Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Zijn er iedere zaterdag tot eind augustus festivals of evenementen op de Blaak waardoor lijn 47 doorgetrokken wordt tot Oostplein?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Volgens de dienstregeling op de site van de RET wordt lijn 47 alleen aanstaande zaterdag gewijzigd, de zaterdagen in augustus niet.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Net zoals zomer vorig jaar heeft de B-lijn weer de tijd van haar leven. En mag in plaats van de A-lijn naar Pernis rijden, en richting oost is er als de B-lijn rijdt maar liefst 8 minuten geen metro geweest, dus superpopulair bij de reizigers.
Dat is blijkbaar alleen deze week, om duistere reden zijn er deze zomer 3 vakantiedienstregelingen in omloop.
Week 30: B in de spits naar Pernis, overdag naar Schiedam, 2/8/5 interval richting Oost.
Week 31: B gehele dag naar Pernis, 4/5/6 interval richting Oost.
Week 32 t/m 35: A in de spits naar Pernis, overdag naar Schiedam, 5/5/5 interval richting Oost (vanwege werkzaamheden tot Kralingse Zoom).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Week 32 t/m 35 tevens lijn B leeg door over de Hoekse lijn, waarbij lijn A en B omwisselen tussen de spits en daluren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

RET meldt vandaag een gebrek aan dienstvaardige bussen te hebben. Ik zie op een aantal knooppunten echter geen uitval voorbij komen, dus waar het precies heerst weet ik nog niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Suus schreef:RET meldt vandaag een gebrek aan dienstvaardige bussen te hebben. Ik zie op een aantal knooppunten echter geen uitval voorbij komen, dus waar het precies heerst weet ik nog niet.
Hoop bussen beginnen aardig op te raken merk ik, er treden steeds meer mankementen op. Het ergst zijn die MAN bussen(ex-qbuzz) uit de 1000 series, deze hebben standaard al een hoog uitvalspercentage, de 200 series Citaro's hebben slechte remmen en de 300 series hebben moeite met hellingen als de airco aan staat.
Afgelopen donderdag middag op de terugweg zag ik op de 69 een bus uit de 300 series en die kwam amper het viaduct op bij de waalhaven, mijn e-bike had er minder moeite mee :mrgreen: .

Wees gerust, in december stromen de eerste nieuwe bussen in. Elektrisch(14xx serie) en Hybrides(12xx serie) gevolgd door de laatste Diesels (11xx serie)
Mocht dit problemen voor die tijd opleveren door een te kort aan dienstvaardige wagens, zal de RET wel bussen voor tijdelijk inhuren. Nou gaat eind september de hoekse metrolijn rijden, wellicht worden een aantal van die wagens ingezet voor tijdelijk op het normale busnet...

@Suus, hebt u ook een bron van dat bericht?

We zullen iig gaan zien. :)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Kunnen de nieuwe bussen niet eerder worden ingezet ?

En hoezo wordt de 1300-serie overgeslagen, geen scheiding in de nummering tussen R-net en RET Hybrides ?
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

MetroRET schreef:Kunnen de nieuwe bussen niet eerder worden ingezet ?

En hoezo wordt de 1300-serie overgeslagen, geen scheiding in de nummering tussen R-net en RET Hybrides ?
Naar mijn vermoeden denk ik dat de 1200 serie in de toekomst verder door kan lopen en zouden de 1200 en 1300 wagens hybrides zijn en de 1400 en toekomstige 1500 series elektrisch zijn.
Ook zou er idd een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen r-net en de gewone wagens.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat met af is gestapt van 3 cijferige nummers en net als in het streekvervoer 4 cijferige wagennummers.
Eigenlijk is in 2012 hier al een begin aan gemaakt door de overname van de wagens van Q-buzz die hun oorspronkelijke 4 cijferige nummers hebben behouden wat ook de meest handige keuze was gezien men dat niet hoefde aan te passen.

Wat ik niet helemaal snap zijn die 2 waterstofbussen van Van Hool(406 en 407), die zijn vrij recent, maar men is met VDL in zee gegaan voor de nieuwe wagens. Wat ik me afvraag, is het niet een beetje onrendabel om deze 2 bussen in dienst te houden?
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Is eigenlijk bekend hoeveel van de 103 stuks R-NET worden en hoeveel in de reguliere RET-kleurstelling komen ?

En wordt dan de reguliere R-NET kleurstelling gekozen of de versie, zoals bij de metro ?
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Dat eerste is mij niet bekend. En ik denk dat ze voor de oorspronkelijke R-net kleurstelling zullen gaan net als de rest in het land.
Dat de metro's hierin afwijken heeft te maken dat men de uitstraling van de metro wilde behouden.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als er een tekort aan bussen dreigt, zet RET gewoon oude 900'er Den Oudsten bussen in. 901,940 en 943 rijden ook nog steeds vrolijk hun rondes in Rotterdam en omstreken. Is het uitgesloten dat de witte Den Oudsten calamiteiten bussen de dienstregeling opkomen als er een groot tekort dreigt?
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Weet iemand wat de nut is van bus 707 Kralingse zoom naar Oostplein v.v.?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Het bedienen van de opgeheven haltes van lijn 7 op de Oudedijk. :mrgreen:
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

MetroRET schreef:Het bedienen van de opgeheven haltes van lijn 7 op de Oudedijk. :mrgreen:
OW, grappig dat hij dan naar Kralingse Zoom gaat. Toch bedankt
Met vriendelijke groet,

Gideon.
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

BusFreakRotterdam schreef:Als er een tekort aan bussen dreigt, zet RET gewoon oude 900'er Den Oudsten bussen in. 901,940 en 943 rijden ook nog steeds vrolijk hun rondes in Rotterdam en omstreken. Is het uitgesloten dat de witte Den Oudsten calamiteiten bussen de dienstregeling opkomen als er een groot tekort dreigt?
Die worden al reeds ingezet op tram/metro vervangende lijnen (niet de Hoekse lijn)

Fietste ik 2 uurtjes geleden ongeveer naar huis op mijn fijne elektrische fiets en tot mijn verrassing zag ik een RET bus staan met pannen daarzo in de Waalhaven.
Betrof de 305 en daar kwam rook vanuit het motor compartiment, betrof een water lekkage... Stond een service busje van de RET bij EN van de ANWB wegenwacht :o
De zoveelste uitvaller alweer. Monteurs hebben het nu extra zwaar vrees ik...
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Gideon schreef:
MetroRET schreef:Het bedienen van de opgeheven haltes van lijn 7 op de Oudedijk. :mrgreen:
OW, grappig dat hij dan naar Kralingse Zoom gaat. Toch bedankt
Keren bij de Burgemeester Oudlaan gaat wat lastig, de keerlus is deels onverhard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door SDC »

Voor wat betreft de 50 wagens van het huidig wagenpark die in de overgangsperiode (jaren 2020 en 2021) nog worden ingezet: Is het al bekend van welk type deze 50 laatste zullen zijn? M.a.w., gaan de MAN'nen er eerst allemaal uit of eerst de Citaro's? Of blijven er bij wijze van spreken 25 van elk?

Ik heb wel eens gelezen dat de RET niet heel erg dol is op de MAN-bussen, maar of dit daadwerkelijk een rol gaat spelen vraag ik me af. Op de streeklijnen prefereer ik de MAN-bussen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

900 & 1000 serie gaan er als eerste uit bij RET na december.
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door SDC »

Duidelijk. Toch jammer dat de MAN'nen helemaal verdwijnen, het zijn door de hoge stoelen erg comfortabele bussen. Maar zoals eerder genoemd toch ook met een aantal gebreken, valt me op dat er ook vaak deurstoringen zijn, deuren die niet goed openen en sluiten enz.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Over het algemeen vind ik de bussen van MAN comfortabeler dan de concurrenten. De Lion City's van de HTM vind ik ook veel beter dan de Citaro's van de RET. Veel meer beenruimte, betere stoelen waar je niet uitglijdt en de extra achterdeur is gewoon uitstekend voor drukke lijnen.
De nieuwe CITEA's beloven al veel goed te maken alleen wel weer jammer dat er weer niet gekozen is voor een extra achterdeur of de geleden variant voor drukke lijnen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

BusFreakRotterdam schreef:900 & 1000 serie gaan er als eerste uit bij RET na december.
En ik neem aan de 200 serie ook? Zover ik begrijp zijn dat Euro V bussen, en moeten de bussen vanaf december minimaal aan de EEV norm voldoen. De 300 serie zou wel aan de EEV norm voldoen, dus die zullen dan de komende 2 jaar op moeten vangen tot de volgende lichting elektrische bussen er is (en daarna blijven er enkele als reserve achter).
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Bemined schreef:
BusFreakRotterdam schreef:900 & 1000 serie gaan er als eerste uit bij RET na december.
En ik neem aan de 200 serie ook? Zover ik begrijp zijn dat Euro V bussen, en moeten de bussen vanaf december minimaal aan de EEV norm voldoen. De 300 serie zou wel aan de EEV norm voldoen, dus die zullen dan de komende 2 jaar op moeten vangen tot de volgende lichting elektrische bussen er is (en daarna blijven er enkele als reserve achter).
200 serie gaat de 900 serie vervangen voor metro- en tramvervangend vervoer en calamiteiten.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Is er naast de bekende elektrische lijnen, al bekend waar elke busserie ingezet zal gaan worden ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Er gaan in ieder geval hybride bussen rijden op de R-NET-lijnen die vanaf Rodenrijs Metro rijden, terwijl ik die lijnen juist wel geschikt had geacht voor de inzet van de dieselbussen.

Dan voorspel ik in ieder geval voor de dieselbussen inzet op lijn 126 en diverse lijnen die van/naar Kralingse Zoom rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Worden vanaf maandag de 900'en weer ingezet tussen Klz en Cpb?
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten