ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Om de verwachte groei van reizigers op te vangen steekt ProRail in de komende tien jaar 3,5 miljard euro in aanpassing en vernieuwing van bestaande stations en in de bouw van nieuwe. Het geld moet worden opgebracht door het rijk, provincies en gemeenten en de vervoerders zelf.
ProRail-directeur Eringa schat de kosten van de aanpak van de stations op 30 miljoen euro per stuk. In de afgelopen jaren is al flink geïnvesteerd in de aanpassing van treinstations, maar de toestroom van nieuwe reizigers maakt een verdere modernisering en uitbreiding noodzakelijk. De stations moeten meer en frequenter rijdende treinen kunnen verwerken.
Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2281804-prorail- ... wbouw.html
Om de verwachte groei van reizigers op te vangen steekt ProRail in de komende tien jaar 3,5 miljard euro in aanpassing en vernieuwing van bestaande stations en in de bouw van nieuwe. Het geld moet worden opgebracht door het rijk, provincies en gemeenten en de vervoerders zelf.
ProRail-directeur Eringa schat de kosten van de aanpak van de stations op 30 miljoen euro per stuk. In de afgelopen jaren is al flink geïnvesteerd in de aanpassing van treinstations, maar de toestroom van nieuwe reizigers maakt een verdere modernisering en uitbreiding noodzakelijk. De stations moeten meer en frequenter rijdende treinen kunnen verwerken.
Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2281804-prorail- ... wbouw.html
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.
https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations
Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).
Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...!
https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations
Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).
Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...!
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Precies, bij klp heb je nog geen eens bankjes bij de bushalte.Z2N schreef:'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
In grote steden zullen ze graag geld neerleggen voor woningbouw boven stations. Daarmee kan gelijk de aantrekkelijkheid van stations worden verhoogd.bartjemestrom schreef:De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.
https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations
Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).
Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...!
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Tja, aansluiting bieden op treinen is ook niet de sterkste kant van Arriva. Zelfs als die allemaal tegelijk aankomen zijn ze nog in staat zulke aansluitingen te bieden.Z2N schreef:'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
Daar kan ProRail niet zoveel aan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
De provincies kennende zitten ze gewoon glashard te liegen: de meeste provincies hebben een schatkist aan geld over van de verkoop van energiebedrijven. Maar ja, dan geven ze het uit aan extra rijstroken op wegen naar kleine durpskes, zo kan ik ook zeggen dat het geld op is :')bartjemestrom schreef:De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.
https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations
Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).
Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...!
Overigens haalt Limburg het dan nog niet bij Brabant qua afwijzen van stationslocaties.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Alle eigen voorstellen voor nieuwe stations maar even afgesplitst :)
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Het is ook wel typisch Nederland: er wordt een belachelijk hoog bedrag geinvesteerd en het gaat allemaal nog heel lang duren, maar uiteindelijk liggen de stations er hier wel een stuk beter bij dan in onze buurlanden, waarbij een overwoekerd tegelplateautje soms ook nog wel er mee door kan als station...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Het hangt natuurlijk wel af met welk land je wil vergelijken: de Zwitsers hebben ten minste een volledig plan, en niet van dit soort roeptoeterij.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Ik mag toch hopen dat ProRail die nieuwe stations wel met een (gedeeltelijk) dak aanlegt, zodat mensen droog kunnen wachten. Een wachthokje is vaak in de spits onvoldoende. Zeker met de klimaatverandering zullen we meer forse regenbuien krijgen en dan is droog op de trein kunnen wachten absoluut geen luxe.
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Een belachelijk hoog bedrag is het niet hoor: € 3,5 miljard over tien jaar tijd is maar € 350 miljoen per jaar. Dat is net iets minder dan de stationshal, fietsenstalling en Weenatunnel van het nieuwe Rotterdam Centraal hebben gekost.Vinny schreef:Het is ook wel typisch Nederland: er wordt een belachelijk hoog bedrag geinvesteerd en het gaat allemaal nog heel lang duren
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Ik vind de stations in Nederland toch wel beter en overzichtelijker dan in Zwitserland :)Z2N schreef:Het hangt natuurlijk wel af met welk land je wil vergelijken: de Zwitsers hebben ten minste een volledig plan, en niet van dit soort roeptoeterij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Dat ben ik niet echt met je eens eigenlijk. De grote stations zijn allemaal ruim, volledig afgebouwd (kan Utrecht C nog een puntje aan zuigen) en goed overzichtelijk. De enige uitzondering daarop is misschien Zurich HB, maar dat komt doordat de Zwitsers hun hoofdstations wél goed uitbreiden, en niet zoals in Amsterdam een deel van de treinen ombuigen.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Ik zag vanmiddag dat er in Dv flink gewerkt wordt in de oude "Wachtkamer 1e en 2e klasse".
Is al bekend wat daar gevestigd gaat worden?
Is al bekend wat daar gevestigd gaat worden?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten