Reizigersgroei groter dan verwacht
Reizigersgroei groter dan verwacht
Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol
16 augustus 2019
Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Bron en meer...
16 augustus 2019
Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Bron en meer...
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Dus het spoor gaat aan zijn eigen succes ten onder? :o
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
In het NRC artikel staat dat ze binnenkort met een nieuwe strategie en investeringslijst komen. Wat zou daar in staan?
In dat artikel staat verder dat deze trajecten prioriteit hebben. Ik heb even nagedacht over de huidige plannen:
In dat artikel staat verder dat deze trajecten prioriteit hebben. Ik heb even nagedacht over de huidige plannen:
- Schiphol - Amsterdam: dat wordt volgens de plannen een S-bahn. Klaar: 2028 wanneer DSSA klaar is + onzekerheid Zuidasdok
- Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: verdubbeling Rijswijk - Delft Zuid. Klaar: 2024. 6x SPR + 8x IC, waarvan 4x IC Den Haag - Eindhoven (onzekerheid door 3e spoor Duitsland, waardoor er minder capaciteit is op de Brabantroute, verwachting 2026 af)
- Arnhem - Nijmegen: weet geen concrete plannen
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Zo lang het maar roze is met de letters BUS er opAlargule schreef:De oplossing: meer asfalt.
Ik heb geen onderschrift
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Het persbericht met halfjaarcijfers van NS is hier te vinden.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Reizigersgroei groter dan verwacht
Het perron van spoor 7 is het breedste perron van Utrecht Centraal, dat kan geen probleem zijn. Spoor 5 is het probleem.samsam538 schreef:Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Slim hoe NS de halfjaarcijfers gebruikt om de aandacht op vol spoor te vestigen.
Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.
Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Dat is hetzelfde perron; hoe kan spoor 5 een probleem zijn, terwijl spoor 7 het niet is?Suus schreef:Het perron van spoor 7 is het breedste perron van Utrecht Centraal, dat kan geen probleem zijn. Spoor 5 is het probleem.samsam538 schreef:Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Ben je er wel eens geweest? Onder de stationshal is het perron van spoor 5 heel smal en dat van spoor 7 heel breed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Zie ook deze Capaciteitsanalyse van het "transferknelpunt perron 5/7".
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Inderdaad is het perron naar spoor 5 hinderlijk smal.
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Ik ben benieuwd wat de cijfers zijn van het openbaar vervoer als geheel. Want ik heb de indruk dat op sommige plekken er sterke lokale groei is vanwege een verslechtering van het stads- en streekvervoer, waardoor reizigersstromen zich noodgedwongen verplaatsen. Dat zou de groei in een ander licht plaatsen - mits mijn aanname waar is natuurlijk.Klaasje schreef:Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.
En verder afwachten wat Prinsjesdag gaat brengen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Stadsvervoer per trein? Van streekvervoer kunnen plaatselijk wel reizigers vandaan komen, maar de vraag is of de aanpassing waardoor dat komt persé een verslechtering was natuurlijk. Het kunnen ook effecten zijn die andersom zijn: aanpassingen in het streekvervoer door een nieuw station wat reizigersstromen verplaatst bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Het aantal verplaatsingen in tijden van economische groei neemt sowieso toe, bijvoorbeeld door minder werklozen en dus meer woon werk verkeer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Zo vreemd is een verschuiving van stadsvervoer naar de trein niet. Helmond Brouwhuis, Helmond 't Hout en Helmond Brandevoort zijn in twee jaar tijd met zo'n 20% gegroeid. Niet toevallig is twee jaar geleden de stadsdienst van Helmond opgeheven. Ik denk dat je, in minder extreme mate wellicht, soortgelijke verschuivingen kan zien in grotere plaatsen waar de stadsdienst wordt versoberd.Daniel schreef:Stadsvervoer per trein? Van streekvervoer kunnen plaatselijk wel reizigers vandaan komen, maar de vraag is of de aanpassing waardoor dat komt persé een verslechtering was natuurlijk. Het kunnen ook effecten zijn die andersom zijn: aanpassingen in het streekvervoer door een nieuw station wat reizigersstromen verplaatst bijvoorbeeld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Nou ja, het is de vraag of dat echt stadsvervoer is dan he. Het lijkt me nog best voor de hand liggend dat het gaat om reizigers die voorheen de bus naar station Helmond namen om daar de IC te pakken, maar nu in plaats daarvan naar het station in de buurt fietsen om de Sprinter te nemen.
In de meeste steden zijn de treinen ook niet echt praktisch voor vervoer binnen de stad. Bijvoorbeeld omdat stations onhandig liggen of onhandige verbindingen hebben (daardoor laat de daling van Dordrecht Zuid zich bijvoorbeeld verklaren, nu naar het station fietsen richting Rotterdam geen overstap meer scheelt t.o.v. de bus naar CS en dan de trein)
In de meeste steden zijn de treinen ook niet echt praktisch voor vervoer binnen de stad. Bijvoorbeeld omdat stations onhandig liggen of onhandige verbindingen hebben (daardoor laat de daling van Dordrecht Zuid zich bijvoorbeeld verklaren, nu naar het station fietsen richting Rotterdam geen overstap meer scheelt t.o.v. de bus naar CS en dan de trein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Helmond is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid, dus aan een verschuiving van bus + IC naar de sprinter lijkt het niet echt gelegen te hebben, voor zover we dat kunnen afleiden uit deze cijfers.
In de meeste steden is de trein niet echt een geschikte optie, maar in sommige steden juist weer wel. In Almere en Tilburg lijken er bijvoorbeeld forse verschuivingen plaats te vinden. Stads- en streekvervoer kunnen in mijn optiek dan ook niet los gezien worden van het treinvervoer. Andersom betekent dat ook dat als het spoor vol dreigt te raken, er ook gekeken moet worden naar investeringen in trams, metro's en bussen.
In de meeste steden is de trein niet echt een geschikte optie, maar in sommige steden juist weer wel. In Almere en Tilburg lijken er bijvoorbeeld forse verschuivingen plaats te vinden. Stads- en streekvervoer kunnen in mijn optiek dan ook niet los gezien worden van het treinvervoer. Andersom betekent dat ook dat als het spoor vol dreigt te raken, er ook gekeken moet worden naar investeringen in trams, metro's en bussen.
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Precies, zitten nu op het hoogste punt.regenmaker schreef:Het aantal verplaatsingen in tijden van economische groei neemt sowieso toe, bijvoorbeeld door minder werklozen en dus meer woon werk verkeer.
Ik las gisteren dat de korte en de lange rente(periode) voor obligaties elkaar hebben gekruist. Dat duid op een aankomende recessie.
Dus, de groei zal vast wel afvlakken in de komende jaren..
Het is ook bijna Prinsjesdag..
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Een kleine recessie zal niet zoveel uitmaken voorlopig vrees ik. De arbeidskrapte is onghoord groot (momenteel 92 vacatures voor 100 werklozen, een idioot hoge score), en dus zal er op korte termijn niet zoveel gebeuren. Afhankelijk van de impact van de recessie (hoe erg is het VK eraan toe na Brexit, wanneer eindigt de handelsoorlog tussen de VS en China) zal de impact pas later gaan meegroeien.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Het een sluit het ander niet uit: als die reizigers die nu op Brandevoort, 't Hout en Brouwhuis instappen nog een stadsbus gehad zouden hebben was immers mogelijk juist het aantal instappers op station Helmond nog wat harder gestegen in plaats van op de stations in de wijken.PHS schreef:Helmond is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid, dus aan een verschuiving van bus + IC naar de sprinter lijkt het niet echt gelegen te hebben, voor zover we dat kunnen afleiden uit deze cijfers.
Dat de stijging op station Helmond lager is dan op de wijkstations past namelijk weer niet bij de theorie dat de trein het stadsvervoer overgenomen heeft. Immers, waarvoor zou een reiziger van Brandevoort naar Brouwhuis reizen: da's een relatie van woonwijk naar woonwijk.
En de meeste werkgelegenheid ligt juist vrij dicht op station Helmond, waar ook het centrum in de buurt ligt. Als de trein echt stadsvervoer had verzorgt dan zou ik dus eerder verwachten dat station Helmond ongeveer net zo hard groeit als de stations in de wijken.
Voor reizigers uit de wijken die bv. in Eindhoven werken is een overstap naar de trein vanaf het wijkstation meer voor de hand liggend als alternatief voor de stadsbus, dat past ook bij de minder harde groei van station Helmond (daar zal het vooral het conjunctuur-effect zijn dat nog voor groei zorgt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Reizigersgroei groter dan verwacht
Ja, dus dan loopt men weer in op de prognose dat 2027 de max bereikt is.. 3 jaar eerder dan voorzien..Z2N schreef: (..) Afhankelijk van de impact van de recessie (hoe erg is het VK eraan toe na Brexit, wanneer eindigt de handelsoorlog tussen de VS en China) zal de impact pas later gaan meegroeien.
Ga nou eerst maar eens alle plannen van elke tien minuten een trein in uitvoering brengen, denk ik dan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten