Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Ik kijk naar de stip op de kaart als ik de link van Daniel open en kijk dan naar links en rechts.

Zoals jij het schrijft, beoordeel je links en rechts vanuit de Stephensonstraat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Links en rechts is idd gebaseerd op de link naar de satellietbeelden, niet op een kaart want dan zou het met het noorden boven inderdaad precies omgekeerd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Ik zag gisteren in Mijdrecht lijn M2 en het viel me op dat op de Rosero het lijnnummer "2" werd getoond in plaats van "M2".
Sowieso is die M nogal overbodig, dus wellicht is het een idee om de Mijdrechtse stadslijnen gewoon 1 en 2 (of eventueel 21 en 22) te noemen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Leuke grap inderdaad: op de M1 en M2 rijdt uitsluitend materieel dat geen M op de lijnfilm kan tonen. Ironisch genoeg kon het tijdelijke materieel dat er in het begin van de concessie reed dat nog wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1936032/
In het nieuwe coalitieakkoord staat dat "het buitengebied beter bereikbaar moet worden". Maar in Rhenen verdwijnen vanaf 15 december twee buslijnen en er vervallen haltes. Het gaat om lijn 80 en X80 tussen Veenendaal- de Klomp en Rhenen. Op lijn 50 moeten zes haltes verdwijnen in Elst en Remmerden. Nu starten drie scholierenlijnen in Rhenen: dat wordt er één in de nieuwe dienstregeling. Daarom moeten leerlingen overstappen in Veenendaal. De gemeente wil een garantie dat leerlingen die altijd halen.

Toch krijgt Rhenen er ook iets voor terug. Voor het opheffen van de 80-lijnen komt lijn 280 terug, maar die rijdt minder frequent. De gemeente Rhenen gaat bezwaar maken. Volgens hen is de nieuwe dienstregeling in strijd met provinciaal beleid. "De provincie hanteert afspraken waarbij zes of minder reizigers per rit de dienstregeling kunnen aanpassen. Op lijn X80 reizen gemiddeld acht reizigers per rit."
Blijkbaar gaan er haltes verdwijnen in Elst en Remmerden. Terecht lijkt me, lijn 50 heeft heel veel haltes in the middle of nowhere waar nauwelijks mensen in- of uitstappen. Op een 80-weg is dit vooral erg negatief voor de reistijd. Zoland Remmerden maar zijn centrale halte blijft houden.

Ik ben het gedeeltelijk met hen eens qua frequenties. Gezien de aansluitingen in Kesteren zie ik ook liever een halfuursdienst in het dal, maar realiter is de hoeveelheid in- en uitstappers in Rhenen zeer laag. Op zaterdag en 's avonds is het zeer onverantwoord om 2x per uur te rijden.
Daarnaast wordt er niet gesproken over de doortrekking naar Kesteren, hierdoor krijgt Rhenen er een veel snellere en comfortabelere verbinding naar Arnhem (en indirect naar Nijmegen) erbij.
Ik heb geen onderschrift
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Die gemiddelde 8 reizigers op lijn (X)80 zie ik echter zelden in de bus. Gistermiddag om 16.53 uur waren het er 4 vanuit Rhenen naar Veenendaal.
Pas in Veenendaal stapten er weer mensen in.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Zou het kunnen dat je in tegenspitsrichting reed?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ik rijd regelmatig de rit van 16:06 vanaf Veenendaal-de Klomp naar Rhenen Dierenpark en tussen Veenendaal en Rhenen heb ik nooit meer dan 10 passagiers op die rit. Meestal een stuk of 6/7.
Vanaf de Klomp zijn er wel een aantal die in Veenendaal zelf uitstappen (Zwaaiplein, Centrum/Wolweg, Politiebureau en Stat. Centrum/Kerkewijk met name).
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

https://veenendaal.raadsinformatie.nl/d ... /7728430/3
Op dit moment is geregeld dat medio december er over de Rondweg-oost een bus gaat rijden. Hiermee wordt nog niet geheel voldaan aan de gestelde afstandsnormen maar wel wordt aan een grote groep bewoners van Veenendaal-oost een bus als alternatief aangeboden. Dit is nog wel afhankelijk van het tijdig kunnen realiseren van de noodzakelijke aanpassingen aan het busplein bij station De Klomp.

De buslijn krijgt, afhankelijk van het gebruik, in de toekomst een definitieve inrichting in oost. De definitieve inrichting moet nog worden vormgegeven.
Ben benieuwd naar de aanpassingen bij Klp. Er veranderd toch niks aan het aantal bussen?
Verder: een definitieve inrichting in Oost? Lijkt me erg tijdrovend, tenzij lijn 85 verlegd gaat worden via oost.

Overigens bedacht ik me: in Woerden gaat er in de dienstregeling met grote bussen worden gereden en in Mijdrecht wordt de hele stadsdienst verflext. Zullen deze bussen op andere lijnen worden ingezet?
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 05 jul 2019, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Je krijgt bij De Klomp vooral veel meer kerende bussen in de nieuwe dienstregeling. Denk dat er vooral meer bufferplek moet komen.

De eerste verbetering is er overigens al: er staat tegenwoordig een bankje bij het busstation.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:De eerste verbetering is er overigens al: er staat tegenwoordig een bankje bij het busstation.
:D
Je krijgt bij De Klomp vooral veel meer kerende bussen in de nieuwe dienstregeling. Denk dat er vooral meer bufferplek moet komen.
Lijkt me, zonder grote ingrepen, moeilijk te realiseren. Een van de twee bufferplaatsen ligt al suboptimaal (je moet vrijwel al het verkeer kruisen om bij de bushalte te komen).
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)

De eerste verbetering is er overigens al: er staat tegenwoordig een bankje bij het busstation.
Ja, die viel mij vandaag op. Mooi voor in de zomer.. want een dakje erop was niet mogelijk?
Er is al niet veel beschutte wachtplekken daar..

De bushaltes op Remmerden nabij de rotonde richting Els kunnen wel opgeheven worden. De andere 2 worden nog wel eens gebruikt. Zeker Tasveld. :wink:

In Elst zie ik de haltes in het dorp toch goed benut worden..
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Durashift schreef:De bushaltes op Remmerden nabij de rotonde richting Els kunnen wel opgeheven worden.
Hoe moeten wij nu weten waar Els woont? :mrgreen:
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Durashift schreef: De bushaltes op Remmerden nabij de rotonde richting Els kunnen wel opgeheven worden. De andere 2 worden nog wel eens gebruikt. Zeker Tasveld. :wink:

In Elst zie ik de haltes in het dorp toch goed benut worden..
Bij Industrieweg is er geen eens een voetpad. Vraag me af hoeveel bestaansrecht een bushalte buiten de bebouwde kom zonder voetpad daadwerkelijk heeft.
In Elst zou je ingenseveerweg kunnen schrappen. Haltes aan de rand van Elst zijn het alternatief, die liggen op zich dichtbij.

Het schrappen van haltes past goed bij het U-link karakter van de lijn. Het is raar als een hov-lijn bij elke boom buiten de bebouwde kom stopt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Of er een voetpad is zegt weinig over het gebruik van de halte. Mooi voorbeeldje langs de X80: bij halte Pothbrug en Zegheweg in Woudenberg stapt er geregeld iemand op de bus (beide haltes hebben een heel kort stoepje en slechts een haltepaal verder), terwijl er bij de halte Spoorlaan zelden iemand opstapt en daar is dan juist een haltekom en abri.

Woudenberg De Boom is ook zo'n mooie halte met haltekom en stuk stoep waar vrijwel nooit iemand instapt, de enige haltes waar de relatie echt op gaat zijn de twee tussen Scherpenzeel en Renswoude in die amper een stoepje en verder alleen een haltepaal hebben, maar waar vrijwel nooit iemand instapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:
Durashift schreef: De bushaltes op Remmerden nabij de rotonde richting Els kunnen wel opgeheven worden. De andere 2 worden nog wel eens gebruikt. Zeker Tasveld. :wink:

In Elst zie ik de haltes in het dorp toch goed benut worden..
Bij Industrieweg is er geen eens een voetpad. Vraag me af hoeveel bestaansrecht een bushalte buiten de bebouwde kom zonder voetpad daadwerkelijk heeft. (..)
Het hele industriegebied heeft geen voetpaden. Reizigers die daar werken moeten toch al langs de randen van de weg lopen OF een stuk fietspad nemen.
Maar goed, dat heb je ook in Elst.. over fietspaden moeten lopen richting een bushalte.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Bij remmerden heb je parallel wel een klinkerweg lopen, lijkt me net iets veiliger dan een fietspad (op een doorgaande weg).
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

sirvinniei schreef:https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1936032/

Blijkbaar gaan er haltes verdwijnen in Elst en Remmerden. Terecht lijkt me, lijn 50 heeft heel veel haltes in the middle of nowhere waar nauwelijks mensen in- of uitstappen. Op een 80-weg is dit vooral erg negatief voor de reistijd. Zoland Remmerden maar zijn centrale halte blijft houden.
Hoe kan een halte waar je nooit hoeft te stoppen nou een (erg) negatieve invloed op de reistijd hebben? :P
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Als er al iemand staat zal dat vooral in de spits zijn. En dan kost niet alleen het stoppen tijd, maar het staan te wachten voordat je eindelijk de weg weer op kunt rijden kost nog veel meer tijd. Dan kun je beter een aantal haltes weghalen zodat de reizigers wat minder verspreid staan.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^ tja, de meeste tijd in de spits wordt dan toch ff verderop in Rhenen zelf verloren.. (file rijden ivm brugoversteek richting de Betuwe) dus daarom hoeft men die halten niet op te heffen, lijkt mij.

.. en dan wordt het opgeheven.. en staan er 'dure' haltekommen te niksen... :roll:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Milco »

Het gaat voornamelijk om haltes buiten de bebouwde kom, want daarbinnen heeft de bus toch voorrang. Vervallen haltes kunnen altijd nog een
bord krijgen met een grote P erop. :Y

Bovendien komt lijn 50 niet bij de brug tussen Rhenen en Kesteren, dus die heeft daar geen last van.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

En hoe bediend lijn 50 de halte Station/Tuinlaan in Rhenen dan? Die ligt toch echt bij de brug :wink:

(Alleen de ritten van 50 naar Veenendaal komen niet langs die brug)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Milco schreef:Vervallen haltes kunnen altijd nog een
bord krijgen met een grote P erop. :Y
Iets zegt me dat de grote woonerven buiten de bebouwde kom geen parkeerprobleem hebben :mrgreen:
Lijkt me sowieso niet zo handig, om te gaan fileparkeren langs een 80-weg
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Volgens de buschauffeur die ik net sprak (niet heel betrouwbaar, ik weet het) komt er een derde halte bij op Klp.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ah een halte en geen bufferplek, maar waar laten ze dan de aflosauto's? De enige logische plek is immers op de parkeerplaats die daar nu voor gebruikt wordt.
Bij nader inzien ook wel nodig want op de momenten dat X80 om het kwartier gaat rijden heb je straks sowieso drie halterende bussen tegelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 49 gasten