ProRail: stations rookvrij
ProRail: stations rookvrij
TRECHT - ProRail wil af van het roken op stations. Een sigaret opsteken op het perron in de openlucht is als het aan de spoorbeheerder ligt snel verleden tijd. Ook moeten alle rookpalen verdwijnen. De ministeries van Volksgezondheid en Infrastructuur zeggen in een reactie achter het plan te staan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2073447 ... maken.html
*O* *O* *O* *O*
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2073447 ... maken.html
*O* *O* *O* *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Re: ProRail: stations rookvrij
Mooi! Een eerste stap naar een algeheel rookverbod in de openbare ruimte, ik keur het meer dan goed! :pos:
Re: ProRail: stations rookvrij
Ik wil ook een verbod op fijnstof.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: ProRail: stations rookvrij
Succes voor diegenen die dit moeten handhaven.
Re: ProRail: stations rookvrij
De vakbond VVMC is tegen. Op de radio hadden ze het over een heksenjacht op rokers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ProRail: stations rookvrij
Mensen met een longziekte moeten ook gewoon op een perron kunnen staan.
Handhaven lijkt me niet zo lastig, om de zoveel tijd staat er wel weer een conducteur.
Handhaven lijkt me niet zo lastig, om de zoveel tijd staat er wel weer een conducteur.
Ik heb geen onderschrift
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: ProRail: stations rookvrij
Wat slaan we weer lekker door in dit land -o- Ik word strontziek van de huidige mentaliteit "Ik heb er last van dus iedereen moet zich aan mij aanpassen." Aanpassing komt van beide kanten.
Een perron is voor 95% rookvrij. Waarom moet die laatste 5% ook nog rookvrij zijn? Je hebt genoeg plek om uit de rook te staan. (en laten we nou geen discussie beginnen over al dan niet onhandige locaties van die rookzones...)
En nee, ik rook niet
Een perron is voor 95% rookvrij. Waarom moet die laatste 5% ook nog rookvrij zijn? Je hebt genoeg plek om uit de rook te staan. (en laten we nou geen discussie beginnen over al dan niet onhandige locaties van die rookzones...)
En nee, ik rook niet
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: ProRail: stations rookvrij
Is roken op de stations (in ieder geval in de overdekte gedeelten) niet al jaren verboden? Alleen wordt er 0 gehandhaafd volgens mij... :')
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: ProRail: stations rookvrij
Daarom heb je dus rookzones op de (overdekte) perrons.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: ProRail: stations rookvrij
Kijk prima dat er rookzones komen maar op de kleine perrons kun je regelmatig nergens staan zonder in de rook te komen dus daar mogen ze wel een verbod op zetten van mij.
Re: ProRail: stations rookvrij
Dat argument gaat niet op, als er sprake is van meer dan overlast. Meeroken kan dodelijk zijn, dus mensen die roken doen ook niet-rokers kwaad. Dat roken in het openbaar dus überhaupt toegelaten is kan ik met mijn hoofd niet bij, wat mij betreft is roken in het openbaar poging tot doodslag.Ronaldussen schreef:Wat slaan we weer lekker door in dit land -o- Ik word strontziek van de huidige mentaliteit "Ik heb er last van dus iedereen moet zich aan mij aanpassen." Aanpassing komt van beide kanten.
Re: ProRail: stations rookvrij
Nou nou nou. Zo lang je rookzone's creëert op plaatsen waar de niet-rokers niet heen hoeven, en er luchtcirculatie optreed, dan is dat hele meerokersprobleem ook weg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ProRail: stations rookvrij
De cijfers over meeroken bleken uiteindelijk erg overdreven.
Desondanks vind ik die 95-5 vergelijking getuigen van een naïef utilisme.
De minderheid die er last van heeft, heeft er ook flink last van, deze kan in het uiterste geval niet met het OV reizen. Terwijl mensen, in tegenstelling tot de auto, geen reismiddel hebben om op terug te vallen.
We hebben ook heel veel aanpassingen voor mensen in een rolstoel ondanks dat relatief weinig mensen er profijt van hebben en relatief veel mensen er kosten aan hebben.
Ik vraag me overigens af of de percentages überhaupt wel kloppen. Er zijn maar weinig mensen die het prettig vinden om in sigarettenrook te staan. (De geur van sigaren kan ik persoonlijk nog wel waarderen, maar dat is niet wat mensen roken)
Desondanks vind ik die 95-5 vergelijking getuigen van een naïef utilisme.
De minderheid die er last van heeft, heeft er ook flink last van, deze kan in het uiterste geval niet met het OV reizen. Terwijl mensen, in tegenstelling tot de auto, geen reismiddel hebben om op terug te vallen.
We hebben ook heel veel aanpassingen voor mensen in een rolstoel ondanks dat relatief weinig mensen er profijt van hebben en relatief veel mensen er kosten aan hebben.
Ik vraag me overigens af of de percentages überhaupt wel kloppen. Er zijn maar weinig mensen die het prettig vinden om in sigarettenrook te staan. (De geur van sigaren kan ik persoonlijk nog wel waarderen, maar dat is niet wat mensen roken)
Als het ergens op het perron is zullen altijd wel (uitstappende) reizigers erlangs moeten.Jef400 schreef:Nou nou nou. Zo lang je rookzone's creëert op plaatsen waar de niet-rokers niet heen hoeven, en er luchtcirculatie optreed, dan is dat hele meerokersprobleem ook weg.
Ik heb geen onderschrift
Re: ProRail: stations rookvrij
Ligt er aan denk ik. Op een hoop stations wordt de perronlengte niet gebruikt. Als je dan de rookzone's achter de bakborden neerzet denk ik dat je een hoop voorkomt.
Overigens is het hele idee probleemverplaatsing. Op het stationsplein zullen dan de rokers gaan staan en dan heb je er nog niets aan.
Overigens is het hele idee probleemverplaatsing. Op het stationsplein zullen dan de rokers gaan staan en dan heb je er nog niets aan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ProRail: stations rookvrij
Ligt ook wel aan de windrichting he ;) Overigens vond ik als niet roker die er ook last van heeft de rookzones destijds een verslechtering: van een losse roker had je doorgaans amper last, kwestie van qua wind aan de juiste kant van die persoon te gaan staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ProRail: stations rookvrij
Autorijden ook? En wat te denken van de dampen van de barbeknoei waar de buren me zo gul op tracteren?Z2N schreef:Dat argument gaat niet op, als er sprake is van meer dan overlast. Meeroken kan dodelijk zijn, dus mensen die roken doen ook niet-rokers kwaad. Dat roken in het openbaar dus überhaupt toegelaten is kan ik met mijn hoofd niet bij, wat mij betreft is roken in het openbaar poging tot doodslag.Ronaldussen schreef:Wat slaan we weer lekker door in dit land -o- Ik word strontziek van de huidige mentaliteit "Ik heb er last van dus iedereen moet zich aan mij aanpassen." Aanpassing komt van beide kanten.
In deze discussie borrelt er altijd een soort diep moreel gelijk op bij de bestrijders van het fenomeen, dat mij persoonlijk niet erg aanspreekt. Zeker, roken is een nare gewoonte. Inderdaad, rokers moeten anderen niet hinderen. Alleen: dat is uitstekend te realiseren door een paar tegels aan het eind van een perron als rokersghetto aan te wijzen. Wie daarmee problemen heeft zoekt ze moedwillig op. De roker is dan hoogstens hulp bij zelfdoding aan te rekenen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ProRail: stations rookvrij
Tja, hier in Breda zijn er rookpalen neergezet, en je mag dan alleen binnen 3 meter van die palen roken. Alle bankjes staan ruim buiten die 3 meter, wat betekent dat al de rokers alsnog verspreid over alle bankjes zitten te roken. De handhaving is ook niet-bestaand lijkt het, V&S blijkt lekker in de tunnel naar de poortjes staren of er nog zwartrijders zijn, maar dat is het ook wel.
Re: ProRail: stations rookvrij
Ergo: maak een rokersbankje, einde gezeik.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ProRail: stations rookvrij
Met het risico dat ik ga stoken: deze gebruiken zijn eveneens schadelijk, en moeten gestopt of beter gereguleerd worden. Alles wat anderen schade kan doen waarvoor iemand niet zelf gekozen heeft is slecht, en het idee dat dat niet erg is is naar mijn idee achterhaald. Aangezien niet alles dat schadelijk is in de leefomgeving makkelijk te reguleren is, zou ik ervoor kiezen om te beginnen met datgene wat makkelijk te doen is. Rokers verplicht thuis roken, zonder kinderen erbij, of op een plek waar niemand er last van heeft. Het perron is niet zo'n plek, en dus hoort daar een rookverbod.trolly schreef:Autorijden ook? En wat te denken van de dampen van de barbeknoei waar de buren me zo gul op tracteren?Z2N schreef: Dat argument gaat niet op, als er sprake is van meer dan overlast. Meeroken kan dodelijk zijn, dus mensen die roken doen ook niet-rokers kwaad. Dat roken in het openbaar dus überhaupt toegelaten is kan ik met mijn hoofd niet bij, wat mij betreft is roken in het openbaar poging tot doodslag.
Re: ProRail: stations rookvrij
Als een handeling direct schade toebrengt aan derden — zoals die barbeknoei — is er wat te zeggen voor je redenering. Alleen: mij zal je er niet horen klagen als ik niet thuis ben. Je kan mij niet wijsmaken dat er op de meeste stations geen plek voor een paar stinkerds zou zijn, zonder dat dat levensbedreigend voor anderen is. Dat is de reden dat deze discussie m.i. al lang niet meer over volksgezondheidsaspecten gaat, maar uitsluitend over prinzipienreiterei.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ProRail: stations rookvrij
Ik vind roken ontzettend smerig. Maar als iemand zichzelf op die manier wil vergiftigen moet ie dat zelf weten. Ik zorg dan wel dat ik niet in de rook sta..
Waar ik me veel meer aan stoor is al die peuken die maar te pas en te onpas overal worden neergesmeten. Gooi dat gewoon net als de rest van het afval gewoon in de prullenbak. En als je vind dat er "dan te weinig prullenbakken zijn" zorg je maar dat je een zakje ofzo mee hebt om het in te stoppen.
Waar ik me veel meer aan stoor is al die peuken die maar te pas en te onpas overal worden neergesmeten. Gooi dat gewoon net als de rest van het afval gewoon in de prullenbak. En als je vind dat er "dan te weinig prullenbakken zijn" zorg je maar dat je een zakje ofzo mee hebt om het in te stoppen.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: ProRail: stations rookvrij
In dat geval kun je wel heel veel gaan verbieden. Ik ben het dus volledig eens met wat Trolly schrijft :pos:Z2N schreef:Dat argument gaat niet op, als er sprake is van meer dan overlast. Meeroken kan dodelijk zijn, dus mensen die roken doen ook niet-rokers kwaad. Dat roken in het openbaar dus überhaupt toegelaten is kan ik met mijn hoofd niet bij, wat mij betreft is roken in het openbaar poging tot doodslag.Ronaldussen schreef:Wat slaan we weer lekker door in dit land -o- Ik word strontziek van de huidige mentaliteit "Ik heb er last van dus iedereen moet zich aan mij aanpassen." Aanpassing komt van beide kanten.
Uitstoot van auto's en fabrieken e.d. zorgt voor veel meer overlast dan een enkele sigarettenpeuk op 2 vierkante meter op een perron. Ik snap heus wel dat mensen er last van kunnen hebben en het vies vinden (dat laatste vind ik ook), maar het lijkt mij echt zeer onrealistisch dat je niet met de trein kunt rijden vanwege een paar sigarettenpeukjes en van de overige uitstoot weinig tot geen hinder ondervindt, althans, niet zodanig dat je niet de deur uit kunt. Ergo, het verbieden van roken op perrons zet echt geen zoden aan de dijk.sirvinniei schreef: De minderheid die er last van heeft, heeft er ook flink last van, deze kan in het uiterste geval niet met het OV reizen. Terwijl mensen, in tegenstelling tot de auto, geen reismiddel hebben om op terug te vallen.
Geen juiste vergelijking. Veel mensen hebben er misschien geen profijt van, maar ook geen last. Door roken te verbieden ontneem je een groep mensen iets op basis van klachten van een relatief kleine groep mensen, waarbij ook nog maar eens zeer de vraag is of dit voor zodanige verlichting zorgt dat het reizen opeens wel mogelijk wordt. Nogmaals, uitstoot van auto's e.d. is vele malen hoger, hinderlijker én dodelijker, dan af en toe een snuif van een sigaret.We hebben ook heel veel aanpassingen voor mensen in een rolstoel ondanks dat relatief weinig mensen er profijt van hebben en relatief veel mensen er kosten aan hebben.
Ik heb het niet over het percentage mensen, maar over het percentage aan vierkante meters op een perron. Zo'n 95% van een perron is rookvrij, een paar vierkante meters kan gebruikt worden door rokers. Voor niet-rokers etc. is er dus genoeg plek om te staan, zonder dat je last hebt (op welk vlak dan ook). Dat was eerst niet, sterker nog, je mocht zelfs in de treinen roken. Ik vind het prima dat het beleid omtrent roken een stuk aangescherpt is en dat we van rokers verwachten dat ze zich hieraan aanpassen. Maar zoals gezegd, aanpassen moet van beide kanten komen. Hou je niet van roken (om welke reden dan ook), dan kun je best ergens anders staan op een perron met zoveel rookvrije ruimte.Ik vraag me overigens af of de percentages überhaupt wel kloppen. Er zijn maar weinig mensen die het prettig vinden om in sigarettenrook te staan.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: ProRail: stations rookvrij
Of roken nou slecht is of niet maakt mij persoonlijk niet zoveel uit.
Waar ik me wel aan erger zijn al die peuken overal op de grond.
Dus of een rookzone, of rookvrij blijft mij om het even maar wel actief handhaven zodat de rokerstroep evt alleen nog bij de rookzone ligt.
Natuurlijk moet iedereen zijn eigen troep opruimen ....
Waar ik me wel aan erger zijn al die peuken overal op de grond.
Dus of een rookzone, of rookvrij blijft mij om het even maar wel actief handhaven zodat de rokerstroep evt alleen nog bij de rookzone ligt.
Natuurlijk moet iedereen zijn eigen troep opruimen ....
Re: ProRail: stations rookvrij
Personeel van NS staat net zo vrolijk buiten de rookzones te paffen, dus hoe moet je ooit verwachten dat er op het perron goed gehandhaaft gaat worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: ProRail: stations rookvrij
Natuurlijk ondervindt iedereen hinder van uitstoot, maar bij mensen met een longziekte gaat het voornamelijk om rook. Daarbij kun je er meestal nog voor kiezen om niet langs een drukke weg te wonen, maar vaak niet om niet met de trein te gaan.Ronaldussen schreef:Uitstoot van auto's en fabrieken e.d. zorgt voor veel meer overlast dan een enkele sigarettenpeuk op 2 vierkante meter op een perron. Ik snap heus wel dat mensen er last van kunnen hebben en het vies vinden (dat laatste vind ik ook), maar het lijkt mij echt zeer onrealistisch dat je niet met de trein kunt rijden vanwege een paar sigarettenpeukjes en van de overige uitstoot weinig tot geen hinder ondervindt, althans, niet zodanig dat je niet de deur uit kunt. Ergo, het verbieden van roken op perrons zet echt geen zoden aan de dijk.sirvinniei schreef: De minderheid die er last van heeft, heeft er ook flink last van, deze kan in het uiterste geval niet met het OV reizen. Terwijl mensen, in tegenstelling tot de auto, geen reismiddel hebben om op terug te vallen.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten