Spoorindeling station Arnhem Centraal

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

rikthoff schreef:
SuperGhost schreef:Mij lijkt het me een beter plan om naast de dive-under bij Velperbroek ook meteen het stuk tussen die aansluiting en Arnhem Centraal 4-sporig te maken, waarbij de buitenste 2 sporen van/naar Zutphen gaan en de binnenste 2 van/naar Zevenaar. Hiermee leg je (m.u.v. de ICE) de treindiensten van/naar Zevenaar ook vrij van het HRN.
Ehhh.... Ik reis dagelijks op Ah richting Ahp, en de spoordijk aldaar is inmiddels ingepast tussen de Sonsbeeksingel (waar je een complete weg voor moet opofferen, krijg je niet gedaan) en de gebouwen langs de zuidzijde van de lijn (niet onmogelijk te vervangen, maar wel kostbaar). Ook wil je niet minder dan 4 viaducten verbreden ten koste van de architectuur die in Sonsbeek heerst (tuurlijk, kan teruggebouwd worden). En je moet het station Ahp slopen, het klassieke station erbij, en er iets voor terugbouwen, wat je moeilijk maakt omdat er een parkeergarage en tankstation ten zuiden zit (kan uitgekocht worden) of monumentale panden ten noordzijde (dat lukt wat minder, denk ik).

Ik ben er niet tegen, maar is dat niet heel veel geld en moeite voor nauwelijks 3 kilometer spoor?
Mijn vader woont praktisch naast die spoordijk en er is echt wel wat ruimte en die weg opofferen moet kunnen, dan zou je daar een fietspad kunnen leggen, maar het nut van een weg met auto's aldaar ontgaat mij een beetje, de spoordijk daar is namelijk niet heel stijl omhoog. Alleen het stuk tussen het oude station en de Hommelseweg is daar echt nodig, de rest niet bepaald. Eventueel leg je een parkeerplaats aan ter hoogte van dat pleintje aldaar. Daarnaast, wat SuperGhost zegt ervaar ik daar regelmatig problemen in de dienstregeling. Aan de kant van de Van Muijlwijkstraat is wel iets minder ruimte, maar dat zijn geen historische panden, dat zijn alleen wat flatgebouwen en inderdaad de benzinepomp, maar dat lijkt mij niet het allerduurste. Het station Velperpoort zou een stuk opgeschoven kunnen worden richting de aansluiting. Zonder aanpassingen wordt het echter heel lastig om meer treinen naar Duitsland te laten rijden of om te schuiven in de dienstregeling.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Alargule

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Alargule »

Ah, je vader woont praktisch naast die spoordijk.

Nou, dan moet het kunnen!!!1!
PHS

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Wubbo »

Ik zit nog even naar Google Maps te kijken. Het stuk tot Velperpoort lijkt niet het grootste probleem, daar kun je voor het grootste de ruimte van de spoordijk (vervangen door keerwand) en de parkeerstrook langs de Sonsbeeksingel gebruiken. Moet je wel wat met dat parkeren doen, maar wellicht kun je dat wegwerken in de nieuwe spoordijk.

Het grootste probleem lijkt me de uitbreiding van Velperpoort naar 4 perronsporen en de vrije kruising bij Velperbroek. De afstand tussen puntje perron en de aansluiting is maar zo'n 500 meter, en daarin moet je wel de hoogte of diepte winnen om de vrije kruising te realiseren. De kunstwerken Velperweg en Vosdijk (net na de splitsing) helpen daar ook niet bij.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door trolly »

De dive-under aan de andere kant van Arnhem Centraal heeft een helling van zo'n 350 meter. Daaruit destilleer ik dat een enkel spoor aan de zuidkant dat onder het spoor naar Zevenaar door wordt gestoken zou moeten kunnen. De Vosdijk moet dan ter plekke wel een stukkie omlaag. Het kan ook mogelijk de sporen naar Zevenaar te laten stijgen, zodat de dive van het spoor naar Presikhaaf wat minder diep hoeft te zijn. En het is natuurlijk ook mogelijk een fly-over te bouwen. Daarbij kan de helling direct na Velperpoort beginnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Alargule »

Dubbeldekstunnel, anyone?
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door samsam538 »

Wat ik hoop voor Arnhem en omgeving is dat:
  • Viersporig Utrecht Lunetten aansluiting - Arnhem Velperpoort aansluiting (of iig Utrecht - De Haar aansluiting, Ede - Arnhem Velperpoort aansluiting)
  • Tussen Arnhem en Velperpoort: noordelijke twee sporen van/naar Zevenaar en verder, zuidelijke twee sporen van/naar Zutphen, waarbij de noordelijke sporen onder- of bovenlangs kruisen bij de aansluiting
Dan krijg je de spoorindeling op Arnhem Centraal
  • Spoor 3: IC richting Zwolle
  • Spoor 4: SPR richting Zutphen
  • (Spoor 5a: mogelijkheid om naar 4b en 5b te kunnen)
  • Spoor 6(a): SPR richting Wijchen/Den Bosch en verder (6b ST Tiel keren)
  • Spoor 7: IC richting Roosendaal of (IC uit Utrecht -> Nijmegen, uitwijkmogelijkheid)
  • Spoor 8: IC richting Nijmegen (of ICE)
  • Spoor 9: ST/RE19 richting Doetinchem/Winterswijk/Düsseldorf en ICE naar Frankfurt
  • Spoor 10: SPR/ST richting Ede-Wageningen(/Utrecht Centraal ??) en ICE naar Amsterdam (of RE19 aankomst)
  • Spoor 11: IC richting Schiphol/Amsterdam Centraal (en verder) (of ICE) en RE19 aankomst en richting Arnhem Berg)
Voor de treinen van/naar de Achterhoek hoef je nu niet meer zoveel sporen te kruisen om naar Arnhem Berg te komen. Spoor 11 kan eventueel gebruikt worden als een trein naar Berg gaat, dan kan de IC naar spoor 10. RE19 keert op Arnhem Berg en trein uit Winterswijk bij een lange kering ook.

Hierdoor heb je een soort DSSA met (zoveel mogelijk) vaste corridors, lijst met treinrelaties:
  • IC PHS Nijmengen-Schiphol/Amsterdam Centraal (6-8x/uur)
  • IC Roosendaal - Zwolle (2x/uur -> later evt. 4x/uur tot Deventer)
  • ST Arnhem - Tiel (2x/uur)
  • SPR (Dordrecht-)-Den Bosch-Wijchen-Zutphen (4x/uur Wijchen - Zutphen)
  • ST Ede-Wageningen - Doetinchem (elektrificatie evt./hybride treinen) (2x/uur)
  • ST Arnhem - Winterswijk (2x/uur)
  • RE19 Arnhem - Düsseldorf (1x/uur)
  • ICE Frankfurt en verder (1x/uur)
De treinen van/naar Zutphen en de treinen van/naar Zevenaar hoeven elkaar dan niet meer te kruisen.
De sprinter Ede-Wageningen wordt dan gekoppeld aan de stoptrein naar Doetinchem. En wordt dan bij de volgende concessie aanbesteed, dus NS is niet uitgesloten. Deze sprinter stond toch al op de nominatie van de Rijksoverheid om die te laten aanbesteden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Dubbeldekstunnel, anyone?
Doe maar, 't kost toch bijna gratis.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Durashift »

^^^ eerst ff wachten hoe dat tunnelproject in A'dam Zuid gaat verlopen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door trolly »

Welnee, dat gaat tof en ze houden centjes over *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SuperGhost »

samsam538 schreef: Dan krijg je de spoorindeling op Arnhem Centraal
  • Spoor 3: IC richting Zwolle
  • Spoor 4: SPR richting Zutphen
  • (Spoor 5a: mogelijkheid om naar 4b en 5b te kunnen)
  • Spoor 6(a): SPR richting Wijchen/Den Bosch en verder (6b ST Tiel keren)
  • Spoor 7: IC richting Roosendaal of (IC uit Utrecht -> Nijmegen, uitwijkmogelijkheid)
  • Spoor 8: IC richting Nijmegen (of ICE)
  • Spoor 9: ST/RE19 richting Doetinchem/Winterswijk/Düsseldorf en ICE naar Frankfurt
  • Spoor 10: SPR/ST richting Ede-Wageningen(/Utrecht Centraal ??) en ICE naar Amsterdam (of RE19 aankomst)
  • Spoor 11: IC richting Schiphol/Amsterdam Centraal (en verder) (of ICE) en RE19 aankomst en richting Arnhem Berg)
Op spoor 6 heb je nu conflicteren kruisingen: om .08/.38 moeten zowel de trein naar Tiel vertrekken vanaf 6b en de trein uit Zutphen binnenkomen op 6a.

Ook heb je op spoor 9 en 10 problemen. Sporen 9 en 10 zijn rond aankomst/vertrektijd van de RE beiden immers al bezet, door enerzijds de sprinter van/naar Ede en de stoptrein van/naar Doetinchem. Ook dat past dus niet.

Tegelijk snap ik de noodzaak niet waarom je de sprinter en IC van/naar Zutphen niet meer op hetzelfde perron wilt hebben. Hierdoor worden sporen 3, 4 en 7 niet erg weinig gebruikt. Daarnaast leg je een a/b-verdeling aan voor spoor 4 die je vervolgens totaal niet gebruikt, dat lijkt me ook geldverspilling.

Maak dan (jouw plan volgend, waarbij de sporenstraat toch al deels aangepast moet worden) de volgende indeling:
spoor 3: IC Zwolle + SPR Zutphen
spoor 4a: ST Tiel
spoor 4b: SPR Dordrecht
spoor 6: IC Roosendaal + SPR Wijchen (a/b-verdeling verdwijnt hier)
spoor 7: IC's Nijmegen
spoor 8: SPR Ede-Wageningen + ICE's in beide richtingen
spoor 9: IC's Utrecht Centraal en verder
spoor 10: RE Düsseldorf Hbf
spoor 11: ST Winterswijk + ST Doetinchem

Op deze manier krijg je vanaf Zevenaar helemaal geen conflict meer om op Arnhem Berg te komen (de ingang zit nog voor de dive-under).


Overigens vraag ik me af of je Arnhem Berg wel (volledig) moet blijven gebruiken. Voor de meeste treinen met eindpunt Arnhem ligt het erg onhandig. Eigenlijk is de sprinter van/naar Ede de enige die fatsoenlijk het rangeerterrein kan bereiken (en uiteraard rangeerdelen voor de IC's). De Arriva/Breng treinen vanuit Zevenaar is erg lastig en die uit Tiel is al helemaal een ramp. Ook de NS-sprinter uit Dordrecht is een ramp. Ook is het terrein geloof ik ook te krap.

Als je dan toch 4 sporen wil van/naar Velperbroek, dan vraag ik me af of je niet veel beter Arnhem GE (deels) kunt ombouwen tot rangeerterrein. Dat lijkt me beter te bereiken, zeker voor de regionale treinen en de sprinter van/naar Dordrecht. Het gebruik van Berg kun je dan beperken tot de IC's en de sprinter van/naar Ede.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Mooie ideeën en inderdaad, sprinter uit Ede kan inderdaad ook naar Doetinchem. Is het trouwens niet een idee om dan keringen vanuit de richting Elst naar Arnhem Presikhaaf te sturen, met een soortgelijke constructie als in Amersfoort. Op die manier zorg je ervoor dat de meeste keringen eruit gaan. Stoptrein uit Doetinchem kan dan nog gekoppeld worden aan Tiel en dan heb je helemaal geen keringen meer buiten de RE19.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Hainje »

Ede - Arnhem is HRN, Arnhem - Doetinchem is provincie. Dus daar moet eerst iets aan gedaan worden, anders zou het prima kunnen. En elektrificatie van de lijnen in de Achterhoek maken het wat dat betreft ook allemaal een stuk makkelijker. Waren er trouwens niet al plannen voor elektrificatie daar? Maar keren bij Presikhaaf is volgens mij niet echt mogelijk zonder aanpassingen aan de baan.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SuperGhost »

Ik had daarvoor ook al geopperd om een 3e perronspoor bij Presikhaaf aan te leggen, daar ging hij op verder :wink:

Overigens: voordat je dat klaar krijgt zit je al met ETMET. Als je dan al een trein vanuit de richting Ede naar Presikhaaf wilt doortrekken, dan zou ik eerder de kerende intercity doortrekken. Reizigers Presikhaaf<->Utrecht en verder hoeven dan niet meer op Arnhem Centraal over te stappen. Dit zal de druk op de bestaande sprinter bij Presikhaaf ook veel meer verlichten dan een doorgetrokken sprinter uit Ede. Daarbij krijgt Ede dan ook een snellere verbinding naar de HAN-campus.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:Ik had daarvoor ook al geopperd om een 3e perronspoor bij Presikhaaf aan te leggen, daar ging hij op verder :wink:
Moet ik overheen gelezen hebben, solly. :@
🍉
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door JothamvW »

Ede-Wageningen wil je dan ook liefst doortrekken richting Zevenaar, en dan is het alleen de vraag of de sprinters uit Dordrecht of de kerende IC's naar Presikhaaf moeten.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door AppleMoose »

Western Soldier schreef:
Ronaldussen schreef:Met een sprinter Zutphen - Ede-Wageningen i.p.v. naar Nijmegen/Wijchen zadel je een hoop reizigers op met een extra overstap. Dat is exact de reden waarom deze sprinter na twee jaar weer naar Nijmegen (en sinds een paar jaar Wijchen) ging rijden.
Ik heb dus inderdaad beiden. De reizigers met een extra overstap zijn alleen richting Arnhem Presikhaaf, andere reisrelaties over Arnhem Centraal door sprinter reizigers heb je bijna niet denk ik.
Juist Nijmegen - Arnhem Presikhaaf kent een sterkte vervoersrelatie, vooral vanwege de HAN. Daarnaast heb je ook in de sprinter veel doorgaande reizigers na Arnhem Centraal richting Nijmegen en terug. Die zadel je dus nu op met een extra overstap omdat je een treinstel wilt besparen op de dienst Dordrecht - Arnhem v.v. En verder wil je heel veel infra bijbouwen als oplossing voor problemen die er nauwelijks zijn of zo worden ervaren... Geen punt als jouw spaarpot oneindig is, helaas is het spaarpotje van de overheid dat niet...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Wat ik had gezegd is dat ik inderdaad het idee om de sprinter uit Ede-Wageningen naar Doetinchem door te trekken in combinatie met een doortrekking van de sprinter uit Dordrecht naar Arnhem Presikhaaf. Daarmee zorg je ervoor dat de kering wordt benut door door te rijden, wat ik een zeer goed plan vindt, dus daar ben ik het mee eens. Waar ik het niet mee eens ben is dat er wordt gezegd dat de problemen tussen Arnhem Velperpoort en Arnhem Centraal meevallen. Het laatste jaar heb ik die route minder gebruikt, maar er zijn perioden geweest dat ik wel regelmatig gebruikte en ik heb zeer regelmatig daar problemen ervaren, voornamelijk met treinen die vanaf Arnhem Centraal een trein uit Doetinchem moeten kruisen. De wachttijd van de sprinter uit Nijmegen naar Zutphen is niet voor niets 6 minuten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door SuperGhost »

Nou, de overheid heeft momenteel wel een behoorlijk begrotingsoverschot van maar liefst 11 miljard. Daar kun je zijn plannen toch wel aardig mee betalen lijkt me...
Al denk ik dat de overheid wel betere zaken heeft om dat aan te besteden, aangezien er geldtekorten zijn in het onderwijs, de zorg, politie, justitie, OM, etc.

Nu denk ik wel dat er rond Arnhem wel wat extra infra nodig wordt. Zeker aangezien men meer treinen Arnhem-Doetinchem en Arnhem-Duitsland voorziet wordt het stuk Centraal - Velperbroek behoorlijk overbelast (eventuele goederenroute via Kijfhoek-Oldenzaal via Arnhem-Zutphen niet meegerekend).
Om dat relatief kleine stukje viersporig te maken lijkt me dus wel op termijn noodzakelijk.

Zelf hoop ik ook dat Deventer-Olst eindelijk eens dubbelsporig wordt en er 2 IC's en 2 SPR's per uur kunnen gaan rijden tussen Arnhem en Zwolle. Dan kun je als treindiensten krijgen (uitgaande van ETMET):
4x Intercity Nijmegen - Utrecht Centraal en verder + 2x Intercity Arnhem Centraal - Utrecht Centraal en verder
2x Intercity Zwolle - Roosendaal (stopt niet meer in Wijhe, Olst en Dieren)
2x Sprinter Arnhem Centraal - Ede-Wageningen
2x Sprinter Zwolle - Dordrecht (inhalen door IC te Arnhem C)
2x Sprinter Dieren - Wijchen (rijdt alleen doordeweeks overdag)
2x Stoptrein Arnhem Centraal - Winterswijk
2x Stoptrein Tiel - Doetinchem (avond/weekend: alleen Tiel - Arnhem C)
waarbij de stoptreinen tussen Arnhem en Elst ook samen een 10-minutendienst rijden en de sprinters vanaf Nijmegen op Arnhem-Dieren samen een kwartiersdienst vormen (de sprinter van/naar Zwolle staat toch al langer stil in Arnhem i.v.m. inhaling door de IC, dus dit is prima te combineren)

Perronindeling (met voorbeeldtijden) kan dan zijn:
Spoor 3: SPR Zwolle (.05-.12) + SPR Dieren (.25-.27)
Spoor 4: IC Zwolle (.08-.10) + ST Doetinchem (.15-.20)
---
Spoor 6a: - (uitwijkperron)
Spoor 6b: RE Düsseldorf Hbf (.45-.14)
Spoor 7: SPR Wijchen (.03-.05) + SPR Dordrecht (.17-.25)
---
Spoor 8: IC Nijmegen (.57-.02) + IC Nijmegen (.07-.12) + IC Roosendaal (.20-.22)
Spoor 9a: SPR Ede-Wageningen (.54-.06)
Spoor 9b: ST Winterswijk (.55-.05)
---
Spoor 10: IC Utrecht C e.v. (.47-.13)
Spoor 11: IC Utrecht C e.v. (.58-.03) + IC Utrecht C e.v. (.18-.23)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Z2N »

SuperGhost schreef:Nou, de overheid heeft momenteel wel een behoorlijk begrotingsoverschot van maar liefst 11 miljard. Daar kun je zijn plannen toch wel aardig mee betalen lijkt me...
Al denk ik dat de overheid wel betere zaken heeft om dat aan te besteden, aangezien er geldtekorten zijn in het onderwijs, de zorg, politie, justitie, OM, etc.
Ik zou beginnen bij de staatsschuld van 398 miljard euro, zelfs met de huidige daling daarvan duurt het nog 35 jaar voordat die schuld afbetaald is. (A)

Overigens mis ik in het hele verhaal van Western Soldier wel een duidelijk probleem, want een langere kering is dat niet automatisch. De 6600 heeft een ritduur van meer dan twee uur, en gaat via een aantal grote knelpunten (brug bij Ravenstijn, Vught Aansluiting, Tilburg Aansluiting, Brabantroute). Als je groot geld wil investeren om een korte kering mogelijk te maken moet je ook die punten aanpakken, de 6600 is niet de meest punctuele treinserie van het hoofdrailnet. Langere keringen zorgen voor minder vertraging.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

De oplossing voor de staatsschuld is heel simpel. Het belastingpercentage voor grote bedrijven is sinds de jaren 50 alleen maar gedaald. Toen was het BBP een stuk lager dan nu. Als je dus dezelfde percentages als toen zou hanteren zou heel snel de staatsschuld kunnen oplossen. Daarvoor is echter wel een wereldwijde afspraak voor nodig, maar het geld is in principe te halen tegen eerlijke tarieven.

Over de vertrektijden zie ik wel een probleem. De vertrektijd van de sprinter naar Zwolle is zodanig dat de sprinter tijdens brugopening bij Zutphen aankomt. Dus daar zul je nog wat aan moeten aanpassen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Het laatste jaar heb ik die route minder gebruikt, maar er zijn perioden geweest dat ik wel regelmatig gebruikte en ik heb zeer regelmatig daar problemen ervaren, voornamelijk met treinen die vanaf Arnhem Centraal een trein uit Doetinchem moeten kruisen. De wachttijd van de sprinter uit Nijmegen naar Zutphen is niet voor niets 6 minuten.
Bij Arnhem of bij Velperbroek Aansluiting?
Die lange haltering van de [serie=Sprinter|2019|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] is met name het gevolg van het feit dat er geen andere tijdsligging mogelijk is tussen Arnhem en Nijmegen en de gedwongen tijdsligging bij Zutphen door de openingstijden van de spoorbrug daar. Het heeft in ieder geval niets met Velperbroek te maken, de trein uit Winterswijk is immers om .22 al in Arnhem Velperpoort dus daar hoef je niet op te wachten.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:
SuperGhost schreef:(..)
Al denk ik dat de overheid wel betere zaken heeft om dat aan te besteden, aangezien er geldtekorten zijn in het onderwijs, de zorg, politie, justitie, OM, etc.
Ik zou beginnen bij de staatsschuld van 398 miljard euro, zelfs met de huidige daling daarvan duurt het nog 35 jaar voordat die schuld afbetaald is. (A)

(..).

Och, staatsschuld is er toch altijd al geweest? Een staat heeft schuld(papier) nodig om te functioneren. Immers, tegenover ieder bezit dient een schuld te staan. :wink:
IK heb het niet van mijzelf hoor.. ik hoorde het zaterdag van meneer Teulings. :)
Nederland kan veel meer geld lenen dan we nu doen en die ruimte zou gebruikt moeten worden om de belastingen te verlagen. Dat betoogt professor Coen Teulings, in het radioprogramma dr Kelder en Co. "Er is veel onvrede onder mensen die er de afgelopen 30 jaar niks bijgekregen hebben, dat probleem los je zo op door de belastingen te verlagen en de staatsschuld te verhogen."
Spoiler: show
Meer schuld

Het verhogen van de staatsschuld gaat tegen de acties van de politiek in, er wordt juist veel afgelost. "Dat past ook bij onze volksaard",zegt presentator Kelder, "we houden niet van schuld." "Toch ligt het erg voorde hand om wel de schuld te verhogen", zegt professor Teulings, hoogleraar economie aan de Universiteit Utrecht. "Het is een discussie die al een jaar of tien had moeten spelen. Dit najaar wordt er weer besproken wat de begrotingsruimte voor het kabinet gaat zijn." Het is nu dus de tijd om het over een andere visie op de staatsschuld te hebben. (..)
Bron: https://www.nporadio1.nl/dr-kelder-en-c ... -leen-meer
Maar goed, dit is geheel off-topic natuurlijk. (A)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Western Soldier »

Wubbo schreef:
Western Soldier schreef:Het laatste jaar heb ik die route minder gebruikt, maar er zijn perioden geweest dat ik wel regelmatig gebruikte en ik heb zeer regelmatig daar problemen ervaren, voornamelijk met treinen die vanaf Arnhem Centraal een trein uit Doetinchem moeten kruisen. De wachttijd van de sprinter uit Nijmegen naar Zutphen is niet voor niets 6 minuten.
Bij Arnhem of bij Velperbroek Aansluiting?
Die lange haltering van de [serie=Sprinter|2019|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] is met name het gevolg van het feit dat er geen andere tijdsligging mogelijk is tussen Arnhem en Nijmegen en de gedwongen tijdsligging bij Zutphen door de openingstijden van de spoorbrug daar. Het heeft in ieder geval niets met Velperbroek te maken, de trein uit Winterswijk is immers om .22 al in Arnhem Velperpoort dus daar hoef je niet op te wachten.
De tijdsligging richting Zutphen kan best iets vroeger hoor, voorheen was de vertrektijd om .23/.53, dus als het alleen aan de brug bij Zutphen ligt, waarom doet hij dat niet?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Spoorindeling station Arnhem Centraal

Bericht door Stijngeluk »

Goederenpad in Arnhem om :20/:50??? Zie namelijk soms na de stoptrein naar Doetinchem een goederentrein door Velperpoort komen en daarna de sprinter naar Zutphen(geen zekerheid van mijn kant, alleen een gedachte door waarnemingen)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten