ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door wouter15 »

ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Om de verwachte groei van reizigers op te vangen steekt ProRail in de komende tien jaar 3,5 miljard euro in aanpassing en vernieuwing van bestaande stations en in de bouw van nieuwe. Het geld moet worden opgebracht door het rijk, provincies en gemeenten en de vervoerders zelf.

ProRail-directeur Eringa schat de kosten van de aanpak van de stations op 30 miljoen euro per stuk. In de afgelopen jaren is al flink geïnvesteerd in de aanpassing van treinstations, maar de toestroom van nieuwe reizigers maakt een verdere modernisering en uitbreiding noodzakelijk. De stations moeten meer en frequenter rijdende treinen kunnen verwerken.

Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2281804-prorail- ... wbouw.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Z2N »

'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door bartjemestrom »

De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.

https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations

Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).

Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...! :lol:
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door sirvinniei »

Z2N schreef:'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
Precies, bij klp heb je nog geen eens bankjes bij de bushalte.
bartjemestrom schreef:De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.

https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations

Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).

Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...! :lol:
In grote steden zullen ze graag geld neerleggen voor woningbouw boven stations. Daarmee kan gelijk de aantrekkelijkheid van stations worden verhoogd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
Tja, aansluiting bieden op treinen is ook niet de sterkste kant van Arriva. Zelfs als die allemaal tegelijk aankomen zijn ze nog in staat zulke aansluitingen te bieden.
Daar kan ProRail niet zoveel aan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SLToilet »

bartjemestrom schreef:De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.

https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations

Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).

Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...! :lol:
De provincies kennende zitten ze gewoon glashard te liegen: de meeste provincies hebben een schatkist aan geld over van de verkoop van energiebedrijven. Maar ja, dan geven ze het uit aan extra rijstroken op wegen naar kleine durpskes, zo kan ik ook zeggen dat het geld op is :')
Overigens haalt Limburg het dan nog niet bij Brabant qua afwijzen van stationslocaties.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Zugführer »

Alle eigen voorstellen voor nieuwe stations maar even afgesplitst :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Vinny »

Het is ook wel typisch Nederland: er wordt een belachelijk hoog bedrag geinvesteerd en het gaat allemaal nog heel lang duren, maar uiteindelijk liggen de stations er hier wel een stuk beter bij dan in onze buurlanden, waarbij een overwoekerd tegelplateautje soms ook nog wel er mee door kan als station...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Z2N »

Het hangt natuurlijk wel af met welk land je wil vergelijken: de Zwitsers hebben ten minste een volledig plan, en niet van dit soort roeptoeterij.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door SuperGhost »

Ik mag toch hopen dat ProRail die nieuwe stations wel met een (gedeeltelijk) dak aanlegt, zodat mensen droog kunnen wachten. Een wachthokje is vaak in de spits onvoldoende. Zeker met de klimaatverandering zullen we meer forse regenbuien krijgen en dan is droog op de trein kunnen wachten absoluut geen luxe.
PHS

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door PHS »

Vinny schreef:Het is ook wel typisch Nederland: er wordt een belachelijk hoog bedrag geinvesteerd en het gaat allemaal nog heel lang duren
Een belachelijk hoog bedrag is het niet hoor: € 3,5 miljard over tien jaar tijd is maar € 350 miljoen per jaar. Dat is net iets minder dan de stationshal, fietsenstalling en Weenatunnel van het nieuwe Rotterdam Centraal hebben gekost.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Het hangt natuurlijk wel af met welk land je wil vergelijken: de Zwitsers hebben ten minste een volledig plan, en niet van dit soort roeptoeterij.
Ik vind de stations in Nederland toch wel beter en overzichtelijker dan in Zwitserland :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door Z2N »

Dat ben ik niet echt met je eens eigenlijk. De grote stations zijn allemaal ruim, volledig afgebouwd (kan Utrecht C nog een puntje aan zuigen) en goed overzichtelijk. De enige uitzondering daarop is misschien Zurich HB, maar dat komt doordat de Zwitsers hun hoofdstations wél goed uitbreiden, en niet zoals in Amsterdam een deel van de treinen ombuigen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Bericht door lvdmoosdijk »

Ik zag vanmiddag dat er in Dv flink gewerkt wordt in de oude "Wachtkamer 1e en 2e klasse".
Is al bekend wat daar gevestigd gaat worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten