Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

TimoD schreef:Ik kan erover meepraten. (...) .

Vraag ik me wel af of die chauffeurs meteen 'in dienst' komen met een 0-urencontract of dat er stiekem toch een uitzendbureau tussen zit. Kan iemand mij vertellen of daar nog een verschil tussen zit in de praktijk?
Lijkt mij dat het gewoon door Randstad opgepakt wordt, een lead via die portal op u-ov.nl
Toen ik d'r was ging een, bijna, gepensioneerde chauffeur van U-OV ook naar het Randstad 'loket' ( naast die centrale receptiebalie) om zich in te schrijven voor een 0 uren contract. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

TimoD schreef:Vraag ik me wel af of die chauffeurs meteen 'in dienst' komen met een 0-urencontract of dat er stiekem toch een uitzendbureau tussen zit. Kan iemand mij vertellen of daar nog een verschil tussen zit in de praktijk?
Een nul-urencontract heeft voor elke werkgever dezelfde regels, je moet tijdig geïnformeerd zijn over je dienst en altijd voor minstens drie uur uitbetaald worden, zelfs als de dienst op het laatste moment wordt afgezegd. En mocht na drie maanden blijken dat je ondanks 0-urencontract elke week 20 uur werkt, dan ontstaat er een rechtsvermoeden.

Het grote verschil tussen uitzendbureau en direct bij de vervoerder in dienst komen zit hem in de arbeidsvoorwaarden. Je krijgt dezelfde toeslagen voor onregelmatig werk (immers: gelijk werk = gelijk loon), maar de hoeveelheid vakantiedagen en pensioenregeling gaan volgens de CAO van de uitzendbranche. En bij een specifiek type contract van een uitzendbureau (uitzendbeding) kan je zeer eenvoudig ontslagen worden, bijvoorbeeld wanneer je ziek wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Vanochtend de overstap van bus 72 op bus 51 bij Jordanlaan/Kroostweg niet gehaald doordat bus 51 twee minuten te vroeg wegreed. Gelukkig kwam bus 271 al snel aanrijden, die mij uiteindelijk ook netjes op tijd bij mijn bestemming heeft gebracht en dat ook nog eens een stuiver goedkoper.

Hoort een buschauffeur die tijd niet gewoon af te wachten bij een belangrijke halte als Jordanlaan/Kroostweg? Hebben we eigenlijk nog meethaltes in de regio Utrecht?
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Er zijn wel tijdhaltes, maar die zijn niet als zodanig herkenbaar. Je herkent ze door een DRIS die stug de dienstregelingstijd blijft aangeven, ook al Is een bus te vroeg. Ja, bij zo'n halte zou de chauffeur moeten wachten, maar ze zijn dus niet herkenbaar. Ook niet voor de chauffeurs. Dus dat is best lastig.

De jordanlaan is trouwens een tijdhalte inderdaad. In de richting van Zeist is die echter ongeschikt om tijd af te wachten. Er passen nauwelijks twee bussen achter elkaar en da's best krap met de hoeveelheid bussen die daar in de spits komt...
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Ik weet niet hoe het bij Qbuzz zit, maar bij Syntus is een tijdhalte voor de chauffeur te herkennen aan een tijdstip voor de haltenaam op het EBS-scherm
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Z2N »

Het is wel duidelijk dat er wat chauffeurs missen bij U-OV vandaag. Vanmorgen viel er in de piek rond 10:30 een gat van meer dan vijf minuten op de 12. Als dat alles zou zijn geweest zou dat prima zijn, maar vanmiddag had ik vanaf de Uithof richting IBB een gat van 12 minuten (uiteindelijk de 29 genomen, meerdere ritten vielen aldus de OV Info-app uit), en vanavond vanaf IBB richting station viel tijdens de kwartiersdienst ook al een rit uit. In alle gevallen was de reisinformatie op de vertrekschermen waardeloos, de ritten die niet reden waren 'bij benadering'... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Ik had een rit op lijn 7, en daarna een op lijn 9 die niet op kwam dagen, en gister geloof ik een rit op lijn 1.

Het gaat in ieder geval niet lekker nee :|
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Suus schreef: (..)
Een nul-urencontract heeft voor elke werkgever dezelfde regels, je moet tijdig geïnformeerd zijn over je dienst en altijd voor minstens drie uur uitbetaald worden, zelfs als de dienst op het laatste moment wordt afgezegd. En mocht na drie maanden blijken dat je ondanks 0-urencontract elke week 20 uur werkt, dan ontstaat er een rechtsvermoeden.

(..).
Met het aannemen van de nieuwe Arbeidswet in de Eerste Kamer gaat e.e.a wel veranderen volgend jaar, ter verbetering van de positie van flexwerkers.
(..) Er staat een hoop te gebeuren in de horeca: vorige week nam de Eerste Kamer het wetsvoorstel Arbeidsmarkt in balans aan. Die nieuwe arbeidswet moet ervoor zorgen dat flexwerkers of mensen met een nulurencontract vanaf volgend jaar meer rechten krijgen.

Een belangrijke verandering voor de horeca in de nieuwe wet zijn de standbydiensten: nu is het nog zo dat oproepkrachten ieder moment moeten komen als de baas belt. Vanaf 1 januari 2020 verandert dit: werkgevers moeten een dienst vier dagen van tevoren inroosteren. Dat kan in de cao-onderhandelingen nog worden teruggebracht naar één dag. (..)

Bron: https://nos.nl/op3/artikel/2287888-geen ... antje.html
Al verwacht ik wel dat er in de aankomende CAO's als snel geregeld zal worden dat het inroosteren van diensten maximaal één dag van te voren hoeft te gebeuren.. :wink: Die 4 dagen is mooie theorie..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:vanmiddag had ik vanaf de Uithof richting IBB
vanavond vanaf IBB richting station
Moet je dan niet met Syntus reizen? De Internationale Bijbelbond zit immers in Amersfoort. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Iedere Utrechter (en zelfs een hoop Utrechtenaren) weten wat de/het IBB is :roll:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Sinds wanneer rijdt er Mercedes-Benz Citaro G op lijn 59 naar Hilversum?

Ik zag vanochtend rond 10:00 dit type bus op lijn 59. Heel bijzonder, het is een beetje als een streekbus zetten op een buurtbuslijn. Er zaten ook zoals gewoonlijk maar iets van drie mensen in de bus.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Sinds het een afwijking in de materieelinzet is denk ik. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door isadora »

Weg met dat ding, straks al onze mooie bossen in de fik. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TimoD »

Ferdinand schreef:Sinds wanneer rijdt er Mercedes-Benz Citaro G op lijn 59 naar Hilversum?

Ik zag vanochtend rond 10:00 dit type bus op lijn 59. Heel bijzonder, het is een beetje als een streekbus zetten op een buurtbuslijn. Er zaten ook zoals gewoonlijk maar iets van drie mensen in de bus.
Geplande inzet. Die bus rijdt eerst een paar rondjes op drukke lijnen en gaat nog naar Hilversum op en neer voordat -ie gewisseld wordt voor een standaardbus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

En 59 is ook geen buurtbus natuurlijk ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Dat noemt men een vergelijking, Daniel.

Qua passagiersaantallen verschilt het trouwens niet eens zo erg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Bij Syntus Utrecht is ook een wonder gebeurt: na een half jaar springen zowaar de schermen in de bus bij halte Zonnehof-Oost te Amersfoort niet meer op blanco doordat de bus denkt van de route af te wijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Drie gewonden bij ongeval met Syntus-bus bij IJsselstein

IJSSELSTEIN/DE MEERN - Een Syntus-bus is vanmiddag gebotst met een busje, op de provinciale weg N228 tussen IJsselstein en De Meern. Zeker drie personen zijn daarbij gewond geraakt. De bus kwam een flink stuk van de weg af tot stilstand, in het groen. Volgens omstanders zou de buschauffeur onwel zijn geworden.
Lees verder

Edit: bij de NOS nog een foto uit een andere hoek, dat wordt nog een uitdaging om die bus weer uit de bosjes en over de sloot heen te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Stijging OV-gebruik Utrecht vooral in streek
Er is in 2018 opnieuw meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht in vergelijking met eerdere jaren. Dat komt met name door extra busreizigers die reisden in de bussen van Syntus in de regio rondom de stad Utrecht. Een half miljoen extra reizigers besloten in een bus van Syntus te stappen in 2018 in vergelijking met 2017.

In totaal checkten 59,7 miljoen reizigers in bij de bussen of trams in de provincie Utrecht, blijkt uit de Jaar- en Trendrapportage Openbaar Vervoer 2018. Een jaar daarvoor was dat nog 59,4 miljoen en daarmee is het aantal reizigers voor het vijfde jaar op rij gegroeid. Bij stadsvervoerder U-OV werd geen stijging van het OV-gebruik opgemerkt.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door robertgvu »

Vanochtend zag ik tot mijn verbazing op de Nieuwegeinlijn een tram rijden met het nummer 5004. Deze tram is samen met de 5023 destijds gesloopt na de aanrijding in de wisselstraat bij de remise. De huidige 5004 blijkt de vernummerde 5011 te zijn, niet meer gezien na de gebeurtenissen op het 24 Oktoberplein jongstleden maart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Begrijpelijk dat die vernummerd is, dat gebeurt wel vaker met OV-voertuigen die bij een heftige gebeurtenis betrokken zijn geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Af en toe maak ik gebruik van buurtbus 575 en vandaag wilde ik eens kijken of de chauffeur bereid was om buiten de halte te stoppen. Dat heb ik gedaan op een van de weinige punten van de route waar het te rechtvaardigen is, iets verder dan de kruising N237/Duinweg richting Utrecht.

Chauffeur in de ochtend had niet door hoe lang en breed de oprit was waarop ik stond, dus hij parkeerde zijn wagen half op de 2x2 weg waar gemiddeld 100 km/u gereden wordt. Hij zag liever dat ik bij Dijnselburg zou instappen omdat het gevaarlijk kan zijn als er meer auto's zijn. Bewoners van het huis moeten dezelfde manoeuvre maken, dus lijkt me geen groot probleem om hier te stoppen.
's middags was de chauffeur bereidwilliger om te stoppen en hij zette mij netjes af bij de invoegstrook voor aartsbisdom Dijnselburg.

Ik zie de proef als geslaagd; beetje uitdaging voor de chauffeurs is ook weleens leuk, anders wordt het ook zo saai (-;
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Vanmorgen haalde mijn X80 richting Rhenen bij halte Schutterhoeflaan in Leusden de X80 van een half uur eerder in. Die stond daar op de politie te wachten zo hoorde ik, vanwege een conflict over de prijs van een kaartje in combinatie met een niet werkende printer zo ving ik op van reizigers die overstapten op de bus waar ik in zat.
Toch onhandig in die gevallen dat diverse chauffeurs blijkbaar niet het boekje met kaartjes hebben die ze bij zo'n geval waarbij niet geprint kan worden kunnen afstempelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Ferdinand schreef:;
Binnen de bebouwde kom mag de Buurtbus overal stil staan om mensen in en uit te laten stappen, als het verkeer dat toestaan. Buiten de bebouwde kom mag de Buurtbus alleen bij bushaltes stil staan om mensen in en uit te laten stappen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten