Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door matje82 »

"35 EEV bussen zullen doorrijden tot 2023 + 5 reserve"

welke bussen worden hiermee bedoeld? Zijn dat de Ambassadors uit 2009?
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

Ik hoop het niet, maar vrees het wel. :Y
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5242
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Of ze laten een deel van de Amba's doorrijden, of ze halen nog wat Citaro LE's uit GD. :P
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op vr 03 mei 2019, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door AlbertPool »

Kan moeilijk anders als je de brief letterlijk neemt. Er is verder niets uit de vorige concessie overgenomen behalve gelede bussen. De Citaro LE's uit het noorden zijn overigens net zo oud. Ik vind het niet erg, zit graag in de Ambassador-bussen van U-OV want die stoelen zijn minder hard dan in de nieuwere bussen daar. Ik ben alleen geen regelmatig busreiziger meer op dit moment.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

Die citaros uit GD zijn Euro V en die mogen dus niet rijden in BRU.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Er is een campagne gestart om weggebruikers erop te wijzen dat tram 22 eraan komt en daarom steeds vaker testritten zal rijden:
https://www.tram22.nl/

Er is zelfs een trambassadeur en uiteraard zijn er ook filmpjes:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Dat filmpje begint wel stereotype: een schoonmakende vrouw.. :X

Verwacht ik toch niet meer, in deze tijd, in het progressieve Utrecht. :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Voor zover ik weet hebben we nog steeds een overschot aan studentes hiero, dus de kans is nou eenmaal groter dat je een schoonmakende dame tegenkomt...
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Vervoersplan staat online met de U-Link informatie en al het andere wat gewijzigd gaat worden.

Ik kreeg persoonlijk hoofdpijn van de stukken over U-Link. Ben benieuwd hoe de praktijk is

https://uov-prod.cdn.prismic.io/uov-pro ... v+2020.pdf
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Ze hebbem wel heel veel vertrouwen in de extra capaciteit van de dubbelgeledes op de 28: de interval gaat in het dal terug naar een 10-minutendienst. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken, al heb ik er alvast niet heel veel vertrouwen in.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Volgens mij zijn er nog nooit zulke grote veranderingen aangebracht. Vrijwel het hele netwerk gaat op de schop.

Ik ben zelf een beetje sceptisch over de U-Link lijnen want het klinkt allemaal heel leuk, maar volgens mij is het allemaal vooral cosmetisch. Ik zie nauwelijks verbeteringen aan de infrastructuur in het gebied ten oosten van Utrecht.

Er worden overigens wel erg veel lijnen samengevoegd tot één lijn. Het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Volgens mij zijn er nog nooit zulke grote veranderingen aangebracht. Vrijwel het hele netwerk gaat op de schop.
Juli 2016 nu al vergeten? Dat was de grootste netwerkaanpassing tot nu toe in Utrecht e.o.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Nou, ik vind het nu al helemaal niks. Lijn 72 rijdt straks niet meer via Dijnselburg.

Waar kan ik klagen?

Vanaf Vollenhove kun je straks ook niet meer zo lekker snel naar Amersfoort reizen.

Verder lezen maakt ook duidelijk dat lijn 51 waarop ik dan overstap ook verdwijnt. Bah, er wordt alleen maar gedacht aan de doorgaande reizigers op de hoofdlijnen. Als je binnen de grenzen van een zone wil reizen wordt het alleen maar slechter.

De verbinding Amersfoort CS - Science Park is nu niet echt aantrekkelijk meer. Nu die tram gaat rijden willen ze weer al die leuke snelbussen gaan opheffen.

Ben benieuwd wat de rest van deze achterlijke plannen vindt.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op di 21 mei 2019, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Je hoeft niet eens naar klacht.nl, je kunt ook gewoon je zienswijze indienen bij U-OV zelf. Het is niet voor niets de consultatieversie van het vervoersplan.

De nieuwe opzet voor de buslijnen tussen Utrecht en Zeist (en verder) is natuurlijk vooral een efficiencyslag. Maar die is ook nodig. Je kunt in het huidige netwerk op heel veel plekken komen zonder overstap, maar wat ik in de praktijk zie gebeuren is dat er vaak meerdere bussen op een kluitje rijden op de parallelle trajecten (zoals de Utrechtseweg in Zeist) die vooral elkaars reizigers af zitten te vangen; tegelijkertijd is het aantal mensen dat daadwerkelijk van de unieke route gebruik maakt eigenlijk te weinig om die busroute te rechtvaardigen. Dat zijn allemaal dure dienstregelinguren.

En er zal best wat gemor komen, hoor. Ik denk dat er vanuit Nieuwegein wel een paar klachten komen van reizigers die nu de 71 en 72 gebruiken om zonder overstap op de Uithof - oh pardon, het Science Park te komen, en uit de Schaakwijk, en vast nog wat reacties uit de categorie "ik gebruik de bus nooit en eigenlijk niemand niet maar SCHANDE dat hij niet meer door onze straat rijdt, want hoe moet dat nu voor de ouderen en de verstandelijk gehandicapten" etc etc ad nauseam.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Gezien de omvang van de wijzigingen zo mogelijk nog groter lijkt dan bij de grote wijziging in de zomer 2016 zal dat gemor vast niet uitblijven nee. Er zijn ook nogal wat verbindingen die voortaan met overstap zijn in plaats van rechtstreeks maar wel veel vaker, de gemeente Leusden bewijst dat dat doorgaans het nodige geklaag oplevert terwijl je wel reizigersgroei krijgt (maar die mensen hoor je niet).

Maar al met al lijkt men er wel aardig in geslaagd de meeste haltes bereikbaar te houden en wordt het flexvervoer zinvol ingezet (als aanvulling om trage slingerroutes te elimineren). Hoewel, lijn 12 in Maarssen wordt tussen de Maarsseveensevaart en het station wel een heel erg slingerend lijntje. Waarbij het voor een deel van de reizigers van halte De Driesprong sneller wordt om naar de haltes Raadhuisstraat en Parkweg van de omgelegde 120 te lopen. Immers stopt lijn 12 voor hen weliswaar dichterbij, maar moet die ook nog het rondje door Maarssen-Dorp maken waardoor het vertrekmoment in de spits aannemelijk nagenoeg gelijk komt te liggen inclusief het lopen naar de halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Het toeval wil dat ik nabij halte Driesprong woon. Ik ging al niet vaak met de bus, maar als mijn bus voortaan de voorgestelde route naar Utrecht gaat rijden in plaats van rechtstreeks over de Amsterdamsestraatweg zal ik vermoedelijk helemaal afscheid gaan nemen van de bus :')
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Haha, straks krijgen we dus een lijn 50 met 5 standaard routevarianten:
Utrecht - De Klomp
Utrecht - Wageningen
Utrecht - Doorn
Utrecht - Driebergen-Zeist
Leersum - De Klomp

En dan allemaal dezelfde U-link kleurstelling?
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door dennistd »

Het zijn in principe maar 2 routes: Utrecht - De Klomp en Utrecht - Wageningen. De andere drie varianten zijn gewoon verkorte ritten op één van deze twee routes.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Mijn indrukken tot nu toe:
- Zowel Nieuwegein als Zeist krijgen flink minder lijnen, ik hoop dat er nog steeds genoeg capaciteit zal zijn zonder enorme looptijden...
- De busbaan Transwijk is eindelijk af, en meteen wordt er flink geschrapt in de buslijnen die er langs rijden. 85 komt er niet meer altijd, 9 rijdt alleen nog maar in de spits, 24 naar een kwartiersdienst. 9 is vaak leeg, maar dat komt vooral omdat de dienstregeling niet is afgesteld met 102, die praktisch dezelfde route rijdt en een paar minuten eerder vertrekt, voor zover ik me kan herinneren. 24 in een kwartiersdienst gaat krap worden voor m'n gevoel, die bussen zitten zelfs met geleed vaak flink vol.
- Lunetten - USP gecombineerd met 371. Het past wel, maar ik ging er van uit dat dat deel een sterfhuisconstructie was sinds de introductie van 29.
- 29 vaker in de spits. Ik ben helemaal voor, maar ik verwacht nou niet ineens veel overstappers vanuit de trein. Die waren er eerder al niet en zullen met de Uithoflijn al helemaal verdwijnen, tenzij iedereen naar de Galgenwaard/Rijnsweerd in een bus eerder zit dan ik. Vraag me af of het sneller is om op Vaartsche Rijn over te stappen op de tram, als ik naar USP wil.
- Snap nog steeds niet waarom de bediening van Soesterberg (en daarom door naar Amersfoort) onder U-OV valt, en heb nou niet het gevoel dat de voormalige 72 nou zo druk was dat dit U-link moet worden.
- Er wordt flink ingezet op Westraven als knooppunt.
- De hernummeringen naar 20 en 30 als Uithofreeksen zijn er eindelijk (grotendeels). Dat 20 voor stad-Uithof en 30 voor regio-Uithof is heb ik nog niet eerder op papier zien staan, maar is wel logisch en ging men waarschijnlijk al lang van uit.
- Goed dat ze gaan kijken naar verbeteringen voor Kanaleneiland-Zuid, want als overstappunt is dat momenteel nou niet fantastisch.
- 242 opheffen snap ik, mijn studiegenoten uit Wijk namen eigenlijk altijd al 12 en 41 in plaats van 242. Kleine sample size enzo, maar geeft aan dat het niet uit de lucht komt vallen.
- Lijn 281 heb ik juist over gehoord dat de verspitsing daarvan ervoor zorgde dat men het geen betrouwbare verbinding vond. Vervanging door trein en tram is begrijpelijk, dat zal flink wat sneller zijn.
- Het is al een flinke tijd geleden dat ik regelmatig met de 287 ging, maar destijds zat die verbinding al goed vol, dus gelede bussen zijn een mooie aanvulling. Ik hoop wel dat de Nieuwegeinse haltes van 283 en 287 doorgaande reizigers niet te veel hinderen.
- Lijn 13 is in de vorige dienstregeling hernoemd, maar wordt nu al opgeheven. Tja, al die 1x-servicelijntjes zijn/waren relatief noodlijdend, volgens mij.
- Eerst wordt het lijnennet in Vianen onnodig ingewikkeld genoemd, en daarna tuigen ze een net zo ingewikkeld nieuw systeem op...
- Dus toch geleed materieel op lijn 7, en zelfs specifiek bedoeld voor de tak naar Kanaleneiland. Heb nou niet het gevoel dat die bus vaak vol zit, ik zie eerder altijd een redelijke maar niet drukke bezetting. Nou reis ik nooit met de 7 in de spits, maar ik zie hem wel langs komen. Het is echter wel een redelijk patroon dat verbindingen die de tram eigenlijk snel zou moeten bieden (Kanaleneiland-CS, IJsselstein-Nieuwegein Binnenstad, Westraven-CS) worden versterkt met bussen omdat de tram nou eenmaal te traag is.
- Er is nog steeds een lijn 24 CS-De Meern-Oost, maar dan via een compleet andere route. Dat gaat verwarring opleveren.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Ferdinand schreef:Nou, ik vind het nu al helemaal niks. Lijn 72 rijdt straks niet meer via Dijnselburg.
Die 8 instappers per dag zullen inderdaad ongeveer 500 meter verder moeten lopen naar de halte De Dreef.
Ferdinand schreef:Vanaf Vollenhove kun je straks ook niet meer zo lekker snel naar Amersfoort reizen.
Lijn 34 neemt de verbinding tussen Vollenhove en Amersfoort over en wordt zelfs sneller dan lijn 52, doordat in Soesterberg niet meer door het dorp wordt gereden.
De bedieningstijden en frequenties worden hetzelfde als die van lijn 52, dus deze verbinding gaat er eerder op voor- dan achteruit.
Ferdinand schreef:Verder lezen maakt ook duidelijk dat lijn 51 waarop ik dan overstap ook verdwijnt. Bah, er wordt alleen maar gedacht aan de doorgaande reizigers op de hoofdlijnen. Als je binnen de grenzen van een zone wil reizen wordt het alleen maar slechter.
Over welke verbinding heb je het nu? De route door Kerckebosch wordt in elk geval overgenomen door lijn 74.
Ferdinand schreef:De verbinding Amersfoort CS - Science Park is nu niet echt aantrekkelijk meer.
Als ik het zo kan inschatten, wordt lijn 34 nauwelijks langzamer dan lijn 72 nu is. Maar daarnaast hebben meerdere wijken in Amersfoort al een rechtstreekse verbinding met het USP door middel van de Syntus-lijnen 202, 203, 204 en 206.
Ferdinand schreef:Ben benieuwd wat de rest van deze achterlijke interessante plannen vindt.
Van de meeste haltes tussen Utrecht en Zeist waar lijn 50 en 73 straks niet (meer) stoppen, kan ik het wel begrijpen, zeker omdat lijn 74 daar nog wel stopt. Wel zou ik alle lijnen bij de Archimedeslaan laten stoppen, omdat dit vanuit Zeist gezien een handige halte is om Rijnsweerd-Noord te bereiken (met o.a. het Provinciehuis).

Daarnaast maakt U-OV nog een andere fout: in het vervoerplan staat dat de 65 dagelijkse reizigers tussen Soesterberg en De Bilt, Utrecht-Centrum en Utrecht Centraal gebruik kunnen maken van lijn 56 en dan bij de halte Nepveulaan in Zeist over kunnen stappen op U-link 73, maar lijn 56 komt helemaal niet bij de halte Nepveulaan. :? Of zijn er plannen om lijn 56 een andere route binnen Zeist te geven?

Verder valt het me in de frequentietabel op dat lijn 35 (combinatie van de huidige lijnen 31 (deels) en 371) 's ochtends alleen van Driebergen-Zeist naar Lunetten rijdt en 's middags andersom. :? Ik denk dat dit een foutje is en dat tijdens beide spitsen in beide richtingen wordt gereden, want ik kan me niet voorstellen waarom je 's ochtends van het USP naar Lunetten wilt reizen (en 's middags vv.).
Andere opmerkingen volgen mogelijk later. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Milco »

Ik vind het wel mooi dat U-OV eerst een concept naar buiten brengt, de reizigers input laat geven en pas later een feitelijk vervoerplan uitbrengt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

Even een zorg qua materieel: als elke bus echt z'n eigen kleur krijgt, wordt dat wel lastig bij onderhoud en uitval. Je wilt geen roze bus op een groene lijn of zo. En moeten chauffeurs dan de hele dag pendelen op één lijn (de roze/blauwe/...)? Nu zijn de omlopen nog wel afwisselend. Vooral voor de Wijkse chauffeurs slaapverwekkend verwacht ik; dat stuk heb je na drie keer ook wel eens gezien.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1250
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Frank93 »

Je hoeft natuurlijk niet de hele dienst dezelfde bus te houden. Dat gebeurt nu (waarschijnlijk) ook niet.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5242
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

In GD hebben ze een paar 'neutrale' reservebussen rondrijden. Ik neem aan dat ze dat in Utrecht ook gaan doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten