Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

IJssel-Vecht is inderdaad nogal anders dan bv. GD. Sowieso laat Qbuzz in alle regio's zien dat ze met creatieve oplossingen komen (die soms wat minder uitpakken) en niet stug een oud en achterhaald netwerk blijven rijden.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Misschien is Qbuzz heel creatief met lijnennetten, maar het personeelsbeleid trekt op niets, aangezien er zowel in DAV als Utrecht enorme tekorten zijn die ze ook niet onder controle krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

In Utrecht zijn ze vrijwel continu wel aan het opleiden gezien hoeveel instructieritten er rondrijden. Voor DMG zag ik vandaag nog een vacature langskomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Vacatures en opleiden zijn leuk, maar dat is dan echt rijkelijk laat voor Utrecht, waar er nu al meerdere keren dit jaar problemen met te weinig personeel zijn gemeld. En ja, buschauffeurs vinden is een serieus probleem voor alle vervoerders, maar geen andere vervoerder moest tijdens het Suikerfeest een gedeeltelijke zondagsdienstregeling invoeren terwijl (zeker in de Randstad) andere vervoerders ook een divers personeelsbestand hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Wubbo »

Jawel hoor, NS moest het ook...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Qbuzz was vorig jaar al aan het opleiden hoor. En de jaren daarvoor ook al tig instructieritten gezien.
De arbeidsmarkt is simpelweg krap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Misschien is Qbuzz heel creatief met lijnennetten, maar het personeelsbeleid trekt op niets, aangezien er zowel in DAV als Utrecht enorme tekorten zijn die ze ook niet onder controle krijgen.
Niet alleen tekorten maar ook nog eens een enorm ziekteverzuim, in ieder geval in DAV.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:IJssel-Vecht is inderdaad nogal anders dan bv. GD. Sowieso laat Qbuzz in alle regio's zien dat ze met creatieve oplossingen komen (die soms wat minder uitpakken) en niet stug een oud en achterhaald netwerk blijven rijden.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
In de regio's waar ze ''succesvol'' zijn lopen ze aan het handje van een OV bureau. In DMG moesten ze zelf creatief zijn en gaan ze nat.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

NajGeetsrev schreef: Dat EBS meedoet; weet niet of ik daar zo verbaasd over ben. Ze hebben qua financiële backing Egged. Ze hebben recent twee kleinere concessies gewonnen. En kan me best voorstellen dat ze een grote vis willen vangen.
EBS heeft backing van het pensionfonds van EGGED. Na het debacle van Waterland wat heel veel geld heeft gekost is het knap dat ze recent 2 concessies binnen hebben weten te halen en hebben laten zien dat je in Zuid-Holland ook netjes en relatief geruisloos een vervoersgebied kan overnemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef:
Daniel schreef:IJssel-Vecht is inderdaad nogal anders dan bv. GD. Sowieso laat Qbuzz in alle regio's zien dat ze met creatieve oplossingen komen (die soms wat minder uitpakken) en niet stug een oud en achterhaald netwerk blijven rijden.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
In de regio's waar ze ''succesvol'' zijn lopen ze aan het handje van een OV bureau. In DMG moesten ze zelf creatief zijn en gaan ze nat.
In (de omgeving van) Rotterdam en in Zuid-oost Friesland was Qbuzz ook behoorlijk succesvol hoor. :Y
Cas schreef: bij IJssel-Vecht gaat het om de laatste paar lijntjes rijden, a la Achterhoek-Rivierenland of Midden-Overijssel, terwijl de rest wegbezuinigd mag worden voor een spreekwoordelijke deelfiets 3 kilometer verderop,
Ik vind de Achterhoek nog wel een uitzondering: daar wordt, door het visgraat-model, wel vrijwel elke kern bediend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ICE105 »

gkw1969 schreef: Uitslag is 27 september 2019
Moet dat niet di 24 september zijn? Dinsdag is meestal een GS vergader-/besluitendag.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Statler Rail schreef:De inschrijving is inmiddels gesloten. Er zijn naar verluid biedingen gedaan door Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. Qbuzz heeft dus niet ingeschreven.
In het persbericht van de provincie Overijssel wordt over Keolis gesproken en niet Syntus.

http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... -offertes/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Cas »

Meltrain schreef:
Cas schreef: bij IJssel-Vecht gaat het om de laatste paar lijntjes rijden, a la Achterhoek-Rivierenland of Midden-Overijssel, terwijl de rest wegbezuinigd mag worden voor een spreekwoordelijke deelfiets 3 kilometer verderop,
Ik vind de Achterhoek nog wel een uitzondering: daar wordt, door het visgraat-model, wel vrijwel elke kern bediend.
Goed punt, ik doelde ook meer op het Rivierenland-deel, aangezien ik daar bekender ben. De Achterhoek heeft het voordeel dat er veel nuttig spoor ligt waarop aangetakt kan worden, niet gek dat ze daar met het visgraatmodel zijn begonnen.

Qua personeelsbeleid mag er inderdaad nog flink wat beter bij Qbuzz, maar in het algemeen ben ik ook in DAV een stuk tevredener over ze dan Arriva. Dat er geen lege bussen urenlange routes over dijken rijden zodat wereldsteden als Arkel overmatig bediend werden, is een compliment voor hun netwerk, geen kritiek. DAV was nodig aan een nieuw netwerk toe, en zeker nu de rijtijden zijn verbeterd is het in een stuk betere staat dan het was onder Arriva, ook qua materieel.
GD gaat volgens mij goed, BRU heb ik ook alleen maar complimenten omdat ze daadwerkelijk veel doen om een beter netwerk neer te zetten zonder zo maar alles te veranderen, en DAV gaat ook de goede kant op zodra ze het personeelsprobleem hebben opgelost.

Maar goed, het gaat hier over IJssel-Vecht. Er werd hierboven iets gezegd over Egged's pensioenfonds, ik dacht dat EBS een normale dochtermaatschappij was a la Abellio?
Laatst gewijzigd door Cas op wo 03 jul 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Arriva, Syntus en Connexxion zijn de zittende concessiehouders, dus dat was vrijwel een zekerheidje. Een zittende concessiehouder biedt vrijwel altijd mee. Achter de inschrijving als Syntus ipv Keolis zou ik niet veel zoeken. Het bedrijf heet wellicht officieel nog Syntus, ondanks dat de merknaam Keolis wordt gebruikt. In deze regio maakt dat niet veel uit, want er komt immers een nieuwe merknaam: RRReis.

EBS Public Transportation heeft al een tijdje een vestiging in Zwolle, waar het tenderteam gevestigd is. Dat ze interesse voor IJssel-Vecht hebben komt dan niet echt als een verrassing. :wink: Het zou wel een enorme klapper voor EBS zijn als ze de regio IJssel-Vecht zou winnen. Normaal misschien een te grote sprong, maar in dit geval stromen de verschillende gebieden geleidelijk in, waardoor de implementatie beter te behappen is.

Wat betreft een voorspelling van de kansen vind ik het zeer moeilijk. Een zittende concessiehouder is vaak in het voordeel (omdat die altijd meer informatie heeft, want die werkt al jaren samen met zowel concessiehouder als alle relevante stakeholders in dat gebied, en heeft bovendien al materieel, stallingen, personeel, verkoopkanalen, enz. enz. in het gebied), maar hier zijn er drie zittende concessiehouders. Ik neig ernaar dat Syntus het meest in het voordeel is, omdat zij ook al Blauwnet rijden en zowel op de Veluwe als in Midden-Overijssel zittende concessiehouder zijn en daarmee in het voordeel zijn in een heel groot gebied, inclusief de twee grootste steden Apeldoorn en Zwolle. En ze hebben materieel voor Ede e.o., wat voor de andere inschrijvers heel duur is omdat die regio al na twee jaar uitstroomt, dus daar is geen business case op te maken. Ook is Syntus/Keolis concessiehouder in Almere, wat ook weer een voordeel kan opleveren in die hoek.

Anderzijds was het niet toegestaan om nieuwe concessiegrensoverschrijdende verbindingen aan te bieden, dus Syntus kan bijvoorbeeld geen nieuwe lijn naar Almere aanbieden, want dat mag niet. Ook Connexxion kan om die reden dus geen bus uit bijvoorbeeld Enkhuizen naar Lelystad gaan aanbieden. Arriva zou wel lijn 315 in Emmeloord kunnen doorkoppelen, want dat is dan geen nieuwe grensoverschrijdende verbinding (maar of zo'n voordeel dan in beschouwing mag worden genomen is een andere vraag). Kortom: Syntus is het meest in het voordeel door haar gevestigde posities, maar of dat voldoende is om heel IJssel-Vecht te winnen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Keolis verliest een groot gedeelte van zijn gebied/omzet als ze IJssel-Vecht verliezen. Ze zullen er wel op gebrand zijn om deze binnen te halen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Keolis en Transdev zijn beide van de Franse staat. Ben benieuwd of ze beiden tot het uiterste gaan om deze concessie te winnen.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Cas schreef:Waar baseer je op dat BRU niet lekker loopt? Zowel uit beleidsdocumenten als uit eigen ervaringen zie ik dat beeld niet terug, eerlijk gezegd.

En wat bedoel je precies met kosten-gedreven? Ik zie bij IJssel-Vecht een heel andere aanpak dan GD: bij IJssel-Vecht gaat het om de laatste paar lijntjes rijden, a la Achterhoek-Rivierenland of Midden-Overijssel, terwijl de rest wegbezuinigd mag worden voor een spreekwoordelijke deelfiets 3 kilometer verderop.
Dit is je reinste onzin.
Er mag niets geschrapt worden of omgezet naar alternatief vervoer. Alle vervoersvormen anders dan OV en scholierenlijnen (en daar vallen buurtbussen ook onder) vallen buiten de concessie.
Als een vervoerder een lijn wil schrappen, ten gunste van een deelfiets of deeltaxi, dan is hij dat werk en dat geld kwijt.
De concessiehouder mag alleen regulier Openbaar Vervoer aanbieden en geen alternatieve vervoersvormen. Als die nodig mochten zijn wordt dat separaat aanbesteed.
De indeling in ABC lijnen heeft puur te maken met wat de nieuwe concessiehouder met die lijnen mag doen: A=niets, B=aanpassingen in frequentie, maar niet in lijnvoering, C=alles zolang het maar openbaar vervoer is of scholierenvervoer.
En de lijnen worden ingedeeld op basis van gemiddelde bezetting.
When you're tired of London, you're tired of life
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

regenmaker schreef:Keolis verliest een groot gedeelte van zijn gebied/omzet als ze IJssel-Vecht verliezen. Ze zullen er wel op gebrand zijn om deze binnen te halen.
Daarover heeft laatst een behoorlijk artikel in OV Magazine gestaan. Maar die zit achter een betaalmuur, en ik heb het gelezen in de papieren versie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door nv_busfreak »

Suus schreef:Misschien is Qbuzz heel creatief met lijnennetten, maar het personeelsbeleid trekt op niets, aangezien er zowel in DAV als Utrecht enorme tekorten zijn die ze ook niet onder controle krijgen.
Dit speelt overal, kijk naar Connexxion Amstelland-Meerlanden bijvoorbeeld(als beste voorbeeld)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Michael »

Dat er een landelijk veel nieuw personeel nodig is klopt ja. Maar volgens mij is het tot op heden bij nog geen enkel vervoersbedrijf (op Qbuzz na dan) gebeurd dat er een hele dienstregeling op is aangepast, of er op grote schaal diensten zijn uitgevallen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door marvinkok »

Syntus Utrecht heeft ook een periode met geplande uitval gehad. In Twente daarentegen zijn er totaal geen problemen qua bezetting, volk zat. Zoveel zelfs, dat er weer chauffeurs aan andere concessies worden uitgeleend.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Michael »

Dat het bij Syntus Utrecht ook zo was heb ik gemist blijkbaar :oops: :oops:
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Rikkel »

Worden er eigenlijk ook details over de aanbesteding gepost of moeten wij puur wachten op de uitslag?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Wachten op de uitslag, helaas...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Springer1980
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 10:45

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Springer1980 »

Wordt er eigenlijk nog een verplichte huisstijl voorgeschreven of mag de vervoerder dat zelf bepalen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten