Spoorindeling station Arnhem Centraal

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Naar aanleiding van een berichtje op whatsapp waarin staat dat de sprinter naar Wijchen van spoor 6a vertrekt bedacht ik mij het volgende. De sprinter naar Dordrecht keert in Arnhem Centraal lang en ik vraag me af of dat nodig is, is het niet mogelijk dat de sprinters uit Wijchen en Dordrecht op elkaar gaan keren.

Het idee is dus dat de sprinter Zutphen - Arnhem Centraal - Wijchen wordt ingekort tot Arnhem Centraal - Wijchen en dat de sprinter vanaf Ede-Wageningen door gaat rijden naar Zutphen, zoals jaren terug ook het geval is. Het stuk Arnhem Centraal - Arnhem Velperpoort staat bij mij al jaren bekend als zeer druk en is voor mij toe aan verdubbeling van het aantal sporen. Het stuk tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort wordt aangelegd dat intercity's komende uit Roosendaal naar spoor 11 gaan en dan links van de huidige sporen richting Zwolle vertrekt. De intercity uit Zwolle gaat via een dive-under (of fly-over) onder het spoor door voor intercity's naar Zwolle en vervolgens onder de sporen van/naar Zevenaar door en komt dan op Arnhem Centraal aan op spoor 6 om richting Nijmegen te gaan.
De sprinter uit Ede-Wageningen komt binnen op spoor 8 en buigt dan op dezelfde manier als de huidige sprinter af richting Zutphen en vanuit Zutphen komt de sprinter binnen op spoor 9. De enige andere grote wijziging is de ICE. Die gaat bij Arnhem Velperpoort rechts over de sporen van intercity's van/naar Zwolle en komt vanuit Duitsland aan op spoor 10 en vertrekt vanaf spoor 7 richting Duitsland. De intercity naar Zwolle vertrekt ongeveer 12 minuten na binnenkomst van de ICE, dus die ruimte is er.

Argumenten voor deze veranderingen zijn dat de sprinter uit Dordrecht hiermee geen lange kering te Arnhem Centraal meer heeft waardoor je netto een treinstel eruit snijdt. Een ander argument is dat hoewel Zutphen - Arnhem Centraal een stuk drukker is dan Ede-Wageningen - Arnhem Centraal net als de die laatste in de rustige uren uitgesneden kan worden naar 1x per uur, wat niet geldt voor het stuk Nijmegen - Arnhem Centraal waar altijd minimaal 2 sprinters per uur nodig zullen zijn. De pendelsprinter tussen Arnhem Centraal en Nijmegen keert ook redelijk lang en ook dat wordt er dus uitgehaald. In de rustige uren wordt dan de hele sprinter Arnhem Centraal - Wijchen eruit gehaald. Helaas heb je dan wel weer een lange kering van de sprinter uit Dordrecht in Arnhem Centraal, maar de lange kering in Nijmegen wordt bespaart. Op momenten dat ook Nijmegen - 's-Hertogenbosch wordt uitgesneden kan je zonder problemen en inzet van extra inzet de sprinter door laten rijden naar Wijchen, waarmee Wijchen - Nijmegen ook altijd 2x uur een sprinter zal behouden.

Hier onder een lijstje van de nog niet genoemde treinen en een samenvatting van het bovengenoemde.
Treinen:
Sprinters:
Zutphen - Arnhem Centraal - Ede-Wageningen
Arnhem Centraal - Wijchen
Arnhem Centraal - Wijchen - Dordrecht
Arnhem Centraal - Doetinchem
Arnhem Centraal - Winterswijk

Intercity's:
Nijmegen - Arnhem Centraal - Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal - Den Helder
Nijmegen - Arnhem Centraal - Utrecht Centraal - Amsterdam Zuid - Schiphol Airport
Roosendaal - Arnhem Centraal - Zwolle

Internationaal:
ICE: Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Duitsland
RE19: Arnhem Centraal - Zevenaar - Duitsland

Spoor 3: Stoptrein Tiel
Spoor 4: Sprinters Wijchen/Dordrecht
Spoor 6: Intercity Roosendaal/Nijmegen*/Stoptrein Winterswijk
Spoor 7: Intercity Nijmegen/ICE Duitsland
Spoor 8: Sprinter Zutphen/Stoptrein Doetinchem
Spoor 9: Sprinter Ede-Wageningen/Stoptrein Winterswijk*/RE19 Düsseldorf***
Spoor 10: Intercity Den Helder/Schiphol Airport/ICE Amsterdam Centraal
Spoor 11: Intercity Zwolle/Den Helder**

*Bij ICE naar Duitsland
**Bij ICE naar Amsterdam Centraal
***Zal een keerspoor aan de westzijde van het station krijgen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door AppleMoose »

Met een sprinter Zutphen - Ede-Wageningen i.p.v. naar Nijmegen/Wijchen zadel je een hoop reizigers op met een extra overstap. Dat is exact de reden waarom deze sprinter na twee jaar weer naar Nijmegen (en sinds een paar jaar Wijchen) ging rijden.

Een dive-under/fly-over bij Velperpoort lijkt me wel een goed plan, al heb je misschien meer aan spoorverdubbeling. De treinen komen vlak achter elkaar aan en met name richting Arnhem leidt dat nog weleens tot opstoppingen vanwege de stop op Velperpoort door de stoptreinen. Dat probleem los je niet op met een dive-under/fly-over.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door JothamvW »

Volgens mij is het dan ook en/en, niet of/of.

Vooral Düsseldorf is hierin overigens een heikel punt.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Ronaldussen schreef:Met een sprinter Zutphen - Ede-Wageningen i.p.v. naar Nijmegen/Wijchen zadel je een hoop reizigers op met een extra overstap. Dat is exact de reden waarom deze sprinter na twee jaar weer naar Nijmegen (en sinds een paar jaar Wijchen) ging rijden.

Een dive-under/fly-over bij Velperpoort lijkt me wel een goed plan, al heb je misschien meer aan spoorverdubbeling. De treinen komen vlak achter elkaar aan en met name richting Arnhem leidt dat nog weleens tot opstoppingen vanwege de stop op Velperpoort door de stoptreinen. Dat probleem los je niet op met een dive-under/fly-over.
Ik heb dus inderdaad beiden. De reizigers met een extra overstap zijn alleen richting Arnhem Presikhaaf, andere reisrelaties over Arnhem Centraal door sprinter reizigers heb je bijna niet denk ik. Je geeft dus reizigers een extra overstap. Toch vraag ik me af hoeveel reizigers dat werkelijk zijn, aangezien het praktisch alleen Arnhem Zuid is wat de trein zal nemen, aangezien in Elst alleen mensen direct rond het station de trein zullen nemen zullen dat er namelijk niet zo heel veel zijn. Mensen die elders in Elst wonen zullen eerder met 331 reizen aangezien die bus dan dichterbij is en ook rechtstreeks naar de HAN gaat. Nog altijd zullen dat er inderdaad een stuk meer zijn dan vanuit Ede-Wageningen, maar je hebt wel minder treinstellen nodig, zowel overdag als in de avonduren en in het weekend. Als je de sprinter in Ede-Wageningen kunt koppelen aan sprinters uit Utrecht heb je daarmee een stuk groter bereik met die sprinter dan alleen Oosterbeek en Wolfheze, zeker als je vanuit Veenendaal zonder overstap naar de HAN kunt reizen. Het heeft dus ook voordelen en de vraag is of je het vrijgekomen treinstel (of 2 treinstellen op tijden dat treinen met dubbele treinstellen rijden) elders inzetten waar ze misschien ook een treinstel te kort komen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Mikos »

Western Soldier schreef: De reizigers met een extra overstap zijn alleen richting Arnhem Presikhaaf, andere reisrelaties over Arnhem Centraal door sprinter reizigers heb je bijna niet denk ik.
_O- Ik haak af, als je dit soort dingen gaat beweren is dit vanaf heden een Luchtfietserijtopic.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Aking »

Volgens mij staat er vrij duidelijk "denk ik", hij mag dus niet meer beweren iets te denken want jij weet zijn gedachten beter? :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Mikos »

Dan is het hele idee toch op niks gebaseerd en luchtfietserij? Nou, dan haak ik af. Daar hebben we al genoeg topics over. Straks gaan we her weer hebben over het doortrekken van de Valleilijn :X
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Ja, wel met intercity's, maar de meeste reisrelaties met sprinters zijn naar de grotere stations om daar over te stappen op intercity's of op bussen/trams/metro's op weg naar hun daadwerkelijke bestemming. Een station als Velp of Rheden heeft reizigers die daar wonen en die van daaruit naar hun werk gaan, maar hebben een heel stuk minder reizigers die in de omgeving van die stations werken, aangezien plekken waar een grote groep mensen naar toe reizen om te werken vaak in de steden zitten. Reizigers uit Velp zullen voornamelijk Arnhem Centraal of Nijmegen als eindbestemming hebben, terwijl het aantal reizigers vanuit Velp of Rheden naar specifiek Arnhem Zuid, Elst of Nijmegen Lent maar heel beperkt zal zijn. Waar of niet? Oosterbeek heeft heel weinig reizigers, dat komt omdat de bussen veel sneller zijn naar Arnhem Centraal dan de treinen en bovendien heel veel vaker rijden. De reizigers die wel vanuit Oosterbeek reizen zijn voornamelijk reizigers die naar het westen reizigers of reizigers die in Nijmegen en Zutphen of verder moeten zijn. Het enige station wat relatief veel gebruikt wordt door mensen die er om een andere reden uitstappen dan wonen is Arnhem Presikhaaf omdat daar de HAN zit, maar voor welke andere doeleinden dan wonen zullen reizigers in Velp of Rheden uitstappen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Mikos »

Het doel is helemaal niet belangrijk, het gaat om de aantallen reizigers die er in- of uitstappen. Of ze naar de markt, het ziekenhuis of naar huis gaan is totaal niet interessant. Het aantal én het treinstation van bestemming/origine wel.

Het plan dat je oppert is de Sprinter van Zutphen naar Nijmegen weer naar Ede te trekken. En dan zeg je dat alleen voor de reizigers naar Presikhaaf er een extra overstap ontstaat. Waar blijven die sprinterreizigers die van boven Arnhem komen en naar Nijmegen willen dan? Want dat is, na Arnhem, de belangrijkste bestemming vanuit de sprinterstations boven Arnhem van de 7600. En andersom uiteraard ook. Die zadel je ook allemaal op met een extra overstap als je de omklap naar Ede weer maakt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Zutphen en Dieren hebben nog steeds een rechtstreekse verbinding met Nijmegen, het gaat dus enkel om stations Brummen, Rheden en Velp. Ede heeft geen enkele goede aansluiting met treinen naar boven Arnhem en zullen met een rechtstreekse sprinter weer extra rechtstreekse verbindingen krijgen. De overstap vanuit de intercity's uit Ede/Utrecht op treinen naar Zutphen is altijd 10+. Ede gaat er dus op vooruit, waar de genoemde stations achteruit gaan. Daar wil ik de sprinter voor doortrekken, naast dat het dus ook gewoon een minstens een treinstel oplevert die eventueel ook tussen Zwolle en Utrecht Centraal ingezet kan worden om die treinen langer te maken. Dus het is ook gewoon een besparing op treinstellen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Mikos »

En hoe groot was de vervoersvraag tussen de boven Arnhem gelegen Sprinterstations en Ede ook alweer? Ede is voor het grootste deel gericht op Utrecht en verder, de vervoersvraag richting Arnhem/Nijmegen is een heel stuk minder. Je helpt dus hooguit een enkeling aan een rechtstreekse Sprinter, terwijl je een enorme hoeveelheid reizigers opzadelt met een extra overstap in Arnhem.

Waar de rechtstreekse verbinding tussen Arnhem Velperpoort en Presikhaaf met Nijmegen blijft is me even onduidelijk. Die mensen tellen niet meer mee?

Je berekening van treinstellen is ook uit de lucht gegrepen; waar die 'besparing' nu in zit is me onduidelijk. Omdat de omloop korter zou worden? Je gaat alleen maar meer lucht vervoeren tussen Arnhem en Ede, want je hebt in de spitsuren dubbele stellen nodig tussen Zutphen en Arnhem, daar stapt iedereen in jouw plannen uit om naar Nijmegen over te stappen (meer druk op de IC's, dus daar moeten zo lang mogelijke treinen worden ingezet) en de beide stellen gaan voor driekwart leeg naar Ede heen en weer. En de 'overgebleven' stellen naar Zwolle-Utrecht?

Ik heb het geprobeerd, hoor, maar ik blijf bij mijn eerdere standpunt. Leuk bedacht, maar Luchtfietserij.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Het feit dat je een omloop uitspaart doordat lange keringen in Arnhem Centraal vanuit Dordrecht verdwijnen? Je zou eventueel kunnen overwegen om in de spits een sneltrein naar Zutphen te laten rijden met stops te Arnhem Presikhaaf en Dieren. Kan je met de intercity versnellen door de toch belachelijke stop in Dieren op te heffen, want die is er echt alleen maar omdat je tijd over hebt tussen Zwolle en Arnhem Centraal. Daarbij is Ede wat je benoemd relatief, want Ede-Wageningen heeft veel meer reizigers dan Brummen, Rheden, Velp en Presikhaaf bij elkaar. Als 1 op de 3 reizigers naar Arnhem reist nog steeds. Laat je die sneltrein in de spits rijden dan los je het probleem van Arnhem Presikhaaf ook meteen op.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Mikos »

Het maakt niet uit hoeveel reizigers er in Ede-Wageningen ten opzichte van Velp zijn; het gaat erom hoeveel reizigers er van Velp naar Ede-Wageningen of andersom reizen. Of Rheden, of Brummen, of Dieren. Je creëert dus zelf een probleem (jij noemt het een oplossing voor reizigers van en naar stations boven Arnhem) waardoor heel wat reizigers een extra overstap moeten maken, waarbij een miniem aantal reizigers er op vooruit zal gaan en dat probleem 'los je op' door er een extra sneltrein bij te bedenken. Daarbij moeten nog steeds heel veel reizigers (sprinterstations boven Arnhem <> Nijmegen) een extra overstap maken en rijdt er een trein (met meerdere stellen, in verband met de scheve verhoudingen op deze relatie) zo goed als leeg tussen Arnhem en Ede. Die extra sneltrein moet ook ergens vandaan komen, dus doe je je 'bakkenbesparing' (voor zover die er is) weer teniet.

En als die stop in Dieren er alleen maar is omdat je tussen Arnhem en Zwolle 'te veel tijd hebt', dan heeft het toch geen zin om die stop eruit te halen? Dan heb je nóg meer tijd tussen Arnhem en Zwolle. Dan zou je bijvoorbeeld een stop in Dieren kunnen maken, want je hebt toch tijd over.

Vergeef me mijn gebrek aan hogere wiskunde, maar ik ben niet overtuigd van je plan.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door waldo79 »

In de verre oertijd was er zelfs een directe verbinding tussen Zutphen en Utrecht. Nee, ik ben blij met die omklap naar Nijmegen. Zeker vanuit de stations ten noorden van Arnhem is een behoorlijke vraag naar Nijmegen. Het gebied is sowieso bijna aan elkaar gegroeid. Richting Ede heb ik dat gevoel veel minder.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Toch vraag ik me af hoeveel reizigers dat werkelijk zijn, aangezien het praktisch alleen Arnhem Zuid is wat de trein zal nemen, aangezien in Elst alleen mensen direct rond het station de trein zullen nemen zullen dat er namelijk niet zo heel veel zijn.
Reizigersaantallen 2016 (bron: treinreiziger.nl): Elst 3803 (excl Arriva), Arnhem Zuid 3022. Elst is dus drukker dan Arnhem Zuid. Voor de volledigheid: Nijmegen Lent kwam op 1239.

Verder vind ik het nogal een flinke investering voor het misschien uitsparen van een treinstel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Welke investering is flink voor het uitsparen van een treinstel? De investering in verdubbeling rond Velperpoort staat wat mij betreft los ervan, omdat ik vind dat het sowieso moet gebeuren gezien het feit hoe vaak het voor komt dat er daar treinen voor rode seinen staan te wachten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Wubbo »

Maar je combineert die met een keerspoor in Arnhem voor de RE19 en een moeilijke constructie om de IC naar Zwolle ertussendoor gepropt te krijgen (waarbij zo te zien de sprinter naar Zutphen en de sprinter naar Doetinchem over hetzelfde spoor vertrekken en dus nog niet onafhankelijk van elkaar kunnen komen). Als je die viersporigheid wil (en die kan ik me wel voorstellen) zou ik de corridors naar Zevenaar en Zutphen van elkaar scheiden door de treinen van/naar Zutphen over de buitenste sporen te sturen en de treinen van/naar Zevenaar over de binnenste sporen bij Velperpoort. Dan heb je 1 fly-over nodig in plaats van twee of meer (ik kan je plan niet helemaal visualiseren).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Naar aanleiding van een berichtje op whatsapp waarin staat dat de sprinter naar Wijchen van spoor 6a vertrekt bedacht ik mij het volgende. De sprinter naar Dordrecht keert in Arnhem Centraal lang en ik vraag me af of dat nodig is, is het niet mogelijk dat de sprinters uit Wijchen en Dordrecht op elkaar gaan keren.
Nee, dat lijkt me niet verstandig. De sprinter uit Dordrecht komt om .04/.34 aan, terwijl de sprinter naar Wijchen al om .10/.40 vertrekt. Dat is een vrij korte kering, waardoor eventuele vertragingen op Nijmegen->Arnhem direct doorgegeven zullen worden aan Arnhem->Nijmegen. En aangezien de kering op Wijchen ook niet de langste is, kan je daar evt. vertragingen dus ook al niet inlopen. Gezien de krapte op dit traject lijkt me dat absoluut onwenselijk.
Daarnaast heeft de sprinter Arnhem-Dordrecht ook behoefte aan meer capaciteit dan Arnhem-Wijchen.

Daarnaast is de overstap vanaf Rheden op de IC naar Nijmegen erg lang, juist daardoor is die sprinter naar Nijmegen gaan rijden.
Ook is de sprinter naar Ede tegenwoordig een kwartier verschoven, zodat hij in Ede altijd aansluiting bied op de intercity, wat hij voorheen niet deed. Dat weer ongedaan maken lijkt me ook niet wenselijk.

Mij lijkt het me een beter plan om naast de dive-under bij Velperbroek ook meteen het stuk tussen die aansluiting en Arnhem Centraal 4-sporig te maken, waarbij de buitenste 2 sporen van/naar Zutphen gaan en de binnenste 2 van/naar Zevenaar. Hiermee leg je (m.u.v. de ICE) de treindiensten van/naar Zevenaar ook vrij van het HRN.

Dan lijkt het me daarnaast het best om Arnhem Presikhaaf een 3e spoor te geven en dan de sprinter Dordrecht - Arnhem Centraal door te trekken naar Presikhaaf (desnoods zonder stop op Velperpoort indien de IC er anders te vlak achter zit) en daar te laten keren. Dan krijg je een beetje hetzelfde als op Amersfoort Vathorst, waarbij de sprinter vlak voor de IC uit rijdt en op Vathorst keert en de intercity vlak na aankomst van de sprinter doorkomt (en andersom vlak voordat de sprinter vertrekt). Gezien de huidige tijden bij Arnhem zal zo'n sprinter dan van .10 tot .19 keren op Arnhem Presikhaaf. Dat is een prima keertijd
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door rikthoff »

SuperGhost schreef:Mij lijkt het me een beter plan om naast de dive-under bij Velperbroek ook meteen het stuk tussen die aansluiting en Arnhem Centraal 4-sporig te maken, waarbij de buitenste 2 sporen van/naar Zutphen gaan en de binnenste 2 van/naar Zevenaar. Hiermee leg je (m.u.v. de ICE) de treindiensten van/naar Zevenaar ook vrij van het HRN.
Ehhh.... Ik reis dagelijks op Ah richting Ahp, en de spoordijk aldaar is inmiddels ingepast tussen de Sonsbeeksingel (waar je een complete weg voor moet opofferen, krijg je niet gedaan) en de gebouwen langs de zuidzijde van de lijn (niet onmogelijk te vervangen, maar wel kostbaar). Ook wil je niet minder dan 4 viaducten verbreden ten koste van de architectuur die in Sonsbeek heerst (tuurlijk, kan teruggebouwd worden). En je moet het station Ahp slopen, het klassieke station erbij, en er iets voor terugbouwen, wat je moeilijk maakt omdat er een parkeergarage en tankstation ten zuiden zit (kan uitgekocht worden) of monumentale panden ten noordzijde (dat lukt wat minder, denk ik).

Ik ben er niet tegen, maar is dat niet heel veel geld en moeite voor nauwelijks 3 kilometer spoor?
Laatst gewijzigd door rikthoff op vr 28 jun 2019, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SuperGhost »

Het spoor daar is (nu al) zo krap dat die investering nodig is lijkt me.

En ja, station Velperpoort zou je dan moeten afbreken. Ik zou voorstellen om de historische stationsgebouwen dan te gebruiken voor station Arnhem Presikhaaf, zodat het behouden blijft (ook voor de stad) en je op dat station ook eindelijk droog kunt vertoeven (de bushokjes waar ze het nu mee moeten doen voldoen niet).

De spoordijk tussen Centraal en Velperpoort is nog echt een dijk. Daar kun je dus wel ruimte vinden door er een muur van te maken (zoals al bij het station zelf gedaan is om ruimte te vinden). Je zou op die muur dan vervolgens een patroon van oude bakstenen kunnen plakken om die muur bij de wijk passend te krijgen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SLToilet »

Velperpoort afbreken is een heel slecht plan voor een paar aanpassingen in de dienstregeling en je dupeert er nogal wat reizigers mee die daardoor een overstap kunnen uitsparen op Centraal. Dan zou ik liever kijken naar wat je zou kunnen doen met andere infra-varianten zoals een fly-over/dive-under aan de oostzijde van Velperpoort dan zo'n goedkope Heerlen de Kissel-achtige schijnoplossing.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door rikthoff »

Superghost schreef:Het spoor daar is (nu al) zo krap dat die investering nodig is lijkt me.
Okee, maar dan nog even challengen: wat wil je doen aan de situatie rond de Hommelseweg? Want daar staan panden die praktisch in de spoordijk zitten, en die niet blij gaan zijn van een muur van 7 meter tegen hun pand aan. Uitkopen?

O ja, en we hebben tegenwoordig bakken met treehuggers (niet die rupsen :wink:), dus succes met het verdedigen dat je twee complete bomenrijen gaat rooien voor een muur :Y
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door JordiBrabant »

Met een lang viaduct à la S-bahn van Berlijn, passen er makkelijk 3 en een vrije kruising, en misschien wel 4 sporen.
De vraag blijft dan of je dat de mensen die met hun volle verstand naast het spoor zijn gaan wonen wil aandoen.
Maar, even afkloppen, er zijn drukkere niet vrije kruisingen die nog niet in de plannen staan om aangepakt te worden: Tongelre aansluiting, Tilburg aansluiting, dus met alleen een vrije kruising zal het voorlopig voldoende zijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door rikthoff »

JordiBrabant schreef:De vraag blijft dan of je dat de mensen die met hun volle verstand naast het spoor zijn gaan wonen wil aandoen.
De mensen die je het nu ten noorden wilt aandoen hebben een pand van minstens 5 ton netto. Die kunnen best wel een leuke advocaat betalen. Succes met onderhandelen :Y

Ik heb ook de neiging om maar eens om Arnhem te gaan denken. Maar NS vind het een mainport. Soit.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SuperGhost »

SLToilet schreef:Velperpoort afbreken is een heel slecht plan voor een paar aanpassingen in de dienstregeling en je dupeert er nogal wat reizigers mee die daardoor een overstap kunnen uitsparen op Centraal.
Ik bedoelde natuurlijk niet dat het station verdwijnt, ik bedoelde het huidige station slopen en vervangen door een nieuwe dat bij de 4 sporen past :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten