Routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Hoi! Ik heb een vraag over pijltjes: ik heb wat zitten experimenteren met routestrips en het is mij opgevallen dat pijltjes alleen helemaal aan de rechterkant kunnen staan, want anders krijg je de uitlijning van de plaatjes niet meer goed. Klopt deze observatie of is hier nog een trucje voor?

De specifieke situatie waar ik mee zit is de volgende, lijn SB58 in Nijmegen. Deze rijdt bij Heyendaal een lusroute, maar maakt deze nooit af: op de heenweg wordt de lus gereden vanaf Heyendaal tot de HAN; op de terugweg wordt de lus begonnen bij het Huygensgebouw en dan gereden tot Heyendaal. De lus wordt wel beide keren in dezelfde richting gereden.

Zoals het nu in de wiki staat, vind ik het onoverzichtelijk omdat alle haltenamen herhaald worden; je ziet niet direct dat het dezelfde lus is.
Afbeelding

Nu dacht ik eraan om er zoiets van te maken ...
Afbeelding
... maar dan kan ik bij de halte HAN geen pijltje zetten.

Een alternatief is ook nog ...
Afbeelding
... maar dan lijkt het net alsof er ook ritten zijn die de hele lus rijden en dat is niet zo.

Ook nog even een filosofische vraag over routestrips: moeten routestrips laten zien *op welke plaatsen soms van de hoofdroute afgeweken wordt* of is het de bedoeling dat *iedere route die je kunt maken door de routestrip te volgen daadwerkelijk gereden wordt*? Mijn intuïtie zou zeggen het laatste, maar misschien is dat niet altijd even handig/overzichtelijk.

Oh, en tot slot: het hoeft natuurlijk niet per se anders, maar ik denk graag even mee of het overzichtelijker kan. :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

umbusko schreef:Hoi! Ik heb een vraag over pijltjes: ik heb wat zitten experimenteren met routestrips en het is mij opgevallen dat pijltjes alleen helemaal aan de rechterkant kunnen staan, want anders krijg je de uitlijning van de plaatjes niet meer goed. Klopt deze observatie of is hier nog een trucje voor?
Je observatie klopt. :)

Ook al heb ik er zelf optie 1 van gemaakt dan zou ik toch voor optie 2 gaan als je het duidelijker wilt maken.
umbusko schreef:Ook nog even een filosofische vraag over routestrips: moeten routestrips laten zien *op welke plaatsen soms van de hoofdroute afgeweken wordt* of is het de bedoeling dat *iedere route die je kunt maken door de routestrip te volgen daadwerkelijk gereden wordt*? Mijn intuïtie zou zeggen het laatste, maar misschien is dat niet altijd even handig/overzichtelijk.
Je moet de route in de routestrip altijd kunnen maken met een rit. In Nederland zijn de meeste lijnen gelukkig (of helaas eigenlijk :)) niet zo complex. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Oké, bedankt! Ik heb er nu optie 2 van gemaakt.

Ja, ik zat oorspronkelijk te kijken naar lijn 78 Maastricht-Liège. Daar kom ik er met alleen pijltjes aan de rechterkant nog niet helemaal uit. :mrgreen: Ik heb wel al alle routevarianten uitgeplozen (inclusief ritten op een korter traject): dat zijn er 9, waarvan 6 de ene kant op en 6 de andere kant. :wink:

Het zou al een heel stuk makkelijker worden met eenrichtings begin- en eindhaltes (dat zou bijvoorbeeld ook gewoon het bolletje kunnen zijn met dat zwarte pijltje ernaast maar dan in één afbeelding, zodat je geen problemen krijgt met de uitlijning), of evt. een pijltje in de blauwe lijn zoals onder in die lus, maar dan naar boven of beneden wijzend. Maar goed, ik probeer het voorlopig wel met de mogelijkheden die er zijn. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:In Nederland zijn de meeste lijnen gelukkig (of helaas eigenlijk :)) niet zo complex. ;)
Mwoh, heb destijds aardig zitten puzzelen hoe ik deze er nou correct in kreeg. Sommige vervoerders weten het de wikibewerker nog wel lastig te maken hoor, met volgens mij deze versie van de Dordtse lijn 7 als absoluut hoogtepunt waarvoor liefst drie routestrips nodig waren om het nog een beetje duidelijk te houden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

umbusko schreef:Oké, bedankt! Ik heb er nu optie 2 van gemaakt.

Ja, ik zat oorspronkelijk te kijken naar lijn 78 Maastricht-Liège. Daar kom ik er met alleen pijltjes aan de rechterkant nog niet helemaal uit. :mrgreen: Ik heb wel al alle routevarianten uitgeplozen (inclusief ritten op een korter traject): dat zijn er 9, waarvan 6 de ene kant op en 6 de andere kant. :wink:

Het zou al een heel stuk makkelijker worden met eenrichtings begin- en eindhaltes (dat zou bijvoorbeeld ook gewoon het bolletje kunnen zijn met dat zwarte pijltje ernaast maar dan in één afbeelding, zodat je geen problemen krijgt met de uitlijning), of evt. een pijltje in de blauwe lijn zoals onder in die lus, maar dan naar boven of beneden wijzend. Maar goed, ik probeer het voorlopig wel met de mogelijkheden die er zijn. :P
In optie 2 heb je dat zwarte pijltje niet nodig. Het witte pijlte zegt daar al genoeg.

Dit is ook een pareltje:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ze_Station
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Goed punt; ik heb er nu dus maar het volgende van gemaakt:
Afbeelding
Nu staat er wel een pijltje bij de halte HAN; en een pijltje bij de halte Huygensgebouw is niet nodig.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips

Bericht door huibf »

Maar zoals je al aangaf een half bolletje als eindpunt/beginpunt zo wenselijk zijn.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 10 jun 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Regenmaker heeft vandaag zijn overlegpagina vernieuwd waarbij hij een aantal koppen voor aanvragen heeft gemaakt, waaronder voor de routestripsymbolen. Naast de U- en drietandsplitsingen met haltes, en het cmpleteren van de varianten voor vervallen en tijdelijke haltes, heb ik daar ook de begin- en eindhaltes in één richting, in alle mogelijke varianten, bijgezet.

Met begin- en eindhaltes in één richting bedoel ik in de eerste plaats de haltes in één richting (rhlr en rhrr in de vorm van een begin-/eindpunt (0sr en rs0), dus zonder pijltjes van enige vorm. Reden is dat ik denk dat het huidige gebruik van de pijltjes met name in brede en complexere routestrips hun beperkingen hebben, omdat bijvoorbeeld aanvullende tekstuele informatie nodig is om de route te verduidelijken, terwijl ik in de eerste plaats denk dat routestrips voor zichzelf moeten kunnen spreken.

Ikzelf zie geen potentiële leesproblemen bij het gebruiken van dergelijke symbolen. Wel kan ik begrijpen dat een groot deel van de gebruikers zo gewend is aan het gebruik van pijltjes dat zij geen zin hebben om aan een nieuwe manier van noteren te beginnen. Ook het aanpassen van oude pagina's is een ding, maar dat kan gefaseerd worden doorgevoerd.

Ik krijg in dit topic de indruk dat in ieder geval een deel van de gebruikers voorstander is van een begin- en eindhalte in één richting, maar ik hoor ook graag argumenten van eventuele tegenstanders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Ik zou het een heel praktisch alternatief voor de pijltjes vinden die ik telkens weer moet opzoeken (en die een weergave vereisen waar de pijltjes ondubbelzinnig naast kunnen staan)
De rest wat je voorstelde kan allicht ergens praktisch zijn, maar meestal download ik iets wat erop lijkt en pas die SVG even aan in Inkscape als ik een icoontje mis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Het klopt dat voor alle andere symbolen dan de begin-/eindhalte in één richting een blank aftakkingssymbool als alternatief gebruikt kan worden. Dat heb ik laatst ook gedaan toen ik een omleiding voor deze lijn 614 publiceerde. Echter vind ik het wel zo mooi en compact staan als er zo weinig mogelijk regels met blanke symbolen en zonder haltenaam staan. Zeker als er zoveel gaten zijn als bijvoorbeeld hier (overigens zie ik een manier om het daar op te lossen, dat ga ik zo eens even doen).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Wat willen we dan voor bijvoorbeeld bus- en treinstations die in 1 richting worden bediend?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Ik heb al geruime tijd aan een doormidden gesneden bus-, trein-, metro-, veer- en sneldienstsymbool voor dergelijke haltes zitten denken, maar tot nu toe heb ik het niet durven voor te stellen omdat ik dacht dat het wel heel radicaal zou zijn :mrgreen:.
Ik denk dat dit met het bepalen van de juiste plek voor het doormidden snijden niet onmogelijk moet zijn. De haltebolletjes in één richting zijn immers ook een keer gemaakt, dus waarom zou dat voor de symbolen ook niet kunnen?
Ik denk dat met het juiste programma de breedte van de blauwe strip prima te bepalen is, daar kun je dan het midden van zoeken en de symbolen daar als het ware doorsnijden. De opvulling van overbodige witruimte (zoals die bij het trein- en bussymbool aanwezig is) door het blauw van de routestrip zou ook niet onmogelijk moeten zijn met een goede programmatechniek.
Enige strips die ik niet zomaar doormidden gesneden zie worden zijn de strips met een S-, IR- en IC-logo, omdat ik inschat dat de tekst op één helft van de strip niet past. In dergelijke gevallen kunnen pijltjes nog wel gebruikt worden, volgens mij kan dat prima aangezien de routestrips van treinseries nooit zo complex zijn in vergelijking met bijvoorbeeld buslijnen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips

Bericht door umbusko »

Of misschien de volledige symbolen met pijltje, waarbij het pijltje al in het symbool verwerkt is. Dan hoef je tenminste niet meer met losse pijltjes te klungelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

TLP schreef:Ik denk dat met het juiste programma de breedte van de blauwe strip prima te bepalen is, daar kun je dan het midden van zoeken en de symbolen daar als het ware doorsnijden. De opvulling van overbodige witruimte (zoals die bij het trein- en bussymbool aanwezig is) door het blauw van de routestrip zou ook niet onmogelijk moeten zijn met een goede programmatechniek.
De SVG bestanden voor de icoontjes bestaan gewoon uit meerdere lagen. Als de helft van het icoontje weggeknipt wordt, wordt de blauwe lijn dus automatisch zichtbaar.

Ik kan vanavond wel eens kijken of ik een voorbeeldje kan maken (want ja, ik kan ook routestripicoontjes maken - veel bijzondere varianten zijn al van mijn hand).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Routestrips

Bericht door Post »

Hij kan ook alles hè, die Daniël *O*
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Daniel schreef:De SVG bestanden voor de icoontjes bestaan gewoon uit meerdere lagen. Als de helft van het icoontje weggeknipt wordt, wordt de blauwe lijn dus automatisch zichtbaar.

Ik kan vanavond wel eens kijken of ik een voorbeeldje kan maken (want ja, ik kan ook routestripicoontjes maken - veel bijzondere varianten zijn al van mijn hand).
Fijn :). Ik wist dat jij en Ardan ook routestrips hebben gemaakt. Ik dacht eerst dat die witte achtergrond voor de betreffende routestrips altijd handmatig wordt gemaakt, maar gezien jouw commentaar zal dat automatisch ontstaan om het onderscheid tussen twee over elkaar geplaatste objecten aan te geven zoals in wel meerdere programma's gebeurt.
Post schreef:Hij kan ook alles hè, die Daniël *O*
Goed zo :mrgreen:.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Post schreef:Hij kan ook alles hè, die Daniël *O*
Tuurlijk. Ik kan ook koffieautomaten repareren bleek vandaag op het werk (maar dat was vooral gemotiveerd doordat ik trek in koffie had :lol: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Even een voorbeeldje voor een half busstation... bedoel je zoiets TLP?
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips

Bericht door Meltrain »

Ik vind het niks... :X Dan zie ik nog meer in een pijl verwerkt in het (bus)stationssymbool.
Overigens ben ik wel voorstander van halve haltebolletjes bij begin- en eindhaltes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Daniel schreef:Even een voorbeeldje voor een half busstation... bedoel je zoiets TLP?
Een beetje witruimte aan de linkerkant zou fijn zijn, zoals ook boven en onder het symbool het geval is. Anders voelt het wel heel krap en deel ik de mening van Meltrain. :P
De positionering en afsnijding van het symbool lijken me overigens prima.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Daniel schreef:Even een voorbeeldje voor een half busstation... bedoel je zoiets TLP?
Zou het lukken om een nieuwe versie te maken met iets meer witruimte?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Ja, maar niet nu direct... Eerst eens die concessie Utrecht door worstelen met tot nu toe liefst 2 lijnen zonder enige wijziging...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routestrips

Bericht door TLP »

Oké. :pos:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door regenmaker »

Ik heb even een routestrip 2.0 ontwikkeld aan de hand van dit topic, voordat ik verder ga hoor ik graag jullie meningen, voorbeeld Lijn 655 Anjum Nieuweweg - Leeuwarden Station. Zelf ben ik niet echt tevreden met het treinsymbool... Maar het geeft een beetje een impressie hoe het eruit moet komen te zien.

Bovendien heb ik een nieuw en moderner busstationsymbool gemaakt, iets vergelijkbaars wil ik maken voor de (snel)tram, metro en trein. Zie voorbeeld Lijn 102 Apeldoorn Station - Amersfoort Centraal Station.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips

Bericht door Daniel »

Voor het treinsymbool moet je denk ik ook een wat symmetrischer uitgangspunt hebben, net als het nieuwe symbool voor busstations.
Ik denk dat een vooraanzicht van een koploper het daar goed zou doen, dat wordt ook veel gebruikt op verkeersborden voor de verwijzing naar een station (immers goed herkenbaar) en kan je ook met een beter resultaat doormidden knippen, net als de nieuwe bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten