist in de vlieghoogte. Als men gewoon snel zou stijgen zou de overlast beperkt blijven, maar nu krijgen ook gemeenten als Ede en Rijssen-Holten met de laag overvliegende vliegtuigen te maken.

...

Over de gemeenten in het noorden van de Veluwe, daarover gaan ook geen vliegtuigen vliegen...
En dan nog, zoals eerder gesteld door Abus wordt er al zo'n 25 jaar toe gewerkt naar het opwaarderen van Lelystad.

Om dan pas de laatste 3-5 jaar te gaan roeptoeteren tegen het vliegveld is buitengewoon traag.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door regenmaker »

Toen was nog niets bekend over de exacte vliegroutes/vlieghoogte. Voor een gemeente als Ede of Holten-Rijssen verwacht je ook niet dat er laagvliegende vliegtuigen over je gemeente gaan vliegen. Dus ja, ik vind de termijn nog best redelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door trolly »

regenmaker schreef:Het argument dat de overlast op dit moment ergens groter is en dus mag het ook op een andere plek als de overlast maar minder is, vind ik zeer zwak.
Dat is dan ook een verdraaiing van mijn stelling. "Ergens anders" is het altijd beter, of juist slechter. Het gaat mij in dit geval over de daadwerkelijke hinder. 27 Vluchten per dag betekent dat er overdag zo'n beetje één keer per half uur een vliegtuig opstijgt of landt. Aangezien er minstens twee aanvlieg- en landingsbundels naar Lelystad te onderscheiden zijn gaat dat neerkomen op eens in het uur een 737 boven de tuin.

Mij lijkt dat niet onoverkomelijk. En als je je daar enorm over wil opwinden lijkt me dan niet meer dan fair als je dan ook afziet van het gebruik van die andere luchthaven, waar mensen omheen wonen die in sommige gevallen om de drie minuten een 747 boven hun tuin hebben, meestal op lagere hoogte. Het is namelijk geen vanzelfsprekendheid dat de overlast voor die omwonenden onbeperkt toeneemt omdat men op de Veluwe gesteld is op z'n rust.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door isadora »

Typisch NIMBY, maar mogelijk ook een ontsporing van het oorspronkelijke doel van dit topic (?).
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door trolly »

Beiden waar. Terug naar het topic, dus:
waldo79 schreef:@trolly: Eindhoven wordt ook uitsluitend met bussen bediend en voor zover ik weet is dat de 2e luchthaven van Nederland.
Dat is me bekend, maar ook rond Eindhoven is volop discussie over de bereikbaarheid per OV.

Dit verhaal raakt aan de principiële vraag hoe je met OV om wil gaan. Je kan daarbij kijken naar vraag en bezetting, en op de minimaal noodzakelijke voorziening uitkomen, of je kan streven naar een maximaal gebruik van het OV. Als je dat laatste serieus aanpakt zal je een aantrekkelijke voorziening willen realiseren. Dat betekent hoogfrequent railtransport zonder overstap.

Uiteraard is dat budgettair vaak niet haalbaar, maar het is wel het soort vervoer waarmee je mensen uit de auto krijgt. Als bekend is dat een nieuwe luchthaven op termijn veel publiek kan gaan aantrekken, is het dus geen gek idee om de mogelijkheid van een spoorverbinding te onderzoeken . Al was het alleen maar om te zorgen dat er niks op een mogelijk tracée gebouwd wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat een spoorlijn op dit traject nog relatief goedkoop kan worden aangelegd, aangezien je grotendeels door de polder kan (weinig hoogteverschillen bijv.). Gezien het aantal vliegbewegingen dat het eerste jaar overwogen wordt, zal een busverbinding over een vrije busbaan in eerste instantie aan de vraag voldoen. Daar zijn in ieder geval al plannen voor.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Ik geloof ook wel dat je met een railverbinding meer mensen in het OV krijgt, al ligt dat bij Schiphol volgens mij ook maar rond de 30%.
Vraag is of dat dan een spoorlijn moet zijn, of dat een automatische monorail van Lelystad naar het vliegveld (en eventueel naar Harderwijk) niet goedkoper in aanleg en exploitatie is. Zo'n monorail als op Gatwick is prima.

Edit: Schiphol heeft tegenwoordig 43% OV-aandeel:
https://ovmagazine.nl/2018/10/schiphol- ... gers-1653/

Edit: Eindhoven Aiport volgens dit rapport rond de 15%.
http://samenopdehoogte.nl/proefcasus/ni ... ikbaarheid
Laatst gewijzigd door Abus op za 26 jan 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

De Hanzelijn heeft 1,038 miljard gekost. Een spoorlijn Lelystad - Harderwijk is iets korter, en heeft maar één tussenstation. Zal dus moeten kunnen voor een miljard. Toch wel erg veel geld.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Selivio »

Als je een spoorlijn aan zou willen leggen, dan is Harderwijk nou niet echt het meest ideale. Station Harderwijk ligt aan de zuidzijde, Lelystad airport aan de noord-noord-west dus dan zou je als je vanaf Amersfoort komt een heel omtrekkende beweging moeten maken om heel Harderwijk heen, brug/tunnel over/onder het water door en dan door naar airport. Vanaf spoorlijn Lelystad/Almere is het eigenlijk gewoon een zo goed als rechte lijn. Dan kun je beter dat doen en eventueel nog een HOV-buslijn instellen naar Harderwijk(of je laat het spoor gewoon de komende +/- 20 jaar achterwege en gaat eerst alleen met bussen rijden...).

Ow, en 10.000 arbeidsplaatsen op het industrieterrein ernaast, met de verregaande automatisering van warehouses, gaan ze dat naar mijn idee ook niet echt redden.
Grt. Stefan
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Vergis je niet, het totale plangebied voor het bedrijventerrein is 660ha:
https://www.vestigingslocaties.nl/locat ... rden-city/

Verregaande automatisering of niet, bij dit soort bedrijven gebeurt nog verrassen veel door mensenhanden (in- en uitladen vrachtwagens, labellen kleding, strijken kleding). Inditex krijgt in Lelystad uiteindelijk zo'n 2000 personeelsleden. Er komt ook allerlei andere werkgelegenheid op af, denk aan fabrikanten van verpakkingsmateriaal. Een rondleiding bij de grote broer in Spanje (met de tweede fase wordt het distrubutiecentrum in Lelystad net zo groot):
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -in-spanje

Direct tegenover de terminal (Bleriotpark, in de hoek van de A.Fokkerweg en A. Plesmanlaan) krijgt het bedrijventerrein een heel ander karakter, met hotels, een luchtvaart-ROC (nevenvestiging van het Airport College in Hoofddorp), kantoren e.d.
Over de school:
https://www.uitbreidinglelystadairport. ... -van-start
En over het Flight District:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... t-district

Die 10.000 arbeidsplaatsen komen er dus wel.

Dat is nog exclusief de arbeidsplaatsen in de terminal en vliegend personeel (uiteindelijk ook zo'n 2000-2500). Ook het bestaande bedrijventerrein aan de zuidkant van de luchthaven breidt uit, bijvoorbeeld met onderhoudsbedrijven voor de vliegtuigen.
http://www.alderstafellelystad.nl/hoeve ... rt-op.html
http://www.seo.nl/pagina/article/werkge ... d-airport/
http://www.alderstafellelystad.nl/uploa ... atagem.pdf
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Statler Rail »

Als er ooit nog eens een Zuiderzeelijn komt, dan zou deze waarschijnlijk langs de A6 door Almere en langs Lelystad lopen. Een station ter hoogte van Lelystad Airport zou dan logisch zijn. Die bedient dan zowel het vliegveld als de plaats Lelystad. Dan sla je direct twee vliegen in één klap. Maar goed, dan hebben we het over het jaar 2035 op z´n vroegst...
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Tegen 2035 is de boel aan weerszijden van de A6 in zowel Almere (Floriadewoonwijk) als Lelystad (Zuiderpark, Lelystad Airport Businesspark en Larserplein) volgebouwd. Die Zuiderzeelijn kan daar nog moeilijk bij. Of het traject moet op palen in de middenberm van de A6...
En bij Almere is dat juist weer lastig vanwege de verdiepte ligging van de A6 in het Floriadeterrein.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... oriadewijk
Misschien kan een Zuiderzeelijn langs de A6 daar wel mooi komen boven het nieuwe busstation 't Oor dat ook al boven de A6 gebouwd wordt.

Ondertussen zijn er natuurlijk nog wel wat dromen op het ministerie over een hyperloop in Flevoland.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/ ... sttraject/
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... dichterbij
Vanaf de Vogelweg langs de Larserweg naar de Passenger Terminal (en door naar Lelystad Centrum) kan natuurlijk nog wel prima fysiek ingepast worden. Alleen rond aansluiting 10 van de A6 wordt het allemaal een beetje vol.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Selivio schreef:Als je een spoorlijn aan zou willen leggen, dan is Harderwijk nou niet echt het meest ideale. Station Harderwijk ligt aan de zuidzijde, Lelystad airport aan de noord-noord-west dus dan zou je als je vanaf Amersfoort komt een heel omtrekkende beweging moeten maken om heel Harderwijk heen, brug/tunnel over/onder het water door en dan door naar airport.
In Harderwijk moet het tracé van het oude goederenspoor dan eigenlijk beschermd worden tegen bebouwing:
http://www.arthurkamminga.nl/doodspoor/ ... khaven.php
Dat is een mooi traject richting Lelystad.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door isadora »

Statler Rail schreef:Als er ooit nog eens een Zuiderzeelijn komt, ..........
Die komt er natuurlijk niet. Daar zijn alle discussies inmiddels al over afgesloten.
En zeker alle gelden daarvoor ooit bestemd al uitgegeven aan onnozele wegenprojecten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Durashift »

waldo79 schreef:Dat begrijp ik, maar als het distributielocaties zijn zal er meer in ploegendiensten gewerkt worden wat dan 24/7 vervoer verlangt. Ik weet niet in hoeverre busdiensten daarin kunnen voorzien.
Och, de busjes van de uitzendbureau's voor arbeidsmigranten rijden wel hoor.

Of dachten wij dat er lokaal personeel voor te vinden is? Deels misschien.. maar zal een minderheid zijn, vrees ik.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Met 2000 bijstandgerechtigden in Lelystad en 8000 in Almere mag ik hopen dat een aanzienlijk deel van het werk door mensen uit de regio gedaan gaat worden. Flevoland en de gemeenten Almere en Lelystad zetten niet voor niets alles op alles om extra werkgelegenheid aan te trekken.
Maar de Polenhotels schieten hier in de regio ook als paddestoelen uit de grond voor het werk in de landbouw.
Gelderse OV verkeer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 mar 2019, 15:54

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Gelderse OV verkeer »

Het is blijven afwachten van wat de verdere ontwikkelingen zijn of nog gaan komen in de komende twee a drie jaar.
In principe ben ik wel een voorstander van meer en beter Openbaar Vervoer, daar het autoverkeer veel milieuonvriendelijker is ! ! !
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Post »

Ik ben voorstander van de fiets, omdat het OV veel milieuonvriendelijker is :Y
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Mdk »

Ik ben een voorstander van vliegen, omdat koprollen slecht voor mijn nek is -o-
Bij twijfel altijd klagen
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door playertwo »

Eerst maar eens afwachten in hoeverre deze plannen ook nog blijven bestaan na de verkiezingen van provinciale staten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Klaasje »

Ja, natuurlijk. Alleen moet het rijk het voor 95% betalen. Die gaan dat niet doen. Dan kan je de zwarte piet bij het rijk neerleggen. Den Haag heeft het weer eens gedaan..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten