Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Zugführer »

Hej! Enkele weken geleden ben ik er een weekje tussen uit geweest, gewoon omdat het kan, met Stockholm als belangrijkste doel. Een oud-huisgenoot woont daar tegenwoordig en ik wilde er graag eens op bezoek. Bovendien was het een tijdje geleden dat ik in Zweden was geweest, wat ik altijd al een leuk land gevonden heb. Ik neem natuurlijk niet de meest voor de hand liggende route (en al helemaal niet het vliegtuig :p), maar reis heen via Hamburg en Noord-Jutland, vaar dan met de ferry naar Göteborg en vervolg dan mijn weg naar Stockholm.
Dit zijn de route en belangrijkste tussenstations die in dit verslagje voor komen:
Afbeelding

1. Zoals wel vaker begint mijn reisje op vrijdagochtend op Utrecht Centraal. Ik ben ruim op tijd en spot een (dubbele) DDAR die als sprinter naar Amersfoort rijdt. Vind ik wel geinig om nog eens in te zitten, dus reis ik mee naar Amersfoort, ik ben toch ruim op tijd.
Afbeelding
DDAR at Utrecht Central station by Zugführer, on Flickr

2. In Amersfoort neem ik de Intercity Berlijn en stap uit op Osnabrück Hauptbahnhof. Dat is een soort station Duivendrecht, maar dan wat minder modern. Het stationsgebouw staat in de hoek tussen hoge en lage sporen.
AfbeeldingOsnabrück Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

3. Ik heb een kwartierje om over te stappen van de lage sporen naar de hoge sporen, waar een intercity vertrekt naar Hamburg. Hoewel vrijwel alle intercity's hier als "Sehr hohe Auslastung erwartet" in de planner staan valt het reuze mee, er zijn nog voldoende vrije plaatsen te vinden.
Afbeelding
Osnabrück Hauptbahnhof with IC to Hamburg by Zugführer, on Flickr

4. Ik stap uit op Hamburg-Harburg, een station een aantal kilometer zuidelijk van het Hauptbahnhof. Er wordt hier fanatiek gewerkt aan het spoor, dit is de aftakking naar Cuxhaven. Wat ze precies aan het doen zijn weet ik niet, wel weet ik dat er wat gedoe is rond een verbindingsboog die ze hier aan willen leggen, zodat treinen uit Cuxhaven zonder kopmaken door kunnen gaan rijden naar het Hauptbahnhof. Daarmee zouden de sporen rechts op deze foto voor reizigerstreinen in ieder geval hun functie gaan verliezen.
Afbeelding
Hamburg-Harburg engineering works by Zugführer, on Flickr

5. Later die dag kom ik op Hamburg Hauptbahnhof een Flixtrein tegen, met een rijtuig dat me qua kleur wel erg bekend voor komt, ook al is er een groene band overheen geplakt. Volgens mij is dat dit spul. Zoals me de vorige keer al opviel is het een ratjetoe aan oud materieel waar de trein uit opgebouwd is. Lijkt me leuk om een keer mee te reizen ;)
Afbeelding
Flixtrain at Hamburg Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

6. Maar ik blijf voorlopig nog in Hamburg, waar ik onder meer de kerktoren van de St. Petri beklim. Prachtig uitzicht en altijd leuk, zo'n oude toren te beklimmen. Er arriveert net hoog bezoek in het Rathaus als ik boven sta.
Afbeelding
View over Hamburg from St. Petri church tower by Zugführer, on Flickr

7. Op zaterdag bezoek ik onder andere de oude Elbetunnel, een transport-gerelateerd hoogtepunt (eigenlijk dieptepunt :')) aan mijn bezoek aan Hamburg ;) Ik was er nog nooit geweest, maar het lijkt een beetje op de Sint Annatunnel in Antwerpen, maar dan net wat Duitser. Deze tunnel bestaat namelijk uit twee buizen en kan bovendien doordeweeks nog steeds gebruikt worden door autoverkeer. Dat moet aan beide kanten met een grote lift (die liftschacht staat op mijn foto) mee naar beneden en weer naar boven. In de Sint Annatunnel was dat fysiek ook mogelijk, maar dat was puur bedoeld voor hulpdiensten. Zie ook Wikipedia voor meer informatie en veel plaatjes die beter zijn dan mijn foto :p
Afbeelding
Elbtunnel Hamburg by Zugführer, on Flickr

8. Ik heb een dagkaart voor al het OV in Hamburg, dus kan de hele dag onbeperkt gebruik maken van de S- en U-Bahn. Hier de U3 op station Landungsbrücken.
Afbeelding
Hamburg U-bahn station Landungsbrücken by Zugführer, on Flickr

9. Bij diezelfde Landungsbrücken vertrekken boten over de Elbe, die ook onder de geldigheid van je dagkaart vallen. Daar maak ik natuurlijk gebruik van, ik neem lijn 62 die in een kwartierdienst vaart. Dit soort boten varen er. Dit is een exemplaar in Lion King uitvoering, op de eindhalte Finkenwerder.
Afbeelding
Ferry from Landungsbrücken at Finkenwerder, Hamburg by Zugführer, on Flickr

10. Het is heerlijk op het water, wel een beetje fris, maar je kunt ook binnen warm zitten. Het is een half uurtje varen naar Finkenwerder en dus ook weer een half uurtje terug.
Afbeelding
Elbe at Hamburg by Zugführer, on Flickr

11. Op zondagochtend begin ik aan het vervolg mijn reis. Er rijdt een handjevol treinen per dag van Hamburg richting Denemarken, om de 2 uur de EuroCity via Puttgarden en Rødby (waarover meer bij de terugreis), en daarnaast twee intercity's die helemaal doorrijden naar Aarhus. Er zijn wel meer verbindingen naar Denemarken, maar dan met overstap in Flensburg. Ik neemn de eerste rechtstreekse intercity naar Aarhus, hier staat hij klaar voor vertrek op spoor 6.
Afbeelding
Hamburg Hauptbahnhof with intercity to Aarhus (Denmark) by Zugführer, on Flickr

12. 2,5 uur later sta ik in Aarhus, de op één na grootste stad van Denemarken. De oplettende kijker heeft al gezien dat hier geen bovenleiding is. Het spoorwegennetwerk van Denemarken is grotendeels niet geëlektrificeerd. In feite is alleen de hoofdlijn van Padborg via Fredericia naar Kopenhagen geëlektrificeerd en dat is nog niet eens heel lang zo.
Afbeelding
Intercity to Aalborg at Aarhus train station by Zugführer, on Flickr

13. Ik neem een volgende trein naar Aalborg, weer een stukje noordelijker. Daar mis ik precies de aansluitende trein, die maar 1 keer per uur rijdt, dus heb ik een goede reden om een rondje door deze stad te lopen.
Afbeelding
Aalborg city centre by Zugführer, on Flickr

14. In Aalborg bestaat elk uur een overstap van een kwartier van de intercity uit het zuiden op de regionale trein van de Nordjyske Jernbaner (Noord-Jutse Spoorwegen) naar Frederikshavn. Dit is een private vervoerder, maar mijn interrail is wel gewoon geldig. Sinds 2017 hebben ze de verbinding van DSB naar Frederikshavn overgenomen, daarvoor reden ze al enkele kleinere spoorverbindingen in het noorden van Jutland. Hier mijn trein na aankomst op de eindbestemming Frederikshavn.
Afbeelding
Frederikshavn train station with local train from Aalborg by Zugführer, on Flickr

15. Frederikshavn is een leuke stadje, als je van rust houdt. De straten zijn uitgestorven, maar het is een verademing dat de supermarkten hier op zondagavond toch tot laat open zijn. De volgende ochtend loop ik nog een rondje, onder andere naar een leuk strandje aan de noordkant van de stad. Verder wordt de kust vooral gedomineerd door de havenindustrie.
Afbeelding
Frederikshavn beach by Zugführer, on Flickr

16. Op maandagochtend blijkt het centrum ook wat levendiger te zijn dan op zondagavond, hier een impressie.
Afbeelding
Frederikshavn City Centre by Zugführer, on Flickr

17. Aan het eind van de ochtend loop ik naar de veerterminal waar ik de ferry naa Göteborg zal nemen. Stena verzorgt hier de overtocht. Dit is zelfs min of meer de verbinding waar Sten Allan Olsson (vandaar StenA, heb ik aan boord geleerd) zijn imperium ooit mee begon. De eerste Stena lijn was namelijk de verbinding tussen Skagen (iets noordelijker dan Frederikshavn) en Göteborg. Tegenwoordig vertrekt die verbinding vanuit Frederikshavn, hier verlaten we die haven.
Afbeelding
Leaving Frederikshavn harbour by Zugführer, on Flickr

18. Ik heb dat toch altijd leuk gevonden, zo'n overtocht. De Stena Danica brengt me in een kleine 4 uur varen naar Göteborg. Er is natuurlijk een "tax-free" winkel aan boord, twee restaurants (een luxe en een doe-het-zelf buffet) en een maffe tropische bar op het achterdek, waar ik me prima vermaak op deze maandagmiddag :p Dit moet vermoedelijk zand voorstellen.
Afbeelding
Stena Danica tropical bar by Zugführer, on Flickr

19. Het is niet echt druk op de boot en dat is best lekker. Rond 3 uur 's middags arriveren we in Göteborg, hier zijn we er bijna. Blijft toch knap hoe zo'n groot schip precies op de juiste plek aan kan meren.
Afbeelding
Göteborg ferry terminal (Masthuggsterminalen) by Zugführer, on Flickr

20. Vanaf de loopbrug naar de terminal nog even een plaatje van het schip.
Afbeelding
Stena Danica at Göteborg ferry terminal by Zugführer, on Flickr

21. De ferry arriveert aan de westkant van het centrum, maar wel op loopafstand. Ik loop naar mijn hotel en daarna richting centrum. Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik in Göteborg was, maar ik vind het nog steeds een leuke stad. Ze hebben er ook trams, en bloemetjes.
Afbeelding
Göteborg tram in city centre by Zugführer, on Flickr

22. Ook het centraal station bezoek ik die avond alvast, morgenochtend reis ik hier weer verder per trein.
Afbeelding
Göteborg central train station by Zugführer, on Flickr

In Göteborg zijn ze met een groot project bezig om van Göteborg Centraal een doorgangsstation te maken. Waar in Stockholm en Malmö de afgelopen jaren flink geïnvesteerd is in vergelijkbare projecten liep Göteborg nog een beetje achter. Het project omvat een nieuw ondergronds deel van het centraal station en aansluitend een tunnel met nog twee stations verderop in de stad. Op diverse plekken zijn ze aan het bouwen. Ik maak er geen geschikte foto van om hier te delen, maar vond het verhaal toch te leuk om hier niet even toe te lichten ;) Voor meer uitleg en een kaartje, zie hierrr.

23. Inmiddels is het dinsdagochtend, onderweg naar het station kom ik weer wat trams tegen.
Afbeelding
Göteborg tram in city centre by Zugführer, on Flickr

24. Het busstation van Göteborg, de Nils Ericson Terminal, is een lange hal met steeds een deur naar de perrons. Een aantal minuten voor vertrek van de betreffende bus gaan de deuren open en kan de bus betreden worden. Vooral de langeafstandsbussen zoals Flixbus vertrekken hier.
Afbeelding
Göteborg bus terminal by Zugführer, on Flickr

25. Nog eens het treinstation, de dubbeldekker in het midden van de foto gaat mij richting Stockholm brengen.
Afbeelding
Göteborg central train station by Zugführer, on Flickr

26. Maar voor ik Stockholm bereik stap ik nog een aantal keer uit. Eerst op station Örebro Södra (Zuid), eigenlijk net zo ver van het centrum van Örebro als het centraal station.
Afbeelding
Örebro Södra station by Zugführer, on Flickr

27. Het toeristische hoogtepunt van Örebro is het kasteel dat in het centrum staat.
Afbeelding
Örebro castle by Zugführer, on Flickr

28. Het Centralstationen is een wat impossanter gebouw. Het is nog geen kilometer van station Södra vandaan, toch stoppen ook alle interregionale treinen volgens mij op beide stations.
Afbeelding
Örebro central station by Zugführer, on Flickr

29. In deze regio rijdt de Tåg i Bergslagen, een regionale vervoerder.
Afbeelding
Örebro central station by Zugführer, on Flickr

30. Ik neem die niet, maar wacht op de volgende SJ trein richting Stockholm en stap dan weer uit op Västerås Central.
Afbeelding
Västerås train station by Zugführer, on Flickr

31. Nog een wat ouder treintje, zo op het oog. Ik reis de hele tijd met hetzelfde dubbeldekkermaterieel.
Afbeelding
Västerås train station by Zugführer, on Flickr

32. Ik maak nog een laatste stop in Bålsta. Hier begint ook de Pendeltåg, een soort S-Bahn, geëxploiteerd door het stadsvervoerbedrijf van Stockholm. De trein vertrekt achter een poortje, aan het einde van het perron waar de reguliere SJ treinen vertrekken.
Afbeelding
Bålsta train station with pendeltåg by Zugführer, on Flickr

33. Zo bereik ik Stockholm Centraal, met de kenmerkende stationshal. Al loop je die zomaar voorbij als je overstapt op de Pendeltåg of Tunnelbana (de metro). Ik maak natuurlijk even een fotootje alvorens verder te gaan naar de Tunnelbana.
Afbeelding
Stockholm central station by Zugführer, on Flickr

Voor wie ook graag naar metrokaarten kijkt even de metrokaart van Stockholm, het metronetwerk bestaat uit 3 bundels van metrolijnen die elkaar ontmoeten bij het centraal station (T-Centralen, de grote T in het midden van het netwerk).
Afbeelding

34. De Tunnelbana brengt me naar het eindstation van de T13, Ropsten. Dit is de enige tak van het metronetwerk die ik ook eerder al eens gehad, want station Gärdet ligt het dichtst bij de ferryterminal, waar de boten van en naar Finland en Estland vertrekken.
Afbeelding
Metro at Ropsten (Stockholm) by Zugführer, on Flickr

35. In Ropsten kan overgestapt worden op de Lidingöbanan. Aan het eind van het metroperron ga je de trap naar beneden af en daar staat dan de Lidingöbanan te wachten, een tramverbinding naar het eiland Lidingö (ö is het Zweedse woord voor eiland).
Afbeelding
Lidingöbanan at terminal station Ropsten by Zugführer, on Flickr

36. Er zal vast een goede reden voor zijn, maar erg praktisch ziet het er niet uit. De tram en metro vertrekken in het verlengde van elkaar en de halve metro stapt over op de tram. Op de voorgrond het eindstation van de tram, op de achtergrond het wat hoger gelegen metroperron.
Afbeelding
Lidingöbanan at terminal station Ropsten by Zugführer, on Flickr

37. Zowel de tram als ik steken de brug over naar Lidingö, de enige vaste verbinding met het vasteland (en de stad Stockholm, dus).
Afbeelding
Lidingöbanan at Lidingöbron (Lidingö bridge) by Zugführer, on Flickr

38. Uitzicht op de brug, vanaf Lidingö gezien. Op de achtergrond ligt de de stad Stockholm dus.
Afbeelding
Lidingöbron (Lidingö bridge) by Zugführer, on Flickr

39. Het is prachtig op Lidingö. Een oud-huisgenoot woont hier samen met zijn vriendin, ze zijn beiden aan het promoveren op de universiteit. Lidingö is één van de rijkste gemeentes van Zweden en het staat er ook vol met villa's. Veel villabewoners hebben achter hun huis echter kleine huisjes staan die ze verhuren aan studenten. Zo verdienen ze daar nog wat aan en houdt er tegelijkertijd iemand een oogje in het zeil als ze er zelf niet zijn bijvoorbeeld. Beide avonden is er een prachtige zonsondergang, waarmee ik de eerste helft van dit tweeluik dus graag afsluit. Zoals altijd zijn opmerkingen en aanvullingen van harte welkom ;)
Afbeelding
Sunset at Lidingö by Zugführer, on Flickr
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door isadora »

Een schitterende zonsondergang aan het eind van deel 1, doet zeker uitkijken naar deel 2.
Lekker verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag! :)
een Flixtrein tmet een rijtuig dat me qua kleur wel erg bekend voor komt, ook al is er een groene band overheen geplakt.
Dat is geen ICL maar ICK.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Zugführer »

Dank!
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar de indeling leek die van het toenmalige ICL. Zo'n rare 4-3-2-3-3 opstelling of zo :p
ICK had gewoon compartimenten toch?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Mooie reis :pos: #heimweenaarStockholmenderestvanZweden
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Ik krijg gelijk zin om gelijk in te stappen naar iets ver weg. Gaaf verslag
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Raymond »

Lijn 45 schreef: Dat is geen ICL maar ICK.
Het is wel ex-ICL: aan de buitenkant te herkennen aan de ramen. In ICL kon maar een deel van de ramen geopend worden, terwijl in ICK alle ramen open konden.

Leuk verslag in ieder geval!
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Etienne »

Een leuk reisverslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos: Ik kijk uit naar deel 2. :D
De Lidingöbanan is waarschijnlijk een tramlijn omdat men het niet zo handig vond om met metro's het water over te steken en op Lidingö een vrijliggende metro aan te leggen. De tram heeft immers enkele gelijkvloerse kruisingen.
De lijn is overigens tussen juni 2013 en oktober 2015 gemoderniseerd en wordt sindsdien met trams van CAF geëxploiteerd. Eerst reden er zulke trams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag! Ik verheug me al op het tweede deel! :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Milco »

Erg leuk verslag! :D
Toevallig ben ik nu met mijn ouders in Zweden (met de auto), nu zijn we in Östersund. Heen gingen we met de boot Puttgarden - Rødby (met een trein aan boord 8) ). Hierna gaan we richting Trondheim en daarna nog richting Göteborg voor het Volvo-museum. 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door waldo79 »

Gaaf verslag, zie uit naar het tweede deel.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Milco schreef:Erg leuk verslag! :D
Toevallig ben ik nu met mijn ouders in Zweden (met de auto), nu zijn we in Östersund. Heen gingen we met de boot Puttgarden - Rødby (met een trein aan boord 8) ). Hierna gaan we richting Trondheim en daarna nog richting Göteborg voor het Volvo-museum. 8)
Dan heb je ook wel een mooi reisje te pakken :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Zugführer »

Inderdaad! Ik wil ook graag nog eens met auto of camper naar Scandinavië toe, hoe leuk ik de trein ook vind. Dan kom je toch een stuk makkelijker verder het binnenland in.
Terug ben ik overigens ook over Rødby en Puttgarden gereisd, zoals in het vervolg zal blijken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Met de auto of camper is inderdaad een aanrader. Je hebt daar (zeker in Zweden) mooi verzorgde camperplaatsen op hele mooie plekken, dus je bent niet per se gebonden aan campings. Zo'n campervakantie lijkt mij ook wel wat, maar wil ook zeker met de trein die kant op :Y De plannen zijn er, nu nog de centjes :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk leesvoer met mooie plaatjes Zugführer *O*
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zugführer on Tour #17: Via Hamburg, Nordjylland & Göteborg naar Stockholm [39 foto's]

Bericht door Durashift »

Leuk verslag, boeiende foto's. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten