Spoordienstregeling Duitsland 2020

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Op veler verzoek nu alvast een overzicht van wijzigingen in de spoordienstregeling in Duitsland met ingang van december 2019. Houd er rekening mee dat de meeste wijzigingen pas in het vierde kwartaal van 2019 bekend zullen worden.

Fernverkehr
  • Er wordt een nieuwe IC-dienst geïntroduceerd tussen Dresden, Berlijn en Rostock. Er wordt 1x/2 uur gereden, in eerste instantie met de oude IC-stammen, vanaf het voorjaar met de van Westbahn overgenomen KISS-treinstellen. De introductie van deze treindienst zorgt ervoor dat er in combinatie met de Eurocity/Railjet tussen Dresden en Berlijn voortaan 1x/uur een Fernverkehr-verbinding is. Na afronding van werkzaamheden in Warnemünde zal de IC-dienst vanaf Rostock daar vanaf de zomer gaan eindigen. De KISS-treinstellen worden onderhouden in Oostenrijk, waarschijnlijk komt er daarom vanaf maart/april een nachtelijke IC Berlijn - Wenen via Jena en Passau.
  • In de Eurocity-dienst tussen Dresden en Praag zijn er een paar veranderingen. Zo wordt het Eurocity-treinpaar Leipzig - Praag - Leipzig opgeheven. Tussen Dresden en Praag wordt dit pad vanaf maart ingevuld door een Tsjechische Railjet Graz - Wenen - Praag - Berlijn.
  • Wegens werkzaamheden in Denemarken gerelateerd aan de bouw van de tunnel onder de Fehmarnbelt wordt de EC-dienst Hamburg - Kopenhagen voortaan een IC-dienst die via de brug over de kleine en grote Belt rijdt. De reistijd veranderd amper, in Duitsland kan echter nergens gestopt worden. In de dagranden zal er in het hoogseizoen een IC-treinpaar Hamburg - Kopenhagen zijn dat via Kiel en Flensburg rijdt.
  • De treindienst op de Rollbahn Hamburg - Ruhrgebied wordt gedurende het jaar flink uitgebreid. Naast de bestaande treindienst gaan een flink aantal nieuwe IC en ICE's ingelegd worden, waarvan ook een aantal zonder stop tussen Essen en Hamburg. De meeste andere treinen zullen ook een zeer beperkt aantal stops krijgen (meestal alleen Münster Hbf), in bijna alle gevallen wordt buiten Bremen omgereden, zodat er ook een significante tijdwinst geboekt kan worden.
  • Ook in 2020 zijn er weer een aantal werkzaamheden die voor veel overlast zullen zorgen. Zo gaat de HSL tussen Mannheim en Stuttgart bijna een half jaar dicht. In het najaar is de spoorlijn Jüterbog - Ludwigsfelde twee maanden dicht, waardoor de reistijd tussen Berlijn enerzijds en Leipzig en/of Halle anderzijds met een uur toeneemt. Dit zorgt voor grootschalige aanpassingen van de doorverbindingen in Berlijn.
Baden-Württemberg
In Baden-Württemberg beginnen de gevolgen van de enorme golf aanbestedingen van de groen-zwarte regering nu echt zichtbaar te worden.
  • Rondom Freiburg im Breisgau gaan twee concessies voor de Breisgauer S-Bahn in die profiteren van een enorm elektrificatieproject. De eerste concessie is die van DB Regio, die drie lijnen gaat rijden: Endingen - Gottenheim - Freiburg, Breisach - Freiburg - Seebrugg en Freiburg - Neustadt - Donaueschingen - Villingen. Ingezet wordt Coradia Continental. Een deel van de elektrificatie zal niet op tijd gereed zijn, op trajecten waar dat het geval is rijden bussen.
  • De tweede concessie rondom Freiburg gaat naar de SWEG, en betreft de lijnen Freiburg - Münstertal, Breisach - Endingen - Denzlingen en Freiburg - Elsach. Ingezet wordt Talent III van Bombardier (ik ben nog in afwachtingen van berichten over leveringsproblemen...).
  • Go-Ahead breidt haar activiteiten op het Stuttgarter Netz uit, erbij komen de RB Stuttgart - Ulm en meer diensten tussen Stuttgart en Crailsheim. Verder gaan de RE's vanaf Stuttgart naar Würzburg, Nürnberg en Aalen naar Go-Ahead over. De dienstregeling zal flink worden aangepast. Al het nieuwe materiaal bestaat uit FLIRT's.
  • Naar Abellio gaat de diensten vanaf Stuttgart via Heilbronn naar Heidelberg/Mannheim (via twee routes) en Osterburken rijden. Abellio weet nu al dat er niet voldoende Talent 2 zal zijn geleverd door Bombardier, en zal DB Regio in de beginperiode als onderaannemer inschakelen.
  • De RB67, die in Neu-Edingen/Friedrichsfeld splitst/combineert met de RB68 Frankfurt - Wiesbaden - Wiesloch-Walldorf, zal voortaan 1x/2 uur naar Mannheim Hbf rijden, en 1x/2 uur naar Schwetzingen.
Hessen
  • Bij de S-Bahn Frankfurt wordt voortaan op alle lijnen tussen 6 en 10 en tussen 15 en 20 uur elk kwartier gereden. Daarnaast krijgen veel lijnen extra vroege en late ritten.
  • De S8 en S9 gaan stoppen op het nieuwe treinstation Gateway Gardens tussen Frankfurt Stadion en Frankfurt Flughafen Regionalbf. Door deze nieuwe stop vervalt de overstap tussen de S8 en S6 (Mainz - Mannheim) op Mainz-Römisches Theater. Om dat op te lossen gaan de RE2 en RE3 vaker stoppen.
  • De RE9, die nu nog 4 ritten per dag rijdt tussen Eltville en Frankfurt zonder te stoppen in Wiesbaden, gaat voortaan tussen 6 en 10 en 15 en 20 uur 1x/uur/richting rijden. Daardoor zijn er straks 14 ritten per dag, waarvan er 6 niet door VIAS maar door de HLB gereden gaan worden.
  • Door de enorme toename van het aantal reizigers op de RB12 naar Königstein zijn deze treinen in de spits vaak overbelast. Omdat nieuwe treinen nog op zich laten wachten, rijden er voortaan in de spitsuren bussen tussen Kelkheim, Liederbach en Frankfurt-Höchst. Deze zijn gericht op de medewerkers van de industriële bedrijven in Höchst.
  • De RB21 Wiesbaden - Limburg gaat voortaan op werkdagen overdag elk half uur rijden tussen Wiesbaden en Niedernhausen.
  • De RB42 Frankenberg - Marburg, de RB45 tussen Limburg en Gießen, de RB46 Gießen - Gelnhausen en de RB48 Nidda - Friedberg gaan voortaan op zon- en feestdagen elk uur rijden, in plaats van 1x/2 uur.
  • Alle ritten van de Dreieichbahn die nog eindigen in Dreieich-Buchschlag (voornamelijk 's avonds en op zon- en feestdagen) worden verlengd naar Frankfurt Hbf. Zo hoeft er nooit meer overgestapt te worden. Uitzondering is de rit op werkdagen van 7:11 uit Dieburg, deze rijdt naar Frankfurt Süd.
Mecklenburg-Vorpommern
  • De RE9 Rostock - Velgast - Stralsund - Ostseebad Binz/Sassnitz gaat over naar de Ostdeutsche Eisenbahn. Er komt ook een nieuwe RE10 van Rostock via Velgast en Stralsund naar Züssow. Het materieel voor deze korte concessie zal in eerste instantie Cityjet's van de ÖBB zijn, daarna komt er materieel dat later ingezet zal worden bij de concessies in Berlin-Brandenburg.
  • De RE1 Rostock - Schwerin - Hamburg krijgt een aantal extra ritten tussen Hamburg en Schwerin. Ook wordt er voortaan op alle dagen van de week met Dosto's gereden, waarvan een compositie uit vijf of zes rijtuigen zal bestaan. De bediening op zondag van station Friedrichsruh komt te vervallen, dit station zal sluiten. Reizigers kunnen gebruik maken van station Aumühle van de S-Bahn Hamburg.
  • Het voortbestaan van de RB13 Rehna – Schwerin – Parchim en RB 14 Parchim - Ludwigslust - Hagenow Land - Hagenow is voor de komende zes jaar verzekerd, de ODEG blijft deze rijden met RegioShuttle's.
  • De RB25 Velgart - Barth zal niet meer door de UBB gereden worden, maar door DB Regio. Die gaan een Lint 41 inzetten.
  • In afwachting zijn nog de aanbestedingen van de RB15 Waren (Müritz) – Inselstadt Malchow en RB16 Neustrelitz – Mirow (beide nu gereden door de Hanseatische Eisenbahn).
Niedersachsen
  • De S3 Hannover - Lehrte - Hildesheim gaat op werkdagen tussen 6 en 8 en tussen 14 en 17 uur 2x/uur rijden tussen Lehrte en Hildesheim. In Lehrte ontstaat er een goede aansluiting op de Westfalenbahn van/naar Hannover.
  • De nu in weekendnachten rijdende S-bahn-treinen van Hannover naar Nienburg van 2:00 en 4:00 gaan naar Minden rijden. Ter compensatie gaat om 2:17 een RE naar Bremen rijden (aankomst daar 3:51). Ook andersom gaat er een nachtelijke RE rijden, die vertrekt om 2:08 uit Bremen (aankomst Hannover 3:41).
  • De RE9 Osnabrück - Bremen krijgt een iets langere reistijd met een vroeger vertrek uit Osnabrück maar dezelfde aankomsttijden in Bremen. Voortaan rijden de treinen van 22:29 en 23:29 uit Osnabrück dagelijks.
  • De RE10 Hannover - Hildesheim - Bad Harzburg krijgt een extra treinpaar vroeg in de ochtend en laat in de avond.
  • De S3 Hamburg - Stade gaat in de middagspits vaker rijden tussen Neugraben en Buxtehude en tussen Buxtehude en Stade
Nordrhein-Westfalen
Van alle deelstaten in Duitsland verandert er het meeste in Nordrhein-Westfalen. Ik heb de veranderingen in delen opgedeeld om het overzichtelijk te houden.
  1. S-Bahn Rhein-Ruhr. De lijnen van Keolis gaan rijden met Baureihe 422, de lijnen van Abellio met Flirt3XL.
    • De S1 Solingen - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund gaat over naar Keolis/Eurobahn. Het trajectdeel Solingen - Duisburg wordt op werkdagen tussen 6 en 19 3x/uur gereden, de rest van de tijd 2x/uur. Het trajectdeel Essen - Dortmund wordt op werkdagen tussen 6 en 19 4x/uur gereden, de rest van de tijd 2x/uur. Tussen Duisburg en Essen wordt altijd 2x/uur gereden.
    • De S2 Dortmund - Herne - Recklinghausen (1x/uur)/Essen (1x/uur) gaat over naar Abellio en gaat 2x/uur rijden. De nu nog bestaande tak naar Duisburg vervalt (vervanging is de RB32). Op werkdagen wordt tussen 6 en 9 en 13 en 19 4x/uur gereden tussen Dortmund Hbf en Dortmund-Mengede. Voortaan wordt ook na 19 uur en in het weekend naar Recklinghausen gereden.
    • De S3 Oberhausen - Essen - Hattingen gaat over naar Abellio en 2x/uur rijden.
    • De S4 Dortmund-Lütgendortmund - Dortmund-Dorstfeld - Unna gaat over naar Keolis en gaat 2x/uur rijden. Op werkdagen wordt tussen 6 en 9 en tussen 13 en 19 op het traject Unna-Königsborn en Dortmund-Lütgendortmund 4x/uur gereden.
    • De S8 Mönchengladbach - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen van DB Regio rijdt voortaan nog maar 1x/uur tussen Wuppertal-Oberbarmen en Hagen Hbf, in plaats van 2x/uur. De vervallen rit wordt overgenomen door de S9.
    • De S9 Haltern - Gladbeck - Essen - Wuppertal gaat over naar Abellio en 2x/uur rijden. De frequentie van 1x/uur tussen Gladback en Haltern blijft, de tweede rit gaat vanaf Gladback naar Recklinghausen rijden over een spoorlijn die nu alleen door goederentreinen wordt gebruikt. Aan de andere kant van de lijn wordt de lijn 1x/uur vanaf Wuppertal Hbf verlengd naar Hagen. In Hagen wordt de trein gekoppeld aan de RB40 Hagen - Witten - Essen.
    • Om de verlaagde frequentie van de S1 tussen Duisburg en Essen te compenseren wordt de RB33 Aachen - Mönchengladbach - Duisburg van DB Regio verlengd naar Essen Hbf, met stops in Mülheim-Styrum en Mülheim Hbf.
    • Om de vervallen rit van de S2 tussen Gelsenkirchen en Duisburg te compenseren wordt een nieuwe lijn RB32 Dortmund - Gelsenkirchen - Duisburg van Abellio geïntroduceerd. Deze trein rijdt via de hoofdlijn tussen Dortmund Hbf en Dortmund-Mengede en dient daar als versterker van de RE3.
    • Om de vervallen rit van de S3 tussen Oberhausen en Essen en de vervallen rit van de S9 tussen Essen en Wuppertal te compenseren komt er een nieuwe lijn RE49 van Abellio. Deze rijdt van Wesel via Oberhausen en Essen naar Wuppertal.
    • Door de introductie van de RE49 is de RB35 Mönchengladbach - Duisburg - Wesel van Abellio overbodig geworden tussen Oberhausen en Wesel. Deze lijn gaat daarom vanaf Oberhausen verder rijden naar Gelsenkirchen Hbf. Daardoor krijgen de stations tussen Oberhausen en Gelsenkirchen een betere bediening dan voorheen.
  2. Aanpassingen dieseltreindiensten Nordwestbahn
    • De RE14 Essen - Dorsten - Borken gaat op werkdagen tussen 6 en 19 en op zaterdagen tussen 9 en 19 2x/uur rijden tussen Essen en Dorsten.
    • De RB31 Xanten - Moers - Duisburg blijft in de ochtendspits 2x/uur rijden tussen Moers en Duisburg, de rest van de dag vervalt de extra rit tussen Moers en Duisburg, deze gaat over naar de RE44.
    • De RB44 Dorsten - Oberhausen wordt hernoemd in de RE44. Het traject tussen Dorsten en Bottrop vervalt (zie de RE14), aan de andere kant wordt de lijn op elk moment verlengd naar Duisburg Hbf. Daarna wordt op werkdagen naar Moers verder gereden. In de ochtendspits wordt 2x/uur gereden tussen Moers en Duisburg.
    • De RB45 Dorsten - Coesfeld gaat bijna altijd gesplitst en gecombineerd worden met de RE14 Borken - Essen.
  3. Overige wijzigingen
    • De RB32 Wesel - Bocholt wordt, in afwachting van elektrificatie en het splitsen en combineren in Wesel, voorlopig vernummerd in RE19a. Het huidige lijnnummer is elders nodig.
    • De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
    • De RE6 Köln/Bonn Flughafen - Düsseldorf - Dortmund - Bielefeld - Minden gaat over naar National Express met inzet van de Desiro HC.
    • De RE8 Mönchengladbach - Köln - Koblenz is opnieuw aanbesteed, DB Regio gaat deze lijn rijden met Coradia Continental. De lijn rijdt voortaan niet meer via Köln/Bonn Flughafen en tussen Neuwied en Koblenz via Koblenz Stadtmitte in plaats van via Ehrenbreitstein.
    • De frequentie van de RB25 Köln - Lüdenscheid wordt op diverse manieren verbeterd. Tussen Köln en Engelskirchen wordt voortaan ook in het weekend een halfuursdienst gereden, op zaterdag- en zondagmiddag is dat zelfs tot Gummersbach. Tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid gaat de frequentie omhoog naar 1x/uur, met de nieuwe stations Kierspe en Halver-Oberbrügge.
    • De RB27 Koblenz - Köln - Mönchengladbach rijdt voortaan met Baureihe 425. De lijn rijdt voortaan altijd naar Mönchengladbach en via Köln/Bonn Flughafen. Tussen Neuwied en Koblenz wordt voortaan via Ehrenbreitstein gereden.
    • De RB37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang wordt opgeheven. Een alternatief is de stadsbus.
    • De RE42 Mönchengladbach - Essen - Münster gaat tussen Essen Hbf en Münster Hbf 2x/uur rijden, ter compensatie van de versnelde RE2. Spitsversterkers tussen Essen en Haltern komen voor zover die niet in de halfuursdienst worden ingepast te vervallen.
    • De RB43 Dorsten - Herne - Dortmund gaat voortaan op zaterdagmiddag en zondag 1x/uur rijden in plaats van 1x/2 uur.
    • De RB66 Münster - Osnabrück rijdt nu tijdens de brede spitsuren 2x/uur. Al deze spitsritten komen te vervallen, er wordt nu de gehele dag 1x/uur gereden.
Rheinland-Pfalz
In Rheinland-Pfalz is in 2019 een begin gemaakt met de introductie van een merknaam voor al het OV in de deelstaat: Rolph. In de toekomst zal dit merk steeds zichtbaarder worden.
  • Er wordt een nieuwe dienstregeling gemaakt voor de Oberwesterwaldbahn (Limburg - Altenkirchen - Au (Sieg)) die van toepassing blijft zolang DB Netz de baanvaksnelheid niet verhoogd. Dat moet de overstap van 40 minuten die nu in Westerburg bestaat oplossen. Daardoor zijn er nu soms doorgaande treinen tussen Siegen en Limburg, maar soms ook overstappen in Altenkirchen, die overigens beduidend korter zijn dan nu in Westerburg. De doorgaande treinen stoppen niet in Rotenhain, Enspel en Büdingen.
  • De RE2 Frankfurt - Koblenz en RE3 Frankfurt - Saarbrücken gaat voortaan stoppen op Frankfurt-Niederrad, Mainz-Bischofsheim und Mainz-Römisches Theater. Dit is het gevolg van de opening van station Gateway Gardens en de langere route die treinen daardoor gaan rijden. De reistijd tussen Frankfurt en Mainz wordt daardoor 10 minuten langer. Tussen Mainz en Saarbrücken wordt 7 minuten extra reistijd in de dienstregeling verwerkt ter verbetering van de punctualiteit.
  • Voor de grote wijzigingen aan de RE8 en RB27, zie NRW. Mogelijk wordt er nog een bijkomende bestelling geplaatst voor de RB27 tussen Neuwied en Koblenz Hbf of Niederlahnstein. Er wordt dan 2x/uur gereden, dit vanwege problemen met technisch verzwakte autobruggen in Koblenz.
  • De CFL gaat van maandag t/m zaterdag 1x/uur de RB83 Wittlich - Luxembourg rijden. Zolang de spoorlijn via Trier West nog niet geopend is, zal deze via Trier Hbf rijden. Tussen Trier Hbf en Wittlich vervangt deze treindienst de RB82, die wordt ingekort tot Perl - Trier Hbf. Zodra de lijn via Trier West open gaat, zal DB Regio ook een RB84 Trier Hafenstraße - Saarburg gaan rijden met Coradia Continental. Dit kan nog enige jaren duren.
Saarland
  • De diverse elektrische RB-diensten in Saarland zijn aanbesteed. Het eerste deelnet gaat naar DB Regio en betreft de RB70 Merzig - Saarbrücken - Homburg - Kaiserslautern en RB71 Trier - Merzig - Saarbrücken - Homburg. Gereden zal worden met Coradia Continental. Vooral in de dagranden en weekenden worden nog bestaande gaten in de dienstregeling gevuld.
  • Het tweede deelnet is naar Vlexx gegaan, dit betreft de RB72 Saarbrücken - Illingen - Lebach-Jabach, RB73 Saarbrücken - Neunkirchen - Neubrücke, RB74 Illingen - Neunkirchen - Homburg en RB76 Saarbrücken - Neunkirchen - Homburg. Er zal gereden worden met Talent III. Omdat de lijn tussen Illingen en Lebach nog niet is geëlektrificeerd, komt op de RB72 in eerste instantie Desiro Classic te rijden.
Sachsen
  • Na een hectische aanbesteding krijgt Trilex een tweede periode op het Ostsachsen vanaf Dresden richting Görlitz en Zittau. De dienst in Duitsland blijft grotendeels hetzelfde: 1x/2 uur RE1 Dresden - Görlitz, 1x/2 uur RE2 Dresden - Zittau, 1x/2 uur RB60 Dresden - Görlitz en 1x/2 uur RB61 Dresden - Zittau. De RB60V Bischofswerda - Görlitz van de ODEG vervalt en wordt vervangen door een 1x/2 uur rijdende RE1V op hetzelfde traject. Op werkdagen rijdt de RE2 2x/dag door van/naar Liberec, in het weekend echter bijna alle ritten. De RE1 wordt meermaals per dag verlengd naar Zgorzelec, waar op een elektrische trein van het Poolse KD naar Wroclaw kan worden overgestapt. In Zittau wordt een volledige knoop voorzien, zodat overstappen van een half uur of meer vervallen. Het bestaande materieel (Desiro Classic) gaat mee naar de nieuwe concessie en krijgt een renovatie. Deze zal door de hectische aanbesteding nog niet zijn afgerond in december 2019.
  • De L7 Liberec - Zittau - Varnsdorf - Seifhennersdorf/Rybniště maakt geen onderdeel uit van de concessie Ostsachsen, maar blijft wel bij Trilex. De tak Varnsdorf - Rybniště wordt door de Tsjechische opdrachtgever los aanbesteed en maakt geen onderdeel meer uit van de grensoverschrijdende verbinding.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 17 nov 2019, 01:19, 6 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door julsteren »

Voor de veranderingen in NRW kan ik in december wel een weekendje uit trekken :shock: wat een wijzigingen en het lijkt op papier nog beter ook.. we gaan het zien.

R.I.P. de klassieke Höllentalbahn tussen Freiburg en Donaueschingen. Vooral het stuk na Neustadt met een BR611 langs telegraafpalen boemelen was super gaaf 8-)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door ArrivaBas »

Het zou me niets verbazen als de telegraafpalen blijven staan. Duitsland heeft het namelijk niet zo op oude meuk opruimen. De Allgäu staat overigens ook nog redelijk vol met telegraafpalen langs de nevenlijntjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Inmiddels is bekend gemaakt dat ook Vlexx last krijgt van de problemen bij Bombardier. Naar verwachting zullen slechts 6 treinstellen beschikbaar zijn bij aanvang van de concessie in december.

Ik ving ook geruchten op dat er 425 uit Saarland naar de S-Bahn Frankfurt gaat verhuizen om de dienst nog verder te versterken, maar ik weet nog niet wat dat daar gaat doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door samsam538 »

Suus schreef: De voortschrijdende instroom van ICE4 en IC2 heeft gevolgen voor de inzet van materieel. Ook nog steeds in afwachting is de toelating van de ICE3 serie 407 in België.
Is de ICE3 serie 407 toegelaten in Nederland? Wordt deze ooit toegelaten? Ze zijn wel geschikt namelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Nee, de 407 krijgt geen toelating in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: [*]De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
RE 60 :X
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

julsteren schreef:Voor de veranderingen in NRW kan ik in december wel een weekendje uit trekken :shock: wat een wijzigingen en het lijkt op papier nog beter ook.. we gaan het zien.

R.I.P. de klassieke Höllentalbahn tussen Freiburg en Donaueschingen. Vooral het stuk na Neustadt met een BR611 langs telegraafpalen boemelen was super gaaf 8-)
Net even alles op het regionalverkehrsplan van NRW gezet... Als je het dan zo voor je ziet valt het nog best mee met wat er echt gaat veranderen. En de meeste veranderingen tot nu toe zitten rondom Duisburg/Oberhausen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Zugführer »

Er is al het een en ander over geschreven, volgens o.a. Kieler Nachrichten gaat de EuroCity Hamburg - Kopenhagen met ingang van de nieuwe dienstregeling via Odense rijden. Of valt dat niet onder het Duitse Fernverkehr? :p
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Ik denk ook dat dat doorgaat, maar als ik er wat over schrijf wil ik ook aangeven hoe het veranderd. Komen er meer/minder treinen, wat wordt de reistijd etc.

We zitten overigens pas in juni, vroeger maakte ik deze topics pas in september/oktober en dan is er gewoon al veel meer duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door dennistd »

Suus schreef: Nordrhein-Westfalen
  • De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
  • De RB66 Münster - Osnabrück rijdt nu tijdens de brede spitsuren 2x/uur. Al deze spitsritten komen te vervallen, er wordt nu de gehele dag 1x/uur gereden.
Ik ben benieuwd wat die voor gevolgen heeft voor de aansluiting in Dülmen op de trein van/naar Enschede. Die is nu ongeveer een kwartier op de RE2.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door julsteren »

Ik mag aannemen dat ie in Münster in de knoop blijft, zo niet, is de kans groot dat die aansluiting verloren gaat.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door cassie127 »

Ach daarvoor zit er nog een RE 42 tussendoor die straks 2× per uur gaat rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

dennistd schreef:
Suus schreef: Nordrhein-Westfalen
  • De RE2 Düsseldorf - Essen - Münster gaat niet meer stoppen in Sythen, Buldern, Nottuln-Appelhülsen, Bösensell en Münster-Albachten. Vanaf Münster wordt de trein verlengd naar Osnabrück, met 1x/2 uur stop op alle stations en 1x/2 uur met enkele overgeslagen stations voor aansluiting op de RE70 Rheine - Hannover - Braunschweig.
  • De RB66 Münster - Osnabrück rijdt nu tijdens de brede spitsuren 2x/uur. Al deze spitsritten komen te vervallen, er wordt nu de gehele dag 1x/uur gereden.
Ik ben benieuwd wat die voor gevolgen heeft voor de aansluiting in Dülmen op de trein van/naar Enschede. Die is nu ongeveer een kwartier op de RE2.
Vijf stations overslaan betekent 10 minuten reistijdverkorting. Dülmen ligt in het midden dus van/naar Münster zou de overstaptijd met een minuut of zes verkort worden. De andere kant op zou hij zes minuten langer worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef:
julsteren schreef:Voor de veranderingen in NRW kan ik in december wel een weekendje uit trekken :shock: wat een wijzigingen en het lijkt op papier nog beter ook.. we gaan het zien.

R.I.P. de klassieke Höllentalbahn tussen Freiburg en Donaueschingen. Vooral het stuk na Neustadt met een BR611 langs telegraafpalen boemelen was super gaaf 8-)
Net even alles op het regionalverkehrsplan van NRW gezet... Als je het dan zo voor je ziet valt het nog best mee met wat er echt gaat veranderen. En de meeste veranderingen tot nu toe zitten rondom Duisburg/Oberhausen
Kan ik beamen. Het zijn vooral frequentieveranderingen om zo de S-Bahn in een 15/30-takt te krijgen in plaats van een 20-takt. Daardoor wijzigen er veel lijnen. Ik zie niet echt nieuwe lijnen waar eerder nooit een trein reed in NRW.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Bastiaan »

Afbeelding

DB heeft definitief de koop ondertekend van de 17 KISS-stellen van de Westbahn en gaat deze vanaf begin 2020 inzetten op de nieuwe IC-lijn Rostock - Berlijn - Dresden.

Persbericht
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Dubbeldekkers als Duitse Intercity inzetten vind ik best onhandig voor bijv. het vervoer van koffers. Voor snelheden tot 160 km/h kunnen beter bijv. 8-delige Flirts worden ingezet (al dan niet gekoppeld) zoals dat nu in Polen gebeurt. Bij de IC2 heeft DB Fernverkehr in mijn ogen de plank behoorlijk misgeslagen en nu lijkt de trend helaas door te zetten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door julsteren »

Het benedendek van die dingen is bijna gelijkvloers, integenstelling tot de IC2-twindexx, die de deuren boven de draaistellen heeft. Mensen met veel bagage kun je prima op het benedendek kwijt dan :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef:Dubbeldekkers als Duitse Intercity inzetten vind ik best onhandig voor bijv. het vervoer van koffers.
Dit gebeurt in Nederland en België ook. Waarom zou dat in Duitsland anders zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Voornamelijk de afstand. Een IC2 van Dortmund naar Dresden is niet heel erg comfortabel voor zo'n lange afstand. En op zulke lange afstanden wordt er toch veel met koffers gereisd. De IC in Nederland en België is meer te vergelijking met de IRE/RE in Duitsland waar dubbeldekkers prima voor zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Z2N »

Een dubbeldekker kan prima comfortabel zijn, het hangt af van hoe je het interieur doet. Die van Westbahn vind ik best geslaagd, comfortabele stoelen en voldoende ruimte voor bagage. Ik zie het probleem nog steeds niet, dus leg dat vooral even uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door julsteren »

Ik vermoed dus dat het vooral bij de hoge instap ligt en het traplopen in de trein. Wat dus bij de KISS niet hoeft, maar dat werd straal genegeerd :')
beetje onnodig roeptoeteren. TGV-duplex kan natuurlijk ook helemaaal niet!!!1!!1!!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Als iedereen een hutkoffer voor twee weken Nordeney of Juist meesleept voldoet geen enkele intercity die naar Norddeich Mole rijdt :')

Ik ben zelf niet zo onder de indruk van de IC2, het is en blijft een dubbeldekker uit Görlitz en die zijn van binnen op de een of andere manier gewoon niet luxueus te krijgen. Maar tot nu toe zijn de KISS-treinen mij eigenlijk ook altijd tegengevallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door henrivanderweijden »

Ik ben 2e pinksterdag van Dortmund naar Dresden gereden in een IC2 en ik vond het eigenlijk een heerlijke trein. Voldoende beenruimte, goeie airco en catering die langs komt. Rijd ook prima. Niks op aan te merken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Informatie over het noorden van Rheinland-Pfalz toegevoegd. Omdat er twee opdrachtgevers zijn in Rheinland-Pfalz, volgt de overige informatie op een later tijdstip.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten