Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Afbeelding

Toch wel weer jammer dit. De regering mag met deze verkiezingen niet sjoemelen met kiesdistricten (immers evenredige vertegenwoordiging is verplicht bij Europese verkiezingen, vandaar dat in het VK en Duitsland kleinere partijen ook kans maken) of kiesdrempels (kiesdrempel mag niet hoger zijn dan 5%) en toch stemmen die Hongaren massaal op de Fidesz-partij (partij van dictatortje Orban). Hebben de Hongaren zo'n plaat op hun kop? De EU moet er op toezien dat deze verkiezingen eerlijk verlopen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Het duurde exact 55 minuten, totdat aanhangers van de extreem-rechtse Rassemblement National (partij van Marine Le Pen) en La République en Marche (partij van President Macron) eindelijk mot kregen. Gilbert Collard van RN noemde Daniel Cohn-Bendit van LREM een vuile verrader, en Cohn-Bendit noemde daarop Collard 'verachtelijke rommel' en een eikel. Dit was alleen geen steegje in Parijs, maar de verkiezingsuitzending op TF1, de grootste TV-zender van Frankrijk. Vanwege deze zooi stemde ik dus in Frankrijk vandaag (en voor geen van beiden). :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wannes »

Een gezellige boel daar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De langste rijen in Europa stonden voor de ambassades en consulaten van Roemenië vandaag, zo ook in Nederland:

De rij in Den Haag: https://twitter.com/robertpbas/status/1 ... 9878562822
De rij in Diemen-Zuid: http://www.diemerkrant.nl/2019/05/26/vi ... emen-zuid/

Daar heeft de burgemeester inmiddels de ambassadeur gebeld en de Roemeense kieswet voor belachelijk uitgemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

SP en PVV zijn weggevaagd uit het Europees Parlement.

Vanmiddag beweerden de lijsttrekkers van deze partijen nog op TV dat het aan van alles lag maar niet aan hun campagne. Heeft iemand iets van de PVV gehoord afgelopen campagne en de SP heeft gewoon een grote blunder begaan met Frans Brusselmans.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Het is te makkelijk om te zeggen dat het alleen aan dat campagnefilmpje ligt.(Het heeft zeker niet geholpen, daar ben ik het mee eens) Het gaat al langer slecht met de SP en verlies lag voor de hand. Voor de verkiezingen hield ik al rekening met een verlies van 1 zetel en vreesde ik er af en toe voor dat de partij misschien op 0 zetels uit zou komen. Dat lijkt nu dus te gebeuren.

Ik ben heel benieuwd hoe de partij hierop gaat reageren. Als ze weer met zo'n slap excuus komen als "Dit waren niet onze verkiezingen"etc. ben ik er klaar mee en is het einde lidmaatschap. De partij verliest al jaren veel kiezers en weet ook potentiële kiezers niet meer naar de stembus te trekken. Dat kan niet alleen maar aan anderen of "de omstandigheden' liggen, dan gaat er iets met de partij zélf niet goed.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

trolly schreef:Oh, en ik ben blij dat het weer aan is tussen jullie!

Knipperlichtrelatie?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Het is nooit helemaal uit geweest ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Nou ja, je wil kennelijk toch wel erg graag potentiële kiezers trekken enzo, dus ik dacht dat het nou toch wel afgelopen zou gaan zijn tussen jullie. Maar doe rustig hoor, ik merk wel.


Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ondertussen is bij de Britten de opkomst van de Brexit-partij misschien nog groter dan eerder voorspeld werd, van de 18 tot dusver verklaarde parlementsleden zijn er 8 van de partij van Farage. De Liberal Democrats (en in mindere mate de Groenen) zijn de andere winnaars. De verliezers zijn de Conservatieven en Labour, die respectievelijk nu 1 en 3 parlementsleden hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ronaldussen schreef:Ik ben heel benieuwd hoe de partij hierop gaat reageren. Als ze weer met zo'n slap excuus komen als "Dit waren niet onze verkiezingen"etc. ben ik er klaar mee en is het einde lidmaatschap.
Zie https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POM ... ngen~.html

"Mensen die kritisch of cynisch zijn geworden over de Europese Unie zijn niet komen opdagen". "De helft minder van onze mensen is gaan stemmen". "Het ligt niet aan onze campagne, maar er is een structureel probleem met de Europese democratie".

Veel succes morgen (A)
Z2N schreef:Ondertussen is bij de Britten de opkomst van de Brexit-partij misschien nog groter dan eerder voorspeld werd, van de 18 tot dusver verklaarde parlementsleden zijn er 8 van de partij van Farage. De Liberal Democrats (en in mindere mate de Groenen) zijn de andere winnaars. De verliezers zijn de Conservatieven en Labour, die respectievelijk nu 1 en 3 parlementsleden hebben.
De laatste peilingen dachten aan meer dan 35%, maar tot nu toe zitten ze onder de 30% aan stemmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ze hebben anders zojuist wel Wales binnengehaald, wat altijd een Labour-bolwerk was. Het enige gebied waar de Brexit Party niet dominant blijkt is (hoe verrassend) Schotland, waar in alle tot nu toe verklaarde kiesdistricten de Schotse Nationalisten ruimschoots aan kop gaan.

En de boeiendste verrassing van de avond tot dusver daar: de eerste moslim-Lord Mayor van Sheffield, Magid Magid, is met de Groenen verkozen tot Europees Parlementslid voor Yorkshire & Humber.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Cas »

Qua SP: hoe onsmakelijk ook, ik had eigenlijk verwacht dat het spotje de SP goed zou doen. De SP is nou eenmaal de tegenpartij en flink eurokritisch, dus alleen maar bashen en duidelijk maken dat ze niet zoals de rest van links (PvdD uitgezonderd) pro-Europa zijn lijkt me alleen maar beter voor hun profiel. De gematigde kiezer winnen ging hem ook niet worden, met een sterke PvdA en GL. Daarnaast meen ik me te herinneren dat een flink deel van het SP-electoraat was overgestapt op FvD bij de provinciale staten.
Al met al leek me die positionering dus wel slim: de hardcore-SPers komen toch wel, en stemmen terugwinnen zal eerder van FvD/PVV dan van PvdA/GL moeten komen. Blijkbaar toch niet gelukt.

Qua Britten: Een duidelijk signaal dat de kiezers willen dat de partijen nou eindelijk eens een standpunt innemen. De conservatieven krijgen niks voor elkaar, waardoor de Brexitfans overlopen naar Farage, terwijl remainers nou ook niet echt happig zullen zijn op de Tories momenteel. Labour heeft vergelijkbare problemen: ze zijn niet pro-brexit genoeg om die stemmen te behouden, maar hebben ook massaal de remain-stem verloren door nog steeds voor een zachte brexit te pleiten en heel moeilijk te doen over een referendum.

Ik volg een flink aantal Britten op Twitter, en daar was er een flinke tweedeling binnen het linkse kamp tussen 'Labour kan als enige Farage stoppen, deze ene MEP is anti-brexit dus Labour is anti-brexit, Greens zijn naïef/onervaren en Libdems veel te rechts!' en 'Een stem voor Labour is een stem voor Brexit, deze verkiezingen gaan niet over het bestuur zelf dus nu is de tijd om voor remain te stemmen'. Het is wel duidelijk dat het tweede kamp heeft gewonnen, getuige deze uitslagen.
Laatst gewijzigd door Cas op ma 27 mei 2019, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Z2N schreef:Een echte groene golf vanavond in Europa:
Da kan je maar vrees voor de toekomst hebben. Die Grünen hier bij ons hebben hun imago van een "Bevormundungs- und Verbotspartei" (Bevormundung = bevoogding) niet voor niets..... :roll:
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Maar dat imago hebben ze vooral bij CDU/CSU stemmers :D
Die partijen hebben natuurlijk ook zo hun historie wat betreft het voorschrijven aan de mensen wat wel en niet geoorloofd is. Daar zijn de Groenen dan weer een (soms misschien overtrokken) reactie op.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Ik denk dat uiterlijk als de liter benzine 5,- Euro kost en duizenden banen in de Duitse industrie verloren gaan de Hype rond de Grünen weer vorbij is....
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Suus schreef:
Ronaldussen schreef:Ik ben heel benieuwd hoe de partij hierop gaat reageren. Als ze weer met zo'n slap excuus komen als "Dit waren niet onze verkiezingen"etc. ben ik er klaar mee en is het einde lidmaatschap.
Zie https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POM ... ngen~.html

"Mensen die kritisch of cynisch zijn geworden over de Europese Unie zijn niet komen opdagen". "De helft minder van onze mensen is gaan stemmen". "Het ligt niet aan onze campagne, maar er is een structureel probleem met de Europese democratie".
Je doet nu net of van Raak helemaal niet aan zelfkritiek doet en dat is niet helemaal de juiste weergave van het gesprek, jammer.
In het begin van het gesprek geeft hij al gelijk aan dat de partij er niet voor heeft kunnen zorgen om hun achterban naar de stembus te krijgen en dat er een kritische analyse moet komen over het hoe en waarom. Daarnáást zegt hij dat er óók een structureel probleem is met de Europese democratie, aangezien een groot deel van de (eurokritische) bevolking niet op komt dagen bij deze verkiezingen. De nadruk van het gesprek lag wel op dat laatste, dus ik snap het als dat het enige is wat blijft hangen.

In de mail aan kaderleden kijken ze meer naar zichzelf en staat onder andere dit:
Dat zoveel mensen niet stemmen is een enorm democratisch tekort. Dat is voor ons op geen enkele manier een excuus, want wij zijn er niet in geslaagd om de terechte teleurstelling en begrijpelijke boosheid over de gevestigde orde te mobiliseren. We hebben niet de juiste snaar geraakt om mensen te overtuigen voor ons te kiezen. Dat betekent dus dat we op zoek moeten naar betere manieren om dit te doen.
Het is een begin, maar helemaal gerust op een echte kritische analyse ben ik nog niet. Ik wacht het nog even af.

Zin aangepast
Laatst gewijzigd door AppleMoose op ma 27 mei 2019, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Vandaag zijn de leden voor de Eerste Kamer gekozen waarbij de regeringscoalitie 32 zetels heeft behaald en Fvd en VVD samen de grootste partijen zijn geworden met ieder 12 zetels.

https://nos.nl/artikel/2286552-coalitie ... op-12.html
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Hmmm, die mail heb ik niet gehad. Apart.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Blijkt een mail voor kaderleden / actieve leden te zijn, zie ik net.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Oh zo. Ja actief/kaderlid ben ik al een jaartje of 10 niet meer. (A)
En mijn lidmaatschap staat steeds meer op de tocht t.b.h., bij de laatste verkiezingen maar Partij voor de Dieren gestemd.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik ook al zeker 3 jaar niet meer, maar blijkbaar sta ik nog steeds als kaderlid ingeschreven :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Breaking: Zojuist laat Ron Meyer, in een mail aan alle leden, weten zich in het najaar niet meer verkiesbaar te stellen als partijvoorzitter van de SP.
Je zou het als een "eervol ontslag" kunnen zien...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Verklaring staat inmiddels ook op hun website: https://www.sp.nl/nieuws/2019/05/politi ... ersoonlijk

Vanmiddag zei een woordvoerder nog tegen het AD dat er niemand ging vertrekken. En Marijnissen vond dit ook niet nodig. Typisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Dat was ook wat mijn wenkbrauwen behoorlijk deed fronsen toen ik dat vanmiddag bij het AD las. Als je zegt dat je een kritische analyse wilt maken naar aanleiding van de afgelopen verkiezingsnederlagen, betekent dat ook dat je kritisch kijkt naar personen die een rol hebben gespeeld in de afgelopen periode en dan kan een uitkomst zijn dat er een of meerdere mensen gefaald hebben en het beter is dat ze vertrekken. Dan kún je niet van tevoren zo stellig beweren dat er absoluut geen koppen gaan rollen, zeker niet als dit de zoveelste (flinke) verkiezingsnederlaag op rij is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten