24 meter bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

24 meter bussen

Bericht door Freek »

Hallo een ieder,

Zojuist had ik een discussie met een studiegenoot over 24 meter bussen. Hij stelde namelijk dat er naast Utrecht en de Phileas in Eindhoven er nog meer 24 meter bussen in Nederland rijden. Volgens mij was dit niet het geval.

Weet iemand hier toevallig wie het juist heeft?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 24 meter bussen

Bericht door Ruben »

Ik zou inderdaad niet weten waar in Nederland nog meer van die vehicles rijden, dus ik zou jou gelijk geven. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 24 meter bussen

Bericht door Vinny »

Hoe lang zijn die Zuid-tangent bussen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door Daniel »

18 meter :wink: Alles wat langer is heeft ook een geleding meer... en dubbelgeleed rijdt toch echt alleen in Utrecht. (De dubbelgelede Phileas heeft zover ik weet nooit op de dienst gereden in Eindhoven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 24 meter bussen

Bericht door Freek »

ik heb even verder gekeken, wikipedia meld dat er dubbelgelede bussen rijden in Utrecht (de eerste van Europa) en sinds kortere tijd in Hamburg (ook de Van Hools). Daarnaast heb ik ergens gelezen (vraag me niet om een bron, google brengt je overal, maar de bron vergeet je) dat ergens in Israel ook (proto)types moeten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door Daniel »

In Aken rijden ook nog Van Hool AGG300's :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door JeePee »

Was er niet
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 24 meter bussen

Bericht door Freek »

Dat is een klok en klepel verhaal. Er heeft er de 24 meter Phileas heeft 1 dag proef gereden en is 1 dag in Nijmegen geweest voor een bobo-rit. 24 meterbussen zijn er op de Heijendaalshuttle helaas niet.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door JeePee »

OK, ik wist dat er iets uit Eindhoven geen gegaan was, maar wist niet meer hoe het precies zat. Bedankt voor de toelichting.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 24 meter bussen

Bericht door Chauf21 »

24-meterbussen mogen in Nederland overigens alleen rijden met een ontheffing :)

In Utrecht en Eindhoven rijden de dubbelgelede bussen gewoon op de dienst. Incidentieel kan je dubbelgelede bussen wel tegenkomen in andere gemeenten bijvoorbeeld bij promoties of bijzondere gelegenheden. Zo hebben er in Groningen en Limburg ook enkele dagen dubbelgelede bussen gereden. In Europees verband zijn er meer plaatsen waar dat type bussen wordt ingezet. De TEC gebruikt bijvoorbeeld ook een dubbelgelede voor studentenvervoer :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 24 meter bussen

Bericht door Freek »

Chauf21 schreef:24-meterbussen mogen in Nederland overigens alleen rijden met een ontheffing :)
..... De TEC gebruikt bijvoorbeeld ook een dubbelgelede voor studentenvervoer :)
Zijn er speciale eisen waaraan een dergelijke ontheffing moet voldoen??

TEC?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door JeePee »

TEC is de vervoersmaatschappij van Walloni
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: 24 meter bussen

Bericht door IC3 »

Reiziger Ddrs schreef:In Aken rijden ook nog Van Hool AGG300's :wink:
Vandaag heb ik ze nog mogen zien, in Aken. Mooie busjes!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door STF »

Ik weet niet of ze 24 meter lang zijn, maar de dubbel gelede bussen in Luxemburg mogen alleen overdag rijden. Zijn er meer steden/landen waar ze alleen overdag mogen rijden. (Heeft niks met het aantal passagiers te maken hoor.)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door Geert »

Waarom is dat? Veiligheidseisen ofzo? Hier in Utrecht rijden ze op lijn 11 en 12 gewoon door tot einde dienst (en ja, meestal is dat wel overkill...)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: 24 meter bussen

Bericht door Dubbele P »

Moet je eigenlijk ook een speciaal rijbewijs hebben voor het rijden in deze bussen of mag dat met het reguliere busrijbewijs ook gewoon?
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: 24 meter bussen

Bericht door math1985 »

Geert schreef:Waarom is dat? Veiligheidseisen ofzo? Hier in Utrecht rijden ze op lijn 11 en 12 gewoon door tot einde dienst (en ja, meestal is dat wel overkill...)
Dat is ook pas sinds deze dienstregeling, vorig jaar gingen ze er rond een uur of 9 uit,
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: 24 meter bussen

Bericht door Jeroen »

Dubbele P schreef:Moet je eigenlijk ook een speciaal rijbewijs hebben voor het rijden in deze bussen of mag dat met het reguliere busrijbewijs ook gewoon?
Ik meen dat ze bij het GVU intern een extra training krijgen, maar dat geen extra rijbewijs vereist is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door STF »

Hier in Luxemburg, zijn er maar 11 chauffeurs opgeleid om op de dubbelgelede bussen te mogen rijden. Ik geloof dat het een vloot is van 11 bussen, dus er moet niemand ziek zijn als alle bussen rijvaardig zijn ;)

Waarom ze 's avonds niet mogen rijden??? Misschien dat het in het donker wel erg lastig om via de spiegels te zien of het wel of niet goed gaat.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 24 meter bussen

Bericht door Chauf21 »

Jeroen schreef:
Dubbele P schreef:Moet je eigenlijk ook een speciaal rijbewijs hebben voor het rijden in deze bussen of mag dat met het reguliere busrijbewijs ook gewoon?
Ik meen dat ze bij het GVU intern een extra training krijgen, maar dat geen extra rijbewijs vereist is.
Het is wel gebruikelijk dat vervoerders eerst een instructie/training (lees: een paar rondjes rijden om te oefenen) voor het rijden op gelede en dubbelgelede bussen geven. Het rijdt en draait toch net weer een beetje anders. Het normale busrijbewijs-D volstaat overigens voor het rijden op beide type bussen :)
STF schreef:Waarom ze 's avonds niet mogen rijden??? Misschien dat het in het donker wel erg lastig om via de spiegels te zien of het wel of niet goed gaat.
Dat is ook mijn eerste gedachte ja :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 24 meter bussen

Bericht door Freek »

Nog een vraagje...

is er iemand die iets van de situatie in Aken af weet??
De bussen worden ingezet op de lijn 5 en 45 welke rijden tussen de wijk Brand en het universitaire ziekenhuis. Als ik echter naar de dienstregelingen van deze lijnen kijk is er slechts sprake van een halfuursdienst voor beide lijnen. Wat snap ik dan niet.

A) Ik lees de dienstregeling niet goed, de bus rijdt vaker in het uur
B) Op de een of andere manier is er toch een grote vervoersvraag
C) De bussen zijn puur overkill

Het lijkt mij dat je zulke bussen alleen inzet indien er een grote vervoersvraag is, echter dan lijkt het mij toch dat die bussen vaker dan eens per half uur moeten rijden.
Iemand die hier iets meer van af weet?
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: 24 meter bussen

Bericht door Jeroen »

Kostenbesparing wellicht?
Martin
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:50
Locatie: Arnhem / Den Haag

Re: 24 meter bussen

Bericht door Martin »

afgelopen februari reed er een dubbel gelede bus (van het GVU) in arnhem rond, op de lijnfilm stond "gereserveerd" en hij legde het traject af van lijn 5. Dit was vlak voordat er in de wijk presikhaaf een aantal wegen open gebroken werden en een omleiding van toepassing werdt voor deze lijn. Ik verwacht dat het een testrit was om te kijken hoe de route te rijden is met dubbel geleed.
Lijn 5 rijdt in de spits +/- elke 5 minuten en zit altijd stampvol terwijl het al geleed is wat er rijdt. vandaar de gedachte dat er misschien wel dubbel geleed aan komt en misschien wel als trolley uitvoering, dat zou wel mooi zijn!
Ben benieuwd of er dubbel geleed in arnhem komt, en ook of het trolley of met een dieselmotor wordt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 24 meter bussen

Bericht door Freek »

Reken er maar niet op dat er in Arnhem dubbelgeleed komt. De investeringen krijgt cxx er nooit uit voor het aflopen van de concesssie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 24 meter bussen

Bericht door webguy »

Dubbel geleed in Arnhem :P Das een goede... Lijn 5 rijdt vaak, en in de spits is de lijn druk, maar om nou dubbel gelede bussen in te zetten. Dat lijkt me alleen zinnig als een Hogeschool/MBO Sprinter naar Presikhaaf, die niet bij elke straathoek stopt ook te druk is...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten