1. Dit jaar besloten mijn vader en ik om het museum met een bezoekje te vereren. We besloten om geheel in stijl met de TEE-rit van het museum naar Koblenz af te reizen vanaf Remagen. Voor een schappelijke prijs kon men mee, we waren namelijk €28 kwijt voor het retourtje met z'n tweeën Het was nog even spannend of de kaartjes op tijd zouden aankomen, maar na 8 dagen verzendtijd kwamen de handgeschreven tickets toch aan.
Na een rit van zo’n 230 kilometer vanuit Ede kwamen we om iets voor elven aan in het plaatsje Remagen. Naast Remagen konden liefhebbers opstappen in Köln-Süd (normaal gesproken Köln Hbf, maar dat was dit jaar niet mogelijk i.v.m. werkzaamheden aan de Hohenzollernbrücke), Bonn Hbf en Andernach.
2. De TEE zou pas echter om 11.35 vertrekken, dus werd de tijd even gedood door rustig te wachten op het station van Remagen. In de tussentijd kwam er onder andere een losse loc trein voorbij in zuidelijke richting, en een bijna lege (of juist vol beladen met zeilbotenbrandstof ) containertrein richting het noorden. De containertrein werd getrokken door een Franse locomotief, om precies te zijn de 437009 die we hier in het volle tegenlicht zien.
3. Na geduldig wachten kwam dan de fameuze Trans Europ Express Rheingold. Binnenkomst van de bijpassende 103 113 van het DB Museum op station Remagen.
De rit verliep tot aan Koblenz voorspoedig. In de luxe 1e klasse werd genoten van het uitzicht op de Rijn. Onderweg zagen we veel spotters, de machinist had het maar druk met ‘pfeifen’.
4. Aangekomen in Koblenz begon het gedonder echter :( We hadden last van een ‘Stellwerkstörung’ en ‘Personen im Gleis’. Daarnaast kwamen er 3 treinen tegelijk aan, terwijl het museum maar twee perrons heeft Dit alles zorgde ervoor dat we ruim een uur te laat aankwamen in het museum! Doordat de elektrische locomotief er al vrij snel afgekoppeld werd, werd het ook nog eens erg warm in de coupés. Als klein aandenken toch nog dit bordje gekocht.
5. Na een ruim uur waren we dan toch in het museum aangekomen. Tijd om de warme coupé te verruilen voor de warme buitenwereld, waar de tempratuur al richting de 30 graden was gestegen. Na ons ingesmeerd te hebben konden we eindelijk het terrein over struinen. We liepen als eerst naar de draaischijf. Als eerste op de schijf zagen we deze Köf.
6. Op één van de sporen rondom de draaischijf stond een 110 geparkeerd. De cabine hiervan was voor bezoekers opengesteld. Op de draaischijf zien we nog vaag een V 200.
7. Om precies te zijn zagen we op de achtergrond bij de vorige foto deze locomotief: de V 200 033 van de Museums Eisenbahn Hamm (MEH).
- Spoiler: show
8. Ook deze eigenaardige machine stond buiten opgesteld: Loc 290 001.
9. We lopen wat verder over het terrein. De volgende locomotief stond open voor bezoekers, en zo konden we een stokoude Duitse locomotief van binnen bekijken. De locomotief had een interieur van hout. Een plek om er te zitten was er ook niet echt :o .
10. Uiteindelijk werden we semiprofessioneel de locomotief uitgeschopt :') . Het was bijna tijd voor de Lokparade. Eenmaal weer buiten komen we erachter dat we zojuist de cabine van loc E 93 07 hebben mogen aanschouwen.
11. Terwijl ik nog nietsvermoedend over het terrein loop kom ik een Baureihe 103 tegen. Het betreft hier de 103 235, die ooit weer rond zou moeten gaan rijden.
12. We lopen richting de Lokparade. Onderweg komen we nog langs de perrons waar onder andere de pendeltreinen vandaan vertrokken. Dit jaar werden de pendelritten tussen Koblenz Hbf en het museum verzorgd door de 218 460 (Conny) aan de ene zijde en de E 10 1239 aan de andere zijde van het setje n-wagens.
De parade begon inmiddels zo’n beetje en heel hobbyend Duitsland had zich geplaatst aan de lijn waardoor er nauwelijks plek voor mij overbleef -o- Tsja, en dan moet je creatief zijn. Een foto van de 78 468 diende als proefplaatje, en het resultaat was wel oké, hoewel de loc met tender voorop reed waardoor je dus tegen een zwarte muur aan kijkt.
Kwa compositie zullen de volgende plaatjes redelijk gelijkend zijn. Ik zal dan ook proberen wat informatie te geven over de locomotieven die we allemaal voorbij zullen zien komen
13. De 78 468 was de enige stoomlocomotief die deelnam aan de parade Verder bestond de parade uit elektrische tractie of uit diesellocomotieven. De E 44 002 was de eerste locomotief die er goed opgezet kon worden. De E 44 was een DR-locomotief, en was de eerste elektrische locomotief die een productieaantal van 100 wist te bereiken. De locomotieven waren voor van alles inzetbaar, en waren stonden ook te boek als uiterst betrouwbaar. Van de jaren ’30 tot de jaren ’80 (in de DR nog zelfs begin jaren ’90) van de vorige eeuw waren de locomotieven dan ook in dienst.
14. De volgende locomotief was de E 41 001. De E 41 was onderdeel van de ‘Einheitslokomotiven’. Deze reeks werd met name ingezet in het reizigersverkeer, hoewel ze ook nog goederentreinen hebben getrokken en zelfs sneltreinen. De kleuren van E 41 001 laten dat zien, aangezien het staalblauw destijds de kleuren van het Fernverkehr waren.
15. Nog een locomotief uit de Einheitslokomotiven reeks is de E 10, later omgenummerd naar 110. De 110 300 nam ook deel aan de parade. Inmiddels zijn alle locomotieven Baureihe 110 niet meer in dienst bij DB.
16. Zowel letterlijk als figuurlijk was de 111 001 de volgende locomotief. Deze Baureihe is nog wel in de actieve dienst te vinden, bijvoorbeeld op de RE 4 in NRW en ook nog in Baden-Württemberg. Naast regionaal verkeer heeft de locomotief ook nog korte tijd gediend voor het Fernverkehr, onder andere om de 103 uit de brand te helpen. Inmiddels worden wel steeds meer locomotieven terzijde gesteld en gesloopt. De 111 001 heeft echter een plekje in het museum gekregen en is nog rijvaardig. Deze locomotief heeft zelfs een keer tijdens een voorgaande editie van het Sommerfest de TEE getrokken tussen Keulen en Koblenz.
17. Het museum ligt vlakbij een goederenemplacement. Hoewel het meeste erlangs raast, wordt er soms een goederentrein aan de kant genomen. Deze Gravita kon nog op de foto, wanneer deze kort langs komt gereden, vermoedelijk om iets te rangeren.
18. Een modern hok had DB Cargo ook nog geleverd. De 145 049 kwam ook langsgereden als deel van de Lokparade. De inmiddels al ruim 20 jaar oude Traxx-loc is nog van grote waarde voor het goederenverkeer in Duitsland.
19. Geen onderdeel van de parade, maar één van de locomotieven die aan het omlopen was bij het goederenemplacement was de 193 339 . Sinds een paar jaar zijn de Vectrons ook in Nederland te zien voor het goederenvervoer.
20. Zijaanzicht van dezelfde locomotief als hierboven. Onder andere het NVR-nummer en het UIC-raster zijn duidelijk te zien.
21. We gaan verder met de parade, als locomotief E 40 128 onder het Stellwerk doorkomt. Deze locomotief is één van de 879 gebouwde locomotieven van de serie 140. De locomotieven kwamen soms in het reizigersverkeer naar voren, maar meestal als locomotief voor goederentreinen. Tot begin 2016 waren de locomotieven nog bij DB Cargo te zien op de Emslandstrecke, ondertussen rijden er nog tientallen rond bij private vervoerders, dus een echt museumstuk is het nou ook nog weer niet. De goederentrein links in beeld werd getrokken door één van de opvolgers, de Baureihe 185.
22. Inmiddels is de Baureihe 151 ook een locomotief die zo langzamerhand van het toneel verdwijnt bij DB. De eerste wijzigingen zijn al te zien, want de DB logo’s zijn eraf gehaald na de verkoop aan Railpool/Toshiba. Een aantal zijn verkocht aan diverse private vervoerders. De 151 032 was in Koblenz aanwezig.
23. 151 + 1 = 152 Dat was dan ook direct de volgende locomotief die tevoorschijn komt. In tegenstelling tot wat men soms denkt is de Baureihe 152 geen Traxx, sterker nog, de machine is gebouwd door concurrent Siemens. De 152 001 rijdt hier onder het Stellwerk door en wordt door de honderden fotografen vastgelegd.
24. Tijd weer voor een echte klassieker. De Baureihe 103 is misschien wel het boegbeeld van het Fernverkehr. Prototype E 03 001 zou weer dienstvaardig moeten zijn, maar werd vandaag opvallend genoeg geduwd door een 120’er. De pantograaf staat dan ook eerder voor de sier op.
25. De duwende 120’er was de 120 101, inmiddels ook een steeds zeldzamer wordende verschijning bij DB Fernverkehr, en al helemaal langs de vrije baan aangezien ze vaak als 'Bereitsteller' in München functioneren.
26. Inmiddels ook geheel buiten dienst gesteld bij DB is de Baureihe 181. De locomotieven van deze Baureihe werden met name ingezet langs de Moezel voor de Intercity’s van en naar Luxembourg. Het was dan ook één van de spaarzame meersysteemslocomotieven destijds. Het museum had eerst loc 181 206, maar eind vorig jaar werd deze geruild voor de 181 201 die bij DB niet meer nodig was.
27. Tegenwoordig worden de Intercity’s in Duitsland met name door de Baureihe 101 getrokken of geduwd. Een paar locomotieven zijn bestickerd. Een van die locomotieven zou eigenlijk langs komen bij het DB Museum, maar dat bleek naderhand niet mogelijk te zijn geweest. Als vervanger kwam een ‘normale’ 101 langs, om precies te zijn de 101 132. Per toeval kruiste een Intercity richting Keulen, geduwd door 101 068.
28. Nog een keer de 101 132, maar nu van iets dichterbij.
29. De volgende combinatie was een opvallende. Köf 323 852 en 280 005 werden geduwd door V100 211 345 van Aix Rail.
30. De volgende locomotief was een echte Bundesbahnklassieker. De V200. V 200 007 was ook naar Koblenz getogen en nam deel aan de parade.
31. Hier nog een plaatje waarbij de bolle neus zichtbaar is (alhoewel deze misschien nog wel vertekend is door de lens).
32. De parade loopt bijna ten einde. Intussen kon een Desiro HC-treinstel van National Express vastgelegd worden. Sinds kort rijdt deze private vervoerder op de RE5 verbinding tussen Wesel en Koblenz. 462 026 met een onbekend ander treinstel nadert hier Koblenz en is dus bijna op zijn eindpunt.
33. Nog meer dieselpower kwam om onder het Stellwerk vandaan zetten. Geduwd door 218 137 komt de V 160 067 tevoorschijn.
34. Vanaf de andere kant kwam een goederentrein aanzetten. De 185 110 was onderweg met een gemengde goederentrein van Mannheim naar Köln Gremberg. Hier is duidelijk de mensenmassa te zien die op het evenement is afgekomen. Aan de overkant staan ook nog tal van fotografen, tussen de sporen staan de spaarzame vrijwilligers van het DB Museum die een handje kwamen helpen (alle lof naar hen overigens, die dagen als deze mogelijk maken).
35. Ook dieseltreinstellen zijn in de omgeving van Koblenz aan te treffen. 648 702 was onderweg naar Koblenz en Limburg(Lahn).
36. De lokparade ging weer verder, nadat de V 160 067 weer was weggebracht konden de fotografen de 218 137 nog vast leggen. De locomotief heeft deze kleuren gekregen ter herinnering aan de Citybahn tijd, de voorloper van wat nu de S-Bahn is.
37. Deze hadden we al eerder gezien, maar inmiddels vertrok de trein echt. De 261 004 genaamd Paula is onderweg voor Hering Bahnbau met een werktrein naar Mannheim. Onder andere een Kirow-kraan mocht mee naar Mannheim.
38. Nog een paradepaardje was dit TEE-treinstel. Helaas niet dienstvaardig, en daarom werd het treinstel geduwd door een onbekend gebleven locomotief.
39. Inmiddels zijn we al een flinke tijd verder, en het einde van de parade naderde. Als afsluiter nog deze vreemde eend in de bijt. Een ICE TD-treinstel is omgebouwd tot ‘Advanaced Train Lab’. De rest van de ICE TD vloot staat terzijde omdat de verbindingen waar deze treinstellen reden is overgenomen door de IC3-treinstellen van de Deense spoorwegen.
Tot zover de lokparade. Inmiddels droop de menigte weer af en dat zorgde ervoor dat ik weer foto’s kon maken via de zoeker van mijn DSLR en niet meer de camera een eind boven de menigte moest uitsteken om een foto te kunnen krijgen.
40. Als eerste kwam vanuit de richting Koblenz weer een Desiro HC-treinstel. Met luid getoeter passeert de 462 027 richting Wesel.
41. Aan de rechterkant van de Rijn rijden ook nog treinen. Vanuit Koblenz rijdt er ieder uur een RB naar Mönchengladbach. Tot het einde van dit jaar gebeurt dit met de oude Baureihe 143 en een sleepje Dosto’s, wie deze dus nog wil zien/meemaken moet snel wezen. 143 009 is begonnen aan de (voor een RB) lange reis naar Mönchengladbach.
42. Tijd om goederentreinen vast te kunnen leggen. Als eerste kwam deze opvallende locomotief van TXL langs, met een goederentrein vanuit München naar Rotterdam Waalhaven.
43. Een misschien wel logische vraag na het lezen van deze hele lap aan tekst is: Waar parkeren ze al die treinen? Nou, ten zuiden dus van het museum. Uiteindelijk kwam alles weer terug richting het museum. 218 137 is met de sleep weer aan het rangeren. Bonuspunten voor wie alle locomotieven herkent :Y
44. De achterkant van de sleep.
45. En dat was nog niet alles. Wederom bonuspunten voor wie alle locomotieven herkent
46. Volgende goederentrein! Een saaie en smerige Railpool Traxx die bij het Belgische Lineas in dienst blijkt te zijn is onderweg met een containertrein van Milano Smistamento naar Köln Eifeltor. De trein heeft dus bijna (alles relatief natuurlijk) zijn eindbestemming bereikt.
47. Nog eentje, wederom eentje naar Rotterdam Waalhaven. SBB 189 984 met trein vanuit het Italiaanse Melzo. Mogelijk worden onder andere deze treinen volgend jaar getrokken door de veel fraaiere Vectrons van SBB, recent heeft SBB namelijk 20 van dat type locomotieven gekocht die ook toelating in Nederland hebben.
48. Een irritante medefotograaf die het niet kon laten om braaf achter de ketting te blijven staan wilde kennelijk graag ook op de foto :? :X Naja, dan sta je maar vol op het internet. Locomotief 077 028 blijft echter het hoofdmotief.
49. Tijd om weer even een rondje over het museum te lopen, om even later weer met de TEE mee terug te gaan naar Remagen. Op de draaischijf werden nog ‘presentaties' gegeven. We zagen de E 60, een Reichsbahn rangeerlocomotief. De locomotief werd besteld om onrendabele stoomlocomotieven niet meer onder de draad te laten rangeren. Van 1927 tot 1983 waren deze locs te vinden op de grotere stations. E 60 10 stond letterlijk zijn rondjes te draaien
50. Terug naar het hoofdspoor, waar we deze ertstrein uit Rotterdam Maasvlakte naar Dillingen voorbij zien komen. De DB 189 034 en 189 031 brengen de 5000 ton zware trein naar de plaats van bestemming.
51. Nog een goederentrein, het rolt altijd goed door langs de Rijn. 152 013 is onderweg met een gemengde trein naar Saarbrücken. Opvallend voor mij zijn de gele containerdraagwagens direct achter de locomotief. Deze blijken van het Spaanse RENFE te zijn! Verder nog lege rongenwagens en opvallende wagens voor het transport van wissels of rails, helaas allemaal buiten beeld.
52. Ik had het al gezegd, deze locomotief zou nog vaker terugkomen Wees niet getreurd, het is nog niet eens de laatste keer vandaag.
53. Achter mij stond de 01 118. Deze locomotief is afgelopen weekend achter slot en grendel gegaan en dit zal dan ook mijn enige plaat van deze locomotief zijn
54. Terug naar het hoofdspoor, en we zien voor de verandering wederom een Desiro HC. Ditmaal 462 023 die ook al onderweg is naar Wesel als RE5.
55. De pendeldienst tussen het museum en Koblenz Hbf werd weer opgestart. Nog steeds met locomotief 218 460 voorop en E 10 1239 achterop.
56. Voor wie het geduld ervoor had was de 78 468 ook nog beschikbaar om mee te rijden. Helaas, ik ben niet zo geduldig, en stel mezelf tevreden met een plaatje van de buitenkant
57. De volgende goederentrein komt weer langs gedenderd. Ditmaal de 186 211 in dienst van Railtraxx met containertrein naar Bierset-Awans in België.
Hierna liepen mijn pa en ik terug naar de TEE, zodat we weer in Remagen zouden geraken. In Remagen besloten we wat te eten bij een niet zo geweldig restaurant aan de Rijn. Mijn pa vond het zelfs zo teleurstellend dat hij geeneens fooi geeft, wat ik hem niet eens kwalijk neem We lopen terug naar de auto en beginnen aan ‘het avondprogramma’, dat bestaat uit de toeristische route richting huis
58. Aangekomen bij het veer tussen Remagen en Linz am Rhein is het voor mij verboden om te vissen naar mooie plaatjes. Mijn camera luistert er braaf naar en besluit om op het hekje, het struikje en het bord te focussen in plaats op het loctransport wat op de achtergrond te zien is. Na wat verscherping in Lightroom vind ik het plaatje gelukkig wat toonbaarder.
59. Even later maak ik alsnog dit plaatje.
60. We komen aan bij de stek die ik in gedachte had. Vanaf de verkeerde kant hoor ik gedonder. Het is de 3e of 4e ertstrein die ik deze dag voorbij zie komen. Met DB 189 046 voorop en een onbekende 189’er daarachter passeert het duo met een ertstrein afkomstig van dezelfde Rotterdamse Maasvlakte en is onderweg naar hetzelfde Dillingen.
61. Bij Kasbach-Ohlenberg komt ook dit treinstel langs als RB27 naar Koblenz. Niet iedere omloop wordt dus gereden door een 143’er en een sleep Dosto’s -o-
62. En ook hierom waren mijn pa en ik niet naar deze locatie gegaan, maar een 143’er vind ik altijd mooi meegenomen, zeker als je weet dat ze hier binnenkort niet meer te zien zijn.
63. Maar zoals ik al zei, V 200 033 zou nog een aantal keer terugkomen in dit verslag . Met een Sonderzug was de MEH namelijk naar Koblenz getogen, en dan moeten ze vroeg of laat ook weer een keer terug. Met een beetje vertraging passeert het oudje de fotografen in Kasbach-Ohlenberg.
[
64. Wanneer we weer rustig naar onze auto lopen, en besluiten om naar huis te gaan, valt ons ineens op dat we dezelfde V 200 033 inhalen :o Het plan was dan ook al snel gevat om onderweg naar huis nog een keer de trein vast te leggen. Bij Porz-Wahn lukte dit gelukkig, en kwam de trein gelukkig over het juiste spoor. Een auto die net rechts het beeld uit rijdt heb ik digitaal verwijderd.
65. En omdat even later opnieuw bleek dat we de V 200 hadden ingehaald namen we bij Lintorf de afslag. Wanneer we richting het fotopunt rijden zien we dat de overwegbomen al sluiten, maar het fotopunt is nog een paar 100 meter verder. Uiteindelijk komt het goed, maar het had geen seconde langer mogen duren. Ik stap namelijk uit en de trein komt onder het viaduct door rijden. Een soort paniekplaatje dus. Linksboven is toevallig een andere manier van transport in beeld te zien.
Ja, en zo was het alweer 9 uur ’s avonds. Tijd om naar huis te keren. Met 180 über die Autobahn geht es nach die Niederlande. Op een nog redelijk christelijk tijdstip komen mijn pa en ik weer thuis. Het was leuk om een keer met de TEE mee te kunnen reizen, weer eens een keer wat anders dan alleen maar treinen van buitenaf fotograferen. Als het aan mij ligt volgend jaar weer, maar dat duurt nog even.
Als kleine ‘bonus’ plaats ik nog een selectie aan plaatjes van het eerste bezoek aan het museum in 2016. We kwamen op het idee na een advertentie te hebben gelezen in de RailMagazine. Met een reguliere Intercity (die naar Singen ging, dat weet ik nog wel) gingen we van Remagen naar Koblenz Hbf.
66. Vanaf daar namen we de museumpendel. Deze bestond toen uit nog maar 2 rijtuigen, ingeklemd tussen de 140 423 en de in beeld zijnde 218 105.
67. Aangekomen in het museum kwamen we al snel weer deze trein tegen. De 140 423 wordt hier onder de draad geduwd, om later weer naar Koblenz Hbf te pendelen.
68. Iets verderop stond loc 111 111 van DB Regio.
69. Op het terrein stond ook 218 137 opgesteld. De loc nam toen niet deel aan de locparade.
70. Het DB Museum beschikt ook over een prototype van de Baureihe 120. De loc is in de TEE kleuren gestoken en staat op het terrein.
71. In 2016 was E 03 001 nog niet rijvaardig. Inmiddels zou die dat wel moeten zijn, maar ik ga er vanuit dat de loc momenteel een technisch defect heeft. Links in beeld: E 71 19. De locomotieven waren bedoeld voor de goederendienst tot 1000 ton in centraal Duitsland. De eerste locomotief van dit type was gebouwd in 1914(!). Deze locomotief is in 1958 al terzijde gesteld door de DR.
72. 216 067 stond vlak achter de eerder getoonde 218 317. Toen wij er dit jaar waren droeg de locomotief een iets ander nummertje.
73. Twee locomotieven op één plaat moet natuurlijk ook kunnen. Links 141 366, rechts E 93 07.
74. De Baureihe 184 (E 410) was een kleine reeks van 5 locomotieven. Het waren locomotieven die voor 4 verschillende spanningen geschikt waren, waaronder 1,5 kV zoals in Nederland. De locomotief heeft dan ook Nederland een keer aangedaan, maar van een reguliere inzet is het nooit gekomen. Tot een serieproductie is het echter niet gekomen.
75. Bij de locparade dat jaar zagen we ook de E 40 128. Op de achtergrond rolt een goederentrein.
76. Ook in 2016 was het goed druk in Koblenz. In dat jaar nam loc E 50 091 deel aan de locparade. Dit jaar heb ik de loc nergens gezien.
Tijd om er nu echt een eind aan te breien. Als het meezit volgend jaar weer. Zoals altijd nog een dankwoord voor uw aandacht (en eventuele reacties en feedback) _O_ Ondanks dat de link met Nederland nauwelijks in beeld komt, hoop ik dat het leuk/interessant leesvoer was.