Wijknaam in titel streeklijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Milco »

Ik heb eens zitten nadenken over de naamgevingen van de lijnen op de wiki. Zoals bekend hanteren we bij stadslijnen veelal wijknamen die opgenomen worden in de titels. Bij een eventuele verlenging in een wijk is een nieuwe pagina niet nodig en kan dit simpelweg opgelost worden door de routestrip te verlengen. Nu zijn er echter ook veel streeklijnen die in een plaats hun begin- of eindpunt hebben in een wijk, maar hierbij gebruiken we de daadwerkelijke haltenaam in de titel.

Ik zit erover na te denken om de wijknaam ook bij de streeklijnen (en dus ook scholierenlijnen en nachtlijnen) in de titel te noemen en de daadwerkelijke haltenaam dus niet meer door te voeren daar waar de buslijn in de wijk start en eindigt. Ik heb het idee dat dit wellicht voor meer duidelijkheid kan zorgen.
Enkele voorbeelden:
* Lijn 74 Vianen Clarissenhof - Zeist Busstation: Clarissenhof -> Monnikenhof
* Lijn 174 Amstelveen KLM Hoofdkantoor - Uithoorn Amstelplein: Amstelplein -> Meerwijk
* Lijn 304 Amsterdam Metro Noord - Purmerend Korenstraat: Korenstraat -> Purmer-Noord
* Lijn 387 Gorinchem Beatrixlaan - Utrecht CS Jaarbeurszijde: Beatrixlaan -> Laag Dalem

Hierbij zit ik wel met het feit dat niet van iedere haltenaam de wijknaam bekend is, zeker in de kleinere plaatsen. Want in welke wijken ligt nou het “eindpunt” van lijn 161 in Zwanenburg en lijn 319 in Landsmeer?

Nu is mijn vraag: wat is jullie mening hierover en zijn er wellicht suggesties? Wel doen? Niet doen? Waarom wel of niet? Stel dat we de aanpassingen besluiten door te voeren dan wordt het een klus, maar het heeft geen haast. Het is iets dat we wellicht stapsgewijs kunnen uitrollen. :)

Ik zie graag jullie ideeën! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door huibf »

Volgensmij is de afspraak om de benaming te gebruiken van de vervoerder. Soms is dat een wijknaam en soms de haltenaam.

Zelfs de vervoerder in dezelfde concessie weet het soms niet.
Zo heb je lijn 122 naar Gemert, Slenk/Lopense wat de haltenaam is. De wijk zou ik niet eens weten.

En

Lijn 6. Nueunen Oost wat niet eens een wijknaam is en ook niet de Eindhalte.

Ik zou het niet aanpassen. Temeer omdat je zelf al aangeeft dat soms een wijknaam niet bekend is en of die uberhaubt er wel is.
Laatst gewijzigd door huibf op zo 14 jul 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1250
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Frank93 »

Ik vind het zelf eigenlijk wel goed zoals het nu is.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door diederickx »

Sympathiek plan maar vol voetangels. Purmer-Noord lijkt mij acceptabel voor lijn 304, en zo zijn er vast nog wel meer goed ingeburgerde wijknamen te vinden. Maar het Uithoornse Amstelplein ligt zelf niet in Meerwijk; ik vind daarom Meerwijk geen verbetering. En hoe noem je de noordelijke bestemming van diezelfde lijn 174? Patrimonium? Elsrijk? Oude Dorp? Noordwest? Allemaal een beetje correct en niet per se slechter dan KLM-Hoofdkantoor, maar ook niet denderend goed.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Etienne »

Het huidige systeem werkt voor mij nu goed en het hoeft voor mij niet persé aangepast te worden. Het is maar net afhankelijk wat de vervoerder er van maakt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door TLP »

Ik zou de eindbestemmingsaanduiding op de bussen zelf zoveel mogelijk overnemen. Deze aanduiding zal het best ingeburgerd zijn bij de reizigers, waardoor zij in principe makkelijker de gewenste lijnen kunnen vinden op de wiki als we deze aanduidingen overnemen. Er is daarin echter soms wat onduidelijkheid.

Van lijn 174 (en voorganger 170) en 304 weet ik dat er in het verleden afgewisseld is tussen het tonen van de wijknaam en de eindhaltenaam. Bij lijn 174 is sinds december 2017 consequent de eindhaltenaam getoond en dat zou ik ook zo aanhouden op de wiki. Voor lijn 304 twijfel ik, daar wordt op de EBS-site de eindhaltenaam gebruikt, maar in het busboekje de wijknaam. Wat er op de bussen gebruikt wordt weet ik niet aangezien ik al een jaar niet meer een bus op deze lijn heb gezien. Maar in ieder geval zou ik de eindbestemmingsaanduiding op de bussen gebruiken in de paginanaam.

De Qbuzz-lijnen die je noemt durf ik zeker niet te zeggen, omdat op de site bij de richtingen van de lijnen alleen de plaatsnaam wordt genoemd (naar Vianen/naar Gorinchem). Mogelijk wordt op de bussen ook alleen de plaatsnaam genoemd, maar ik weet dit niet zeker. Als op de bussen ook alleen Vianen of Gorinchem wordt getoond, dan neig ik te zeggen dat in dergelijke gevallen de haltenaam gebruikt moet worden, deze is altijd terug te vinden in de dienstregeling van de lijnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Daniel »

Ik vindt het een sympathiek idee, maar zoals al aangegeven is de uitvoerbaarheid matig omdat de wijknamen niet altijd duidelijk zijn. Daarom ga ik met de rest mee: gewoon hanteren wat de vervoerder hanteert waar mogelijk. Desnoods kan je nog zelf de keuze maken waar de wijknaam duidelijk is maar de vervoerder niet: mooi voorbeeldje is lijn 888 van Qbuzz die op de site "Dordrecht" als bestemming heeft.
TLP schreef:De Qbuzz-lijnen die je noemt durf ik zeker niet te zeggen, omdat op de site bij de richtingen van de lijnen alleen de plaatsnaam wordt genoemd (naar Vianen/naar Gorinchem). Mogelijk wordt op de bussen ook alleen de plaatsnaam genoemd, maar ik weet dit niet zeker. Als op de bussen ook alleen Vianen of Gorinchem wordt getoond, dan neig ik te zeggen dat in dergelijke gevallen de haltenaam gebruikt moet worden, deze is altijd terug te vinden in de dienstregeling van de lijnen.
In elk geval bij lijn 74 wordt op de bussen een groot deel van de route "Vianen" als bestemming gebruikt met een via eronder. Pas op het laatste stuk van de route komt er "Vianen Monnikenhof" of "Vianen De Hagen" op de bestemmingsdisplays, iets wat overigens in OVinfo vrij mooi terug te vinden is aangezien daar de bestemming getoond wordt zoals die in de data van de vervoerder zit. (En in het geval lijn 74 dus bij halte Nieuwegein, Blauwe Brug wijzigt in de versie met wijknaam)

Maar samengevat denk ik dat een mix het beste past: wijknaam waar dat verduidelijkend werkt, de rest gewoon de bestaande naamgeving behouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door TLP »

Daniel schreef:Maar samengevat denk ik dat een mix het beste past: wijknaam waar dat verduidelijkend werkt, de rest gewoon de bestaande naamgeving behouden.
Exact. In het geval van lijn 74 lijkt mij dat het gebruik van de wijknaam dus te overwegen is. Voor lijn 304 lijkt mij dat ook het geval.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door TLP »

Milco schreef:* Lijn 387 Gorinchem Beatrixlaan - Utrecht CS Jaarbeurszijde: Beatrixlaan -> Laag Dalem
Moet deze lijn trouwens niet hernoemd worden naar Lijn 387 Dalem Beatrixlaan - Utrecht CS Jaarbeurszijde? Zowel volgens de site van Qbuzz als OVinfo ligt de halte Beatrixlaan in Dalem in plaats van Gorinchem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Daniel »

Nouja, in de praktijk gaat die bus volgens OVinfo (en de displays van de bus) naar Gorinchem Dalem (en na station Gorinchem staat er Hoog Dalem op)

Overigens is die eindhalte zo'n leuk gemeentegrensgevalletje: de gemeentegrens (en provinciegrens) tussen Gorinchem en Dalem ligt precies over de Graaf Reinaldweg heen. De eindhalte van lijn 387 ligt aan de rechterkant voor de rotonde (dus inderdaad in Dalem), terwijl de halte van 47 naar Gorinchem in Gorinchem ligt. Maar Google Maps vindt dan weer precies het omgekeerde en zegt dat de eindhalte van 387 in Gorinchem ligt en de halte van 47 naar Gorinchem in Dalem :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat we nu niet te veel pagina's moeten willen gaan hernoemen, dat levert alleen maar weer een hoop doorverwijzigingen en veel werk op. Er zijn bijvoorbeeld nog zat (voormalige) pagina's met de naam Station NS en Ringlijn in hun naam, laten we eerst zorgen dat dit op orde is. De naamgeving op de huidige manier voldoet prima wat mij betreft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door nvdw »

Ik ga hier met de meerderheid mee: wijknaam indien zo vermeld, anders straatnaam. Met de routeparameter kun je ook nog uit de voeten.

Dalem is gemeente Gorinchem en sinds een tijdje geen aparte kern meer. Gorinchem Beatrixlaan is dus prima (alleen Arriva heeft het nog over Dalem).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Dalem is gemeente Gorinchem en sinds een tijdje geen aparte kern meer. Gorinchem Beatrixlaan is dus prima (alleen Arriva heeft het nog over Dalem).
Ook Qbuzz heeft het over Dalem, kijk maar eens in de dienstregeling ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door nvdw »

Mmja in de online dienstregelingdinges maar dan weer niet in het papieren boekje ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Milco »

Bedankt voor de vele reacties! :D

Ik denk inderdaad toch dat we het beter kunnen houden zoals het nu is, omdat je anders niet makkelijk een lijn kan trekken zoals ik reeds vermeldde. Toch vind ik het mooi dat er meegedacht wordt, na- en meedenken over eventuele verbeteringen op wiki kan natuurlijk altijd. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door Chrysa »

Een laatste ding wat wijknamen betreft: Vaak wordt er in de beschrijving vermeld dat een stadslijn van wijk A naar wijk B rijdt via CS. Vervolgens zie ik in de routestrip alleen maar halte C via CS naar halte D, waarbij het onmogelijk is om de wijknamen aan de daadwerkelijke haltenamen in de routestrip te koppelen tenzij je de stad toevallig goed kent.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Wijknaam in titel streeklijnen

Bericht door TLP »

Naar aanleiding van bovenstaand bericht van Chrysa: dat zou je eventueel kunnen oplossen door de wijknaam achter de plaatsnaam (al dan niet tussen haakjes) toe te voegen in de routestrip. Dat is wel veel aanpaswerk en bij kleine, landelijke plaatsen gaat een wijknaam vaak niet op, wat zorgt voor inconsistentie.
Maar al zou je dat niet doen, dan nog vind ik het gebruik van wijknamen in de beschrijvende tekst van een lijn een toevoeging, omdat het voor de reiziger een extra aanknopingspunt biedt, bijvoorbeeld omdat benadrukt wordt dat een adres in een bepaalde wijk ligt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten