Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door samsam538 »

Hopelijk wordt deze intercityverbinding toegevoegd aan het hoofdrailnet. Als dit lukt smaakt het wel naar meer.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019042 ... dichterbij
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Helemaal niks concreets tot zover ik het kan begrijpen. Al zou een IC Enkhuizen-Aken wel vet zijn.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Ajaxcied »

samsam538 schreef:Hopelijk wordt deze intercityverbinding toegevoegd aan het hoofdrailnet. Als dit lukt smaakt het wel naar meer.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019042 ... dichterbij
Ik snap werkelijk niet waarom de tweede kamer blijft inzetten op smenwerking met de duitsers, laat abellio dit klusje opknappen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Frank93 »

Wat is er mis met de huidige verbinding dan?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Cas »

Ik vind het vooral schattig dat de gemeenteraad denkt dat er een aansluiting op het nachtnet kan komen. Enige manier om dat te regelen wordt om zo'n 100% van de kosten neer te leggen, en zelfs dan is het nog maar de vraag of NS er trek in heeft.
請勿靠近車門
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door MaartenD »

Ajaxcied schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom de tweede kamer blijft inzetten op smenwerking met de duitsers, laat abellio dit klusje opknappen.
Lijkt me ook meer een prestigeprojectje. Aken is nu niet bepaald een station wat handig is voor verdere verbindingen. Als je naar België wil dan ga je wel via Luik, als je naar Keulen wil ga je wel via Venlo. Je gaat alleen naar Aken als Aken (of de nabije regio) je bestemming is.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

Tja, Aken is belangrijk als je naar plaatsen als Eschweiler, Stolberg en Düren moet. Inderdaad belangrijk knooppunt :P
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door samsam538 »

De Tweede Kamer heeft ingestemd met Intercity naar Aken vanaf 2025. Ik ben benieuwd met welk materieel de NS ermee gaat rijden. Wordt het de ICNG?
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Mdk »

Voor zover ik weet heeft de NS geen ander materieel (afgezien van de 3 ICE 3M stellen). Dat in duitsland kan rijden. Dus ik gok op ICNG als het om een verlenging van de huidige IC gaat.
Bij twijfel altijd klagen
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door DDietzen »

Alleen jammer dat er (bij mijn beste weten althans) nog niet eens een bestelling van ICNG-Duitsland is gedaan. Eindhoven - Heerlen is nou ook niet echt een traject waar ik het 'gewone' ICNG snel zou zien instromen (komt beter tot zijn recht op HSL en Hanzelijn, en dan ben je al gauw door je stellen heen) dus een inbouw van een 'Duitsland-module' in gewone stellen ligt ook niet voor de hand. Lijkt me niet dat dat tegen 2025 gaat lukken, tenzij men peper in de eigen kont stopt.

Is het technisch mogelijk om (zodra instroom ICNG begint) een paar TRAXX-locomotieven uit de IC Direct vrij te spelen om de Duitse software te laten installeren en tussen Heerlen en Aken de VIRMs te trekken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

Software-updates en TRAXX zijn natuurlijk altijd een lastige combinatie, maar ze zijn in principe geschikt voor Duitsland. Alleen hebben de ICR-rijtuigen geen toelating meer voor Duitsland en daarin investeren is het geld echt niet meer waard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Post »

En met VIRM gaat het ook niet worden, dit is op dit moment niet toegestaan en ik schat zo in dat er nog vrij veel verbouwd moet worden om dit mogelijk te maken. Daarnaast zit je dan al snel met het koppelen wat niet zomaar gaat en de dienstuitvoering niet betrouwbaarder maakt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door en-es »

En zijn er geen dingetjes met concessies? Leuk dat de tweede kamer het besloten heeft maar zij bepalen toch niet welke treinen en vervoerders gaan rijden? Laat staan dat ze zeggenschap hebben over Herzogenrath-Aken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Hainje »

en-es schreef:Laat staan dat ze zeggenschap hebben over Herzogenrath-Aken.
Is toch gewoon open acces? Moeten wel gewoon een pad aanvragen, net zoals Arriva dat moet. Maar het kan wel gewoon.
En NS is ook gewoon "Geef geld, ik stuur Tikkie." Dus als de opdrachtgever, wat het parlement in principe is, wil dat er naar Aken gereden wordt, dan zal dat tegen betaling ook gewoon gebeuren.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Suus »

en-es schreef:En zijn er geen dingetjes met concessies? Leuk dat de tweede kamer het besloten heeft maar zij bepalen toch niet welke treinen en vervoerders gaan rijden? Laat staan dat ze zeggenschap hebben over Herzogenrath-Aken.
Het staat iedereen vrij om een internationale trein tussen Heerlen en Aken te rijden, maar opdrachtgevers mogen internationale regionale treindiensten ook gewoon aanbesteden om zo zeker te zijn van voldoende aanbod. In de concessie HRN is een inspanningsverplichting opgenomen voor Aken maar NS loopt daar behoorlijk de kantjes van af en dat vindt de Tweede Kamer nu dus een probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door DDietzen »

Heeft DB niet toevallig een sloot IC1-rijtuigen over dankzij de instroom van ICE4? Zet er een TRAXX voor en je hebt een rijvaardige, toegelaten compositie. Of worden die vrijgespeelde IC1-rijtuigen reeds elders gebruikt om de Duitse reizigersgroei op te vangen?

Trouwens meen ik me ook iets te herinneren van een vergelijkbare inspanningsverplichting voor een IC Eindhoven-Maastricht-Luik. Bestaat die inderdaad, of ben ik abuis?
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door samsam538 »

DDietzen schreef:Heeft DB niet toevallig een sloot IC1-rijtuigen over dankzij de instroom van ICE4? Zet er een TRAXX voor en je hebt een rijvaardige, toegelaten compositie. Of worden die vrijgespeelde IC1-rijtuigen reeds elders gebruikt om de Duitse reizigersgroei op te vangen?

Trouwens meen ik me ook iets te herinneren van een vergelijkbare inspanningsverplichting voor een IC Eindhoven-Maastricht-Luik. Bestaat die inderdaad, of ben ik abuis?
Ik denk dat een IC naar Luik pas technisch haalbaar is, als we op 3 kV overgaan en ERTMS hebben geïnstalleerd op een (groot) deel van het materieel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door trolly »

Met andere woorden: zodra er voldoende bi/multicourant ICNG in dienst is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Durashift »

Nou, er is een 2e kamerlid dat wel wat noten op z'n zang heeft, vind ik:

Vanaf 2022 moeten er al een paar treinen doorrijden..als het aan hem ligt.
(..)
SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin stelde dat er al bijna 100 miljoen euro is geïnvesteerd in het aanpassen van het spoor, dat het station van Heerlen is opgeknapt en dat er al een inspanningsverplichting staat in de huidige concessie van de NS. "Wij zijn de baas", zo zei Lacin met een verwijzing naar de motie. 2025 wordt daarin als datum genoemd omdat dat jaar het nieuwe contract met de NS gaat lopen.

Tussenoplossing
Tegelijk wil Lacin dat de minister met de NS in gesprek gaat om te bekijken of er vanaf 2022 alvast enkele intercity-treinen per dag kunnen doorrijden naar Aken. (..)
https://www.1limburg.nl/tweede-kamer-in ... vanaf-2025
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Vinny »

Het is puur wensdenken vanuit de Tweede Kamer. Ik denk dat het beter is om met de betrokken regio's en vervoersautoriteiten afspraken te maken, en zorgen voor een goede 'Drielandentrein' verbinding. De NS verzoeken om materieel in te zetten dat elders in Nederland beter tot zijn recht komt is gewoon ronduit een slecht idee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Klaasje »

NS heeft herhaaldelijk aangegeven pas een IC te kunnen (willen) rijden als er dubbelspoor voorbij Landgraaf ligt. Nu kan er naast de uurlijkse drielandentrein best nog een uurdienst rijden maar die moet ook maar net in Duitsland passen en een redelijke doorkoppeling zonder veel wachttijd geven op Heerlen-Eindhoven. Anders is de huidige verbinding met een mooie aansluiting tussen de IC en drielandentrein in Heerlen altijd een beter alternatief voor de reiziger. Zitten we te wachten op het zoveelste dure prestigeproject waar de reiziger weinig aan heeft?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Durashift »

Nee, maar daar hebben die, specifieke, 2e kamer (commissie)leden geen boodschap aan. Die willen wat laten zien aan hun 'achterban', denk ik.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:De NS verzoeken om materieel in te zetten dat elders in Nederland beter tot zijn recht komt is gewoon ronduit een slecht idee.
De NS wordt verzocht om materieel in te zetten dat anders aan de kant zou worden gezet vanaf 2022. Dan vind ik het helemaal geen gekke gedachte om dit (tijdelijk) ergens anders voor te gebruiken. Ik verwacht alleen niet dat NS zin heeft om ICR nog lang te blijven onderhouden als ICNG instroomt.
samsam538 schreef:Ik denk dat een IC naar Luik pas technisch haalbaar is, als we op 3 kV overgaan en ERTMS hebben geïnstalleerd op een (groot) deel van het materieel.
Het is technisch allang mogelijk met een TRAXX. Net zoals het technisch ook gewoon mogelijk is om met de Drielandentrein naar Luik te rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door teun »

Misschien de NS nog een leuke onderaannemer vinden in Limburg die toevallig nog wat treintjes die Duitsland wel al per direct in kunnen én mogen over heeft. :D
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Bericht door Statler Rail »

Het is nog helemaal niet besloten dat NS na 2025 nog de intercity tussen Amsterdam en Heerlen rijdt, laat staan dat ie gaat/kan/moet doorrijden naar Aachen. Voor het traject in Duitsland is Nederland ook überhaupt niet bevoegd om een concessies af te geven. Kortom, dit is gewoon een "motie" met een "wens", vooral om mee te scoren in de media.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten