Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik zie die twee bussen daar ook altijd staan. Een tijdje geleden stond er maar één bus met de tekst VIP-bus Utrecht o.i.d. die was voor de rest helemaal blanco.

Nu staat er dus één helemaal witte Ambassador en nog één met Connexxion kleuren zonder letters dan. Wellicht heeft iemand hier die bussen goedkoop op de kop getikt en zoekt nu nog een stallingsplaats of koper.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Weet iemand waarom er bij Keolis tussen Wierden en Zwolle deels automatisch wordt omgeroepen en deels handmatig? Is elke keer verschillend welke stations het zijn en hoeveel stations.
Laatst gewijzigd door jelmerrr op wo 06 mar 2019, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

In deze post staat nog wat informatie over de witte Ambassador in Zeist. Hij is volgens online kentekenbronnen van een particulier.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

jelmerrr schreef:Weet iemand waarom er bij Keolis tussen Wierden en Zwolle deels automatisch wordt omgeroepen en deels automatisch? Is elke keer verschillend welke stations het zijn en hoeveel stations.
Keolis heeft nog steeds problemen met de EBS en daarmee dus ook de reizigersinformatie/automatische omroep(is trouwens niet alleen maar tussen Wierden en Zwolle, maar over het gehele traject).
Grt. Stefan
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

De schermen werken namelijk bijna altijd wel en is meestal maar bij aantal stations. Overigens op de terugweg wel de hele tijd handmatige omroep gehad (om 16u22 uit Zwolle) maar bedankt voor hrt antwoord. Ik wist niet dat het tijdens de rit nog veranderde. Kunnen machinisten dat dan zien?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Ja, er zit een display in waarop de volgende stations staan en de omroep is ook in de cabine te horen. (of niet natuurlijk (A))
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

umbusko schreef:Heeft iemand suggesties hoe ik twee kaartjes kan kopen voor dezelfde ÖBB Nightjet, waarbij de plaatsen in dezelfde couchette zijn maar één kaartje Düsseldorf-Wien is en het andere Köln-Wien? Of is de enige oplossing dat we allebei op hetzelfde station in moeten stappen?
Aking schreef:In de praktijk kun je prima 2 kaartjes vanaf Düsseldorf kopen, waarbij de 2e pas in Köln instapt :Y
Ik heb de ÖBB even gemaild hierover en het officiële antwoord is dat zit- en slaapplaatsen na 15 minuten vervallen en dat het dus niet kan. -o- Advies is om te bellen naar de Buchungshotline, want daar kan men wel handmatig plaatsen selecteren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Vandaar ook "in de praktijk" (A)

Als ze tussen Düsseldorf en Köln gelijk al komen controleren leg je het uit, of in het ergste geval zit je reisgenoot op de plee. En sowieso ben jij er om beide plaatsen te claimen :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ja, ik verwacht eigenlijk ook niet dat het problemen oplevert. Maar het is jammer dat het officieel niet kan; hoewel het meeste personeel heel vriendelijk is, ben ik toch al net iets te vaak onvriendelijk personeel tegengekomen dat heel erg op de regeltjes is.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Tja, een personeelslid kan bij wijze van spreken die plek na 15 minuten aan iemand anders toewijzen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dan is je reisgenoot op het toilet, of aan de andere kant van de trein omdat ie aan de verkeerde kant was ingestapt. :Y

Tegen de tijd dat ze dat gecheckt hebben (wat ze nooit gaan doen) ben je al in Keulen en zit ie in de trein. *O*

Niet zo doemdenken kinders -o- :X

Sowieso zit er 22 minuten tussen het vertrek in Düsseldorf en de aankomst in Keulen. De kans is al uiterst klein dat ze op dat stukkie überhaupt door de trein komen, tenzij iedereen in Düsseldorf instapt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt op vrijdag in 1 van de 3 omlopen van de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] een VIRM-VI, terwijl er op de overige werkdagen uitsluitend ICM in de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] rijdt?*
Niet dat ik er niet blij mee ben, integendeel zelfs, maar het is wel opmerkelijk.

*In het weekend zou ik het niet weten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Materieeloverbrenging/uitwisseling of iets?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Op vrijdag is de materieelinzet altijd al wat anders geweest dan de andere dagen. Waarschijnlijk is het ICM nodig geweest voor de NoordOost en is er een VIRM minder in onderhoud.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Heeft iemand hier ooit de aanduiding even en oneven toegepast gezien op sporen die respectievenlijk van zuid naar noord danwel van west naar oost (even), of noord naar zuid danwel oost naar west (oneven) bereden worden? En klopt het dat er ook niet informeel zo'n indeling bestaat op het spoornet hier, gezien de in dit opzicht willekeurige nummering der sporen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Bedoel je de sporen in stations (waar spoor 1 in principe naast het stationsgebouw ligt) of op de vrije baan? Daar hebben de sporen juist vaak letters (bijvoorbeeld Hengelo-Enschede heeft de sporen EH en HE)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Beiden, maar eigenlijk heb je mijn vraag al beantwoordt. Weet iemand in dit verband iets te melden over onze buurlanden, in het bijzonder Duitsland en/of Frankrijk?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In Frankrijk hebben bijna alle spoorlijnen een afstandstelling vanaf Parijs, dat is een soort kettingverband, zelfs als er stukken lijn tussenuit zijn gehaald. Je kan daardoor bijna altijd spreken van een spoor naar Parijs en een spoor van Parijs. Maar dat hoeft verder geen verband te houden met de spoornummering op het station, die telt vanaf de hoofdsporen zowel naar links als naar rechts. Spoorletters komen ook veel voor, voor mijn gevoel vaker op kopstations maar dat kan ik niet onderbouwen.

België en Duitsland kennen zo’n focuspunt niet en tellen sporen bijna altijd vanaf het stationsgebouw. In België gebruiken ze voor kopspoortjes vaak letters, in Duitsland hebben ze daar andere systemen voor, daar wil de systeemnummering soms nog wel eens tot de informatie voor reizigers doordringen (met als gevolg simpele stationnetjes die een spoor 601 en 602 hebben).

Overigens wordt het in Nederland ook steeds gebruikelijker om de spoornummering over een volledige lijn consequent te maken. Tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer ligt spoor 1 steeds aan de oostkant van de stations bijvoorbeeld. Op station RAI zijn bij de opening van het tweede perron de bestaande sporen vernummerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Letters etc zijn ook te vinden op Sporenplan.nl, en dan de uitgebreide tekeningen
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Dank je, daar was ik eerst even gaan kijken voordat ik hier kwam zeuren. Dank ook Suus, uit dit alles blijkt dus dat zo'n systeem — precies zoals ik al meende — uitsluitend bestaat in Italië, waar men (zoals overal ter wereld gebruikelijk) denkt dat het universeel is, of toch tenminste in meer landen gehanteerd wordt.

Edit: Opgelost, het Italiaanse systeem is simpelweg de voortzetting van het Franse.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

In Spanje is spoor 1 meestal het spoor dat normaal bereden wordt vanuit het nul-kilometer-punt van de lijn. In het Noordwestkwadrant van Spanje is dat (in deze richting gezien) het linkerspoor en elders het rechterspoor. Spoor 2 is dan steeds het spoor naar het nulpunt toe. Het nulpunt ligt in de regel bij Madrid, anders bij Barcelona of een andere grote stad. Op veel stations liggen de sporen 3, 5 etc in oplopende volgorde buiten spoor 1, en spoor 4, 6 etc in oplopende volgorde buiten spoor 2. Sommige stations, waaronder enkele grote, zijn "genormaliseerd" tot 1, 2, 3.... Treinen die over spoor 1 rijden hebben een oneven "technisch" treinnummer, over spoor 2 een even. Transversale treinen die eerst een stukje richting Madrid rijden en daarna hoek-om van Madrid af, wisselen daardoor onderweg van even naar oneven treinnummer. Omdat dat lastig is voor passagiers, is het "commerciële" treinnummer in de dienstregelingen en op de tickets/reserveringen een ander nummer dat geheel niet hoeft te lijken op het "technische" treinnummer.

Volgens mij is dit ongeveer hetzelfde als het Franse systeem.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Aking schreef:Vandaar ook "in de praktijk" (A)

Als ze tussen Düsseldorf en Köln gelijk al komen controleren leg je het uit, of in het ergste geval zit je reisgenoot op de plee. En sowieso ben jij er om beide plaatsen te claimen :Y
Helaas heeft mijn reisgenoot zolang gewacht met de knoop doorhakken dat er inmiddels alleen nog plaatsen in het zitrijtuig waren. -o-
We hebben dus maar tickets geboekt voor het andere treindeel vanuit Hannover, maar dan wel maar meteen slaaprijtuig voor 2... (het was hoe dan ook peperduur).

Nieuwe korte vraag dus, voor de ICB-ervaringsdeskundigen: zouden jullie vertrouwen op de 241 (overstap van 21:18 tot 21:57) of absoluut de trein van twee uur eerder adviseren? (Op do 4 apr)
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Lastig. Ik had vorige week nog een vette vertraging opgelopen van Amersfoort naar Hannover. Vertrek met +60 en aankomst met +45 dankzij een of andere defecte locomotief. Maar normaal gesproken moet het wel genoeg zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom werd er vandaag geen Landelijk Uitgedunde Dienstregeling gereden in verband met de harde wind?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Omdat er geen landelijke overlast verwacht werd waarschijnlijk. Er is ook geen landelijke overlast geweest, dus wat dat betreft was het een goede keuze.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten