Spoorlijn Utrecht - Breda
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Wat een innovatief plan! Zo heeft iedereen autonomie over hun eigen vervoer. Misschien kunnen we dat ergens in de naam stoppen, klinkt wel catchy.
請勿靠近車門
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
ZHIAOHEV transportation? *O*
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
(A)Cas schreef:Wat een innovatief plan! Zo heeft iedereen autonomie over hun eigen vervoer. Misschien kunnen we dat ergens in de naam stoppen, klinkt wel catchy.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Dat klinkt inderdaad wel als een catchy naam. Nog een mooie slogan en huisstijl, of moeten de mensen dat zelf bepalen *O* ? En het kan zo geïntroduceerd worden.
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ik zal wel de verpester van dit alles zijn maar ik zie het nut niet van een spoorlijn Breda --> Utrecht. Kan er niet meer werk gestoken worden in de busverbinding en verbreding van de A27?
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Over Den Bosch reizen met de trein is momenteel sneller dan de bus Breda-Utrecht, dus zelfs als je hem wat versneld krijgt zal een directe treinverbinding nog steeds veel sneller zijn.
Daarnaast zou het (lijkt mij, hopelijk) niet een dun sprinterlijntje worden, maar ook IC-verbindingen krijgen. Daar is de bus echt niet tegen opgewassen. Reizigerspotentieel is er ook wel, met Utrecht<->Vianen/Gorinchem/Raamsdonksveer/Oosterhout<->Breda (en eventueel ook Meerkerk, Sleeuwijk, Hank, Nieuwendijk).
Het grote probleem is simpelweg dat je de Lek en de Merwede over moet, en dat kost bakken met geld aan bruggen. Als je echter iets aan de A27 wil doen, zal dat om dezelfde reden niet echt goedkoop zijn.
Daarnaast valt er nou niet bijster veel te versnellen aan de bus: ze mogen al op veel stukken over de vluchtstrook, de BrabantLiners rijden al 100 (geloof ik), dus wat zou je precies willen doen?
Daarnaast zou het (lijkt mij, hopelijk) niet een dun sprinterlijntje worden, maar ook IC-verbindingen krijgen. Daar is de bus echt niet tegen opgewassen. Reizigerspotentieel is er ook wel, met Utrecht<->Vianen/Gorinchem/Raamsdonksveer/Oosterhout<->Breda (en eventueel ook Meerkerk, Sleeuwijk, Hank, Nieuwendijk).
Het grote probleem is simpelweg dat je de Lek en de Merwede over moet, en dat kost bakken met geld aan bruggen. Als je echter iets aan de A27 wil doen, zal dat om dezelfde reden niet echt goedkoop zijn.
Daarnaast valt er nou niet bijster veel te versnellen aan de bus: ze mogen al op veel stukken over de vluchtstrook, de BrabantLiners rijden al 100 (geloof ik), dus wat zou je precies willen doen?
請勿靠近車門
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Dat mogen ze wel, maar doen ze in de praktijk niet, de dienstregeling is dan ook voor 80 gemaakt.Cas schreef:de BrabantLiners rijden al 100 (geloof ik)
Ik heb 1x een Brabantliner gehad die constant 100 reed en ook niet zijn tijd afwachtte bij de haltes, en die was 20 minuten eerder in Utrecht terwijl hij in Breda volgens dienstregeling was vertrokken. Dat is al een flinke tijdwinst. Helaas heb je daar in de spits niet zo veel aan.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Zoals Chrysa al aangeeft is er best wat winst te halen met de versnelling van de OV-verbinding tussen Utrecht en Breda. Met een spoorlijn kan je de reisduur per OV zomaar halveren. Dat geeft zelfs verstokte automobilisten iets om over na te denken.sven_engelen schreef:Ik zal wel de verpester van dit alles zijn maar ik zie het nut niet van een spoorlijn Breda --> Utrecht. Kan er niet meer werk gestoken worden in de busverbinding en verbreding van de A27?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Zolang de maatschappelijke kosten-batenanalyse zo ongelukkig blijft uitvallen voor deze verbinding gaat er geen voortraject gestart worden...
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Kunnen we niet gewoon die rivieren dempen ofzo, altijd weer die ellende met bruggen bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Zo'n analyse valt ongelukkig uit door de weging van de input. Hoe star dat gegeven is hangt af van het belang dat aan verschillende variabelen wordt toegekend, en is dus naast een globale raming van het maatschappelijk nut ook een politieke keuze.waldo79 schreef:Zolang de maatschappelijke kosten-batenanalyse zo ongelukkig blijft uitvallen voor deze verbinding gaat er geen voortraject gestart worden...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Uiteraard, maar de A27 is toch aan een verbreden toe (al decennia). Daar profiteert het busvervoer ook van.
En ja, die spoorlijn achteraf toevoegen is hartstikke duur. Had eigenlijk al gebouwd moeten zijn, maar door dat tientallen kilometers moeras (van grofweg Geertruidenberg tot Vianen) valt niet mee.
En ja, die spoorlijn achteraf toevoegen is hartstikke duur. Had eigenlijk al gebouwd moeten zijn, maar door dat tientallen kilometers moeras (van grofweg Geertruidenberg tot Vianen) valt niet mee.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Leuk dat het busvervoer profiteert van het asfalt, maar voor het OV als geheel levert dat dus weinig op. Die treinlijn had inderdaad al decennia geleden gebouwd moeten zijn, en zou zeker met de verbreding van de A27 meegenomen moeten worden. Goedkoper gaat het vast niet worden; het gaat vooral om de wil te investeren. Het schijnt overigens een vaststaand gegeven te zijn dat spoorverbindingen niet positief uit MKBA's kunnen komen, ondanks dat het nut als een paal boven water staat, en het beleid bol staat van de goede intenties voor het OV.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ja, goed idee.Suus schreef:Kunnen we niet gewoon die rivieren dempen ofzo, altijd weer die ellende met bruggen bouwen.
.. en dan al het vrachtvervoer dat over die rivieren vaart.. verplaatsen naar het spoor?
(A)
Om nog maar te zwijgen van de waterberging die er dan niet meer is..
Anyway, dat plan van https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1884765/ is zo gek niet. Aan de kant van het spoor bouwt Vianen al een woonwijk..
Er ligt een industriegebied dat volk kan trekken..
Dan heb je iets aan de andere kant van het water Nieuwegein en industriegebied het Klooster. XPO en DHL zitten daar ondermeer.. Áls er nou ook direct voor een nachtlijn (ook doordeweeks) gekozen wordt.. kunnen die medewerkers ook per trein komen vanuit Utrecht ofzo. :D
Weer een brug over en Houten kan een station hebben, voor de Expo. Zit dan wel wat ver van de bewoonde wereld af..
*trein*
Ik zie kansen. :')
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Post van mijack1985 gemist zeker?
Leuke ideetjes hoor, maar bijna even realistisch als het rivierenplan van Suus.mijack1985 schreef:Ff een kick geven.
Maar mijn broertje werd geïnterviewd door RTV Utrecht. Hij had voor de lol een "artist impression" gemaakt voor o.a. station Vianen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Al zal je die nooit de auto uit trekken.trolly schreef:Dat geeft zelfs verstokte automobilisten iets om over na te denken.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
De autoAking schreef:ZHIAOHEV transportation? *O*
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Ga je mond spoelen!
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Wees 's lief joh! Playertwo is net wakker!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Nope. Ik denk dat jij mijn link naar het betreffende RTV Utrecht artikel gemist hebt. Dát gaat namelijk over de broer van mijack1985.trolly schreef:Post van mijack1985 gemist zeker?
(,,)
Verder dacht ik dat door het benoemen van een dagelijkse nachttrein.. de ironie / utopie van mijn betoog wel duidelijk zou zijn. :)
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Dus eigenlijk het uitbouwen van de Brabantliner.
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
Als je bij de verbreding van de A27 de haltes slim aanlegt, kan dat best een kansrijk concept worden.
Het huidige concept van snelwegbus is toch een beetje: de bus rijdt op de snelweg 80 km/h terwijl auto's met 100 km/h voorbijrijden. Bij (bijna) iedere afslag hobbelt de bus van de snelweg af, om via een bochtige rotonde op een mistroostige carpoolplaats 1 minuut stil te staan, voor die éne overstapper vanuit een aansluitende buurtbus. 3 minuten nadat de bus de snelweg verliet, rijdt-ie 300 meter verder weer de snelweg op.
Tja, zo degradeer je een snelwegbus tot een effectieve reissnelheid van amper 40 km/uur voor de gemiddelde reiziger...
Hoe anders, wanneer de snelweghaltes waren vormgegeven zoals de halte A29-Numansdorp of de halte A7-Folsgare. Dus niet de snelweg afrijden (bij voorkeur met een opstopping bij het kruispunt onderaan de afrit) en een bochtige kronkelroute naar een carpoolplaats of aftands busstationnetje.
En bij een hoogfrequente snelwegbus hoeft-ie ook niet meer bij iedere halte de juiste aansluittijd af te wachten, die in de praktijk soms zo ruim is genomen, dat de snelwegbus minutenlang staat te niksen op zo'n carpooldinges.
Dan maak je de rit voor de gemiddelde reiziger zo'n 30% sneller. Dan trek je niet alleen meer reizigers, maar krijg je ook meer bus voor je DRU's.
Het huidige concept van snelwegbus is toch een beetje: de bus rijdt op de snelweg 80 km/h terwijl auto's met 100 km/h voorbijrijden. Bij (bijna) iedere afslag hobbelt de bus van de snelweg af, om via een bochtige rotonde op een mistroostige carpoolplaats 1 minuut stil te staan, voor die éne overstapper vanuit een aansluitende buurtbus. 3 minuten nadat de bus de snelweg verliet, rijdt-ie 300 meter verder weer de snelweg op.
Tja, zo degradeer je een snelwegbus tot een effectieve reissnelheid van amper 40 km/uur voor de gemiddelde reiziger...
Hoe anders, wanneer de snelweghaltes waren vormgegeven zoals de halte A29-Numansdorp of de halte A7-Folsgare. Dus niet de snelweg afrijden (bij voorkeur met een opstopping bij het kruispunt onderaan de afrit) en een bochtige kronkelroute naar een carpoolplaats of aftands busstationnetje.
En bij een hoogfrequente snelwegbus hoeft-ie ook niet meer bij iedere halte de juiste aansluittijd af te wachten, die in de praktijk soms zo ruim is genomen, dat de snelwegbus minutenlang staat te niksen op zo'n carpooldinges.
Dan maak je de rit voor de gemiddelde reiziger zo'n 30% sneller. Dan trek je niet alleen meer reizigers, maar krijg je ook meer bus voor je DRU's.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten