Landsbusdiensten Brabant, door ArrivaBas
In dit topic laat ik zien wat mijn plannen zijn voor het OV in de provincie Noord-Brabant. Bij het plannen ben ik verdergegaan dan louter lijntjes op de kaart tekenen. Ik heb ernaast een complete dienstregeling en een kleurenschema ontworpen. Ook is er aandacht voor de kleurstelling informatievoorziening.
Lijnennet en Dienstregeling
Het lijnennet staat achter deze link. Als basis dient het lijnennet uit Dienstregeling 2018, toen het net getekend was. Hierop zijn een groot aantal aanpassingen gedaan.
Ik ga hier wat wijzigingen uitlichten en verklaren.
- In heel Brabant wordt Bravo flex opgeheven. In plaats hiervoor komen flexibele BelTaxi's die kleinere kernen/wijken zonder OV bedienen en/of in de stille uren de buurtbussen en enkele dunne streeklijnen vervangen. Je zou het kunnen zien als een doorontwikkeling van de Friese Opstapper of OV-Shuttle in Limburg. De voorwaarden staan in het voorbeeld van een haltedienstregeling (zie kopje kleurstelling en informatievoorziening).
- Ik heb er bewust voor gekozen om in West-Brabant enkele scholierenlijnen, die altijd alleen richting de school en in de ochtend rijden, te laten vervallen. Het nut van het afsplitsen van ritten omdat er soepeler materieeleisen gelden ontgaat mij volledig. Dit komt omdat er parallel aan de opgeheven lijnen reguliere streek- en snelbussen rijden. De reistijden gaan omhoog met hooguit 10 minuten.
- Een andere ingrijpende wijziging is ook in West-Brabant te vinden, namelijk op de verbinding Breda-Zundert. Hier wordt lijn 115 (in mijn plan 41) in frequentie verlaagd en aangevuld door een lijn 141 tussen Breda en Brecht. Hiermee ontstaat een compleet nieuwe snellere verbinding tussen Rijsbergen, Zundert en België. De lijn zorgt er tevens voor dat Wernhout op werkdagen weer de hele dag door rechtstreeks in verbinding staat met Breda. Met mijn lijn 141 gaan de reistijden met maximaal een half uur omlaag. Hier vervallen lijnen 16 en 615, omdat lijn 141 via het Ruitersbos (Mencia de Mendoza) gaat rijden.
- In Midden-Brabant wordt de huidige lijn 134 verlengd door deze lijn te koppelen aan extra ritten van lijn 136. Hierdoor is met lijn 175 een rechtstreekse verbinding ontstaan naar 's-Hertogenbosch. De reistijd wordt met maximaal 10 minuten verkort.
- In Oost-Brabant wordt het aanbod vooral in de avonduren en de weekenden uitgebreid. In de Peel is een groot gebied verstoken van openbaar vervoer in de stille uren. Samen met de BelTaxi zorgt lijn 91 (in mijn plan lijn 95) voor een ontsluiting van het gebeid tijdens de stille uren.
- Een andere uitbreiding van het aanbod is lijn 87. Dit zijn de vroegere lijnen 262 en 662 die van maandag t/m zaterdag een directe verbinding verzorgen tussen 's-Hertogenbosch, Maren-Kessel en Oss.
- In Zuidoost-Brabant wordt het aanbod van avondritten op dagniveau zoveel mogelijk gelijk getrokken. Dit gebeurt meestal door uitbreiding in de weekenden.
- Een laatste punt wordt gevormd door lijn 318, die in mijn net is vernummerd naar lijn 352. Deze lijn rijdt vanuit Luyksgestel door naar Lommel in België. De reistijd tussen Eindhoven en België wordt hierdoor met een kwartier verlaagd. De ongelukkige tijdligging nekt echter wel de halfuursdienst in Luyksgestel.
De complete dienstregelingen staan hieronder. Bij het plannen heb ik het gebied, dat voor dit plan één geheel is, verdeeld in de oude concessieregio's.
Dienstregeling West-Brabant. Deze entiteit beslaat het ruime gebied rondom Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom.
Dienstregeling Oost-Brabant. Deze entiteit beslaat de ruime regio Tilburg ten oosten van Rijen, 's-Hertogenbosch tot aan de Maas, Oss tot aan de Maas en de Peel.
Dienstregeling Zuidoost-Brabant. Dit deelgebied omvat de regio Eindhoven, Helmond en Deurne tot de provinciegrens.
Ik ben bij het plannen van dienstregelingen uitgegaan van zoveel mogelijk vaste knooptijden op de grotere stations. Hierbij kan tussen de twee en acht keer per uur een knoop zijn op het busstation, waarbij de bussen zoveel mogelijk tegelijk vertrekken. Alle vier centrale stations (Eindhoven, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Breda) vormen de belangrijkste knopen.
Tarieven
De oplettende kijker heeft gezien dat er een nieuw zonesysteem met 68 vaste 'Kernen' is ingevoerd, dat wat wegheeft van een zonetarief in o.a. de VRR, VRS of AVV. De achterliggende gedachte is het trekken van incidentele reizigers op kortere afstanden. De huidige prijs voor een los kaartje is minimaal €4,25 per enkele reis. Dat is allesbehalve aantrekkelijk voor keuzereizigers. Daarom is er een zonetarief ontwikkeld, waarbij een zone nooit dubbel wordt betaald. De vaste actiekaartjes en de prijs voor de BelTaxi zijn nooit afhankelijk van deze zonegrenzen. De OV-Chipkaart blijft gewoon geldig en behoudt een licht verlaagd kilometertarief. De prijsoverzichten staan op de laatste pagina van elk dienstregelingdocument.
kleurstelling en informatievoorziening
Voor wat betreft de huisstijl gaan we er even vanuit dat de Provincie niet verplicht de huisstijl van Bravo te gebruiken:
Dit is de kleurstelling die wordt gebruikt op de reguliere stads- en streekbussen. Ook HOV-stadsbussen in Eindhoven en buurtbussen maken gebruik van deze kleurstelling. De gekozen roodtint is niet uitgesproken fel, maar toch herkenbaar.
Voor de snelbussen heb ik echter een andere kleurstelling gekozen (let niet op de missende spiegels ):
Ik heb gekozen voor donkerblauw met zwart en wit om het verschil ten opzichte van de reguliere streekbus te benadrukken. Zwart geeft de bus een chiquer uiterlijk en wit zorgt voor de herkenbaarheid in het verkeer.
De BelTaxi's worden metallic zwart gespoten om eventueel ook als reguliere taxi's inzetbaar te zijn. Er zitten echter wel stickers in de standaardhuisstijl op de portieren.
De lijnennetkaarten zien er als volgt uit:
Op de lijnennetkaart wordt middels kleuren onderscheid gemaakt tussen soorten lijnen. Kanttekening hierbij is dat op samenlooptrajecten de belangrijkste of meestvoorkomende lijnsoort de kleur bepaalt. De kleuren komen verder alleen terug in de haltedienstregelingen. BelTaxi's zijn niet aangegeven op de voorbeeldkaart. De basis is geleend van http://www.opentopo.nl en voorzien van een eigen lay-out (de oranje en blauwe balken). De eindhaltes zijn zo aangegeven dat ze niet de lijnvoering bedekken en in posterformaat prima leesbaar zijn van een halve meter afstand.
Voor de haltedienstregelingen heb ik van elke lijnsoort een willekeurig voorbeeld gemaakt:
https://drive.google.com/file/d/15SexLf ... sp=sharing
Ik wacht jullie feedback met smart af. *O*
Uiteraard is het ook toegestaan van mijn topic een algemeen discussietopic te maken.