Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik heb de petitie uiteraard ondertekend. Er mag eerst wel eens wat gebeuren aan die infrastructuur voordat ze alles 'HOV' willen maken.
Er gaat nota bene een stukje busstrook weg in Zeist!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

In Maarssen ook :Y (https://goo.gl/maps/ZLYy8YX8RERK4QWX7), maar dat lijkt me niet het grootste probleem :')
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Qlink vind ik op zich best een goed idee, maar een prijsverhoging daarvoor is echt van de zotte.
請勿靠近車門
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Oei:
https://nee-tegen-u-link.webnode.nl/de-gevolgen-van-u-link-bezuinigingen/ schreef:Lijn 5 rijdt buiten de spitsuren nog maar ieder kwartier in plaats van ieder halfuur.
Ik heb geen onderschrift
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Gerben »

https://www.duic.nl/algemeen/maanden-ee ... -gebruikt/ (bericht duic)

De busbaan Transwijk wordt vanaf 15 juli in gebruik genomen! Vanaf dan lekker rechtdoor door Transwijk heen in plaats van geslinger en en onder de verkeerspleinen doorzoeven (zodat die vervelende verkeerslichten niet meer voor vertraging kunnen zorgen) *bus*

Nu eventjes een paar maandjes doorrijden totdat de bouw van de busbaan Dichterswijk begint, laten we hopen dat de overlast daarvan minder zal zijn voor het OV...
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

'Drie maanden eerder dan gepland klaar'

Het kan dus toch!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Een reiziger had al een voorschot genomen op de nieuwe busbaan door in het hokje van de nieuwe halte Wilhelminalaan op een bus richting CS te wachten. Zo te zien was hij echt in de veronderstelling dat er een bus zou komen (koffer bij zich, en de huidige halte ligt er wel een stukje vanaf). Dat er een hek over de hele breedte van de busbaan was geplaatst deed blijkbaar geen belletje rinkelen :lol:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Ik zag van de week ook al 2 mensen staan bij de halte Kanaleneiland. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Waarom wordt die busbaan niet gewoon direct in dienst genomen?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Omdat er nog wordt gewerkt aan de laatste puntjes op de i, zoals de toplaag van het beton.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Sowieso komen er voor U-link nieuwe bussen, de ex-Groningers die naar Utrecht komen waren voor de normale streeklijnen.
Welke bussen dan?
Voor U-link 34 komen er nieuwe elektrische Ebusco's, voor U-link 41 komen er nieuwe 15-meter Setra's en U-link 28 gaat met dubbelgelede bussen rijden.
Maar wat komt er dan voor U-link 50, 73 en 77?
De elektrische gelede bussen van Heuliez zijn immers voor lijn 3, 7 en 8 en andere nieuwe bussen komen er niet, voor zover ik weet.
(Ook grappig: de lijnen 1 t/m 6 rijden straks allemaal met ander materieel. :mrgreen:)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Volgens het vervoersplan gaan op de 50 12-meters rijden (deels uitgevoerd door Syntus) en zullen gelede bussen op de 73 en 77 ingezet gaan worden. Er komen een twintigtal tweedehands geledes bij (waarschijnlijk uit GD).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die tweedehands bussen die kwamen waren toch juist 12-meterwagens en geen geledes? Anders zouden ze ook wel heel veel geledes in plaats van 12 meter krijgen: de wagens van lijn 3, 8, 28 en 37 komen ook al vrij immers. Daar red het al een heel eind mee voor U-link 73 en 77 volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

wouter15 schreef:Op internet is een statenbrief verschenen over het nieuwe busmaterieel van U-OV: https://www.stateninformatie.provincie- ... l-2020.pdf. Daarin vallen de volgende zaken op:
*20 tweedehands 18 meter Euro VI bussen (bouwjaar 2014) zullen in 2020 instromen (welke zullen dit zijn?). Deze bussen zullen niet meegaan naar de nieuwe concessie vanaf 2023
(...)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De vraag is: waar willen ze al die geledes inzetten dan. Nieuwe inzet van geledes zie ik in het vervoerplan alleen in de spits op wat nu lijn 283 is (wordt 31), op lijn 32 en op wat nu lijn 287 is (wordt 33).
Volgens mij houdt je dan toch nog aardig wat over, gezien je U-link al voor een behoorlijk deel kunt voorzien van het materieel dat vrijkomt door de elektrificering (en door U-link zelf).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

"In het vervoerplan worden majeure veranderingen aangekondigd ten opzichte van het bestaande lijnennet. Op 107
pagina’s staan 37 voorstellen, met daarin 21 verbeteringen en 26 verslechteringen. Van de 64 lijnen worden er 16
opgeheven en daar komen 4 nieuwe voor terug. Er worden in de regio 38 haltes opgeheven. Veel reizigers krijgen een
extra overstap, die de tijdwinst voor de reiziger vaak teniet doet.
Al die wijzigingen zijn in te voeren in de wintermaand december. Een onaangenaam scenario doemt op: chauffeurs die
in donker zoeken naar de nieuwe route, reizigers die op verkeerde haltes tevergeefs in de kou op hun bus wachten,
haltevoorzieningen die nog niet gereed zijn, op sociale media, in de pers en op radio en tv (voor)beelden van chaos en
klagende reizigers."

Het advies van het ROCOV over het vervoerplan van Qbuzz is gepubliceerd. In het vervoerplan worden majeure veranderingen aangekondigd ten opzichte van het bestaande lijnennet. http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/180
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Het zal buurtbus 575 absoluut niet ten goede komen wanneer de huidige bus 53 na Zeist Centrum door zal rijden naar de Arnhemse Bovenweg en Driebergen-Zeist. Die buurtbus kan je dan eigenlijk net zo goed opheffen tussen Driebergen-Zeist en Soesterberg. Daarnaast ben je vanaf de Arnhemse Bovenweg een stuk langzamer in Utrecht. Ik bedenk me dat we dan ook maar liefst 5 lijnen tussen busstation en station hebben: 43, (huidige)53, 56, 575, 381

De huidige lijn 74 via een versnelde route in West naar het busstation of treinstation laten rijden is een beter idee denk ik.

Ik snap ook niet waarom ROCOV zo negatief is over het schrappen van bushaltes tussen Zeist en Utrecht. Bus 74 kan mooi als stopdienst werken en de overige lijnen rijden een minuutje sneller en betrouwbaarder naar Utrecht/Zeist.

Wat betreft de bereikbaarheid van Soesterberg begrijp ik ook volledig dat ROCOV liever ziet dat het dorp direct bereikbaar blijft met Utrecht. Lijn 56 liever natuurlijk als snelle lijn aangezien er tussen Driebergen-Zeist en Amersfoort geen spoorlijn ligt en tussen Amersfoort en Utrecht wel.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Typisch ROCOV-document weer: alle veranderingen zijn slecht, elke wijk moet een directe verbinding met alles hebben en routevarianten zijn slecht maar hier zijn in ons advies nog eens 25 routevarianten.

Ik ben het er zeker mee eens dat de routes van U-link eens goed bekeken en eventueel herijkt moeten worden, maar hier wordt het hele concept bij het grofvuil gezet om een heleboel noodlijdende slingerlijntjes te redden.
請勿靠近車門
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ik moet dit sowieso even kwijt: respect voor degene die advies A199 heeft getypt.. wat een tekst zeg!

Ik snap ergens wel dat het ROCOV problemen ondervindt met U-Link. Ik betwijfel of het een logische stap is om midden in een concessie zo'n grote wijziging door te voeren. Ik had, als ik Qbuzz was, dit plan gebruikt om de concessie aan te besteden...

On topic: Ik sta wel achter het plan. Zelf wonend in Zeist kan ik mij mateloos ergeren aan het treintje dat over de N237 naar Utrecht. Zit je in de 50, rijden 51, 53 en 74 achter je aan, halen ze je in, haal jij hen weer in en zo maar door.. Ik vind de veranderingen wel leuk, alleen met twee concessies die allebei tot de kern van Utrecht doordringen (gedoogd natuurlijk), kan je denk ik niet heel goed het hele netwerk op de schop doen.
Ik hoop dus ook dat het zsm 2023 is zodat er voor Provincie Utrecht en BRU één concessie komt.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik vertrouw dit pakket wijzigingen Qbuzz niet toe. Ze hebben nog meerdere jaren in de concessie om een nieuw net te perfectioneren en nieuw materieel in te stromen, het is helemaal niet noodzakelijk om met een big bang alles in een keer overhoop te halen. Zeker nu we weten wat er in DMG allemaal mis is gegaan. In die zin snap ik de rem van het reizigersadvies wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:On topic: Ik sta wel achter het plan. Zelf wonend in Zeist kan ik mij mateloos ergeren aan het treintje dat over de N237 naar Utrecht. Zit je in de 50, rijden 51, 53 en 74 achter je aan, halen ze je in, haal jij hen weer in en zo maar door.
Alleen moet dat U-Link met een zodanig monsterlijke frequentie naar Utrecht gaan rijden dat je door opstoppingen in Zeist alsnog een grote kans op treinvorming hebt. En dan is de vraag wat is beter: een treintje met allemaal bussen op dezelfde verbinding, waarbij reizigers in de vertraagde rit ook nog een grote kans op het missen van aansluitingen hebben of lager frequente verbindingen uit verschillende delen van Zeist die op de N237 samen een hoogfrequent treintje vormen waar niemand last van heeft omdat ze niet over hoeven te stappen.

Dan lijkt me toch juist dat laatste de kracht van het netwerk zoals dat er nu is. Vergeet ook niet dat U-link voor de meeste reizigers nieteens meer reismogelijkheden oplevert, want als je nog moet overstappen op een lager frequente lijn om elders in Zeist uit te komen kan je nog altijd maar een beperkt deel van de ritten gebruiken :idea: Eigenlijk net als nu dus...
Suus schreef:Ze hebben nog meerdere jaren in de concessie om een nieuw net te perfectioneren en nieuw materieel in te stromen, het is helemaal niet noodzakelijk om met een big bang alles in een keer overhoop te halen.
Eens, het is vooral de combinatie van alle aanpassingen die de grote kritiek veroorzaakt naar mijn idee. Meerdere lijnen samenvoegen tot één hoogfrequente lijn is op zich nog niet zo'n schokkende aanpassing, maar tegelijk worden ook veel verbindingen bijvoorbeeld afgebogen naar De Uithof (of gaan ze daar juist niet meer heen) waardoor de big bang veel te ingrijpende effecten op reizigersstromen heeft.
Forse reizigersstromen moeten hierdoor opeens gaan overstappen, bijvoorbeeld dan de Heuvelrug naar De Uithof en van Soesterberg naar het centrum van Utrecht. Daardoor introduceer je een gigantische mismatch tussen reizigersvraag en aanbod, Soesterberg heeft bijvoorbeeld dan 20x/uur een verbinding met de Uithof (inclusief de bussen vanaf de P+R), terwijl de reizigers eigenlijk juist vooral naar Utrecht Centraal willen :roll:

Ook worden nieuwe verbindingen met monsterfrequenties geintroduceerd, zoals de 8x/uur tussen Zeist en Westraven rijdende lijn 34 die zelfs in het weekend nog 4 tot 6x/uur gaat rijden. Terwijl ik niet zou weten waar al die reizigers vandaan moeten komen: de frequentie is het dubbele van de huidige verbindingen die in de tegenspitsrichting al vrij leeg rondrijden. En op zaterdag gaat de frequentie dus in één klap van 0x/uur naar 6x/uur, bizar gewoon.
Dit is eigenlijk typisch een verbinding die je eerst een beetje zult moeten laten ingroeien voordat je dit soort monsterfrequenties gaat bieden in plaats van zoals nu in de big bang te introduceren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Is het nog tegen te houden?
Materieel wordt nu toch al geproduceerd om straks in te kunnen stromen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel, ik dacht dat jij juist een voorstander van deze wijzigingen was? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Van sommige wijzigingen, maar lang niet van alle.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Putdeksel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 jun 2019, 10:19

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Putdeksel »

Ik neem aan dat deze grote veranderingen in gegeven zijn door data verkregen uit de ov-chipkaarten. Waardoor te zien is wat de grootste reizigers stromen zijn. Bezien vanuit de 2023 consessie zet 1xbuzz graag haar beste beentje voor. Dat beste beentje willen ze bereiken met de u-links. Als dat een succes is hopen ze een streepje voor te hebben. Aantal reizigers nam toe, dus meer inkomsten (dat de reizigers van de slingerlijntjes zijn afgehaakt hoeven ze in 2023 niet meer uit te leggen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten